Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Op stap met de eerste metrobestuurder van Amsterdam
24
8 maanden geleden
victor :
beste @metro-bestuurster. Leuk je weer te zien, na zoveel jaren.  Er is ...

Op stap met de eerste metrobestuurder van Amsterdam

Renske van Bers : Metro en Tram 19 december 2017 Oostlijn

Het is 14 oktober 1977 als Norma Alberg voor het eerst officieel als metrobestuurder de cabine van de Oostlijn betreedt en – toen nog – prinses Beatrix, Claus en burgemeester Polak tot haar passagiers mag rekenen. Ruim 40 jaar later gaan we langs bij deze dame, die in de tussentijd geen spat veranderd is, om terug te kijken op deze heuglijke openingsdag en haar carrière erna.

Het was nog niet makkelijk om Norma op te sporen, na zoveel jaar. Uiteindelijk wist collega Marlo de Kat van de renovatie Oostlijn haar volledige naam te achterhalen en haar via Facebook te contacten. Norma: “Ik was heel erg verrast! Ik kijk niet vaak naar Facebook en sowieso ligt het ‘metroschap’ ver achter mij, dus ik vond het in eerste instantie wel heel bijzonder om op deze manier weer eens terug te denken aan die tijd!”

Verruilen

Norma was zelfs zo enthousiast dat ze haar huidige woonplaats – nabij Antwerpen – weer even wilde verruilen voor het Amsterdamse. Dus daar stond ze vorige week, na een reis met de Thalys, bij de afgesproken plek bij de piano in de metrohal in Centraal Station. En, het moet gezegd worden, de prachtige vrouw die groot op de foto prijkt in ons kantoor, is nauwelijks veranderd. Tip van Norma: “Gooi die dure crèmes weg en koop een potje bij de Aldi.”

Norma met prinses Beatrix en burgemeester Polak.
Norma met prinses Beatrix en burgemeester Polak. Beeld: Stadsarchief

Verrassing

Goed; het ijs is duidelijk gebroken en we nemen haar mee naar de huidige metro. Norma: “Jeetje, het ziet er hier spic en span uit!” De grootste verrassing komt als we aan een metrobestuurder die op CS aankomt, vragen of Norma op de foto mag in de cabine. Hij herkent haar namelijk. “U staat heel groot op de foto bij GVB! Tuurlijk ken ik u!” Norma is onder de indruk van het feit dat ze nauwelijks introductie nodig heeft. Tegen ons, een beetje verlegen: “Ik heb dit echt niet afgesproken hoor, ik ken die man in ieder geval niet.”

40 jaar geleden

Het is tenslotte 40 jaar geleden dat Norma zelf in de bestuurdershut zat. Norma: “Ik was een jaar of 24 toen ik in de krant de oproep zag waarin ze metrobestuurders zochten. Destijds bestond de Rotterdamse metro wel al en daar was ik erg enthousiast over. Dat leek me wel wat! Om die reden heb ik me voor de komst van de Amsterdamse metro aangemeld, waarna ik nog wel een psychologische test moest ondergaan. Waarom die procedure? Nou, het was in ieder geval toen nog een baan die eenzaam was en waarin je ‘je mannetje moest staan’ als stationsbeambte. Het was dus geen baan voor iedereen.”

Bijzonder

Eigenlijk ook tot haar eigen verbazing werd ze geselecteerd om opgeleid te worden tot metrobestuurder op de nieuwe metrolijn van Amsterdam. Norma: “Het was voor mij heel bijzonder toen ik geselecteerd werd. Je moet je voorstellen dat in die tijd gekleurde mensen gestigmatiseerd werden en dat sowieso niet veel vrouwen in mannenberoepen aan het werk waren. Toen ik werd opgeleid tot metrobestuurder – ik slaagde in één keer! – begon ik met twee witte vrouwen en 250 mannen.”

Norma: "Voordat ik tijdens de opening ging rijden, had ik uiteraard een opleiding gevolgd en veel geoefend. Net als mijn collega's."
Norma: "Voordat ik tijdens de opening ging rijden, had ik uiteraard een opleiding gevolgd en veel geoefend. Net als mijn collega's." Foto: Wiebke Wilting

Geïntimideerd?

