
Doet u mee met een rondje station Noord?
Petra Groot : Metro en Tram 3 april 2018Vandaag ga ik met fotograaf Gé Dubbelman kijken hoe het gaat bij station Noord. Natuurlijk gaan we met de metro naar het station, dat is wel zo snel. Eenmaal aangekomen ziet het er allemaal strak uit, bijna klaar om reizigers te ontvangen.
Op Centraal Station stappen we op de test-metro die ons in enkele minuten naar station Noord brengt. Als we aankomen op het perron zijn de bouwers net begonnen met de aanleg van de tegelvloer van de hand van Harmen Liemburg. Omdat we ze niet in de weg willen staan vervolgen we onze weg naar beneden en maakt Gé een uitgebreide fotoreportage die u hieronder vindt.






















Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Renske van Bers, Metro en Tram
@Alain, Oja 🙂

Petra Groot, Metro en Tram
@Rob Wilders: Ik heb een antwoord op uw vraag. Een eiland perron is significant duurder en ingrijpender (want tunnel of loopbrug nodig) en daarbij als belangrijkste punt neemt een dergelijk ontwerp ook meer ruimte in. Je kunt minder bussen kwijt op hetzelfde oppervlakte. En de ruimte hier is beperkt. Er is nu al zo geoptimaliseerd dat de maximale ruimte wordt gebruikt. Om naast het huidige busverkeer ook groei in de toekomst te kunnen opvangen was/is alle ruimte nodig. Daarbij stoppen de bussen wel met de neus naar het gebouw. Alleen wegrijdende bussen (met goed overzicht en op lage snelheid) kruisen dus het voetverkeer. Zo is binnen de gekozen oplossing getracht dit risico te minimaliseren.
Groet, Petra

Petra Groot, Metro en Tram
@Rob Wilders: Ik zal eens navragen waarom er voor dit ontwerp is gekozen.
Groet, Petra

Eric
@johan siemons
Quo is met een Hoofdletter!

johan siemons
@Jan.Meeuwenberg
quo vadis ?

Jan.Meeuwenberg
@johan siemons: Ja wat een gezever over onbenullige dingen zoals taalfouten en meer niet echt ter zake doende onderwerpen. Er zijn blijkbaar mensen die geen interessante onderwerpen kunnen bedeenken (gelukkig zie ik mijn eigen gemaakte taal fout, het moet zijn bedenken, natuurlijk)
Ach wat was dat een mooie tijd toen er nog geboord werd, toen ging het nog ergens over. Nog maar 102 dagen dan is het leed geleden.

Rob Wilders
Wie heeft een dergelijk slecht ontwerp voor het busstation bedacht? Reizigers en bussen moeten dezelfde ruimte delen. Dat is vragen om ongevallen. In Eindhoven wil men al jaren van die perrons af omdat reizigers de bussen moeten kruisen om op het perron te komen. Hoe het wel moet: kijk naar het busstation achter het C.S.

n-evo
@johan siemons Noem het nieuwsgierigheid. Jammer dat je me zo in het ongewisse laat. 😉

johan siemons
@n-evo
men kan wel merken dat de spanning van het eerste uur ( met het boren ) er af is . deze site gaat steeds meer lijken op invullingen à la twitter . grumpy old men zijn er niets bij .

n-evo
@johan siemons Is die overbodige spatie vóór de interpunctie ook iets uit de telextijd? 🙂

johan siemons
@Eric
nee knul . als de voorgeschiedenis op deze site hebt gevolgd zul je lezen waarom ik de voorkeur geef aan onderkast op e-mail 🙂 . trouwens als het over “spelfouten gaat ; er is er één die steeds GAUW schrijft als GOUW . lust u nog peultjes ?

Eric
@johan siemons
Ja is met een Hoofdletter!

johan siemons
@trolly
ja , inderdaad “zucht” .

trolly
Voor de jeugdige lezers, in dit geval zo’n beetje iedereen van minder dan een halve eeuw oud: een telex is een communicatieapparaat waarmee over een separaat netwerk berichtjes werden verzonden, meestal niet langer dan de hedendaagse tweet. Het systeem is achterhaald geraakt door de opkomst van de telefax of korweg fax, een machine waarmee zwart-wit afbeeldingen via de telefoonlijn konden worden verzonden.
Zucht.

johan siemons
@Remko
ik zie het “mailgebeuren” als iets uit mijn”telextijd” . daarmee kun je alleen maar met kleine letters ( onderkast ) te keer gaan . en ik vind mail geen brief . in een brief hanteer ik hoofdletters .

