Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Hoe gaat het met… ‘hoofdboorder’ Paul Janssen?

Hoe gaat het met… ‘hoofdboorder’ Paul Janssen?

Renske van Bers : Metro en Tram 30 april 2015 Tunnelboren

Omdat een aantal volgers zich afvroeg hoe het met de Noord/Zuidlijn-boorders ‘van toen’ gaat, zijn we een paar van hen nog eens gaan opzoeken. Inmiddels zijn we langs geweest bij Dennis Andreae en Hans Gaumann en is deze keer ‘hoofdboorder’ Paul Janssen aan het woord.

De juiste man
In 2007 werd aan Paul Janssen gevraagd of hij interesse had om als manager van het boorcontract Noord/Zuidlijn aan de slag te gaan. Als eindverantwoordelijke voor het boorproces van de Hubertustunnel en de tunnel in het Pannerdensch Kanaal van de Betuweroute was hij de juiste man voor een lastige complexe klus. Gelukkig dacht Paul er ook zo over en nam hij de uitdaging aan.

Zelf het team samenstellen
Paul: “Of ik meteen enthousiast was? Ik moest wel even nadenken hoor. Ik heb ja gezegd, maar wel bepaalde voorwaarden gesteld. Zo wilde ik zelf het hele team samenstellen, van de mensen verantwoordelijk voor de administratie tot de mensen achter de ontwerptafel. De Noord/Zuidlijn ging akkoord en ik heb mensen om me heen verzameld met wie ik eerder had gewerkt en waarvan ik wist dat ze deze klus tot een goed einde zouden brengen.”

Openbreken en herzien
Toen Paul in 2007 aan de slag ging lag er al een ontwerp en een procesconcept klaar voor het boren. Paul besloot deze meteen aan te passen: “Ik heb het contract met de aannemer opengebroken en herzien. In het contract dat er lag had de aannemer nauwelijks verantwoordelijkheid, dit hebben we veranderd.” Daarna volgde het proces waarin Paul het juiste team samenstelde. Paul: “Ook dit nam natuurlijk wat tijd in beslag.”

Dilemma
Na deze eerste fase kwamen Paul en zijn team in 2009 voor een groot dilemma te staan. In eerste instantie zou de boor van noord naar zuid boren, maar met de verzakking van de wevershuisjes bij de Vijzelgracht zou dit teveel tijd kosten, omdat bij de stations Vijzelgracht en Rokin – mede hierdoor – een bouwstop werd ingesteld. Paul: “We hebben toen besloten dat we met vier boren aan de slag zouden gaan, twee vanuit noord en twee vanuit zuid. Zo konden ze naar elkaar toewerken en hoefden we het boorproces niet uit te stellen.”

Eng?
Op 18 maart 2010 is het dan zover: na jarenlang rekenen, testen en plannen duiken de boorders onder de grond. Paul: “Of ik het eng vond? Nee joh! Amsterdammers en de media waren misschien wat huiverig, maar ik niet. Met de verantwoordelijkheid voor het boren van onder meer de Hubertustunnel en de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal op zak wist ik wel wat ik kon verwachten. Ook was er degelijk voorbereidend werk verricht waardoor we zeker van onze zaak waren.”

Twee incidenten
En inderdaad, het boren gaat als een tierelier met maar twee noemenswaardige incidenten: een onverwachte rioolbuis die resulteert in de ‘poepboog’ en een lekkage. Het laatste gebeurde helaas weer bij de Vijzelgracht. Paul: “Op 24 september 2012 lekte er boorspoeling het station in waardoor een gedeelte onder water kwam te staan. Ook wist een deel van de boorspoeling zich naar boven toe te werken, zodat er ook op straat een fikse plas water lag. Maar dankzij een goede samenwerking hadden we de boel na twee dagen onder controle.”

Transparantie en goede samenwerking
Die goede samenwerking komt vaker ter sprake. Paul: “In mijn optiek valt of staat een project met de samenwerking. Niet alleen de samenwerking in het team zelf, maar ook de samenwerking met de aannemer verliep bijzonder prettig. Daarnaast ben ik een voorstander van transparantie naar de omgeving. Toen ik in 2007 bij de Noord/Zuidlijn kwam werken was daar nog niet veel van te merken, maar – mede door de Commissie Veerman – werd de communicatie met en naar de Amsterdammers veel beter.”

