
Vraag vanmiddag om 15:00 uur alles aan de Noord/Zuidlijn-directeur
Duco Vaillant : Metro en Tram 7 september 2017Vanmiddag vanaf 15:00 tot 17:00 uur staat Noord/Zuidlijn-directeur Hoite Detmar voor u klaar om op Reddit al uw vragen te beantwoorden in een zogenaamde VMA (‘Vraag Mij Alles’) of AMA (‘Ask Me Anything’). Heeft u ook een vraag, maak dan alvast een account aan op Reddit en stel de vraag dan om omstreeks 15:00 uur bij een speciale post op het Nederlandse subreddit /r/theNetherlands. Na afloop zullen we de vragen en antwoorden ook voor u hier op een rijtje zetten.


Update 18:20
We hebben alle vragen en antwoorden hieronder neergezet, zodat u ze ook in alle rust op onze website kan lezen.
Redditor MonsieurSander
Hoi! Allereerst bedankt voor de AMA!
Hij werd gisteren al gesteld in de introductiedraad, wat is uw mening over een mogelijke uitbreiding van de noord/zuidlijn in beide richtingen?
En verder, hoe ziet u de toekomst van het Nederlandse/Randstedelijke/Amsterdamse openbare vervoer (zegmaar, 2040)? Welke plannen worden nu ontwikkeld om deze visie te kunnen verwezenlijken?
Antwoord Hoite Detmar:
Redditor Nicketick
Wordt het mogelijk om je ergens aan te melden als proefkonijn om mee te kunnen rijden met een van de testbedrijven met reizigers?
Antwoord Hoite Detmar:
Absoluut! Tijdens de zogenoemde proefbedrijven in het komend voorjaar wil het GVB uitgebreid oefenen met proefreizigers. Houd daarvoor onze website www.wijnemenjemee.nl in de gaten.
Redditor Waterflesje
de GVB maakt als vervoerder indruk door reisinformatie publiekelijk toegankelijk te stellen. Gaat de performance data van de noord-zuidlijn ook verschijnen in openOV?
Antwoord Hoite Detmar:
De Noord/Zuidlijn wordt volledig onderdeel van het bestaande net en geëxploiteerd door het GVB. Dus zij zullen hier op dezelfde manier mee omgaan.
Redditor Chamarazan
Goedemiddag en bedankt voor deze AMA.
Ik heb tijdens mijn studie aan de VU een presentatie van uw collega’s mogen bijwonen en ik was zeer onder de indruk van hoe transparant en professioneel iedereen was. Complimenten daarvoor.
Als Amsterdammer ga ik regelmatig richting het noorden, nl Zaandam en Purmerend. Ik vroeg mij af of er plannen zijn om de Noord/Zuidlijn te verlengen richting een van deze twee steden. Ik zie dagelijks op Centraal tientallen bussen richting Purmerend dus er zijn reizigers genoeg lijkt mij.
Nogmaals bedankt.
Antwoord Hoite Detmar:
Dank voor de complimenten. Wij hebben in de loop van de tijd geleerd dat realistisch en open communiceren heel erg belangrijk is om weer iets van vertrouwen van de Amsterdammer terug te winnen. Er zijn op dit moment geen concrete plannen om de Noord/Zuidlijn naar Zaandam of Purmerend door te trekken. Op station Sixhaven is er wel rekening gehouden met een eventuele aftakking naar Zaandam. Wat wel op de rol staat, is het alsnog aanleggen van station Sixhaven. De voorbereidingen daarvoor zijn gestart, een definitief go-/no go besluit wordt in 2020 genomen.
Redditor Stavorius
Hoi, leuk dat u een AMA doet!
Ik had twee vragen: 1: Wat is volgens u het beste openbaar vervoer netwerk buiten Amsterdam? 2: Waarom is blauw de kleur van de Noord/Zuidlijn?
