Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Wat te doen met de ‘welkomstegel’ uit 1980?
33
7 maanden geleden
Koen :
Ik ga toch voor Diemen-Zuid, precies tussen de twee gezellige ‘ingangen&# ...

Wat te doen met de ‘welkomstegel’ uit 1980?

Duco Vaillant : Metro en Tram 23 februari 2018 vraag van de volger

In een filmpje met beelden uit 1980 dook een tegel op, met de tekst ‘Het spoor groet de metro’. Volger Tijmen Stam vroeg zich af of deze plakkaat nog bestaat en waar deze vroeger te bewonderen was.

Drie jaar na de opening van de Oostlijn werd de metro van Weesperplein naar Amsterdam Centraal verlengd. Bij metrostation Centraal werden in de jaren ervoor een aantal metro-ingangen gebouwd, waaronder één onder de rijtuigenkap bij het treinstation. Zodoende konden reizigers vanaf het metrostation droog het treinstation bereiken – en andersom natuurlijk. Op 12 oktober 1980 werd dit nieuwe stukje Oostlijn in gebruik genomen en bood de NS een symbolische tegel aan, met daarop ‘Het spoor groet de metro’.

Ingang van de metro onder de rijtuigkap die via de buitenzijde een verbinding vormde met de Cuypershal.
Ingang van de metro onder de rijtuigkap die via de buitenzijde een verbinding vormde met de Cuypershal. Foto: Gemeente Energiebedrijf (G.E.B), oktober 1980.
OSIM00006001076
Ingang bij Amsterdam Centraal bij de oostelijke toegang. Foto: Gemeente Energiebedrijf (G.E.B), oktober 1980.

Nieuwe metrohal

Er werd dankbaar gebruik gemaakt van de nieuwe metrohalte bij CS en mede door de komst van de metro werd ook het treinstation steeds drukker. In 2005 werd er, met het oog op de Noord/Zuidlijn, een masterplan gemaakt voor een nieuwe metrohal onder het Stationsplein. Er werd gekozen voor een grote hal met drie ingangen aan de buitenzijde en een inpandige ingang – de Cuyperstrap – die in de toekomst gerealiseerd zal worden. De metrohal was in 2014 klaar en werd afgelopen december verrijkt met het kunstwerk van Jennifer Tee.

Opgang naar boven. Rechts van de roltrap - goed kijken - is de tegel te zien met 'het spoor grote de metro'.
Opgang naar boven. Rechts van de roltrap - goed kijken - is de tegel te zien met 'het spoor grote de metro'.

Ingang weg

Met de komst van de nieuwe ingangen, sneuvelde de metro-ingang onder de rijtuigenkap. De inpassing was inmiddels ook een stuk rommeliger geworden, zoals onderstaande foto laat zien met een nieuwe entree van het treinstation en extra raampartijen. Daarmee verdween ook de steen met daarin ‘Het spoor groet de metro’. Nou ja, verdween… We vonden het plakkaat uiteindelijk bij collega’s op kantoor.

De ingang op 8 september 2010, kort voor sluiting.
De ingang op 8 september 2010, kort voor sluiting.

Wat te doen met de tegel?

Nu rijst de vraag: Wat moeten we met de tegel doen? Vindt u bijvoorbeeld dat deze een nieuwe plek moet krijgen? Zo ja, waar? Schiphol werd al gekscherend geopperd, maar dat zou teveel geschiedsvervalsing zijn. De Cuyperstrap zou dan wellicht een betere plek zijn, zoals volger Peter suggereerde. Laat u het hieronder weten?

Artist impression Cuyperstrap.
Artist impression Cuyperstrap. Beeld: Gemeente Amsterdam

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Koen

28-02-2018 | 20:00

Ik ga toch voor Diemen-Zuid, precies tussen de twee gezellige ‘ingangen’ aan de kant van Holland Park 😉

Foto van volger

Marc

27-02-2018 | 12:50

Laat eronder graveren/etsen:

‘Het spoor en de metro groeten de Noord/Zuidlijn’

juli 2018 

en laat m vervolgens hangen waar alles samenkomt. 