Kop en een staart
Inmiddels werkt Paul aan de Rotterdamsebaan. Met een goed gevoel kijkt hij terug op zijn tijd bij de Noord/Zuidlijn. “Alles kwam mooi samen; de techniek, de knowhow, de samenwerking, de planning. Dat is ook wel eens anders. Verder is het leuk dat een tunnel altijd – letterlijk en figuurlijk – een bouwwerk is met een kop en een staart; je rond echt iets af en laat iets achter.”

Paul Janssen Fotograaf Frank Lodder
Paul Janssen Fotograaf Frank Lodder
Het boorteam Fotografie Frank Lodder
Het boorteam Fotografie Frank Lodder
Op straat konden Amsterdammers middels onze pijl volgen waar de boor zich bevond.
Op straat konden Amsterdammers middels onze pijl volgen waar de boor zich bevond.
Ieder boor werd gezegend door een priester. Zonder zegening geen booractie. Foto Gé Dubbelman
Ieder boor werd gezegend door een priester. Zonder zegening geen booractie. Foto Gé Dubbelman

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

04-05-2015 | 09:00

@Jan, ik geloof wel dat er een plek voor de pijl werd gezocht, maar dat er niet veel animo was. Jammer inderdaad. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

04-05-2015 | 08:58

@Rouke, haha, vast wel! Groet, Renske

Foto van volger

rouke

02-05-2015 | 00:23

Word Paul er weer bij de spreekwoordelijke haren bij gesleept wanneer er ‘n Oost/westlijn of ander boorproject uitgevoerd gaat worden?

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

01-05-2015 | 20:37

Dat is slecht nieuws ik had de Pijl wel een eervolle plek gegund na zijn zinvolle taak van het aanwijzen van de vorderingen van de Boormachines, Het is dus te laat voor een actie ´`RED DE PIJL“ echt jammer.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

01-05-2015 | 08:31

@Jan, helaas; de pijl is niet meer. Groet, Renske

Foto van volger

Bert

01-05-2015 | 05:11

De Pijl verdient een plek in het Amsterdam Museum (binnenplaats). Of in het nieuw te bouwen Amsterdam Openbaar Vervoer Museum.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

30-04-2015 | 21:01

Mooi om weer een bekend gezicht terug te zien uit die interessante boorperiode, wat was dat een mooie tijd om de boormachines te kunnen volgen.
Hoe gaat het eigenlijk met de Pijl die nooit lang op dezelfde plek mocht blijven staan maar trouw de boormachines volgde?
Of heeft de Pijl al een eervolle plek gekregen het staat toch niet te verstoffen hoop ik?, misschien is het een goed idee om ooit een Noord/Zuid museum te maken met onder ander de pijl als herinnering.
Maar ik denk dat de interesse van de bouw van de Noord/Zuidlijn geleidelijk aan wel minder wordt als het eenmaal in bedrijf is.
Dan zegt de Pijl niet zoveel meer denk ik.
Maar ik zelf ben blij dat ik de Pijl heb kunnen volgen.
Als ik een groot huis zou hebben dan zou de Pijl wel bij mij in de gang mogen staan maar dat heb ik dus niet, misschien een idee om de Pijl te verloten aan de vaste Volgers vanaf het begin.

Foto van volger

Willem Roest

30-04-2015 | 15:56

Amsterdam mag zich gelukkig prijzen met een nuchtere vakman als Paul.
Wat mij betreft: bedankt en succes met je volgende meesterwerken.

8
reacties van 4 volgers
Meest actief in deze discussie
Jan.Meeuwenberg 2
Willem Roest 1
Bert 1
rouke 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 3

Gerelateerde artikelen

Gluren bij de buren: Rotterdamsebaan, een maatje meer…
5 maart 2018 : Duco Vaillant

Gluren bij de buren: Rotterdamsebaan, een maatje meer…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 5 maart 2018
Data boorproces Noord/Zuidlijn straks voor iedereen zichtbaar
1 september 2016 : Renske van Bers

Data boorproces Noord/Zuidlijn straks voor iedereen zichtbaar

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 1 september 2016
Een tunnelboormachine verplaatsen. Hoe doe je dat?
28 juli 2015 : Duco Vaillant

Een tunnelboormachine verplaatsen. Hoe doe je dat?

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 28 juli 2015
Hoe gaat het met… tunnelboorder Hans Gaumann?
13 april 2015 : Margreet Bosma

Hoe gaat het met… tunnelboorder Hans Gaumann?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 13 april 2015