Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Hoe gaat het met de nieuwe metro?

Hoe gaat het met de nieuwe metro?

Michiel Jonker : Metro en Tram 17 oktober 2013 Materieel

Ruim 3 maanden geleden reed de nieuwe Metropolis (van het type M5) voor het eerst mét passagiers op het Amsterdamse metronetwerk. Vervolgens kwam er gemiddeld elke maand een nieuw stel bij.  Hoe loopt het met de verdere introductie van de Metropolis? We vragen het aan projectleider René van Marrewijk.

René: “Op zich gaat het goed, inmiddels rijdt de vijfde Metropolis rond in Amsterdam en is de zesde aangekomen bij de werkplaats in Diemen. Wel heb je bij de introductie van elke nieuwe metro of trein te maken met de zogenoemde ‘badkuipkromme’. Dit houdt onder andere in dat je in het begin extra kosten maakt, omdat het nieuwe materiaal niet naadloos op de systemen aansluit. GVB houdt daarom permanent één metro als reserve beschikbaar. Pas als alle betrokken organisaties goed zijn ingespeeld op het nieuwe voertuig en alle ’kinderziekten’ zijn opgelost, kom je in een normale routine.”

Waardoor ontstaat zo’n ‘badkuipkromme’ en is het te vermijden?
“De oorzaken zijn divers en het komt vrijwel overal ter wereld voor. In de planning houd je er daarom al rekening mee, maar de omvang van de badkuip kan verschillen. Om te beginnen merkten we tijdens het proefrijden dat de hypermoderne, digitale metro op sommige punten moeite had met ons 35-jaar oude metronetwerk. Dit leidde onder meer tot een hapering in het analoge trein-tv systeem, waarmee de metrobestuurder het instapproces kan overzien. Hiervoor hebben we een tijdelijke oplossing gevonden en aan een permanente oplossing wordt hard gewerkt. Daarnaast moeten de bestuurders en monteurs van vervoerder GVB ook ervaring opdoen in zo’n gloednieuwe metro. Het duurt even voordat iedereen helemaal is opgeleid en de nodige ervaring heeft.”

Konden jullie nog profiteren van de ervaringen elders in de wereld met de Metropolis?
“Amsterdam is inderdaad al de 22ste stad waar deze hypermoderne metro komt te rijden. Wie bijvoorbeeld recent wel eens in Barcelona, Boedapest of Singapore in de metro heeft gereden, zal zeker veel overeenkomsten zien met onze Amsterdamse Metropolis. Daarom heeft onze leverancier Alstom ruime ervaring met het inzetten van de Metropolis op vreemde bodem, maar…elk metronetwerk is weer anders. In de praktijk weet je pas écht hoe zo’n nieuwe metro het doet. Het wordt gelukkig steeds gemakkelijker. De komende maanden zal er per maand één nieuwe metro bijkomen en zullen steeds meer Amsterdammers hem gaan ontmoeten.”

Artist Impression van Gé Dubbelman. U ziet de Metropolis in de toekomstige metrohal onder Centraal Station.
Artist Impression van Gé Dubbelman. U ziet de Metropolis in de toekomstige metrohal onder Centraal Station.
De badkuipkromme is de typische beschrijving voor de kosten die voor een apparaat of een machine ontstaan, gedurende de levensduur van dit apparaat of deze machine Bron Wikipedia
De badkuipkromme is de typische beschrijving voor de kosten die voor een apparaat of een machine ontstaan, gedurende de levensduur van dit apparaat of deze machine Bron Wikipedia

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Winfried

15-02-2015 | 21:21

@Rob Hageman
Tim vroeg zich op 23 oktober 2013 af of Lijn51 naar Amstelveen een “normale” tram wordt, zoals bijv lijn 5.
http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/hoe-gaat-het-met-de-nieuwe-metro/
Ik weet dat het hele netwerk na de ingebruikname van de NZ-lijn op de schop gaat en dat de bediening van Amstelveen een enorm discussiepunt is (of was?).
Vindt die afweging tram/metro51 nog plaats of heb ik gemist dat intussen de knoop is gelegd en het ei doorgehakt? 🙂

