

<iframe id="wnjm_visualisatie" width="100%" height ="470" src="http://wijnemenjemee.nl/visualisaties/embed?vis=planning"></iframe>
Voordat we kunnen gaan rijden met de metro, moeten we uitgebreid testen. We kijken in deze testfase of alles wat er gebouwd is, het ook daadwerkelijk doet, of het veilig is en gebruikt kan worden.
Eerst testen we onze systemen in de fabriek. Vervolgens installeren we deze systemen in de stations en tunnels en testen we of ze ook werken ‘op locatie’ en of de systemen elkaar verdragen en kunnen samenwerken. Daarnaast kijken we of de vervoerder (GVB) ermee kan werken en of de installaties goed onderhouden kunnen worden. Als laatste kijken we of alle processen kloppen zoals ze op papier beschreven zijn. Ook dit wordt weer uitgebreid getest.
Om meer grip te krijgen op de laatste, complexe fase in het project hebben we deze opgeknipt in teststappen, waarin we steeds delen van het metrosysteem testen en opleveren. Dit heeft de voorkeur boven een ‘big-bang’, omdat we met die tussenstappen extra mogelijkheden creëren om tussentijds te leren, kinderziektes naar boven te halen en eventueel aanpassingen te doen voor de volgende stap. De teststappen bestaan uit duizenden verschillende testen: van grote complexe testen waarbij systemen met elkaar moeten samenwerken tot eenvoudigere testen die we snel kunnen afvinken.
In de planning hebben we rekening gehouden met eventuele tegenvallers bij het testen. Ook hebben we nog mogelijkheden om te versnellen, bijvoorbeeld door testen gelijktijdig uit te voeren, in meerdere shifts te werken of ’s nachts door te testen. Het testen krijgt ook bijna altijd voorrang op andere werkzaamheden, omdat deze cruciaal zijn om de metro op 22 juli 2018 goed en veilig te laten rijden.
We doorlopen de testfase zorgvuldig en stap voor stap, zo nemen wij u mee in deze laatste fase van het project. U kunt zien dat de race nog niet gelopen is en dat er nog heel wat moet gebeuren voordat u straks op de Noord/Zuidlijn stapt.
Op de bestaande lijn 50 tussen Amstelveenseweg en Isolatorweg hebben we een nieuw treinbeveiligingssysteem ingebouwd en een nieuw verkeersleidingssysteem geïnstalleerd. Dit treinbeveiligingssysteem bouwen we ook in op de andere bestaande lijnen (Gein en Gaasperplas) en op de Noord/Zuidlijn.
Op de Noord/Zuidlijn rijden we met een M4 stapvoets over de lijn om de apparatuur voor de treinbeveiliging in te meten. Een elektrische locomotief trekt de M4 over de baan. Er staat nog geen spanning op de derde rail.
Samen met GVB en de hulpdiensten doorlopen we verschillende scenario’s. Welke actie is bijvoorbeeld vereist als er wat gebeurt? Deze testen vinden eerst ‘droog’ plaats, we gebruiken niet de echte systemen maar de papieren weergave ervan. We testen in deze fase of de processen en procedures aansluiten bij de systemen die we buiten bouwen.
De metro rijdt met verschillende snelheden over de Noord/Zuidlijn tussen Noorderpark, Noord en het opstelterrein in Noord.
Op 4 juli zijn we gestart met de integratietesten op station Europaplein. We testen de systemen die in het station zijn aangebracht en kijken of de systemen onafhankelijk van elkaar werken én samenwerken. Daarna volgen de andere stations ‘als een treintje’ achter elkaar. We testen de stations vervolgens ook in relatie tot elkaar. Wat gebeurt er in het ene station als er elders bijvoorbeeld een calamiteit is?
Dit is de technische generale repetitie voor de volgende testfase. We hebben ook scenario’s uitgedacht die we samen met alle bouwers van de stationssystemen afspelen.