Antwoord Hoite Detmar:
Dank, ik vind het ook leuk! Uiteraard zijn Parijs en Londen als netwerk erg aansprekend. Verder schijnt Tokio ook erg mooi te zijn. Voorzover ik weet was er geen diepere gedachte achter de kleur blauw, maar ik vind het best een mooie kleur
Redditor rocxjo
Hallo Hoite,
Wat zou jij, als ervaringsdeskundige in langzaam boren, voor advies willen geven aan Elon Musk, die met zijn bedrijf The Boring Company snellere boortechnieken wil ontwikkelen?
Antwoord Hoite Detmar:
Ik zou hem vooral willen meegeven om veilig te boren en goede voorzorgsmaatregelen te nemen. Het mag je verbazen, maar het boren ging nog best snel met een gemiddelde snelheid van 10 meter per dag. Wij zijn vooral benieuwd of het Elon Musk lukt om ook zonder bestuurder te boren 🙂
Redditor FrenkAnderwood
Bedankt voor het doen van deze AMA! Tof om te horen dat mijn verzoek zo nog uitkomt ook.
- Hoe lang tot na de opening zal u directeur blijven en actief zijn met de NZ-lijn? Wordt er nog veel rekening gehouden met onverwachte problemen?
- Vind u de NZ-lijn achteraf gezien, wetende van de hoge kosten en de lange vertraging, nog steeds een goede investering voor de stad? En had er niet beter gekeken kunnen worden naar een andere uitbreiding in de infrastructuur van Amsterdam?
Antwoord Hoite Detmar:
Dank voor aanvragen van deze AMA! We houden zeker rekening met kinderziektes en dat betekent ook dat ik en mijn team nog geruime tijd na de opening op 22 juli 2018 actief blijf. Er zullen ook vrij snel na de start alweer vervolgprojecten beginnen, zoals de rechtstreekse toegang vanuit de centrale hal van station Amsterdam CS naar de metrohal. En ook komt er een directe verbinding tussen station Rokin en het warenhuis van Hudson Bay. Amsterdam is een stad die aan het groeien is en steeds drukker wordt, dus zo’n extra metroverbinding is zeer welkom en uitbreidingen van het openbaar vervoer zullen ook in de toekomst noodzakelijk zijn. Neemt niet weg dat de Noord/Zuidlijn beduidend duurder is geworden dan aanvankelijk gemeld. Ik hoop dat de Noord/Zuidlijn zich op een zelfde manier zal bewijzen voor de stad als de Ringlijn en de Oostlijn
Redditor optimalg
Goedemiddag! Ik zal maar met de deur in huis vallen: door alle uitstel, opgelopen kosten en natuurlijk de verzakkingen heeft de NZ-lijn bij veel Amsterdammers niet zo’n heel erg goed imago meer. Denkt u dat met de daadwerkelijke opening van de lijn dit weer goed zal kunnen komen, of is daar meer voor nodig?
Antwoord Hoite Detmar:
Goedemiddag, inderdaad hebben we tegenslagen gehad en heeft de stad ontzettend veel last van de bouw van de Noord/Zuidlijn gehad. Daar zijn we ons ook zeer van bewust en winden we ook geen doekjes om. Net als de Amsterdammer kijken wij ook uit naar de opening van de Noord/Zuidlijn. En we hopen uiteraard dat de oplevering tot tevredenheid leidt, maar daarmee is natuurlijk niet 15 jaar bouwoverlast ineens verdwenen.
Redditor ComteDuChagrin
Ik las hier en daar dat één van de redenen dat het project is vertraagd en de kosten ervan zo enorm hoog zijn geworden, is doordat het traject een stuk naar het oosten is verplaatst. Eén van de mensen die deze beslissing mede heeft genomen, woonde in de Herman Heijermansweg, waarlangs het traject in eerste instantie liep. Ik kan echter nergens vinden wie dat was, en ik ben er enorm benieuwd naar, dus: welke bestuurder was dat?