Foto van volger

Cor Sibbel

26-02-2018 | 18:28

Cuypershal SVP.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

26-02-2018 | 15:03

@Alain
Dat wordt zeer waarschijnlijk inderdaad een trolley uhm koelkast voor trolly. Daar gaan de meeste meningen naar toe. Naast de opgang naar de Cuypershal wordt op Facebook en Twitter de handshake meerdere malen genoemd. En facebook-volger heeft nog de suggestie hem een plekje te geven in het spoorwegmuseum en 1 persoon wil hem graag thuis.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

26-02-2018 | 14:34

@Alain
Haha. De welkomst-egel in opleiding:

Foto van volger

ReindeR Rustema

26-02-2018 | 12:30

O ja, qua Oost/westlijn. Ik zeg daar iets over in Het Parool afgelopen weekend. Als petitionaris van de petitie voor een Oost/westlijn. Zie https://petities.nl/updates/het-parool-de-noord-zuidlijn-smaakt-naar-meer en teken de petitie ook even op https://oostwestlijn.petities.nl Als je niet meer zeker weet of je al tekende, doe het gewoon nog een keer. Je ondertekening telt maar één keer.

Foto van volger

trolly

25-02-2018 | 16:21

@bert van elswijk: Zoals je weet ben ik geen uitgesproken voorstander van het te pas en te onpas gebruiken van de taal der Britten, Bert, maar soms moet je een uitzondering maken. Dus daar gaat ie: Don’t rub it in!

Foto van volger

Patrick

25-02-2018 | 15:16

Idee van trolley is prima

Foto van volger

bert van elswijk

25-02-2018 | 15:10

Het voorstel van Trolley uitvoeren natuurlijk. Is gelijk eerbetoon aan inzet van ‘oude ‘volger!

Foto van volger

Herman

25-02-2018 | 14:36

Schiphol, maar dan bij de aan te leggen Oost Westlijn!

Foto van volger

Alain

24-02-2018 | 09:18

Wat misschien ook wel leuk is: een beeldje van een egel bij de Cuyperstrap neerzetten. Een ‘welkomst-egel’. Die dan een spandoekje met ‘SCHIET EENS OP!!!’ omhooghoudt.

Hihi, inside jokes 🙂

Foto van volger

trolly

24-02-2018 | 08:47

@Alain: Dat lijkt me in alle bescheidenheid ook het beste, want net als Duco Vaillant heb ik weinig vertrouwen in de kwaliteit van het geschiedenisonderwijs na 2078.

Foto van volger

Alain

24-02-2018 | 07:30

@Duco Vaillant, Metro en Tram
Eens. Maar dit is sowieso mosterd na de maaltijd, want volgens mij gaat trolly/e/ey er met de hele koelkast vandoor 😉

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

23-02-2018 | 22:23

@Bart
Deze krijgt nu een nieuw plekje op de verbinding tussen de Oostlijn en de Noord/Zuidlijn. Hier besteden we een ander keer uitgebreider aandacht aan. 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

23-02-2018 | 22:20

@Alain
Het zit hem vooral in de datum waardoor ik hem onlogisch vind. Stel er is op een gegeven moment een metro bij Schiphol en deze tegel hangt hier, dan zullen naar verloop van tijd steeds meer mensen denken dat de metro al vanaf 1980 bij Schiphol langt komt. 🙂

Foto van volger

Gerard

23-02-2018 | 21:56

Zoals zo vaak heeft Trolley goede ideeën. Dus lijkt het me duidelijk.

Foto van volger

Tijmen Stam

23-02-2018 | 20:48

Het idee vam Trolley is heel mooi, alleen om nou de data van 1980 en 2018 te onthullen als de cuyperstrap open gaat (in 2019/20/…?) is ook zowat. Je kan pas “droog” lopen als de Cuyperstrap open gaat (of je moet via de NZL-perrons gaan). Dus eigenlijk zijn er in de Cuyperstrap 3 data nodig: 12 oktober 1980, 22 juli 2018 en als de Cuyperstrap klaar is!

(Overigens groetten het spoor en de metro elkaar al sinds 16 oktober 1977 op stations Amstel en Bijlmer)

Foto van volger

Bart

23-02-2018 | 19:05

Het idee van trolle,  prima.

