
Wat te doen met de ‘welkomstegel’ uit 1980?
Duco Vaillant : Metro en Tram 23 februari 2018In een filmpje met beelden uit 1980 dook een tegel op, met de tekst ‘Het spoor groet de metro’. Volger Tijmen Stam vroeg zich af of deze plakkaat nog bestaat en waar deze vroeger te bewonderen was.
Drie jaar na de opening van de Oostlijn werd de metro van Weesperplein naar Amsterdam Centraal verlengd. Bij metrostation Centraal werden in de jaren ervoor een aantal metro-ingangen gebouwd, waaronder één onder de rijtuigenkap bij het treinstation. Zodoende konden reizigers vanaf het metrostation droog het treinstation bereiken – en andersom natuurlijk. Op 12 oktober 1980 werd dit nieuwe stukje Oostlijn in gebruik genomen en bood de NS een symbolische tegel aan, met daarop ‘Het spoor groet de metro’.




Nieuwe metrohal
Er werd dankbaar gebruik gemaakt van de nieuwe metrohalte bij CS en mede door de komst van de metro werd ook het treinstation steeds drukker. In 2005 werd er, met het oog op de Noord/Zuidlijn, een masterplan gemaakt voor een nieuwe metrohal onder het Stationsplein. Er werd gekozen voor een grote hal met drie ingangen aan de buitenzijde en een inpandige ingang – de Cuyperstrap – die in de toekomst gerealiseerd zal worden. De metrohal was in 2014 klaar en werd afgelopen december verrijkt met het kunstwerk van Jennifer Tee.


Ingang weg
Met de komst van de nieuwe ingangen, sneuvelde de metro-ingang onder de rijtuigenkap. De inpassing was inmiddels ook een stuk rommeliger geworden, zoals onderstaande foto laat zien met een nieuwe entree van het treinstation en extra raampartijen. Daarmee verdween ook de steen met daarin ‘Het spoor groet de metro’. Nou ja, verdween… We vonden het plakkaat uiteindelijk bij collega’s op kantoor.


Wat te doen met de tegel?
Nu rijst de vraag: Wat moeten we met de tegel doen? Vindt u bijvoorbeeld dat deze een nieuwe plek moet krijgen? Zo ja, waar? Schiphol werd al gekscherend geopperd, maar dat zou teveel geschiedsvervalsing zijn. De Cuyperstrap zou dan wellicht een betere plek zijn, zoals volger Peter suggereerde. Laat u het hieronder weten?


Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Koen
Ik ga toch voor Diemen-Zuid, precies tussen de twee gezellige ‘ingangen’ aan de kant van Holland Park 😉

Marc
Laat eronder graveren/etsen:
‘Het spoor en de metro groeten de Noord/Zuidlijn’
juli 2018
en laat m vervolgens hangen waar alles samenkomt.

Cor Sibbel
Cuypershal SVP.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Dat wordt zeer waarschijnlijk inderdaad een trolley uhm koelkast voor trolly. Daar gaan de meeste meningen naar toe. Naast de opgang naar de Cuypershal wordt op Facebook en Twitter de handshake meerdere malen genoemd. En facebook-volger heeft nog de suggestie hem een plekje te geven in het spoorwegmuseum en 1 persoon wil hem graag thuis.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Haha. De welkomst-egel in opleiding:

ReindeR Rustema
O ja, qua Oost/westlijn. Ik zeg daar iets over in Het Parool afgelopen weekend. Als petitionaris van de petitie voor een Oost/westlijn. Zie https://petities.nl/updates/het-parool-de-noord-zuidlijn-smaakt-naar-meer en teken de petitie ook even op https://oostwestlijn.petities.nl Als je niet meer zeker weet of je al tekende, doe het gewoon nog een keer. Je ondertekening telt maar één keer.

trolly
@bert van elswijk: Zoals je weet ben ik geen uitgesproken voorstander van het te pas en te onpas gebruiken van de taal der Britten, Bert, maar soms moet je een uitzondering maken. Dus daar gaat ie: Don’t rub it in!

Patrick
Idee van trolley is prima

bert van elswijk
Het voorstel van Trolley uitvoeren natuurlijk. Is gelijk eerbetoon aan inzet van ‘oude ‘volger!

Herman
Schiphol, maar dan bij de aan te leggen Oost Westlijn!

Alain
Wat misschien ook wel leuk is: een beeldje van een egel bij de Cuyperstrap neerzetten. Een ‘welkomst-egel’. Die dan een spandoekje met ‘SCHIET EENS OP!!!’ omhooghoudt.
Hihi, inside jokes 🙂

trolly
@Alain: Dat lijkt me in alle bescheidenheid ook het beste, want net als Duco Vaillant heb ik weinig vertrouwen in de kwaliteit van het geschiedenisonderwijs na 2078.