Wordt er in het hele pakket maatregelen ook gedacht aan het verbinden van de keerlussen van de lijnen 16+24 met die van Lijn 4?
In dat geval stel ik voor om op de kruising van de De Boelelaan en Buitenveldertselaan een “grand union” aan te leggen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_union
Dat lijkt me een nuttige investering omdat je dan letterlijk alle kanten op kunt. Met name kun je dan vanuit Amstelveen naar NS-station RAI en overstappen op de NZ-lijn maar ook een deel van het vervoer overnemen dat nu met de bus vanaf Plein 1960 via de Amstelveense-weg naar Stadionplein en de cultuurstrip reist en ben je sneller vanaf het Victorieplein bij het VUMC, om maar enkele voordelen te noemen.

@Rouke.
Goed om te lezen dat alle inbreng van online reageerders bij ambtena-ren & technici doorsijpelt en sommige plannen en ideeën ook serieus worden bekeken en misschien zelfs uitgevoerd. Krijgen de indieners daar zelf een terugkoppeling van of gaan die verbeteringen en besparingen geruisloos, anoniem en ongewaardeerd het project in?

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

17-02-2014 | 10:32

@Remo Bastinck
Ik vind het leuk om jouw vragen uitgebreid te beantwoorden in een artikel. We komen er binnenkort op terug op hierzijnwij.nu.

Foto van volger

Remo Bastinck

16-02-2014 | 12:51

Heren,

kan iemand mij vertellen hoe de nieuwe metro binnenkomt ?
heb begrepen via werkplaats Diemen. Maar waar komt ie vandaan en hoe gaat het transport dan ?
En als laatste hoe wordt ie op de metro rails gezet ?

Foto van volger

Tim

24-10-2013 | 14:16

@Rob Hageman, Woordvoerder GVB

Ik neem aan dat er extra treinen besteld moeten worden voor op de N/Z-lijn. Waarom worden die niet voor testbedrijf gebruikt in 2016?

Over de AVL: Klopt het dat M51 een normale tramlijn wordt (hetzij met langere trams dan dat we nu gewend zijn in Amsterdam)?

Foto van volger

martin

23-10-2013 | 18:53

De berichten in de media gaan over de zogenaamde deterministische planning. Dat is de planning zonder rekening te houden met vertragingen in het werk door welke oorzaak ook (maar bij mijn weten wel inclusief proeven en testen). Dus uitgaande van de veronderstelling dat er helemaal niets tegenzit, alle deelprojecten naadloos op elkaar aansluiten, er geen tussentijdse aanpassingen en herstel van bouwfoutjes nodig is, etc, etc.. Die planning geeft al enige jaren (!!) aan, dat in oktober 2016 het project af en in bedrijf kan zijn (zie de kwartaalverslagen, daar staat het iedere keer in). In de realistische planning, die wel rekening houdt met tegenslagen en vertragingen duurt het een jaar langer.
De berichten in de media komen dus gewoon van een journalist, die voor het eerst in zijn carriere de toepasselijke stukken gelezen heeft en per ongeluk ook (een beetje) begrepen heeft wat er staat (al trekt ie dan weer de verkeerde conclusies, maar ja, het blijft een journalist).

Foto van volger

PCAL

23-10-2013 | 16:36

@Rob: ik ging er ook eigenlijk al vanuit dat de berichten in de media exclusief test- en proefbedrijf waren! Thnx

Foto van volger

Rob Hageman, Woordvoerder GVB

23-10-2013 | 15:47

Als het werk af is is het werk nog niet klaar. Elk bouwproject met infrastructuur zal met materieel moeten worden getest en er zal moeten worden gekeken wat haalbaar is qua dienstregeling op die infra. Dat noem je een testbedrijf, respectievelijk een proefbedrijf. Daar is ook geruime tijd voor ingeruimd. Dus het is een verkeerde voorstelling van zaken te stellen dat de Noord/Zuidlijn af is als de laatste kruiskopschroef is vastgedraaid. Vooralsnog is mij niet bekend dat we eerder kunnen rijden.