Norma vervolgt: “Of ik me geïntimideerd voelde? Nee, daar ben ik gewoon niet het type voor. Ik was juist trots! Ik had de test gehaald en dacht ‘Kom maar op!’. Bovendien ben ik zelf opgegroeid tussen mannen en kon ik zo’n mannenwereld echt wel aan. Of ik populair was? Nou, best wel. Ik heb heel wat afspraak-verzoekjes afgewimpeld. Niet alleen vond ik dat ongepast, het leek me ook beter om daar geen gehoor aan te geven. Dat soort gezelligheid heb ik dus liever altijd buiten het werk gezocht.”

Uitdaging

Nadat Norma zes maanden had geoefend op de nieuwe metrolijn, kwam de dag van de opening rap dichterbij. Norma: “Jij wil weten waarom ik naar voren ben geschoven? Da’s heel simpel; juist omdat ik donker en vrouw was! In mij zag de burgemeester waarschijnlijk een goed voorbeeld. Ik zag dat zelf ook en vond het dus een enorme uitdaging om die eerste rit te rijden.”

De eerste rit

En daar was ‘ie dan de eerste ‘echte’ rit, met al die hoge piefen. Norma: “Kind, ik was aanvankelijk zo nerveus! Gelukkig hebben we de rit van tevoren – van Weesperplein naar Holendrecht – heel vaak geoefend. Toch was het anders met prinses Beatrix, Claus en de burgemeester in de cabine. Vooral in het begin was ik bang en dacht ik: ‘Als ik maar geen stomme fouten maak’. Maar ze waren zo aardig en oprecht geïnteresseerd.  En ik vond het best leuk om me voor een dagje een soort filmster te voelen want ik moest natuurlijk op de foto.”

Een beetje nerveus was Norma wel op de dag van de opening.

Orde van de dag

Maar zelfs na zo’n dag is het weer tijd ‘voor de orde van de dag’ en wordt Assepoester weer die metrobestuurder. Norma: “Haha, ja inderdaad, maar dat vond ik helemaal niet erg hoor! Ik heb dit werk vanaf mijn 24ste tot mijn 38ste heerlijk gevonden. Het was anders dan nu: toen zat je maximaal 4 ritten achter elkaar op de metro en werkte je daarna – of daarvoor – als stationsbeambte. Zodoende had je de afwisseling tussen de eenzaamheid van de bestuurder en die van een ‘manager’ van een metrostation, wat toen nog stationsbeambte heette. Vooral die laatste functie, is voor mij een ommekeer geweest.”

Ommekeer

Oja? Waarom die ommekeer? Norma: “Als stationsbeambte was je verantwoordelijk voor de opening en sluiting van een metrostation en moest je de hele dag mensen van informatie voorzien. Daarbij moest ik – vooral – bij de stations Wibautstraat en Nieuwmarkt verslaafden en spijbelaars uit het station zetten. Daar zaten ook kinderen bij die je vaker zag en waar je een band mee opbouwde. Dit maakte dat ik op een gegeven moment meer wilde betekenen voor deze kinderen’. Toen heb ik besloten om een andere richting op te gaan.”

Andere richting

Gelukkig werd die andere richting ook gewaardeerd door GVB. Norma: “Dat was super! Destijds mocht ik van GVB tegelijkertijd mijn werk uitoefenen en maatschappelijk werk studeren. En toen ik 38 was, heb ik met een heel goed gevoel afscheid genomen van zowel het besturen van de metro alsook de functie van stationsbeambte. Daarna heb ik als maatschappelijk werker heel veel kinderen kunnen helpen. Ik kijk nog steeds met veel plezier terug op mijn tijd als metrobestuurder en ook op de opening, maar ben toch blij dat ik later een andere richting ben ingeslagen.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

victor

19-02-2018 | 12:50

beste @metro-bestuurster.

Leuk je weer te zien,

na zoveel jaren. 