Meerdere metro’s rijden met verschillende snelheden over de lijn om het treinbeveiligingssysteem te testen. Wij doen in deze fase bijvoorbeeld ook nog testen met de luchtdruk in het station. Deze fase ronden we af met een rondje ‘papieren’ testen op processen en procedures.
We gaan met GVB en hulpdiensten testen of de processen en procedures goed verlopen. We zullen dan bijvoorbeeld een brand simuleren en kijken of iedereen zijn rol kent. Het gaat bij deze testen niet meer zozeer over de systemen, maar over de menselijke factor.
De metro rijdt tot maximaal 80 km per uur. We testen de integratie van informatiesystemen en observatiesystemen op de metro en in het station. Deze systemen bestaan uit een keten van apparaten en netwerken die door verschillende partijen zijn ingebouwd.
Meerdere metro’s rijden met snelheden tussen de 60 en 80 km per uur over de hele lijn. We testen de integratie van alle systemen op de stations, in de tunnels, in de metro en op de baan. Kunnen ze met elkaar werken? We veroorzaken bewust verstoringen en kijken of de systemen op de juiste wijze ingrijpen. Hierna volgt een onafhankelijke externe toets op de kwaliteit van de Noord/Zuidlijn.
We laten aan GVB, overheidshulpdiensten en de eigenaar/beheerder van het metronetwerk zien dat het metrosysteem technisch goed werkt en melden het werk gereed. Het college van B&W verleent dan de indienststellingsvergunning op advies van de eigenaar/beheerder. De ILT (inspectie van leefomgeving en transport) heeft het veiligheidsdossier dan ook positief beoordeeld. De Noord/Zuidlijn kan nu over van de testfase naar de proefbedrijffase.
De metro rijdt zonder reizigers op de Noord/Zuidlijn, af en toe al volgens dienstregeling, waarbij vooral de organisatie van het beheer en onderhoud wordt beproefd. Hier wordt aangetoond dat de Noord/Zuidlijn veilig onderhouden en geëxploiteerd kan worden. De eigenaar/beheerder doet vervolgens een gebruiksmelding bij de Omgevingsdienst, waarna de lijn in bedrijf wordt gesteld.
Na het inbedrijfstellen van de Noord/Zuidlijn test GVB in proefbedrijf 2 of de Noord/Zuidlijn voldoet aan de eisen van de exploitant en of GVB klaar is voor het starten van de exploitatie. Zij testen de reizigerssystemen en gaan - volgens dienstregeling - rijden met testpersonen. GVB meldt dat zij de infrastructuur geschikt acht voor veilig en verantwoord gebruik binnen de eisen van de concessie. Vervolgens informeert de eigenaar/beheerder de Stadsregio Amsterdam dat het spoor in dienst wordt gesteld en gereed is voor gebruik.
Op basis van het slagen van proefbedrijf 2 en de definitieve indienststellingsvergunning, geeft Stadsregio Amsterdam opdracht voor het starten van de exploitatie. De Noord/Zuidlijn rijdt dan met betalende reizigers. Op hetzelfde moment gaat het hele Openbaar Vervoernetwerk in de Stadsregio over op een nieuwe dienstregeling die is aangepast op de komst an de Noord/Zuidlijn.
Geen enkele huidige oost-west verbinding is ideaal. Op een schildpad reis je sneller van Oost naar West vv dan met de tram. Daarom is de Oost/Westlijn hard nodig!
@Viktor de Vries
Wat is er precies zo ideaal aan lijn 14?
@Viktor, maar lijn 3 gaat bijvoorbeeld vaker rijden en ook lijn 19 – vroeger lijn 9 – zal oost/west bedienen. Lijn 14 is natuurlijk niet de enige oost/west verbinding. Groet, Renske
@theo zwaans Station Vijzelgracht, uitgang Weteringcircuit.
@Viktor de Vries: Het één sluit het ander niet uit.
