Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Waarom de rolbanen op CS niet rollen
12
4 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Koen, nee, ook als ze niet nat waren. Groet, Renske

Waarom de rolbanen op CS niet rollen

Renske van Bers : Metro en Tram 24 mei 2018 Centraal Station

Het valt niet te missen; de rolbanen op CS richting de metrohal worden al maanden afgeschermd met een rood lint. Wat de reden is en vooral ook waarom het zolang duurt, vertelt contractmanager Metro en Tram Jan van den Belt.

Jan, wat is er toch aan de hand met de relatief nieuwe rolbanen?

“Ongeveer twee maanden geleden gleden er meerdere reizigers uit op de banen. Niet zozeer als mensen gewoon stilstonden, maar wel als ze doorliepen. Ook de ‘landingsplaat’ die zich beneden aan de voet van de rolbanen bevindt bleek te glad en veroorzaakte valpartijen. GVB heeft toen besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en de rolbanen buiten gebruik te stellen, zolang er onderzocht werd wat het euvel was en hoe we dit kunnen oplossen.”

En? Wat is het euvel?

“De coating die op de rolbanen zit en die het pad stroef maakt, was ietwat aan het verslijten. Op zich is dat niet zo raar, omdat de banen intensief gebruikt worden. Maar, hoewel de coating nog steeds ruim aan de norm voldeed, waren er toch die valpartijen.”

Niet aleen worden de rolbanen ruwer gemaakt, ook zijn ze aan de beurt voor groot onderhoud.
Niet aleen worden de rolbanen ruwer gemaakt, ook zijn ze aan de beurt voor groot onderhoud. Foto Metro en Tram

Maar de ‘gewone’ roltrappen bij de zuidelijke ingang richting Damrak doen het wel gewoon. Zijn die minder gevoelig?

“Dat niet zo zeer, maar omdat een rolbaan afgevlakt is, loop je toch eerder door. Bij een roltrap zul je bewuster een traptrede naar beneden dalen of gewoon blijven staan. Een nadeel van een roltrap is alleen weer dat deze minder geschikt is voor reizigers met bijvoorbeeld een kinderwagen of rolkoffertje.”

En hoe nu verder? Hoe wordt het probleem met de rolbanen opgelost, ik zie namelijk niemand werken?

“Er wordt wel degelijk gewerkt, maar niet altijd zichtbaar voor de reiziger. Zo is een groot deel van de rolbanen weer terug naar de fabriek gegaan om een nieuwe coating te krijgen. En ook onder de rolbanen zijn bouwers in de weer met groot onderhoud – wat normaal is na 4 jaar – en de bevestiging van de delen van de rolbanen die terug uit de fabriek zijn. Inmiddels zijn ook de platen onderaan de rolbanen opgeruwd en verwacht ik dat de rolbaan aan de oostelijke kant in ieder geval over twee weken weer rolt.”

Wat als er dan weer reizigers vallen?

“We zouden het tempo waarmee de rolbanen naar beneden rollen nog wat omlaag kunnen brengen, maar eerlijk gezegd zijn we dan wel een beetje door de mogelijkheden heen. Om ‘doorlopen’ te ontmoedigen zullen we voor de zekerheid ook stickers plakken. Daarnaast zullen we duidelijk naar de lift verwijzen en aan het eind van de rolbanen de boodschap ‘Mind your step’ plaatsen. Ik ga er vanuit dat al deze maatregelen er samen voor zorgen dat de rolbanen weer probleemloos gebruikt kunnen worden.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

12-06-2018 | 13:27

@Koen, nee, ook als ze niet nat waren. Groet, Renske

Foto van volger

Koen

08-06-2018 | 02:02

Waren de rolbanen alleen glad als ze nat waren?

Foto van volger

Tret

05-06-2018 | 10:47

Helemaal eens met Eva. Ga eens kijken in het buitenland…de metro’s + stations werken en zijn brandschoon. Station Duivendrecht wel eens gezien? Hoe triest.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

05-06-2018 | 10:47

@eva, ik geef uw reactie iig door aan GVB. Groet, Renske

Foto van volger

Eva

05-06-2018 | 10:35

Bizar dat dit nu al gebeurt. Het is net nieuw. Alleen al de manier waarop de boel  met linten is afgeschermd zegt veel over het GVB. De trappen roltrappen etc zijn te smerig. Witte noppen op de trappen ontbreken nu al. De toegangshal en de weg naar de metro vies er wordt zo slecht schoon gemaakt zwzrtre plekken/platgetrapte kauwgon. Kun je nagaan hoe het er over een paar jaar uitziet.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-05-2018 | 11:36

@Johan, nee , helaas. Groet, Renske

Foto van volger

Koen

26-05-2018 | 01:15

Waren de rolbanen alleen glad als het regende of geregend had?

Foto van volger

Eric van der Jagt

25-05-2018 | 18:34

Vanaf het in gebruik nemen van de hellingbanen heb ik mij verbaasd over de aanlanding beneden. De rollende hellingbaan eindigt in een hoek met de vloer. Daardoor en doordat je bij lopen op een naar beneden rollende baan een grotere snelheid ontwikkelt ervaar je bij het afstappen een nog grotere snelheid dan wanneer de hellingbaan vrijwel horizontaal t.o.v. de vloer zou aanlanden, zoals vroeger op station Schiphol het geval was. Ik kan me goed voorstellen dat dit tot meer valpartijen leidt. Bij horizontale rolbanen (zoals op de luchthaventerminal van Schiphol) doet dit effect zich veel minder voor en ik heb ook nooit gehoord dat daar veel valpartijen voorkomen.

De gladheid is natuurlijk ook een belangrijke factor, dus ruwer maken zal zeker helpen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-05-2018 | 08:52

@Vb, ik leg uw opmerking voor aan Jan. Groet, Renske

Foto van volger

Vb

24-05-2018 | 16:32

Onzin verhaal. Als ze destijds gekozen hadden voor de dure antislip hadden ze het probleem niet gehad dat mensen glijden op de baan. Vorig jaar zelfs zijn alle pallets opnieuw gecoat. Je koop een rolls Royce onder de roltrappen maar laat dat stukje veiligheid liggen. Die Thyssenkrupp dingen zijn hartstikke degelijk gebouwd. 

Foto van volger

johan siemons

24-05-2018 | 14:52

ik heb er niet goed op gelet . maar , staat er ook een verklarend tekstbord bij de r-trappen ?  als dat zo is zou een hoop commentaar overbodig blijken . 

Foto van volger

Pleun

24-05-2018 | 11:38

Rubberentegelcultuur

12