Er is heel veel veranderd…

Foto van volger

raymond schra

04-02-2018 | 10:44

@Paul Gravemaker Hartelijk dank voor deze boeiende aanvullingen. En ook nog uit de eerste hand zo te lezen!

Foto van volger

Paul Gravemaker

03-02-2018 | 21:54

Even een paar aanvullingen:

mevrouw Alberg is niet door burgemeester Polak uitgekozen, maar door de werkgroep die de opening organiseerde en waarvan ik de voorzitter was. (Net zoals bij de opening Weesperplein – Centraal Station in 1980 en de ingebruikname Holendrecht – Gein in 1982).

Er reden inderdaad twee treinen parallel, op een korte afstand gevolgd door een derde trein. Dit was vanwege het grote aantal genodigden. De rit ging van Weesperplein naar Holendrecht, waar de Amsterdamse Tramharmonie speelde. Daarna retour naar Duivendrecht (het huidige station Van der Madeweg) en van Duivendrecht parallel naar Gaasperplas.

Er was trouwens nog meer muziek onderweg: op het perron van het Amstelstation speelde de NS-harmonie en op station Kraaiennest de toen nog bestaande Amsterdamse Politiekapel.

Tenslotte ging het hele gezelschap terug naar Weesperplein en daar werden, zo zegt mijn draaiboek, “verversingen” geserveerd.

‘s Middags was er feestelijk programma voor alle betrokken medewerkers van GVB, Dienst PW en de aannemers.

(Overigens, wanneer hierboven over ‘prinses’ Beatrix wordt geschreven, dan is het ook ‘prins’ Claus en niet ‘Claus’.)

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

04-01-2018 | 13:28

@Johan, dat klopt;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

02-01-2018 | 12:44

@Reinder, leuke suggestie! Groet, Renske

Foto van volger

johan siemons

02-01-2018 | 07:57

@ReindeR Rustema
toen ik begon te lezen dacht dat u revereerde aan de opening van de oostlijn . die is toen – ook – door haar geopend . ja ,toch ? 🙂

Foto van volger

ReindeR Rustema

01-01-2018 | 22:29

Nodig Prinses Beatrix uit om met haar als gastvrouw op 22 juli een eerste rit mee te maken, gewoon als passagiers. Ze lijkt me het type die dat prima aan kan. De uren tevoren nog even bijpraten met al dan niet gepensioneerde ex-collega’s zodat ze alle mogelijke vragen van de prinses kan beantwoorden. Die doet in principe alleen nog wat ze leuk vindt, dus zo een perfect voorstel. Ook symbolisch als passagiers allebei, “ouder en wijzer.”

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

26-12-2017 | 15:46

@Jaco, ik zal uw bericht nog even doormailen naar Norma. Groet, Renske

Foto van volger

Jaco Enkelaar

23-12-2017 | 16:28

Wat vind ik dat leuk weer iets van Norma te horen. We hebben jarenlang heel leuk contact gehad.

Met veel respect heb ik ook gezien hoe Norma naast haar werk in wisselende diensten haar studie wist te voltooien en daarna een volledig nieuwe richting is ingeslagen.

Norma: veel succes en geluk bij alles, wat je doet of nog gaat ondernemen.

Laat weer een wat van je horen; de deur staat nog altijd open!

Jaco en Els.

Foto van volger

Raymond

21-12-2017 | 14:05

Erg leuk verhaal Positieve energie!

Foto van volger

Maureen Severin

20-12-2017 | 17:11

Heel leuk om terug te zien dat mijn Tante dit beroep als eerste Surinaamse vrouw heeft gedaan. Ikzelf ben buschauffeur en hoop ook zo’n prachtige tijd te mogen hebben.

Foto van volger

Cor Sibbel

20-12-2017 | 15:35

Mevrouw, heel hartelijk gefeliciteerd met die mooie

 “eerste” rit.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-12-2017 | 10:20

@Thom, wat leuk dat u onderdeel uitmaakt van het eerste metrostel! En natuurlijk dat jullie nog steeds bij elkaar zijn:) Ik heb onder een foto aangescherpt dat er een opleiding en oefentraject aan de opening vooraf ging. Dank voor uw aanvullingen. Groet, Renske

Foto van volger

Thom Tollenaar

20-12-2017 | 10:10

Een paar opmerkingen.

