
Metro Vancouver: ‘s werelds grootste automatische netwerk
Duco Vaillant : Metro en Tram 9 maart 2017Dat de interesse van veel volgers zich niet alleen beperkt tot de Nederlandse metro, blijkt uit het aantal reacties op onze rubriek ‘Metro’s over de wereld’, waarin we aandacht besteden aan de metro in buitenlandse metropolen. Deze keer staat de metro van Vancouver centraal. Volger Jan Willem tipte ons dat dit het grootste netwerk is met alleen maar onbemande metro’s.
Vancouver is met ruim 600.000 inwoners een van de grote steden in Canada. De metropoolregio Greater Vancouver telt zelfs zo’n 2,5 miljoen inwoners. Belangrijke delen van de stad en direct aangrenzende steden en suburbs worden met elkaar verbonden met behulp van de SkyTrain, de metro van Vancouver.


Wereldtentoonstelling 1986
De SkyTrain is oorspronkelijk gebouwd als onderdeel van de wereldtentoonstelling van 1986. Op deze expo ter ere van het 100 jarige bestaan van Vancouver werden de laatste snufjes op het gebied van transport en communicatie tentoongesteld. Nieuw of vernieuwend van deze lijn waren de linaire inductiemotor – het type motor dat ook voor magneetzweeftreinen wordt gebruikt – en het volledig automatisch rijden. Na een test, met een kort testtraject van 1 kilometer met 1 station in 1983, ging de lijn open in 1985, ruim op tijd voor de wereldtentoonstelling.


Uitbreiding
De SkyTrain werd gestaag uitgebreid, waarna er in 2002 een tweede lijn – de Millennium Line – bij kwam. De eerste lijn – die tot dan SkyTrain heette – werd hernoemd tot de Expo Line. In 2009 kwam er een derde lijn bij: de Canada Line. Deze werd gebouwd voor de Olympische Winterspelen van 2010. Ondanks deze uitbreiding van het metronetwerk, raakte in datzelfde jaar Vancouver de titel van het grootste volledig automatisch netwerk kwijt aan Dubai. In tegenstelling tot de andere lijnen rijden de metro’s op deze laatste lijn met een conventionele motoren.


Veel storingen
Veel automatische metrolijnen kennen perrondeuren. De SkyTrain is een van de uitzonderingen daarop. Met behulp van laser- en druksensoren in combinatie met camera’s worden de metro’s en perrons op afstand in de gaten gehouden. In de praktijk is dit systeem wel storingsgevoelig met dagelijkse verstoringen die al gauw 10 tot 15 minuten duren. Het gaat daarbij vaak om valse meldingen, veroorzaakt door bijvoorbeeld kranten of blikjes die op de spoorbaan vallen.

Grootste volledig automatische metronetwerk ter wereld
In december 2016 werd de Millennium Line met 11 kilometer en 6 stations verlengd en vergroot. Sinds deze uitbreiding is de SkyTrain weer het grootste metronetwerk ter wereld waar volledig automatisch wordt gereden. De SkyTrain is totaal 80 kilometer lang en kent 53 stations. Vandaag de dag reizen dagelijks zo’n 400.000 mensen met de metro.
Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Jan.Meeuwenberg
Ik plaatst mijn verhaal maar bij dit artikel omdat het over internationale metrolijnen gaat.
Ik wist al dat er belangstelling in het buitenland bestaat voor de N/Z-lijn, maar nu las ik dat er ook interesse is voor de Uithoflijn van Utrecht,namelijk bij Het International Railway Journal. Ik dacht ach niets bijzonders dat lijntje van 8 kilometer,zonder echte (bouw) kunstwerken en alles bovengronds, niets bijzonders,maar ik heb het blijkbaar mis.

Marcel
Over de aardbeving bestendigheid weet ik helaas niets te melden.
Het water in de tunnels lijkt geen groot probleem te zijn. De Canada line is tegen een steile helling gebouwd en de eerder genoemde fontein heb ik gezien vlak bij een hoger gelegen station. Het water stroomt in de tunnel de berg af.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Frank
Geen idee eigenlijk. Wellicht dat Marcel daar meer over weet.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Marcel
Bedankt voor uw ervaringen uit Vancouver. Gelukkig hebben wij geen waterstromen die tussen de betonnen tunneldelen komen, dan zouden wij een gigantisch probleem hebben.

Frank
Zie hier

Frank
Is het metronet eigenlijk aardbevingsbestendig aangelegd?
Ik weet dat de bruggen naar Vancouver centrum onlangs verstevigd zijn (of ze zijn er nog mee bezig).
Het is pas vrij recent bekend geworden dat er een enorme aardbeving (a la de zeebeving bij Indonesië) aan zit te komen binnen de komende 50 jaar een stuk uit de kust van Vancouver Island (Cascadia breuk)

Marcel
Ik woon in Vancouver en heb de laatste maanden veel gereisd met de skytrain. Zo noemen ze het hele stelsel dus nog steeds ondanks dat een groot gedeelte ondergronds is. Ik heb ook een bijeenkomst bijgewoond waar weer een nieuwe uitbreiding werd voorgesteld.
De metro’s zijn uitzonderlijk kort, minder dan 50 meter en rijden met hoge frequentie. Het is erg leuk om voorin te zitten. Doordat er geen machinist is, zit daar gewoon een raam waardoor je de tunnels in kunt kijken.
Op dagen dat het hard regent zie je echt fonteinen van water tussen de betonnen delen van de boortunnels, die er net zo uit zien als bij de noordzuidlijn , door spuiten.
Mijn ervaring is dat de skytrain erg betrouwbaar is.
Groeten uit Vancouver, marcel
Bijdragen Metro en Tram