Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Het is stil in de Noord/Zuidlijn
31
2 jaar geleden
Waterlander :
@Susanne, Metro en Tram en @Hugo Lingeman Heel hartelijk bedankt!

Het is stil in de Noord/Zuidlijn

Susanne Visser : Metro en Tram 22 november 2016

Dat de bouw van de Noord/Zuidlijn fotogeniek is, kunnen we wel constateren. Regelmatig worden onze tunnels dan ook op de gevoelige plaat vastgelegd. Hoewel wij graag beelden zien mét mensen die zorgen voor een zekere levendigheid in onze tunnels, bekijkt fotograaf Hugo Lingeman Amsterdam juist liever vanuit een ander perspectief: die van de verstilling

Hugo: “Mijn fotoserie begon als experiment waarin ik foto’s wilde maken met steeds dezelfde, terugkerende mensen op verschillende locaties in Amsterdam. Toen bedacht ik dat als je mensen kan toevoegen, je ze ook kunt laten verdwijnen. En zo wordt het in 2016 opeens verrassend stil op straat.”

De Dam in Amsterdam zonder mensen.
De Dam in Amsterdam zonder mensen. Fotograaf: Hugo Lingeman

Je foto’s zijn dus veelal bewerkt?

“Mijn eerste foto zonder mensen was een foto op de Dam, vrijwel onmogelijk want er loopt altijd wel iemand. Het is een compositie geworden van meerdere foto’s achter elkaar en hier kwam inderdaad Photoshop aan te pas. Ik liet deze foto aan een vriend zien en hij bracht mij op het idee om een boek uit te brengen. Daarna werd het een sport om ook echt foto’s te maken zonder mensen. Het ging soms wel ten koste van mijn nachtrust om de foto’s te maken, want zelfs om 6 uur ’s morgens staan er al toeristen selfies te maken op het Museumplein. Toch zijn de meeste foto’s met één opname gemaakt.”

Vrijwel alle foto’s zijn op straat gemaakt. Waarom heb je ook foto’s genomen van de tunnels van de Noord/Zuidlijn?

“Ik wilde een document maken van hoe de stad nu is. De bouw van de Noord/Zuidlijn maakt daar zeker ook onderdeel van uit en verdient daarom een plekje in mijn boek. Ik bezocht de Open Dag van de Noord/Zuidlijn al een paar jaar geleden en was gefascineerd door de bouw. Dit jaar ging ik weer en hoewel de Open Dag druk bezocht is, kon ik de tunnels vanaf het perron prima zonder mensen fotograferen.”

Centraal Station gefotografeerd vanaf het bordes. Fotograaf: Hugo Lingeman
Centraal Station gefotografeerd vanaf het bordes.

Had je ook plekken die je wilde fotograferen, maar die niet gelukt zijn?

“Ik had graag station Bijlmer gefotografeerd. Maar zodra je daar met een statief staat, word je toch vriendelijk verzocht om te gaan. Om in een NS station te fotograferen heb je een vergunning nodig en die plek heb ik toen maar achterwege gelaten. Gelukkig is Amsterdam groot genoeg.”

Sinterklaascadeau?

Vandaag wordt het boek ‘Het is stil op straat’ gepresenteerd bij Scheltema naast ons station Rokin. Wij mogen onder onze volgers een boek verloten. Beantwoord onderstaande vraag uiterlijk 30 november 2016 in de reacties. Op 3 december gaan we loten en wellicht ontvangt u op 5 december een mooi Sinterklaascadeau…

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Waterlander

06-12-2016 | 20:01

@Susanne, Metro en Tram en @Hugo Lingeman

Heel hartelijk bedankt!

Foto van volger

Hugo Lingeman

06-12-2016 | 15:49

Dank voor al jullie reacties. Leuk te lezen. Een aantal van de genoemde locaties staan in het boek (zoals foto’s van De Nachtwacht op het Rembrandtplein, Het Spui, Het Rijksmuseum en het Anne Frankhuis), andere haalden de selectie niet maar zijn wel gemaakt (bijvoorbeeld de Veerpoten op het IJ; omdat daar altijd een schipper zichtbaar bleef, kwam die niet in het boek). 

Tot mijn blijdschap, en ook wel verrassing, is de belangstelling voor het boek overweldigend: gisteren, twee weken na de lancering, zijn de laatste nabestellingen aan de boekwinkels geleverd en daarmee ben ik door mijn voorraad heen. Op de site staat welke boekwinkels het boek hebben: http://www.hetisstilopstraat.nl

Ik kijk dus nu naar de haalbaarheid van een tweede druk, maar die komt dan pas in januari. 

@Waterlander: gefeliciteerd, het boek gaat voor je op de post! 

groet, Hugo

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

06-12-2016 | 13:11

Beste volgers,

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal Hugo jullie suggesties toesturen.

En dan de uitslag van de loting… de winnaar is……. Waterlander. Gefeliciteerd! Wij hebben u een e-mail gestuurd voor uw adresgegevens.