@Station
Ik heb het even nagevraagd maar de nieuwe stemmen zijn de 22ste nog niet overal te horen. Het wordt in stappen ingevoerd.
Toevallig wordt hier ook aandacht aan besteed in de volgende uitzending van ‘Op de Rit’ van AT5.
Deze uitzending is vanaf komende woensdag ook bij ons op de website te bekijken.
Groeten Esther
@Station
Wat ik vreemd vind dat u stelt dat de tram’s “vanaf 22 juli bijvoorbeeld meer van oost naar west rijden” terwijl lijn 14, een ideale oost/west lijn dan naar het centraal station gaat rijden.
Het eind komt in zicht en daarmee het begin!
@HvI, waarschijnlijk vanaf augustus. Groet, Renske
@Petra Groot, Metro en Tram
“Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling.”
Dat is precies waar ik op hoopte. Wat fijn. Weet u of dit direct al vanaf 22 juli het geval is?
@Hvl: Op dit moment wordt er nog gewerkt aan nieuw deelfietsbeleid voor de stad. Tot het beleid is vastgesteld zijn er geen deelfietsen in de stad. Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling. Meer informatie over het deelfietsbeleid vind je ook op de website http://www.amsterdam.nl/fiets.
Groet, Petra
@Esther Hesp, Metro en Tram
Hebt u inmiddels al een antwoord gekregen over mogelijke deelfietsen bij de stations in Noord?
@Appareo, ik heb inmiddels uw vraag beantwoord. Groet, Renske
@Appareo, er komt zeker een servicepunt in Noord, met de invulling van de winkeltjes is GVB nog bezig. Groet, Renske
@Appareo
Ik zag in uw reactie dat u de onderstaande reactie van mijn collega Esther al had gelezen. Ik zet haar antwoord ook even onder de andere artikelen waar u deze vraag heeft gesteld.
@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther
@Esther Hesp, Metro en Tram Dank voor het antwoord! En voor het harde werk! Het ga je goed!
@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther
@Appareo
Ik weet dat er winkels komen, in ieder geval een AH in Noord maar ga het nog even verder voor u navragen.
Groetjes Esther
@Renske van Bers, Metro en Tram
2 dagen geleden
Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord?
Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord?
@VanOstade, bedankt voor je reactie. Binnenkort zijn alle nieuwe dienstregelingen in de reisplanner verwerkt. Nu al kun je de nieuwe dienstregeling vinden op de sites van Connexxion, EBS en GVB. Op dit moment bieden wij een GVB Only abonnement aan waarmee onbeperkt op al onze lijnen gereisd kan worden. Een apart abonnement voor alleen de Noord/Zuidlijn c.q. metro is voor zover ik weet niet aan de orde. Ik zal je suggestie wel delen met de verantwoordelijke afdeling. Groet, Job
@A. van der Zee, het is inderdaad wel een beetje aan de magere kant. Gelukkig is er wel ruimte om er enkele poortjes bij te plaatsen, mocht dit nodig zijn. Groet, Renske
Ik heb gisteren weer een testrit mogen meemaken, wat een belevenis weer, AL DE MENSEN DIE ZICH HIERVOOR HEBBEN INGEZET WORDEN HARTELIJK BEDANKT.
Ik weet niet of ik het goed gehoord heb, dat er 30.000 broodjes zijn gesmeerd voor al die testdagen, en mooie verassingen in de tas. Gigantisch veel verassingtassen zijn er uit gedeeld.
Wat een mooie stations met prachtige kunstwerken, echt een aanwinst die N/Z-lijn.
