
Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
Margreet Bosma : Metro en Tram 23 maart 2016De laatste keer dat we bij projectleider Job Jansen langs gingen om verslag te doen van de voortgang bij het opstelterrein Amstel, was er van de twee geplande hallen nog niet veel te zien. Nu – amper 6 weken later – is het geraamte van de ene en de fundering van de andere hal al bijna af.
![20160209 Opstelterrein Amstel [Gé Dubbelman] (12) 20160209 Opstelterrein Amstel [Gé Dubbelman] (12)](../../images/2016/02/20160209-Opstelterrein-Amstel-Gé-Dubbelman-12.jpg)



Grondige revisie
Het opstelterrein bij Amstel, in de driehoek van metrostations Amstel, Van der Madeweg en Overamstel, is aan een grondige revisie toe. “Alles wordt vervangen”, aldus projectleider Job, “en er komen ook nieuwe faciliteiten bij.” Het aantal opstelplekken voor metro’s wordt uitgebreid en daarnaast krijgt het opstelterrein een geheel nieuwe quickservicehal en een doorrijwashal, faciliteiten die hier voorheen niet waren. Sinds de vorige update over het opstelterrein zijn er weer twee nieuwe sporen met 5 opstelplekken bij gekomen en bouwen we aan de twee hallen.


![20160317 Opstelterreinen Amstel [Ge Dubbeleman] (15) 20160317 Opstelterreinen Amstel [Ge Dubbeleman] (15)](../../images/2016/03/20160317-Opstelterreinen-Amstel-Ge-Dubbeleman-15.jpg)

Net meccano
Job vertelt dat het opzetten van het geraamte van de hallen zelf binnen een mum van tijd gebeurt: ”Het is net meccano: je schroeft het zo in elkaar. Niet dat het geen zwaar werk is, hoor. Maar omdat de staalbouwer vooraf alle stalen balken exact op maat gemaakt heeft, kunnen de mannen het geraamte van zo’n hal in een paar dagen met bouten in elkaar zetten.” Het geraamte van de quickservicehal staat overeind en op dit moment zijn we bezig met het aanbrengen van de dak- en de gevelbeplating. Ook dit gaat in rap tempo. Job: “Maar dat geldt niet voor de afbouw, wanneer we de hallen gaan inrichten. Het aanbrengen van onder meer het spoor, de bovenleiding, de werkbordessen en de wasinstallatie in de hallen is aanmerkelijk tijdrovender.”
Nieuw uitzicht
De komende weken kunt u vanuit de metro of de trein, even ten zuiden van station Spaklerweg, zien hoe de beplating van de grote hal aangebracht wordt en hoe het geraamte van de washal opgezet wordt. Ook zullen er weer meer metro’s op het opstelterrein staan, nu de twee nieuwe sporen afgelopen dinsdag in gebruik genomen zijn. Daarnaast gaan we de komende weken aan de slag met het vervangen van het oude kruiswisselspoor aan de kant van Spaklerweg. Job: “Kom dan maar weer eens terug.”


Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Margreet Bosma, Metro en Tram
@Dennis. Hier nog wat aanvullende informatie. Er zijn 3 belangrijke redenen om de hallen te scheiden van elkaar:
1. Klimaat (vocht en temperatuur). Om te wassen moeten de deuren openstaan, het is een doorrijproces. De washal heeft geen verwarming. Er kan tot ca. 5 graden Celsius gewassen worden en er is slechts een vorstbeveiliging. De Quick-servicehal is als werkplaats normaal verwarmd en is in principe ook een droge omgeving.
2.Werkproces. ’s Avonds en ‘s nachts wordt vooral gewassen en overdag wordt in de Quick-service vooral gewerkt en graffiti verwijderd. Apart van elkaar kunnen afsluiten is daarom wel zo prettig.
3. Lawaai. De wasmachine maakt wat herrie en het is niet fijn om er vlak naast te werken.
Dan nog als antwoord op de veronderstelde stank:
Het gebruikte wasmiddel is in hoge concentratie inderdaad wel agressief, maar wordt sterk verdund in het waswater en is net zo gevaarlijk of ongevaarlijk als bij een autowasstraat. Een paar spatjes is niet erg, maar jezelf er mee wassen is af te raden! Echt stinken doet het niet, maar zoals elk wasmiddel ruik je het natuurlijk wel. Het spul waarmee graffiti wordt verwijderd is wel agressief en ruikt sterk. De schoonmakers hebben daarom beschermende kleding en handschoenen aan en de ruimte wordt geventileerd.

Margreet Bosma, Metro en Tram
@Dennis. De hallen worden inderdaad van elkaar gescheiden, maar of dat is vanwege de zeepluchtjes, weet ik niet. Met groet, Margreet.

Dennis
Worden de beide hallen van elkaar gescheiden? Omdat de kleinere hal een wasplaats is?
In verband met de stank van het schoonmaak middel.

Margreet Bosma, Metro en Tram
@Ron Galjaard. Ik zal het compliment aan Gé doorgeven. Met groet, Margreet.

Margreet Bosma, Metro en Tram
@rw. Jazeker, de hallen worden ook geïsoleerd. De panelen voor de gevelbeplating aan de wanden zijn zelf geïsoleerd. Bij het dak gaat dat net even anders. Daar brengen we eerst het isolatiemateriaal aan en daarna wordt het dak voorzien van dakbedekking. Met groet, Margreet

Ron Galjaart
Mooie plaatjes Gé.

n-evo
Weer een prachtig terrein voor amateur graffiti artists uit de omgeving. 🙂
@Rudie Alle metro’s hebben een kleine pantograaf / stroomafnemer voor plekken waar een derde rail te onveilig is. In remises bijvoorbeeld.

Rudie
de bovenleiding?

Rw
De hal word niet geisoleerd?
Bijdragen Metro en Tram