Groet,

Susanne

Foto van volger

Koen

25-11-2016 | 02:03

Ik wil graag de perrons van Centraal Station zonder mensen zien. Ik heb die nog nooit volledig uitgestorven gezien.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-11-2016 | 13:31

@D’ouwe vos, beterschap! Groet, Renske

Foto van volger

d'ouwe vos

24-11-2016 | 12:09

@Renske van Bers, Metro en Tram.  We zien elkaar as zaterdag ..bij leven en welzijn.  De vos heeft een loopneus en hoest en kucht zijn longen eruit.  🙁 

Foto van volger

wim

24-11-2016 | 10:53

Damrak

Foto van volger

Jorn

23-11-2016 | 15:18

Het IJ vanaf Adam Tower lijkt mij een leuke uitdaging, liefst met zonsondergang.

Foto van volger

Hendrik de Kogel

23-11-2016 | 14:41

Van Woustraat

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-11-2016 | 08:08

@D’ouwe vos, dan is PAN toch meer iets voor u;) Groet, Renske

Foto van volger

Jelle

23-11-2016 | 07:14

Station Bijlmer ArenA

Foto van volger

Henk

22-11-2016 | 21:33

De beelden van Rembrand op het Rembrandtplein

Foto van volger

José burghouts

22-11-2016 | 21:06

Een van de grachten in de Jordaan en dan ook zonder auto’s. Prachtig is dat als je de auto’s en menen weg denkt in het grachtenbeeld. Een uniek stukje op de aarde!

Foto van volger

Paul

22-11-2016 | 20:30

De Verbindingsdam naar het KNSM-eiland, gezien in de richting van het eiland. 

Foto van volger

C.J.Bruijn

22-11-2016 | 19:49

Artis

Foto van volger

jacco

22-11-2016 | 19:49

Het Rijksmuseum

Foto van volger

Michael Prinsen

22-11-2016 | 19:36

Cuyperspassage Centraal Station

Foto van volger

Cor Sibbel

22-11-2016 | 19:10

Anne Frankhuis.

Foto van volger

johan siemons

22-11-2016 | 18:23

@Ed

heeft rembrandt dáár nog een ” plaatje” geschilderd ?

Foto van volger

frans zondervan

22-11-2016 | 18:12

Het Spui.

Foto van volger

Rob

22-11-2016 | 17:13

Het stationsplein CS

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

22-11-2016 | 16:07

Het Rokin lijkt me wel een prachtige locatie hiervoor.

Foto van volger

n-evo

22-11-2016 | 15:37

@Ed Ik geloof niet dat de Nieuwmarkt er ooit zo idyllisch uitgezien heeft. Sterker nog, in het verleden was het nog veel drukker qua verkeer (trams, auto’s, etc.).

Foto van volger

d'ouwe vos

22-11-2016 | 13:35

Dit is niet aan mij besteedt.  De vos houdt teveel van mensen.  Zijn vader presteerde het om tijdens vakanties met het hele gezin honderden fotoos te nemen waar nooit een levend mens op stond. Hij hield ook niet echt van mensen denk ik… Daar hield hij dan dia-avonden van, voor de familie en iedereen was blij als t voorbij was… 

De suggestie van Waterlander mbt Artis vind ik wel leuk. Ze besteden daar veel te weinig aandacht aan ons vossen  🙁   

Foto van volger

Ed

22-11-2016 | 13:33

Het mooiste plein van Amsterdam waaraan ik woon: de Nieuwmarkt. Het liefst op een mooie winterdag met sneeuw. Ik probeer mij vaak voor te stellen hoe mooi het er dan uit zou moeten zien. En dan ook nog het liefst zonder auto’s en ander ontsierend verkeer!

Foto van volger

Paul Hoekman

22-11-2016 | 13:22

als jullie tijd hebben Vondel park op zondag morgen . 

Foto van volger

Waterlander

22-11-2016 | 12:40

Artis in de maand september. 

Zonder bezoekers en als het ook nog zonder dieren kan is het helemaal mooi.

Foto van volger

Richard

22-11-2016 | 11:46

Het perron langs spoor 2b op Amsterdam Centraal.

Foto van volger

n-evo

22-11-2016 | 10:57

Het Leidseplein op zaterdagavond

Foto van volger

trolly

22-11-2016 | 10:26

Station Bijlmer ArenA, ondanks de veiligheidsmaffia die de huisregels van NS — die op zichzelf al tamelijk aanmatigend zijn — veel te ruim interpreteert, en daarmee het recht op vrije nieuwsgaring aantast. Natuurlijk kan je via een aangevraagde vergunning of met een beroep op de ns-regelgeving (http://nieuws.ns.nl//services/downloadfile.php?f=voorwaarden-en-veiligheidsvoorschriften-voor-fotograferen-en-filmen-zonder-toestemming-01072013_v2.pdf&uid=110767) best een plaatje schieten, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in Nederland op dezelfde manier wordt ingeperkt als in de eerste de beste dictatuur. Dus.

Foto van volger

Alain

22-11-2016 | 10:03

De veerponten – pardon – ferries naar Noord.

31