
Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
Duco Vaillant : Metro en Tram 19 februari 2018Vele volgers hebben ons filmpje van vorig jaar gezien van Zuid naar Noord. Nu de Noord/Zuidlijn -bijna- voltooid is vroegen diverse volgers zoals Mathieu, Andre de Vries en Anthony van Bokhoven zich af of we niet een filmpje konden maken van een nette en schone Noord/Zuidlijn zonder bouwmaterialen. Deze keer geen beelden van de schrijver, maar van collega Timo Jansen.

We moeten deze volgers toch een klein beetje teleurstellen, want er zijn nog wat restpunten. Het meest in het oog springend zijn station Noord, waar we voorbereidingen treffen voor de tegelvloer met het kunstwerk van Harmen Liemberg, en op Europaplein werken we aan het kunstwerk van Gerald van der Kaap. Om intern ook visueel een zo goed mogelijke update te hebben van de restpunten, hebben we onze GoPro camera uitgeleend aan Timo Jansen – hij maakt onderdeel uit van het team van Arnoud op den Kelder – en in de cabine neergezet tijdens een van de testritten. We hebben een versnelde (4x) bewerking gemaakt en eentje op originele snelheid van Noord naar Zuid.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Winfried
Reken effe mee:
In (3:45-1:30)x4 is 9 minuten rijtijd van Rokin naar Station Zuid
±5 minuten lopen van metro naar de trein
elke 5 minuten rijdt er een trein naar Schiphol, wachttijd dus max 5 minuten
rijtijd 6 minuten
Je reist dus steevast in 20-25 minuten van de binnenstad naar Schiphol.
Omgekeerd kan het langer duren, want ik weet niet hoevaak de metro gaat rijden.
(hoe lager de frequentie, hoe langer de maximale overstaptijd).
Sinds kort bestaat er een OV-kaartje van €6 voor 90 minuten.
Voor een scheet en drie knikkers zit je met een kopje koffie in het zonnetje op het Rokin,
en wordt intussen je ingecheckte bagage van de éne vlucht naar de andere gebracht.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Koen
Allereerst kan het iets per station verschillen. Het perron bij het Centraal Station is bijvoorbeeld langer dan de andere perrons omdat deze in de ingevaren tunnel zit. Hoe we rijden hangt af van de test. Dit doen we afwisselend automatisch als met bestuurder. Als we met bestuurder rijden, dan kan dat verschillen. Er wordt namelijk een grote poule van 150 metrobestuurders voor de Noord/Zuidlijn opgeleid voor de Noord/Zuidlijn. Het op de juiste plek stoppen is onderdeel van hun opleiding. Zeker in de huidige periode is het niet gek als het nog wat verschilt per stop.

Jan.Meeuwenberg
Ja die nooduitgangen zijn toch ook maar gemaakt een paar jaar geleden, dat was ook interessant om te volgen. We zouden het bijna vergeten wat er zoal gebeurt is in al die jaren, met de tunnels onder de grond is het toch maar een ander verhaal dan een lijntje
alleen maar bovengronds. Het zou mooi zijn als er een boek uitkomt over al die bouwfases
om weer te weten wat er zoal gebeurt is in al die jaren, wat we mochten en konden volgen.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Rudie
Onze nooduitgangen zijn klaar. Deels zijn dit verbindingen van de ene naar de andere tunnel, zoals bij het Beursplein, voor een ander deel naar boven. Ik zal kijken of we tussen ons testprogramma door nog een aantal actuele foto’s kunnen maken.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Jan Meeuwenberg
De werktijden waarop het kan is erg beperkt. Normaal gesproken is dat 4 uur per nacht maximaal als er tenminste geen andere werkzaamheden of testen zijn die dit verstoren.

Jan.Meeuwenberg
@Duco Vaillant, Metro en Tram: Bedankt voor het navragen, ik had niet anders verwacht dat het verwijderd gaat worden ook al zal het extra geld gaan kosten.
Ik denk wel dat het verstandig is dat het voor de 22Juli gebeurt anders is het zo ontsierend tijdens het openingsritje, als de koning de eer heeft om de openingsrit mee te maken dan zal die graffiti heus wel voor die tijd verwijderd worden denk ik.
De gemeente moet maar een dienst graffiti-verwijdering instellen, die dienst zou volop werk hebben in en rondom Amsterdam.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@NZ en @Jan Meeuwenberg
Ik heb nog even nagevraagd hoe het precies zit. De graffiti die nu te zien is, wordt nog weggehaald. Het is alleen de vraag wanneer dat precies zal zijn. De prioriteit is gegeven aan de stations en dit type graffiti kan alleen als de metro niet rijdt. De tijd die daarvoor is, is vrij beperkt. Het kan dus zijn dat dit na 22 juli 2018 pas wordt schoongemaakt.

Peter
@ ALI: ik ook van jou.

Rudie
Je ziet de nooduitgangen ook prachtig voorbij komen.
Die zijn onder de grond al lang klaar.
Maar boven de grond, daar moest toch ‘later’ nog iets aan gebeuren?
Uitgang gemaakt o.i.d.? Hoe zit dat?

ALI
*Deze reactie is verwijderd vanwege grof en beledigend taalgebruik. Groet, Duco

Peter
Van Noord naar Zuid gaat ‘ie rechtstreeks. Van Zuid naar Noord moet je op Centraal de metro verlaten en door de douane. Een behoorlijk grensverdrag met die Noorderlingen is er nog niet, namelijk.