Wat ik me afvraag is of de Noodschachten al getest zijn op hun goede werking, moet er dan niet getest worden met een groot aantal mensen, om er achter te komen dat er geen opstoppingen zich gaan voordoen bij een calamiteit? Aan de straatkant moeten er kleppen automatisch open gaan bijvoorbeeld, er zal eens in de zoveel tijd dit alles getest moeten worden, er zal maar een onderdeel vastgeroest zitten, zodat een klep niet open wil.
peter ,
wat dacht u van ijzel op een helling ? het zal niet vaak voorkomen , maar toch ! geen auto kan dan meer de garage verlaten 🙂 !
@D’ouwe vos, daar gaan we wel vanuit! Groet, Renske
Nee dat mag ik niet missen, die historische dag.
@Jan.Meeuwenberg
vergeet niet uw wekker op tijd in te schakelen 🙂 !
NOG MAAR TWEE MAANDJES.
@johan siemons: Nu weet ik het ook niet meer, je schreef dat mensen zich daaraan stoorde, moet dat niet zijn stoorden?. Ik ga maar een cursus Nederlands volgen. Maar we stoppen nu maar met deze onzin, en gaan maar weer over de prachtige N/Z-lijn hebben. nog maar 62 dagen, dan vallen we in een leegte, waar moeten we het dan nog over hebben? snik. Maar ik mag nog een testrit meemaken, waar ik naar uit kijk.
@Jan.Meeuwenberg
de soep wordt niet zo heet opgeslurpt als ‘ie wordt opgediend . akkoord . maar het valt mij op dat u het woord gauw konsekwent met een o tikt . een gouw is een ondrdeel van landschapsindeling . ten noorden van amsterdam bestaat de poppedammergouw . leuk hè ? dat was alles . verder alles prima kassie kombalie 🙂 !
@Eric
nee beste eric , er waren al eerder mensen die zich daaraan stoorde . ik zie mail als een telex . dat is ook zonder hoofdletters . mail is niet te vergelijken met een echte brief . een brief gaat met hoofdletters . kwestie van allure . die mist een mail .
@Eric: Ik zal mijn best doen, maar ik verwacht nu wel bij andermans (taal) fouten ook een reactie.
We zijn niet bezig met een cursus Nederlands, als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt (of is het word het blijft lastig) ha, ha. De redactie maakt ook wel eens een taalfoutje, maar ik kan me er niet aan storen, meestal is wel duidelijk wat er bedoeld wordt, daar gaat het om.
@johan siemons
En nog een hint van mij. Hoofdletters gebruiken graag.
@johan siemons: Er worden wel grotere dramatische taalfouten door anderen gemaakt, waarom reageer je daar ook niet op?
Voor iemand zoals ik, die niet goed opgelet heeft bij de inburgeringscursus vind ik het wel meevallen die taalblunders toch? Laten we met interessante onderwerpen komen op deze site, en niet op elkaars fouten letten. Ach als ik een cijfer 7 krijg voor mijn taalkunst dan ben ik tevreden hoor!. (he’ ik heb er aan gedacht om af te sluiten met een punt, dat vergeet ik ook nog wel eens)
@Jan.Meeuwenberg De poortjes gaan ook vanzelf open als er genoeg druk op gezet wordt. Bijvoorbeeld als er paniek ontstaat en mensen het station proberen te ontvluchten zonder uit te checken.
@Esther Hesp, Metro en Tram: Ook daar is over nagedacht natuurlijk, het geeft zo’n opstopping als er een paar metro’s kort achter elkaar zouden arriveren (die dan gewoon blijven doorrijden denk ik, ook al gaan de poortjes niet open), paniek in het station, ik wil eruit
waar is de nooduitgang?
@Jan.Meeuwenberg
Daar ben ik alweer. Bij een stroomstoring gaan ze inderdaad open vertelde mijn collega. Er zit in elk poortje een kleine batterij die er voor zorgt dat de poortjes opengezet worden als de elektriciteit uitvalt.
Groetjes Esther
@Jan.Meeuwenberg
Uw vraag over de stroomstoring leg ik even aan een collega voor.
