
Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt
Margreet Bosma : Metro en Tram 24 april 2018Niet al te lang geleden interviewden we Gerald van der Kaap over zijn kunstwerk. Dat werd op dat moment in station Europaplein bevestigd. Nu, slechts enkele weken later, is het werk helemaal gereed en is het alleen nog wachten op de officiële onthulling. Met deze fotoreportage (en een heel kort filmpje) geven we alvast een voorproefje, ook al zal die het misschien niet halen bij de live-ervaring…

Dubbel zo mooi
Ten tijde van het interview in maart was één zijde van het station bekleed met de kunst van Van der Kaap. Aan de andere zijde waren de voorbereidingen voor het bevestigen in volle gang en het perron stond vol met pallets, verpakkingsmateriaal, karretjes en hoogwerkers. En hoewel de aangebrachte panelen meteen een enorme kleurige boost aan het station gaven, kunnen we de impact van het werk nu pas helemaal ervaren. Het hele werk is nu aan beide perronwanden bevestigd, alle apparatuur is verdwenen en de bezem is flink door het station gehaald.


Inspiratie
Kunstenaar Gerald van der Kaap putte inspiratie uit verschillende, soms onverwachte, zaken: de beelden die hij oproept met zijn eigen werk als VJ, filmscènes uit meesterwerken van onder meer Stanley Kubrick en de film Trans-Europ-Express, styling en sfeer van de film noir, een reisboekje uit de jaren ’30, de tunnels van de Noord/Zuidlijn en de Griekse mythologie. Hoe één en ander met elkaar samenvalt en wat er nog meer te ontdekken is in het immense kunstwerk, leest u hier >>


![20180419 noordzuidlijn europaplein [Jorrit t Hoen] (12) 20180419 noordzuidlijn europaplein [Jorrit t Hoen] (12)](../../images/2018/04/20180419-noordzuidlijn-europaplein-Jorrit-t-Hoen-12.jpg)

You’re the one that I want
Gerald had, naast specifieke ideeën over styling en setting, een heel precies beeld in zijn hoofd van de man en de vrouw die hij wilde fotograferen. Met een look en uitstraling alsof ze zó uit een film noir zouden kunnen stappen. “Toen ik André (van Noord) tegenkwam in een hotel hier vlak bij mij om de hoek, in een strak blauw pak, dacht ik: hij moet Zeus zijn. Ik kende André al langer en wist dat ‘ie wel eens in films gespeeld had, model was én dat hij zelf fotograaf was. Niet dat hij op dat moment een internationaal supermodel was, een male model icon. Wist ik veel.” En de vrouw met wie hij, misschien wel voor het eerst, aan een tafeltje zit? “Dat is Marisca (Voskamp). Ze is kunstenaar en juist géén model. In het echt zijn ze getrouwd en hier spelen ze een eerste, toevallige ontmoeting na.” Misschien dat juist dat voor die bijzondere spanning zorgt…


Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Jan.Meeuwenberg
d’ouwe vos, we horen tegenwoordig zo weinig van je, wel pas over het kunstwerk, wat ik toch heb zien schitteren maandag tijdens de testritten, dus dat zit ook wel goed.
Wat was dat een paar jaar geleden een prachtige tijd dat we de eer hadden om te mogen deelnemen aan de fotoschoot, en na afloop hebben we gezellig een pilsje gedronken bij de Brouwerijhetij. dat waren nog eens mooie tijden. Heb je ook al een testrit mogen mee beleven, en wat vind je nu uiteindelijk van hoe het een en ander geworden is, na al die jaren van overlast Vind je ook niet dat het al die overlast en flinke kosten toch wel waard is geweest?

Margreet Bosma, Metro en Tram
@d’ouwe vos. Ik weet niet zeker of er nog een update voor die tijd in zit. Het staat in ieder geval wel op ons verlanglijstje en de bereidheid is er zeker. Maar het is, begrijp ik, de afgelopen weken heel druk geweest in de Claerbout studio, waarbij de focus lag op de voltooiing van het kunstwerk zelf en wat minder op de zaken daar omheen zoals interviews. Met groet, Margreet

Jan.Meeuwenberg
Nou het kunstwerk van de Kathedraal heb ik in bedrijf gezien, ik zag ballonnen voorbij vliegen, dus dat werkt denk ik dat kunstwerk, het kunstwerk wat Ramses moet voorstellen was buiten bedrijf. Ach soms is er onderhoud nodig of een update, het kan niet altijd aanstaan natuurlijk. Maar wat belangrijker is om te melden is wat een schitterende mooie lijn is het toch, die N/Z-lijn, met vlot rijdende metro’s, ik denk dat Amsterdam erg blij en trots op die lijn mag zijn, over de kosten en tegenslagen hebben we het maar niet meer, dat wordt anders eentonig.
Tijdens de testrit werden we verrast op rookoverlast bij de roltrappen, zodat we even een tijdje moesten wachten voordat we verder konden, eind Mei ga ik voor de tweede ronde, ik kan haast niet wachten, een compliment voor de vele mensen die deze testritten mogelijk maken, ik durf 22Juli gerust in te stappen hoor!, maar je kan bij techniek voor onverwachte verassingen komen te staan. dus het kan nooit voor honderd procent gegarandeerd probleemloos zijn, ik weet daar alles vanaf als oude techneut.