Alain
@Duco Vaillant, Metro en Tram
Eens. Maar dit is sowieso mosterd na de maaltijd, want volgens mij gaat trolly/e/ey er met de hele koelkast vandoor 😉

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Bart
Deze krijgt nu een nieuw plekje op de verbinding tussen de Oostlijn en de Noord/Zuidlijn. Hier besteden we een ander keer uitgebreider aandacht aan. 🙂

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Het zit hem vooral in de datum waardoor ik hem onlogisch vind. Stel er is op een gegeven moment een metro bij Schiphol en deze tegel hangt hier, dan zullen naar verloop van tijd steeds meer mensen denken dat de metro al vanaf 1980 bij Schiphol langt komt. 🙂

Gerard
Zoals zo vaak heeft Trolley goede ideeën. Dus lijkt het me duidelijk.

Tijmen Stam
Het idee vam Trolley is heel mooi, alleen om nou de data van 1980 en 2018 te onthullen als de cuyperstrap open gaat (in 2019/20/…?) is ook zowat. Je kan pas “droog” lopen als de Cuyperstrap open gaat (of je moet via de NZL-perrons gaan). Dus eigenlijk zijn er in de Cuyperstrap 3 data nodig: 12 oktober 1980, 22 juli 2018 en als de Cuyperstrap klaar is!
(Overigens groetten het spoor en de metro elkaar al sinds 16 oktober 1977 op stations Amstel en Bijlmer)

Bart
Het idee van trolle, prima.
Hij is niet voor niets tijdens de verbouwing uit de muur behaalt. Ik miste hem al. Hij is de zelfde week nadat de ” hamerkop ” gesloten is verwijdert.
Wat ik nu ook niet terug vindt boven bij de roltrappen van de oostelijk op de is de herdenkingsteen van de betonprijs.

elvepe
Ik ben het er helemaal mee eens om deze tegel terug te plaatsen volgens de ideeën van Trolly en Aron.

alene
Eens met Trolly!
Mocht de tegel niet (kunnen) terugkeren bij de Cuyperstrap dan kan de tegel beter aan het Stadsarchief geschonken worden. Zonde om dit relikwie op een kantoor te bewaren.

victor
steentje bijdragen aan;
de (nieuwe) ingang van de (nieuwe) Noord/Zuid-lijn 2018

Ronald
Ik vind het voorstel van Trolley erg goed.

Huey-dean van Eerde
Heb dat tegeltje altijd zien hangen bij de metro voor de verbouwing.
Ik zou zeggen gewoon terug plaatsen ergens in de nieuwe metrohal.

Aron
Als Trolly en ik het eens zijn is het meestal een erg goed idee.

Aron
In de Cuyperstraphal natuurlijk. Aan de ene kant deze steen. Aan de andere kant hangen jullie er dan eentje op met ‘De metro groet het spoor, 2018’.

wim
ik sluit mij aan bij de suggestie van trolly

Marco
Terugplaatsen op CS

trolly
Ervan uitgaande dat die nieuwe trap twee zijden heeft, zou ik zeggen: deze tegel aan de rechterkant, en een nieuwe aan de linkerkant. Of andersom. Tekst op die laatste “De metro groet het spoor – 22 juli 2018”.

Renske van Bers, Metro en Tram
Leuk idee van die tweede datum! Groet, Renske

Tijmen Stam
Yay! Ik ben beroemd! 🙂
Ik zou naast de Cuyperstrap het mooist vinden, evt met een 2e datum er in gegraveerd…

Talman
Zeker terugplaatsen!

Martijn
Terugplaatsen op zo’n zelfde manier bij de trap (die dus nog gebouwd gaat worden, begrijp ik), of op een prominente plaats in de grote hal onder het stationsplein in de muur verwerken. Overigens ben ik blij dat de tegel er nog is, want maar al te vaak verdwijnen dit soort dingen gewoon bij een verbouwing en blijken dan op de stort te zijn beland.

Alain
Dat idee van Schiphol kwam van mij. Het was minder gekscherend bedoeld dan het hier wordt voorgesteld. Er bestaan immers plannen om de metro over NS-spoor door te laten rijden naar Schiphol. Een letterlijker ‘groet’ van het spoor aan de metro kan ik me niet voorstellen, geschiedvervalsing of niet.
Bijdragen Metro en Tram