Groetjes Esther
@Esther Hesp, Metro en Tram: Er zullen wel berekeningen gemaakt zijn hoeveel mensen als een metro is gearriveerd er tijdens topdrukte te verwachten zijn, die dan allemaal door de poortjes moeten, en daar het aantal poortjes op afgestemd zijn, en bij uitval van een poortje nog capaciteit genoeg is, hoop ik. En wat gebeurt er als er bijvoorbeeld een stroomstoring zich voor doet, kunnen de poortjes dan nog wel op een andere manier open, is daar een draaiboek voor? anders zou er een flinke opstopping kunnen ontstaan, of zal dat wel meevallen.
@Egbert Six @Waterlander
OK, goed om te weten. Dank voor jullie reactie!
Als je op https://gvb.crmplatform.nl/testmee klikt, krijg je inderdaad de ‘Alle testritten volgeboekt. Iedereen bedankt!’ te zien.
Als je die echter wegklikt kan je soms wel degelijk een testshift seleteren zoals nu (zondag 12:30) testritten op vrijdag 11 en zaterdag 12 mei nog beschikbaar zijn (totdat die vol zijn).
Zo heb ik ook mijn testrit kunnen bemachtigen.
@Michiel Jonker, Metro en Tram Vrijwel dagelijks zeggen mensen af voor testdagen waar zij zich voor hadden opgegeven. Blijf de site bezoeken, laat je niet afschrikken door de mededeling dat alles vol zit en geef je op op één van de opengevallen plaatsen!
@Ik mul
De testritten met reizigers worden niet door ons georganiseerd, maar door GVB. Alle ritten zitten helaas al vol hoorden wij van GVB. Meer informatie op http://testmee.gvb.nl
Geen enkele huidige oost-west verbinding is ideaal. Op een schildpad reis je sneller van Oost naar West vv dan met de tram. Daarom is de Oost/Westlijn hard nodig!
@Viktor de Vries
Wat is er precies zo ideaal aan lijn 14?
@Viktor, maar lijn 3 gaat bijvoorbeeld vaker rijden en ook lijn 19 – vroeger lijn 9 – zal oost/west bedienen. Lijn 14 is natuurlijk niet de enige oost/west verbinding. Groet, Renske
@theo zwaans Station Vijzelgracht, uitgang Weteringcircuit.
@Viktor de Vries: Het één sluit het ander niet uit.
@Station
Ik heb het even nagevraagd maar de nieuwe stemmen zijn de 22ste nog niet overal te horen. Het wordt in stappen ingevoerd.
Toevallig wordt hier ook aandacht aan besteed in de volgende uitzending van ‘Op de Rit’ van AT5.
Deze uitzending is vanaf komende woensdag ook bij ons op de website te bekijken.
Groeten Esther
@Station
Wat ik vreemd vind dat u stelt dat de tram’s “vanaf 22 juli bijvoorbeeld meer van oost naar west rijden” terwijl lijn 14, een ideale oost/west lijn dan naar het centraal station gaat rijden.
Het eind komt in zicht en daarmee het begin!
@HvI, waarschijnlijk vanaf augustus. Groet, Renske
@Petra Groot, Metro en Tram
“Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling.”
Dat is precies waar ik op hoopte. Wat fijn. Weet u of dit direct al vanaf 22 juli het geval is?
@Hvl: Op dit moment wordt er nog gewerkt aan nieuw deelfietsbeleid voor de stad. Tot het beleid is vastgesteld zijn er geen deelfietsen in de stad. Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling. Meer informatie over het deelfietsbeleid vind je ook op de website http://www.amsterdam.nl/fiets.
Groet, Petra
@Esther Hesp, Metro en Tram
Hebt u inmiddels al een antwoord gekregen over mogelijke deelfietsen bij de stations in Noord?