Antwoord Hoite Detmar:
Het klopt dat er diverse tracés bestudeerd zijn. Uiteindelijk is gekozen voor dit tracé. Over de achtergronden van de keuze hebben wij een interview op onze site gepubliceerd: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/hoe-de-noordzuidlijn-bijna-in-de-boerenwetering-was-gebouwd Ook Parool-journalist Bas Soetenhorst is hierop ingegaan in zijn boek: Het Wonder van de Noord/Zuidlijn
Redditor NotTheInkfish
Een groot deel van het Amsterdamse Metrostelsel ligt boven de grond en de aanleg van de Noord/Zuidlijn had bij het graven erg veel moeilijkheden. Ik krijg daardoor het idee dat Amsterdam eigenlijk helemaal niet geschikt is voor een ondergronds metronetwerk.
Denkt u dat het beeld van een groot metronetwerk onder Amsterdam realistisch is?
Antwoord Hoite Detmar:
Klopt, de aanleg van de stations heeft voor veel overlast gezorgd. Met name bij de bouw van station Vijzelgracht hebben we problemen gehad. Het tunnelboren daarentegen is goed verlopen. Uitbreiding van het ondergrondse metronetwerk in Amsterdam is daarom niet onrealistisch.
Hoi! Ontzettend leuk dat u deze AMA doet!
Wat vindt u van Reddit en deze AMA tot nu toe?
Op welk Nederlands project m.b.t. openbaar vervoer bent u nu jaloers? Welk project volgt u goed om o.a. van te leren?
Wat eet u voor ontbijt?
Antwoord Hoite Detmar:
Erg leuk om te doen en goed om op deze manier de vragen die leven over dit project te kunnen beantwoorden. Ik ben niet zo gauw jaloers, maar ik kijk met bewondering naar de aanpak van de grote stations in Nederland door Prorail, zoals Arnhem, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Ook die zijn uitgevoerd terwijl er geen trein minder mag rijden. Ik volg een aantal projecten goed, onder andere via de het kennisnetwerk Neerlands Diep, waar grote infraprojecten hun leerervaringen delen. Zie www.neerlandsdiep.nl Verder ontbijt ik nooit.
Redditor BlazingMetal
Als amsterdam een metro succes is, denkt u dan ook dat wij de metro in andere steden in ons land kunnen gaan zien?
Antwoord Hoite Detmar:
Metro’s hebben een bepaalde schaalgrootte nodig, voordat ze echt nuttig zijn. Dus naast de metropolen Amsterdam en Rotterdam verwacht ik de metro niet op veel andere plekken in ons land te zien
Redditor pmmeyourpussyjuice
Wat is je favoriete attractie in de Efteling?
Antwoord Hoite Detmar:
Droomvlucht natuurlijk!
Welke andere plekken buiten Amsterdam ziet u als geschikt voor zulke lijnen?
Antwoord Hoite Detmar:
Je ziet dat Rotterdam druk bezig is met uitbreiding van het metronetwerk (bijvoorbeeld de Hoekse Lijn). Ik kan me voorstellen dat het nieuwe stadion van Feyenoord ook op het metronetwerk wordt aangesloten.
Eet je liever curry, sriracha of chilisaus bij de tosti?
Niet op, maar ik leer je tosti’s maken.
Ten eerste, geen kaas. Fuck kaas. Mayonaise, dat is wat je nodig hebt. Zaanse.
Ten tweede, geen ham. Fuck ham. Kipfilet en rucola, dat is wat je nodig hebt.
Geen ketchup of curry, of hoe het ook mag heten. De enige rode saus die binnen 30 cm van je tosti mag komen is zoet-zure chilisaus. Het liefst die van Sum&Sam.
Antwoord Hoite Detmar:
Ik ben niet zo’n tosti-eter, maar het advies van MonsieurSander klinkt wel spannend. Misschien moet ik het maar eens proberen!
Redditor Antarioo
Als het project zo meteen is afgelopen houd uw functie dan ook op?
zo niet, wat zijn de werkzaamheden van een directeur van een specifieke lijn en zijn er nog meer voor de andere bestaande lijnen?