 De bestuurders van de metro waren goed opgeleid alvorens zij daadwerkelijk alleen mochten rijden met de metro.

Dus de eerste rit had deze bestuurster allang achter zich.

Wellicht wel haar eerste rit met passagiers.

Dan het volgende:

Het woord hut vind ik een beetje “stom” overkomen, het is bestuurscabine.

Bestuurdershut of zo trekt de functie van bestuurder wel erg naar beneden. Een hutje staat op de hei.

Als laatste: de rit met o.a. Beatrix begon op Weesperplein (openingsceremonie) en eindigde op station Holendrecht (de stations reigersbos en gein) moesten nog gebouwd worden.

Er reden 2 metro’s parallel van weesperplein naar holendrecht om alle gasten te vervoeren. Ik zat in één van de twee. Ik wekte toen bij het GVB (metro)

Misschien wel aardig maar niet bij dit item:

Mijn vrouw en ik waren het eerste metrostel (althans zo werden wij genoemd in het GVB personeelsblad). We hebben elkaar bij de metro leren kennen niet als bestuurder maar als technicus en hoofd administratie en secretariaat. We zijn nog steeds een “stel” en bijna 40 jaar getrouwd……..

Groeten,

 Thom Tollenaar.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-12-2017 | 08:44

@Marcel. Oeps, ik pas het aan;) Groet, Renske

Foto van volger

Marcel

20-12-2017 | 06:52

Helaas heet de beste mevrouw bij het onderschrift bij de eerste foto ineens nomra

Foutje 😉

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

19-12-2017 | 21:18

Een mooi verhaal, ik zit net te bedenken dat het misschien een leuk idee is om een filmpje te laten maken wat de metrobestuurder (bestuurster) ziet tijdens een rit van noord naar zuid en van zuid naar noord tijdens een rit. Er bestaan al verschillende filmpjes van ritten door de stad in de tram van verschillende lijnen,dus waarom niet van deze nieuwe lijn? Goh’ wat zou ik graag eens een rit mee willen maken daar voorin dat moet een prachtige belevenis zijn, maar ja dat wil natuurlijk iedereen wel maar er zijn natuurlijk regels die dat verbieden.

Foto van volger

Gerard

19-12-2017 | 17:28

Fijn eens wat meer te horen van en over een van de vele Metro-bestuurders die mij jaren van Weesperplein en later CS naar de Van der Madeweg brachten en later van CS naar Weesperplein en vice versa. Dat zijn dan gewoon gezichten die je ziet en weer vergeet. Nu is het een persoon. Geweldig dat dit mogelijk is. Haar wens ik nog een heel goed leven toe.

Foto van volger

Willen van Houten

19-12-2017 | 17:27

Geweldig leuk artikel

Ook ik heb Norma gekend tijdens haar werk en vind dit leuk om te lezen dat zij metro nog een warm hart toedraagt

Norma ik wens je veel goeds

Foto van volger

d'ouwe vos

19-12-2017 | 17:13

Toppie. Heerlijke vrouw .   🙂  

Foto van volger

Wim hemker

19-12-2017 | 17:08

Wat een voorbeeld ,voot heel veel landgenoten

Geweldig wat een topper

Hg Wim.Hemker 

Uit Amsterdam .een trouwe gebruiker van het OV in al zijn vormen.

Foto van volger

n-evo

19-12-2017 | 16:17

Ontzettend leuk verhaal om te lezen. Nice ook dat jullie haar over hebben laten komen i.p.v. een telefonisch interview. Mooi ook met die foto’s van toen en nu. Kudos! ?

Foto van volger

Ger Vermij

19-12-2017 | 15:42

Fijn verhaal, leuk en vooral plezierig dat jullie deze dame hebben kunnen vinden en haar verhaal hebben kunnen weergeven. Helemaal top.

Foto van volger

Philip

19-12-2017 | 15:07

Heel leuk om dit te lezen. Wat een icoon is deze dame! En er gaat nog een leuk persoon achter schuil ook, zo blijkt.

24