Foto van volger

PCAL

23-10-2013 | 15:24

@Rob: Als/indien de bouw van de NZ-lijn geen vertraging meer oploopt, inderdaad het nieuwe, gunstige planningscenario volgt en na afbouw al in oktober 2016 wordt opgeleverd, wordt het hierboven besproken materiaaltekort (verantwoordelijkheid Gemeente) in 2016 dan de bottleneck die alsnog voorkomt dat de NZ-lijn eerder dan 2017 in gebruik kan worden genomen?

Foto van volger

Antje

23-10-2013 | 12:41

Goed zo, als de NZ wellicht eerder klaar is dan nu gepland dan kunnen ze direct rijden.

Foto van volger

Rob Hageman, Woordvoerder GVB

21-10-2013 | 13:30

@Peter Dat is iets waar we nog geruime tijd over kunnen nadenken. Uiteindelijk gaat dat spelen wanneer de laatste van de rails gaat.
@Joost van Alphen Goed punt, geen van beide. We zullen krap in onze jas zitten met de resterende zilvermeeuwen.Omdat de gemeente gaat over het tempo in aanschaf van nieuw materieel (er is een gemeentelijke garantstelling voor nodig) overleggen we over zowel intensiever onderhoud aan de Zilvermeeuwen als over de beste timing van de investeringen.

Foto van volger

Joost van Alphen

21-10-2013 | 13:12

Beste Rob Hageman,

Allereerst dank voor uw toelichting. Op basis van uw reactie ontstaat bij mij echter nog wel een vraag. Als er nu al inzicht is in een materieeltekort wat vermoedelijk in 2016 zal ontstaan, hoe zal dit worden tegengegaan? Wordt er een vloot Zilvermeeuwen achter de hand gehouden om dit tegen te gaan? Of zal de bestelling van het nieuwe metromaterieel worden uitgebreid?

Groet,
Joost

Foto van volger

Peter

21-10-2013 | 13:06

Is er al nagedacht over het bewaren en restaureren van een Zilvermeeuw voor het nageslacht? Naast allerlei generaties museumtrams mag een exemplaar van Amsterdams eerste metrotreinstel niet ontbreken, lijkt me!

Foto van volger

Rob Hageman, Woordvoerder GVB

21-10-2013 | 11:09

@Joost van Alphen De oude zilvermeeuwen die uit de dienst worden genomen kunnen nog onderdelen leveren voor de zilvermeeuwen die nog rondrijden. Ze worden gestript. Wat er over is, zal op een milieuverantwoorde manier moeten worden ontmanteld. De stellen zijn uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, dus onder de stellen kunnen nog gevaarlijke stoffen zitten. Wanneer het test en proefbedrijf van de NZL start moeten er weer M5’s worden uitgeleend en zitten we opnieuw krap in ons materieel.
@Remko Sneller gaat helaas niet. Het proces van bouwen, leveren, testen en opleiden van personeel kan niet worden opgevoerd. We hopen maar dat de oude niet sneller het einde van de levensduur bereiken dan dat de nieuwe er allemaal zijn. Hoe dan ook zitten we de komende jaren nog krap in het materieel. Vooral op lijn 51 waarvan nu pas door de Stadsregio wordt begonnen met het nadenken over hoe het nieuwe materieel eruit moet zien dat na 2018-2020 moet rijden op de Amstelveenlijn.
@PCAL De geluiden van de M5 zijn zaken die we kunnen inregelen. Dat hebben we bijvoorbeeld ook met de kaartlezers van de OV-chipkaart gedaan. Onze focus ligt nu op het zo veel mogelijk ‘rijveilig’ invoeren van M5’s met zo min mogelijk kinderziekten en storingen. Op jouw vraag hoe we gaan rijden na 1 november verwacht ik eind deze week pas iets te kunnen melden.

