Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Van Meeuwenei naar Cobra
4
een jaar geleden
Petra Groot, Metro en Tram :
@Gust de Wit: Een tweede uitgang bij station Noorderpark is lastig inpasbaar en ...

Van Meeuwenei naar Cobra

Petra Groot : Metro en Tram 24 juli 2017 Station Noorderpark

Het laatste jaar van de aanleg van de Noord/Zuidlijn is ingegaan. Behalve vooruit kijken en de dagen, uren en minuten tellen tot we gaan rijden, kijken we ook af en toe achterom. Neem nou station Noorderpark. Dat zag er een paar jaar geleden toch wel anders uit. In de loop van de jaren veranderde de rotonde ter plekke in een vernieuwd verkeersknooppunt met als blikvanger het moderne metrostation met z’n spraakmakende overkapping. Het begon in 2005 met het slopen van het oude viaduct Van Hasseltweg over de Nieuwe Leeuwarderweg, in de volksmond ‘Het Meeuwenei’ genoemd. Jaren later verrees hier een Cobra: station Noorderpark.

De toegang tot station Noorderpark. Foto: Gé Dubbelman.
De toegang tot station Noorderpark. Foto: Gé Dubbelman.
U bent ingechecked! Foto: Gé Dubbelman.

Van ruwbouw naar afbouw
Met Maarten Dorst, projectleider van station Noorderpark sinds 2014, kijken we terug. Toen jij in 2014 bij het project betrokken werd, wat trof je toen aan? “Dat was de periode van de overgang van ruwbouw naar afbouw”, vertelt Maarten. “Er waren vooral veel donkere ruimtes, er zaten nog geen installaties in, geen aankleding en geen kap. Die kap vond ik het leukste onderdeel van het station. Een mooi stuk werk om m’n tanden in te zetten.”

Beneden op het perron. Foto: Gé Dubbelman.
Beneden op het perron. Foto: Gé Dubbelman.
Wachten tot de metro komt. Foto: Gé Dubbelman.

Van de ene kap naar de andere kap
Over de kap is heel wat te doen geweest. “Met het eerste ontwerp van de kap, een veel kortere kap, ging de welstandscommissie niet akkoord. Bij dit ontwerp stonden ook hoge glazen schermen tussen de metrobak en de rijbaan van de Nieuwe Leeuwarderweg”, vertelt Maarten. “Bijzonder was dat de architect en de aannemer toen samen aan de slag zijn gegaan om een nieuw ontwerp te maken. De kap werd flink verlengd en voor het hoge scherm kwam een veel lager hek in de plaats. Een fantastisch resultaat”.

De oude kap. Artist impression Benthem Crouwel Architects.
De oude kap. Artist impression Benthem Crouwel Architects.
En de huidige kap. Artist Impression Benthem Crouwel Architects.

Viaduct even opgeruimd
“Op dit moment zijn we zo goed als klaar met het station, op een aantal kleine punten na”, zegt Maarten. “We hebben het viaduct helemaal opgeruimd zodat het station met de kap nu echt goed zichtbaar is. Ook is er weer ruimte voor de fietsers en voetgangers. Maar niet voor heel lang, want in september komt een volgende aannemer die de bushaltes maakt!”.

Hieronder de timelapse die we tussen eind februari en eind juni 2016 maakten van de bouw van de ‘cobra-kap’ van station Noorderpark.

Kunstwerk
Het kunstwerk hebben we deze keer overgeslagen. Er komt binnenkort namelijk een artikel dat helemaal gewijd is aan het kunstwerk.

Weet u dit nog? Het is 2006 en in het midden is nog het restant van het Meeuwenei te zien. Boven en beneden de hulpbruggen. Foto: Mirande Phernambucq.
Weet u dit nog? Het is 2006 en in het midden is nog het restant van het Meeuwenei te zien. Boven en beneden de hulpbruggen. Foto: Mirande Phernambucq.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

27-07-2017 | 10:41

@Gust de Wit: Een tweede uitgang bij station Noorderpark is lastig inpasbaar en erg kostbaar. Aan de westzijde is het dan wenselijk om dat ook nog eens een brug over het Noordhollandsch Kanaal te bouwen op een plek die niet geschikt is voor een doorgaande route over het kanaal en de weg. Daarmee worden de kosten nog hoger en de baten beperkt. Bij het aansluiten op Wagenaarbrug, zoals een andere volger voorstelde, is het afgezien de hoge kosten van een 300 meter viaduct ook de vraag of deze niet als sociaal onveilig wordt gezien.
Groet, Petra

Foto van volger

Gust de Wit

26-07-2017 | 17:51

Zou het niet mogelijk zijn om bij het station Noorderpark een uitgang/ingang aan de zuidkant van het station te maken? Dat scheelt voor veel mensen een heel stuk lopen. 

Foto van volger

n-evo

25-07-2017 | 09:48

Inderdaad een hele verbetering. In een land waar regenbuien steeds intenser worden is zo’n korte kap met paar abri’s niet echt optimaal.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

24-07-2017 | 19:59

De Welstandcommissie heeft een keer voor iets positiefs gezorgd, het uiteindelijke kapontwerp vind ik zeer geslaagd, het is een mooi ontwerp geworden echt mooier

dan de kortere kap,een zeer geslaagd ontwerp,het is een sierlijk kunstwerk geworden.

Ik kan haast niet wachten om onder de kap op de metro te wachten.

4
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Jan.Meeuwenberg 1
n-evo 1
Gust de Wit 1

Bijdragen Metro en Tram
Petra Groot, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Filmpje: Op stap met de architect in station Noorderpark
18 juni 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Op stap met de architect in station Noorderpark

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 18 juni 2018
De Poorten van Noord naderen voltooiing
2 februari 2018 : Renske van Bers

De Poorten van Noord naderen voltooiing

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 2 februari 2018
Open Dag Noord/Zuidlijn bij station Noorderpark
20 december 2017 : Duco Vaillant

Open Dag Noord/Zuidlijn bij station Noorderpark

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 20 december 2017
Straks ook overstappen op station Noorderpark
6 november 2017 : Petra Groot

Straks ook overstappen op station Noorderpark

Petra Groot : Vervoerregio Amsterdam 6 november 2017