Jan.Meeuwenberg
Ik ben Maandag een van de vele gelukkigen om een testrit mee te maken, ik zal als ik het niet vergeet in mijn enthousiasme eens kijken of er al beweging zit in het kunstwerk waar d’ouwe Vos op doelt. Ach als er nog geen beweging inzit,(of helemaal geen beeld) jammer dan. Als de metro’s maar blijven bewegen tot 22Juli en daarna natuurlijk, dat is belangrijker, en een stilstaand beeld op dat grote scherm is ook wel geslaagd (als het maar geen winterlandschap weergeeft, of helemaal geen herfst, liever een zonnig beeld) Waar we Maandag en Dinsdag aan moeten denken is dat de bussen als ik het goed heb niet rijden, dat maakt het feest van de testritten minder leuk. Maar de heer de Vos, dat kunstwerk komt ook wel goed, gewoon geduld hebben, de bouw van de Noord/Zuidlijn heeft ook even geduurd, maar we zien nu het mooie resultaat toch? ( de Noord/Zuidlijn zelf is al een kunstwerk ) Het is te hopen dat de mooie kunstwerken bij de gehaaste reizigers straks opvallen. Het is te merken dat er over de N/Z-lijn zelf niet veel meer te mopperen valt dus gaat het nu nog over minder interessante dingen. (gelukkig maar dat is een goede zaak, het einddoel is in het zicht.)

d'ouwe vos
Beste Margreet
Ik durf het onderhand bijna niet meer te vragen maar krijgen we voor 22 juli nog een update van David Claerbouts videoscherm in het CS station te zien ?
Ik heb nog steeds niets zien bewegen op dat scherm – al was het maar als voorbeeld van wat gaat komen – en de laatste update dateert dacht ik van 1 maart jl waarin Onno van den Muysenberg ons eigenlijk niets meer vertelde dan dat er vanaf 22 juli een mannetje langs de waterkant zou gaan lopen. Maar dat weten we onderhand al enkele jaren. O ja.. ik zag bij die Youtuve video kort wat sneeuw onder in het beeld vallen.
We hebben ook 1 x dhr Claerbout zelf model zien lopen als mannetje in een soort van robot-pak, maar ook dat is al weer een tijdje geleden. En de voorbeelden van hoe het uiteindelijke videobeeld er uit zou gaan zien met allerlei leuke surrealistische voorwerpen in het landschap dateren van .. lieve god ik weet niet meer hoe lang geleden, enkele jaren ? Ik herinner me dat de heer Claerbout toen om suggesties vroeg van wat het mannetje allemaal zou kunnen beleven bij zijn wandelingen langs het water tijdens de 4 jaargetijden. Die kwamen er heb ik begrepen en daarna was het tijdenlang oorverdovend stil.
Ik heb er begrip voor dat veel kunstenaars er moeite mee hebben om anderen mee te laten kijken in de keuken tijdens het scheppingsproces. Maar hier tart de door mij eens zo bewonderde heer Claerbout toch wel erg mijn geduld. Kom op zeg, laat ons eens zien wat we kunnen verwachten ! Deze aansporing geldt dus ook jullie, Margreet.
Al heb ik alle begrip voor de inzet van Duco en Renske die nu iets van dag en nacht bezig zijn met het beantwoorden van tientallen vragen over het nieuwe GVB netwerk… 🙂

Margreet Bosma, Metro en Tram
@Aron: Ik had het niet beter kunnen toelichten 🙂 Met groet, Margreet

Margreet Bosma, Metro en Tram
@PatrickCAL De euro speelt een symbolische rol in het kunstwerk, maar dit is inderdaad te veel eer. Heb het aangepast, dank! Met groet, Margreet

Aron
@n-evo; de meeste standaardmaterialen in de nieuwe stations zijn allemaal glad en strak (tegels, keramiek, glas, aluminium). Het zouden dus grote galmbakken worden als ze niet overal een geluiddempend plafond hadden toegepast. In de zilveren plafondplaten -eigenlijk een mooier uitziende versie van die platen die je ook op kantoor hebt- zitten kleine gaatjes die het geluid absorberen. Ze hebben ook een hoge reflectiewaarde waardoor het minder donker is.

n-evo
Ziet er fantastisch uit. Zeker m’n favoriet.
Ik vind het overigens erg indrukwekkend hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen om het geluid (echo’s) in de stations te dempen. Je staat in een gigantische ruimte, maar het klinkt niet anders dan een huiskamer. Dat was echt opvallend tijdens de open dagen en draagt ook bij aan een zekere rust in een drukke omgeving als een metrostation. ?

PatrickCAL
Jammer dat niet alle stations op perronniveau zijn voorzien van een kunstzinnige, kleurrijke wand of vloer.
Overigens, dat de kosten van dit project iets hoger zijn uitgevallen dat weten we nu al, maar om in de tweede regel een heel station hier naar te vernoemen gaat wat ver: station Euro plein?! 😉

Renske van Bers, Metro en Tram
@Stanley, leuk om te horen! Groet, Renske

toemie
soort teaser… jullie weten precies wanneer je een foto moet plaatsen met een R-NET bestickerde M5

Stanley Brul
Het is prachtig….ik moet zeggen als Capellenaar en dus iemand uit het Rotterdamse dat de stations bij ons meestens maar saai aandoen. Mijn dagelijkse pendel naar Amsterdam wordt er vrolijker op. Erg mooi!

Egbert Six
@johan siemons Amsterdam heeft gelukkig zowel bij de Oostlijn als de NZ-Lijn veel gedaan om de stations apart aan te kleden. Persoonlijk vind ik niet elk station even geslaagd. Ook in andere steden is er gelukkig aandacht voor het smoel van de ov-systemen. Ik denk bij voorbeeld aan Stockholm of Brussel, maar ook aan Londen of Parijs.

johan siemons
ik weet zeker ; er is geen land ter wereld dat zulke eigenzinnige aankleding van metro-stations heeft !
Bijdragen Metro en Tram