Antwoord Hoite Detmar:
Als directeur ben ik namens de gemeente verantwoordelijk voor de aanleg en ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Daarna eindigt mijn werk in deze functie. Zie ook mijn antwoord op de vraag van FrenkAnderwood
Redditor hipy500
Beste Hoite,
Klopt het dat er bij de oplevering op station Zuid maar 1 perronspoor beschikbaar is voor de Noord/Zuidlijn? Zo ja, zullen reizigers hier nadeel aan ondervinden?
Antwoord Hoite Detmar:
Klopt dat er 1 perronspoor is voor de Noord/Zuidlijn. Dit is een tijdelijke situatie want het project Zuidasdok gaat het hele metro- en treinstation uitbreiden en ze gaan de perrons verleggen. Van het ene perron zullen reizigers in principe geen nadeel ondervinden. Zie ook: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/krappe-dienstregeling-noordzuidlijn-door-enkelspoor-bij-zuid
Redditor Flying_ScotchMan
Leuk dat je deze AMA doet! Wat is een leuke anekdote over de Noord/Zuidlijn om goed mee voor de dag te komen op een verjaardagsfeestje? Voorbeeld ik ben altijd erg te spreken over het verhaal van threading the eye of the needlevan de London Underground.
Antwoord Hoite Detmar:
Wat wel een aardig verhaal is: op een zaterdagochtend werd de politie door verschillende mensen gebeld met een verhaal over een verwarde man die met ontbloot bovenlijf boven op onze vriesmachine zat (tussen dampende stoom). Nader onderzoek wees uit dat deze ‘saunaman’ door toen nog onbekende Amsterdammers en etalagepop bleek te zijn. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saunaman
Redditor Azzavinjo
Wat is uw favoriete attractie in Walibi?
Antwoord Hoite Detmar:
De Goliath natuurlijk!
Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Koen
Er zit altijd wel weer één wijsneus bij de denkt dat het Engels van anderen niet goed is, terwijl hij het zelf niet goed beheerst.

trolly
Of anders deze:https://nl.wikipedia.org/wiki/Homoniem

n-evo
“A tunnel boring machine (TBM), also known as a “mole”, is a machine used to excavate tunnels with a circular cross section through a variety of soil and rock strata. “

Gerd-Jan
grappig om dat Nederlandse Engels te lezen en een tunnelboormachine neer te zetten als Tunnel Boring Machine. Boring gedurende 15 jaar? ach soms verveelde het maar vaak ook niet.
Bijdragen Metro en Tram
Redditor MonsieurSander
Ik meen te herinneren dat door een aantal andere bouwprojecten in de stad de perrons die in ruwbouw zijn aangelegd voor de oost-westlijn niet meer gebruikt kunnen worden (ben fan van de grote nutteloze werken). Zal er dan een ander traject gekozen worden dan voorheen gepland was? Welke lessen uit het noord/zuid traject kunnen meegenomen worden voor een volgend groot bouwproject van de metro?
Redditor justdata
Goedemiddag! Hope it’s alright if I write on King’s language. I have a question about the construction of the NZ-lijn. How exactly was possible to build underground tunnels around the center? I heard the terrains are very muddy, and that early years of the project tunneling was particularly hard. I’m quite impressed by that, I must say.
Redditor justdata
Oh, dank jullie wel voor jour antwoord! I’m also quite intrigued with your last sentence, what was the issue which made building the stations so challenging?
Redditor ourari
Goedemiddag!
Hoe kijkt u aan tegen het nieuwe ‘visgraatmodel’ van het openbaar vervoer in Amsterdam? Is het echt wenselijk om trams en bussen horizontaal te laten rijden, en daardoor bij veel reisbewegingen de overstap van of naar de metro noodzakelijk te maken?
Wat is het verschil tussen de verwachtingen voor de minimum capaciteit van de N/Z-lijn bij aanvang van het project en dezelfde verwachting nu vlak voor de start? Wat is de maximum capaciteit van de N/Z-lijn?
Dank.
Redditor JoHeWe
Ik heb eens begrepen dat dat visgraatmodel vooral gericht was om het aantal reizigers voor de N/Z-lijn te forceren. Hoe zag het aantal reizigers eruit, voor dit visgraatmodel werd toegepast?