Foto van volger

Remko

19-10-2013 | 10:04

Ik kijk erg uit naar de nieuwe metro, en vind het zo jammer dat het allemaal zo lang duurt, kan het niet wat sneller?
Aangezien de paver circa 1 meter per minuut kan lopen, waarom dan maar 200 meter beton per dag leggen?
En met 200 meter per dag, waarom moet het 2,5 jaar duren voordat de bodem klaar is voor de rails etc.?
Kan de bouw van stations niet sneller?

Foto van volger

Tim

18-10-2013 | 12:37

@Koen
Kwestie van volume omlaag schroeven tot je een goede balans hebt gevonden tussen hoorbaarheid en niet te veel overlast… Moet te doen zijn lijkt me.

Foto van volger

Peter

18-10-2013 | 07:41

De M5 is in alles een grootstedelijk metrotreinstel. Interieur, indeling, verschijning, gevoel, alles ademt “metro” uit. Je stapt in en je waant je in Barcelona, Madrid of Berlijn (of diverse Aziatische steden waar ik helaas nooit geweest ben maar waar dergelijk materieel al lang normaal is).

Daar hoort een passend vertreksignaal bij. Een zoemer, een piepje, een serie pieptonen. Het chique pieptoontje van de M5 dat men heeft uitgekozen, is er ook een, wat mij betreft. Ik ben het er wel mee eens dat hij te zacht klinkt. Met name op de perrons zou het iets luider mogen zijn.

De ding-dong is karakteristiek en geinig, maar die past echt niet meer bij zo’n voertuig, waarvoor het adjectief “metropolitaans” meer dan terecht van toepassing is. Laat die belegen oubolligheid maar verdwijnen met de Zilvermeeuwen en op hopelijk afzienbare termijn de waardeloze sneltrams van BN en CAF.

Rotterdam heeft sinds de komst van het Bombardier-materieel het drietonige laag-hoog-laag signaal van de Berlijnse S-Bahn. Daarvoor hadden ze er ook een kort hoog pieptoontje. Londen, de stad met het oudste en misschien wel het meest iconische metrosysteem ter wereld, heeft bijna per lijn een verschillend pieptoontje. Niets mis mee, wel heerlijk metropolitaans.

Foto van volger

Joost van Alphen

18-10-2013 | 05:38

Goed om te zien dat het aantal M5’s dat in de reizigersdienst wordt ingezet stijgt. Hoe zit het eigenlijk met de afvoer van oud materieel? Wordt er telkens bij de aflevering van een nieuwe M5 een (of meer) Zilvermeeuw(en) afgevoerd? Of bouwt men eerst een grotere metrovloot op om het vaak geschetste materieeltekort het hoofd te kunnen bieden?

Foto van volger

Koen

18-10-2013 | 03:15

@Tim

De oude ding-dong zorgde juist al decennia voor overlast, doordat die onnodig hard was, en over hele wijken heen schalde in plaats van alleen over het perron.

Ik ben er zeer blij mee dat het nu minder is, en voor nostalgische verlangens naar ding-dong geluidjes kan je ook gewoon een mp3’tje daar van op je computer afspelen.