Jan.Meeuwenberg
Wegens bezuinigingen gaan ze alleen maar van Noord naar Zuid rijden, maar hoe komen ze dan weer met de metro’s op Noord om daar weer te starten om naar Zuid te rijden? ha,ha.

Alain
@Aron
Dag Lieve Aron; blijft de vraag: gaat hij straks ook van station Zuid naar station Noord?

Aron
Lieve Irma,
Hij gaat van station Noord naar station Zuid.
Je verwacht het niet.
En toch is het zo.
Groetjens Aron.

mathieu bluijs
Prachtige film.
Ik kan hier uren naar kijken.
Dank jullie wel voor het plaatsen!
Ook leuk om te zien dat het echte proefdraaien is begonnen met ook tegen gesteld verkeer.
Wat ik mijn wel afvroeg, rijden deze metro’s straks volledig automatisch zoals sommige lijnen in Londen ook doen of blijft er altijd een bestuurder in zitten?
groeten van Mathieu

Irma
Waar gaat deze metro naar toe gaat hij nog verder dan noorderpark of moet je dat eruit bij deze halte noorderpark

NZ
Ik mag toch hopen dat al dat graffiti wat er nu al zit voor de opening wordt verwijderd?!

frans zondervan
Geweldig!

Koen
Tof om te zien.
Het valt me op dat de metro soms zeer langzaam het station inrijdt (Centraal Station). Soms stopt hij ook ver weg van de roltrappen (Centraal Station), en soms juist vlakbij de roltrappen (Rokin).
Is dat hoe het automatisch is ingesteld (en zo ja: waarom?), of was de machinist hier zelf aan het ‘gassen’ en remmen?

trolly
@Duco Vaillant, Metro en Tram: Dank voor de toelichting over de dieptepunten. Het is me nu duidelijk waarom het me eerder niet helemaal duidelijk was. Of zo.

Alex de Lange
Aardige muziek erbij. Tof.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Jan.Meeuwenberg
Helaas, we gaan het niet weghalen. De kosten voor het weghalen van graffiti is prijzig. Bij het overschilderen zien graffitispuiters het weer als een mooie ondergrond voor hun nieuwe ‘werk’.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Hier kan je zelf achter de knoppen zitten in de cabine. Lijkt net een game. 😉

Duco Vaillant, Metro en Tram
@J.P. Jansen
Station De Pijp noemen wij het diepste station van Nederland, omdat dit het dichtst bij de aardkern ligt voor de reiziger en de metro. Kijken we naar de bovenkant van de spoorstaaf ten opzichte van NAP dan komen we uit op 26,5 meter. De Vijzelgracht ligt op 26,0 meter onder NAP. Kijken we naar het straatniveau is het bijna andersom. Dit omdat de straat bij de Vijzelgracht hoger ligt dan bij de Ferdinand Bolstraat. Afhankelijk van de plek moet je vanaf de Vijzelgracht tussen de 19 en 46 cm verder naar beneden als reiziger dan station De Pijp. Om de discussie nog ingewikkelder te maken, de diepste (ten opzichte van NAP) ontgraving en betonstort bij een station was bij de Vijzelgracht en niet De Pijp. Het dikste gedeelte van de vloer bij de Vijzelgracht is maar liefst 3,5 meter dik.

Jan.Meeuwenberg
En weer worden we vermaakt met dit prachtige filmpje, het maakt duidelijk wat het eindresultaat is na al die jaren van bouwoverlast en hoge kosten, maar als je het vergelijkt met een simpele Uithof-lijn in Utrecht die ook steeds duurder word (al bijna een kwart miljard) en pas veel later in bedrijf gaat, is het in verhouding met de N/Z-lijn met zijn vele meerdere bouwkunstwerken en boorwerk (in Utrecht is het alleen maar een simpele lijntje bovengronds) een grotere prestatie ook al spreken we over 3,1 Miljard wat natuurlijk wel een gigantisch groot bedrag is (ik heb het momenteel niet op mijn rekening staan)
Waar ik mij steeds aan erger is die lelijke graffiti bij de stations van Noord, is daar ook al kost dat geld niet gemakkelijk wat overheen te spuiten in de betonkleur?
De kunstenaars van deze delicten zullen wel de uitdaging hebben om dan weer met hun spuitbussen aan het werk te gaan, maar dan kunnen ze misschien op heterdaad betrapt worden, maar ja dat kost ook weer geld natuurlijk.

J.P.Jansen.
Goede middag,
Even mijn geest opschonen.
Ik heb jaren begrepen dat station “de pijp”, voorheen “de ceintuurbaan geheten het diepste station was.
Dat kwam doordat de 2 richtingen onder elkaar gemaakt moesten worden, vanwege de te smalle straat.
Nu lees ik dat de vijselgracht de diepste is.
Dit alles staat ook nog in een artikel in “het Parool” van 21-4-2010, waar ze de Ceintuurbaan het diepste en moeilijkste station noemen.
En nu U weer zou ik zeggen.
Haha.
Het geeft niet hoor, maar ik wil het wel graag weten natuurlijk.

Alain
Gaaf hoor, net echt.
Bijdragen Metro en Tram