@Appareo, ik heb inmiddels uw vraag beantwoord. Groet, Renske
@Appareo, er komt zeker een servicepunt in Noord, met de invulling van de winkeltjes is GVB nog bezig. Groet, Renske
@Appareo
Ik zag in uw reactie dat u de onderstaande reactie van mijn collega Esther al had gelezen. Ik zet haar antwoord ook even onder de andere artikelen waar u deze vraag heeft gesteld.
@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther
@Esther Hesp, Metro en Tram Dank voor het antwoord! En voor het harde werk! Het ga je goed!
@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther
@Appareo
Ik weet dat er winkels komen, in ieder geval een AH in Noord maar ga het nog even verder voor u navragen.
Groetjes Esther
@Renske van Bers, Metro en Tram
2 dagen geleden
Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord?
Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord?
@VanOstade, bedankt voor je reactie. Binnenkort zijn alle nieuwe dienstregelingen in de reisplanner verwerkt. Nu al kun je de nieuwe dienstregeling vinden op de sites van Connexxion, EBS en GVB. Op dit moment bieden wij een GVB Only abonnement aan waarmee onbeperkt op al onze lijnen gereisd kan worden. Een apart abonnement voor alleen de Noord/Zuidlijn c.q. metro is voor zover ik weet niet aan de orde. Ik zal je suggestie wel delen met de verantwoordelijke afdeling. Groet, Job
@A. van der Zee, het is inderdaad wel een beetje aan de magere kant. Gelukkig is er wel ruimte om er enkele poortjes bij te plaatsen, mocht dit nodig zijn. Groet, Renske
Ik heb gisteren weer een testrit mogen meemaken, wat een belevenis weer, AL DE MENSEN DIE ZICH HIERVOOR HEBBEN INGEZET WORDEN HARTELIJK BEDANKT.
Ik weet niet of ik het goed gehoord heb, dat er 30.000 broodjes zijn gesmeerd voor al die testdagen, en mooie verassingen in de tas. Gigantisch veel verassingtassen zijn er uit gedeeld.
Wat een mooie stations met prachtige kunstwerken, echt een aanwinst die N/Z-lijn.
Wat ik me afvraag is of de Noodschachten al getest zijn op hun goede werking, moet er dan niet getest worden met een groot aantal mensen, om er achter te komen dat er geen opstoppingen zich gaan voordoen bij een calamiteit? Aan de straatkant moeten er kleppen automatisch open gaan bijvoorbeeld, er zal eens in de zoveel tijd dit alles getest moeten worden, er zal maar een onderdeel vastgeroest zitten, zodat een klep niet open wil.
peter ,
wat dacht u van ijzel op een helling ? het zal niet vaak voorkomen , maar toch ! geen auto kan dan meer de garage verlaten 🙂 !
@D’ouwe vos, daar gaan we wel vanuit! Groet, Renske
Nee dat mag ik niet missen, die historische dag.
@Jan.Meeuwenberg
vergeet niet uw wekker op tijd in te schakelen 🙂 !
NOG MAAR TWEE MAANDJES.
@johan siemons: Nu weet ik het ook niet meer, je schreef dat mensen zich daaraan stoorde, moet dat niet zijn stoorden?. Ik ga maar een cursus Nederlands volgen. Maar we stoppen nu maar met deze onzin, en gaan maar weer over de prachtige N/Z-lijn hebben. nog maar 62 dagen, dan vallen we in een leegte, waar moeten we het dan nog over hebben? snik. Maar ik mag nog een testrit meemaken, waar ik naar uit kijk.
@Jan.Meeuwenberg
de soep wordt niet zo heet opgeslurpt als ‘ie wordt opgediend . akkoord . maar het valt mij op dat u het woord gauw konsekwent met een o tikt . een gouw is een ondrdeel van landschapsindeling . ten noorden van amsterdam bestaat de poppedammergouw . leuk hè ? dat was alles . verder alles prima kassie kombalie 🙂 !