Foto van volger

Bram

17-10-2013 | 22:10

Leuke foto Ge! Groetjes Bram

Foto van volger

Tim

17-10-2013 | 17:36

@Michiel Jonker
Probleem is een beetje dat blinden en slechtzienden weinig hebben aan die lichtsignalen. Het huidige signaal kan je net zo goed weglaten want dat komt echt niet boven de achtergrondgeluiden uit. Vind het ook een beetje vreemd in de oren klinken dat er nu opeens een probleem is met de “ping pong”. Bijna veertig jaar is het goed gegaan. Vraag me af of dit ook in bijvoorbeeld Berlijn en Rotterdam speelt…

Foto van volger

Tim

17-10-2013 | 17:20

@Peter Kamerling
Je begrijpt m’n reactie verkeerd: die CAF-bakken van de Ringlijn zijn sneltrams i.p.v. metrotreinstellen. In de jaren ’90 mochten er geen “echte” nieuwe metro’s komen door de anti-metrosentimenten in Amsterdam en werd de M50 neergezet als “sneltram” zijnde. Met bijbehorend sneltrammaterieel.

M51 staat hier los van.

Foto van volger

Michiel Jonker

17-10-2013 | 14:52

@PCAL
Die vraag zullen we voorleggen aan GVB. Zij gaan per slot van rekening over de exploitatie van het metronet.

Foto van volger

PCAL

17-10-2013 | 14:25

Met de Metropolis heeft Amsterdam een fantastische metro binnengehaald. Puntje op de i is nog de dB’s van het akoestisch deursignaal een beetje oppompen en de deuren 3 sec later sluiten. En dan hopelijk vanaf 2016 proefrijden op de NZ-lijn.
Is er al bekend hoe het metronet er vanaf 1 november uit komt te zien?

Foto van volger

Michiel Jonker

17-10-2013 | 14:09

@tim
Het klopt dat het deursignaal zachter is. De oude ping-pong van de Zilvermeeuw gaf/geeft de nodige overlast en klachten. Om extra aandacht op het sluiten van de deuren te vestigen gaan nu ook led-lampjes bij de deur knipperen voordat ze dichtgaan.

@gerco
Het duurt nog wel even voor de eerste metro in de tunnel rijdt. De afbouwaannemer zal eerst de komende 2,5 jaar beton voor de bodem en kabelgoten storten met de speciale Paver, voordat er rails, stroomvoorziening en treinbeveiligingssystemen aangelegd kunnen worden. Naar verwachting zal het testbedrijf in 2016 kunnen starten, gevolgd door een proefbedrijf. De planning is nog steeds dat in najaar 2017 de eerste passagiers van de Noord/Zuidlijn gebruik kunnen gaan maken.

Foto van volger

Peter Kamerling

17-10-2013 | 13:41

@Tim-De M5 komt niet in de plaats van de sneltrams, want dat kan niet. Lijn 51 gaat hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.

Foto van volger

Huey-dean van Eerde

17-10-2013 | 13:35
Foto van volger

Ger Vermij

17-10-2013 | 13:31

Mooie impressie Gé

Foto van volger

Manuel

17-10-2013 | 13:24

Ik zie de nieuwe metro heel af en toe rijden op lijn 50. Ben benieuwd wanneer er meer stellen gaan rijden. Ja het is een enorm mooie aanwinst van het GVB.

Foto van volger

rww

17-10-2013 | 13:20

De Artist Impression vind ik nogal donker en kil

Foto van volger

gerco

17-10-2013 | 13:07

Dacht ik toch even dat we al met de metro onder het IJ door kunnen. Die foto maakt het net echt. Wanneer gaat het testen eigenlijk beginnen?

Foto van volger

Tim

17-10-2013 | 11:01

Eindelijk weer een echte metro in Amsterdam i.p.v. die veelte kleine sneltrams. Mooie treinstellen die lekker ruim ogen. Heb er zelf al paar keer ingezeten en het is een hele verbetering t.o.v. al het voorgaande materieel.

Vind alleen het deursluitsignaal wel heel zacht. Het oude “ping pong” is veel duidelijker en vrij karakteristiek voor het Amsterdamse net. Spijtig van GVB dat ze dat niet overgezet hebben naar de nieuwe metro’s. Heb er in de treinen zelf al meer reizigers over horen klagen.

31