Hij is niet voor niets tijdens de verbouwing uit de muur behaalt.  Ik  miste hem al. Hij is de zelfde week  nadat de ” hamerkop ” gesloten is verwijdert. 

Wat ik nu ook niet terug vindt boven bij de roltrappen van de oostelijk op de is de herdenkingsteen van de betonprijs.

Foto van volger

elvepe

23-02-2018 | 18:12

Ik ben het er helemaal mee eens om deze tegel terug te plaatsen volgens de ideeën van Trolly en Aron. 

Foto van volger

alene

23-02-2018 | 17:36

Eens met Trolly!

Mocht de tegel niet (kunnen) terugkeren bij de Cuyperstrap dan kan de tegel beter aan het Stadsarchief geschonken worden. Zonde om dit relikwie op een kantoor te bewaren.

Foto van volger

victor

23-02-2018 | 15:32

steentje bijdragen aan;

de (nieuwe) ingang van de (nieuwe) Noord/Zuid-lijn 2018

Foto van volger

Ronald

23-02-2018 | 15:17

Ik vind het voorstel van Trolley erg goed.

Foto van volger

Huey-dean van Eerde

23-02-2018 | 14:17

Heb dat tegeltje altijd zien hangen bij de metro voor de verbouwing.

Ik zou zeggen gewoon terug plaatsen ergens in de nieuwe metrohal.

Foto van volger

Aron

23-02-2018 | 14:09

Als Trolly en ik het eens zijn is het meestal een erg goed idee.

Foto van volger

Aron

23-02-2018 | 14:08

In de Cuyperstraphal natuurlijk. Aan de ene kant deze steen. Aan de andere kant hangen jullie er dan eentje op met ‘De metro groet het spoor, 2018’.

Foto van volger

wim

23-02-2018 | 14:01

ik sluit mij aan bij de suggestie van trolly

Foto van volger

Marco

23-02-2018 | 13:57

Terugplaatsen op CS

Foto van volger

trolly

23-02-2018 | 13:21

Ervan uitgaande dat die nieuwe trap twee zijden heeft, zou ik zeggen: deze tegel aan de rechterkant, en een nieuwe aan de linkerkant. Of andersom. Tekst op die laatste “De metro groet het spoor – 22 juli 2018”.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-02-2018 | 13:03

Leuk idee van die tweede datum! Groet, Renske

Foto van volger

Tijmen Stam

23-02-2018 | 12:49

Yay! Ik ben beroemd! 🙂

Ik zou naast de Cuyperstrap het mooist vinden, evt met een 2e datum er in gegraveerd…

Foto van volger

Talman

23-02-2018 | 12:28

Zeker terugplaatsen!

Foto van volger

Martijn

23-02-2018 | 12:08

Terugplaatsen op zo’n zelfde manier bij de trap (die dus nog gebouwd gaat worden, begrijp ik), of op een prominente plaats in de grote hal onder het stationsplein in de muur verwerken. Overigens ben ik blij dat de tegel er nog is, want maar al te vaak verdwijnen dit soort dingen gewoon bij een verbouwing en blijken dan op de stort te zijn beland.

Foto van volger

Alain

23-02-2018 | 11:40

Dat idee van Schiphol kwam van mij. Het was minder gekscherend bedoeld dan het hier wordt voorgesteld. Er bestaan immers plannen om de metro over NS-spoor door te laten rijden naar Schiphol. Een letterlijker ‘groet’ van het spoor aan de metro kan ik me niet voorstellen, geschiedvervalsing of niet.

33
reacties van 22 volgers
Meest actief in deze discussie
Alain 3
trolly 3
Aron 2
Tijmen Stam 2
Martijn 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 4
Renske van Bers, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
14 mei 2018 : Duco Vaillant

Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 14 mei 2018
Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
19 februari 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 19 februari 2018
Kunnen we niet een paar metro’s lenen van Rotterdam?
7 februari 2018 : Duco Vaillant

Kunnen we niet een paar metro’s lenen van Rotterdam?

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 februari 2018
Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017