@Eric
nee beste eric , er waren al eerder mensen die zich daaraan stoorde . ik zie mail als een telex . dat is ook zonder hoofdletters . mail is niet te vergelijken met een echte brief . een brief gaat met hoofdletters . kwestie van allure . die mist een mail .
@Eric: Ik zal mijn best doen, maar ik verwacht nu wel bij andermans (taal) fouten ook een reactie.
We zijn niet bezig met een cursus Nederlands, als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt (of is het word het blijft lastig) ha, ha. De redactie maakt ook wel eens een taalfoutje, maar ik kan me er niet aan storen, meestal is wel duidelijk wat er bedoeld wordt, daar gaat het om.
@johan siemons
En nog een hint van mij. Hoofdletters gebruiken graag.
@johan siemons: Er worden wel grotere dramatische taalfouten door anderen gemaakt, waarom reageer je daar ook niet op?
Voor iemand zoals ik, die niet goed opgelet heeft bij de inburgeringscursus vind ik het wel meevallen die taalblunders toch? Laten we met interessante onderwerpen komen op deze site, en niet op elkaars fouten letten. Ach als ik een cijfer 7 krijg voor mijn taalkunst dan ben ik tevreden hoor!. (he’ ik heb er aan gedacht om af te sluiten met een punt, dat vergeet ik ook nog wel eens)
@Jan.Meeuwenberg De poortjes gaan ook vanzelf open als er genoeg druk op gezet wordt. Bijvoorbeeld als er paniek ontstaat en mensen het station proberen te ontvluchten zonder uit te checken.
@Esther Hesp, Metro en Tram: Ook daar is over nagedacht natuurlijk, het geeft zo’n opstopping als er een paar metro’s kort achter elkaar zouden arriveren (die dan gewoon blijven doorrijden denk ik, ook al gaan de poortjes niet open), paniek in het station, ik wil eruit
waar is de nooduitgang?
@Jan.Meeuwenberg
Daar ben ik alweer. Bij een stroomstoring gaan ze inderdaad open vertelde mijn collega. Er zit in elk poortje een kleine batterij die er voor zorgt dat de poortjes opengezet worden als de elektriciteit uitvalt.
Groetjes Esther
@Jan.Meeuwenberg
Uw vraag over de stroomstoring leg ik even aan een collega voor.
Groetjes Esther
@Esther Hesp, Metro en Tram: Er zullen wel berekeningen gemaakt zijn hoeveel mensen als een metro is gearriveerd er tijdens topdrukte te verwachten zijn, die dan allemaal door de poortjes moeten, en daar het aantal poortjes op afgestemd zijn, en bij uitval van een poortje nog capaciteit genoeg is, hoop ik. En wat gebeurt er als er bijvoorbeeld een stroomstoring zich voor doet, kunnen de poortjes dan nog wel op een andere manier open, is daar een draaiboek voor? anders zou er een flinke opstopping kunnen ontstaan, of zal dat wel meevallen.
@Egbert Six @Waterlander
OK, goed om te weten. Dank voor jullie reactie!
Als je op https://gvb.crmplatform.nl/testmee klikt, krijg je inderdaad de ‘Alle testritten volgeboekt. Iedereen bedankt!’ te zien.
Als je die echter wegklikt kan je soms wel degelijk een testshift seleteren zoals nu (zondag 12:30) testritten op vrijdag 11 en zaterdag 12 mei nog beschikbaar zijn (totdat die vol zijn).
Zo heb ik ook mijn testrit kunnen bemachtigen.
@Michiel Jonker, Metro en Tram Vrijwel dagelijks zeggen mensen af voor testdagen waar zij zich voor hadden opgegeven. Blijf de site bezoeken, laat je niet afschrikken door de mededeling dat alles vol zit en geef je op op één van de opengevallen plaatsen!
@Ik mul
De testritten met reizigers worden niet door ons georganiseerd, maar door GVB. Alle ritten zitten helaas al vol hoorden wij van GVB. Meer informatie op http://testmee.gvb.nl