
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
Esther Hesp : Metro en Tram 7 juni 2018Het gaat rap: zoals u op onze teller kunt zien, vliegen de dagen voorbij voordat de Noord/Zuidlijn officieel op 22 juli gaat rijden. Juist daarom ben ik benieuwd wat we dan nog allemaal moeten testen, zeker nu GVB de testritten met de proefreizigers heeft afgerond. Ik schuif aan bij testmanager Everard van Rees voor een update.
Kunnen we nu gewoon achterover leunen tot 22 juli?
“Nee, zoals ik ook vorige keer al vertelde is het een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen. Dat is dus wat we – in de tijd die we nog hebben – blijven doen. Nu GVB klaar is met de testritten, komen wij meteen terug met een intensieve testplanning voor de komende twee weken. Denk daarbij aan scenario’s waarbij ritten verstoord worden door stroomstoringen waarbij het licht uitvalt of testen in de stations waarbij de roltrappen het niet meer doen.”
Maar hebben jullie dit niet al uitvoerig getest?
“Dat klopt, maar uit die testen zijn weer bevindingen gekomen die maken dat we dit gewoon nog een keer testen en dan het liefst met andere onderhoudsploegen dan de vorige keer. Zij zijn dan ook beter voorbereid als zich een keer iets dergelijks voordoet. Zo zorgen we er dus meteen voor dat we zoveel mogelijk mensen op diverse stations laten kennismaken met allerlei storingen. Daarna gaan we overigens van proefbedrijf over naar oefenbedrijf.”




Oefenbedrijf? Daar heb ik nog niet eerder over gehoord…
“Dat is ook geen officiële term, maar in het kader van zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met mogelijke verstoringen, hebben we daar 3 weken voor ingepland. We geven dan alle onderhoudspartijen en de verkeersleiding de tijd om de systemen extra te verkennen. Dit doen we door de top 10 van ‘meest voorkomende storingen’ te oefenen.”
Aha, welke zijn dit dan?
“Het gaat vooral om storingen van installaties als roltrappen, nachtafsluitingen en bijvoorbeeld camera’s. We hebben op de Noord/Zuidlijn enkele nieuwe onderhoudspartijen zoals Thales, Alstom, Visser & Smit Bouw en Siemens, maar ook voor GVB Railservices is de elektronica en de ICT op de Noord/Zuidlijn veel moderner dan op het bestaande net. Dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen is het devies. Eventuele problemen kunnen we dan straks ook sneller oplossen.”
Blijven jullie dit doen tot 22 juli?
“Nee, als het oefenbedrijf afloopt, zitten we in de eerste week van juli en hebben we nog twee weken te gaan voordat de Noord/Zuidlijn echt rijdt. We krijgen dan ook de indienststellingsvergunning, die verplicht is volgens de Wet Lokaal Spoor. Hier komt veel papierwerk bij kijken en dan gaan de verantwoordelijkheden over naar de partijen die in de exploitatie aan de lat staan. Op de Noord/Zuidlijn rijden we die laatste weken dan nog normale dienstregelingen zonder testscenario’s.”
Komende tijd zullen we Everard blijven volgen en schrijven over deze allerlaatste testen.
Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Renske van Bers, Metro en Tram
@HvI, waarschijnlijk vanaf augustus. Groet, Renske

HvI
@Petra Groot, Metro en Tram
“Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling.”
Dat is precies waar ik op hoopte. Wat fijn. Weet u of dit direct al vanaf 22 juli het geval is?

Petra Groot, Metro en Tram
@Hvl: Op dit moment wordt er nog gewerkt aan nieuw deelfietsbeleid voor de stad. Tot het beleid is vastgesteld zijn er geen deelfietsen in de stad. Bij station Noord komen straks OV fietsen te staan in de nieuwe fietsenstalling. Meer informatie over het deelfietsbeleid vind je ook op de website http://www.amsterdam.nl/fiets.
Groet, Petra

HvI
@Esther Hesp, Metro en Tram
Hebt u inmiddels al een antwoord gekregen over mogelijke deelfietsen bij de stations in Noord?

Renske van Bers, Metro en Tram
@Appareo, er komt zeker een servicepunt in Noord, met de invulling van de winkeltjes is GVB nog bezig. Groet, Renske

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Appareo
Ik zag in uw reactie dat u de onderstaande reactie van mijn collega Esther al had gelezen. Ik zet haar antwoord ook even onder de andere artikelen waar u deze vraag heeft gesteld.
@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther

Appareo
Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord?

Boukje Witten (Metro en Tram)
@frans zondervan Het klopt dat het akelig stil is. Toch gebeurt er wel iets. Een paar dingen: vanaf half juni gaan we de balustrades van de garage bekleden dus dan ziet het er van de buitenkant fraai uit. En dan de binnenkant: na de zomer starten we met de afbouw van de fietsenstalling, dat is eind van dit jaar klaar. Dan starten we met de afbouw van de autogarage. Dat duurt tot eind 2019.
Hartelijke groet, Boukje Witten

Esther Hesp, Metro en Tram
@frans zondervan
Ik ga eens even polsen bij mijn collega’s en kom er bij je op terug.
Groetjes Esther

frans zondervan
Het is akelig rustig rond de fiets- en autoparkeergarages op het Rokin. Wat is de stand van zaken?

Esther Hesp, Metro en Tram
@HvI
We hebben uw vraag even doorgestuurd naar onze collega’s van Fietsparkeren.
Ik kom erop terug zodra ik van hen een antwoord heb ontvangen.
Groeten Esther

HvI
Is er inmiddels bekend of (en zo ja, wanneer) er een vorm van deelfietsen beschikbaar komt bij met name de stations in Noord? Deelfietsen zoals die van OV-fiets of Hello Bike op de Zuidas?
Bijdragen Metro en Tram