Remko
@johan: “moerstaal” is one word in Dutch. En Nederlands met een hoofdletter N 😉

johan siemons
@Duco Vaillant, Metro en Tram
help ! ik word duizelig van alle gedoe 🙂

johan siemons
@Remko
had ik het bijna goed . alleen anders . enne…wat het nederlands betreft ga ik voor meer mijn moers taal 🙂

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Aron, johan siemons en remko
We zullen kijken naar zogenoemde favicon, het icoontje in de adresbalk van de browser. Deze mag inderdaad wel terug. 🙂

Remko
@johan: een favicon is een symbool in de bookmarks bar van de browser, waarmee je de betreffende pagina kan openen

johan siemons
@Remko
humor is om te lachen . maar volgens de heer en mevrouw google/wikipedia is een favicon een website-icoon oftewel een op een website-pagina aanwezige opvallende (hoofd)letter die dus markerend de aandacht moet trekken . nou… 🙂 ?

Remko
@Aron, johan: de favicon doet het nog steeds niet bij mij. Ik weet ook niet hoe het verder moet….

Alain
@n-evo
Voor Jan. is maar één mening belangrijk, en dat is De Mening van Herr Doktor professeur Jan.Meeuwenberg Esquire. De rest is slechts gezeur, dat te vuur en te zwaard als zodanig bestreden moet worden.
Nog 103 dagen…

n-evo
@Jan.Meeuwenberg Het is wel grappig hoe je andermans mening telkens weer bestempeld als onbelangrijk.

johan siemons
@Jan.Meeuwenberg
misschien krijgen zij dan de aandrang zèlf op hun kop te gaan staan 🙂 , 🙂

Jan.Meeuwenberg
@johan siemons: Het is wel grappig waar mensen zoal op letten, ik denk dat de mensen die gehaast op de metro staan te wachten veel niet zullen zien.
Ik zat vandaag ergens op een bankje, toen kwam iemand met de opmerking, he die prullenbak was toch eerst geel, er hangt nu een groene prullenbak.
Mij was dat niet opgevallen, lekker belangrijk !!!.
Als de mensen bij het station Rokin de eend van het kunstwerk, op zijn kop zien wat moeten ze dan wel niet denken? ha,ha.

johan siemons
@trolly
ja , ja . die vrijdenkende kunstenaars . het is me wat 🙂

trolly
@johan siemons: Dat denk ik ook. Daarnaast: wellicht beoogt Harmen Liemburg precies het effect dat Aron stoort.

johan siemons
@Aron
ik denk dat je er echt moet rondlopen om tot het juiste oordeel te komen 🙂

ton
@Aron
ziet er inderdaad raar uit ,maar je dacht toch niet dat ze naar je zouden luisteren 🙂

Aron
Nu ik de foto’s van het kunstwerk op Flickr bekijk zie ik dat wat ik vreesde inderdaad is uitgekomen. Het kunstwerk is gemaakt zodat het van boven gezien logisch is (zoals niemand het ooit zal gaan zien), maar voor mensen die op het perron lopen altijd op de kop ligt. Ik had er nog voor gewaarschuwd. Tegeltjes omdraaien is ook niet echt een optie meer.
https://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/39440949130/in/photostream/

Floris
Zal de nieuwe p+r van station noord ook op 22 juli in gebruik genomen worden?

Alain
Vergeten jullie deze mooie serie (en vorige series) niet op flickr te flickren?

Gijs
Ziet er mooi uit! Wat ik mij afvroeg als alle bussen strak vanuit Waterland daar stoppen of er ook een soort opstelplaat is voor de bussen? Bij centraal zit die mooi aan de spoorkant. Weten jullie ook waar die bij Noord komt?

johan siemons
natuurlijk weer duidelijke , inspirerende foto’s van gé . ( niet te verwarren met naamgenoot guus bij de volkskrant 🙂 . maarre….zijn de glazenwassers al klaar ? eerst keken wij enige dagen tegen het dakgrind aan maar nu zien wij het ouderwetse tv-scherm dat bij storing werd getoond . en dan dát nu op “noord-2”.

Gerard
Als gewoonlijk weer heel goede en mooie foto’s van Gé. En wat wordt de perronvloer mooi. Zoals al vaker gezegd. Kunst is geen verspilling maar maakt van een kale ruimte een leefbare ruimte. Hier een mooie vloer, elders een mooie wand en ga zo maar door. Dat is echt genieten van wat de mens kan voortbrengen. Niet alleen techniek, maar ook aankleding tot leefbaar en genietbaar.

Jeroen
Zijn 1.300 fietsparkeerplekken niet een beetje weinig voor 41.000 reizigers?

Petra Groot, Metro en Tram
@Jan-Kees Verschuure: In het artikel hebben we een foto geplaatst van de passage naar het P&R-terrein. Aan de linkerkant is de fietsenstalling te zien waar zo’n 1.300 fietsen gestald kunnen worden.
Groet, Petra

Jan-Kees Verschuure
Wat doen jullie hier met fietsparkeren? Gezien de aanrijafstanden in Noord zullen denk ik veel metropassagiers met de fiets aankomen.

victor
In vergelijking met;
Op oudere bestaande metrostation-borden zijn ‘dof donker-blauw’ en is daarmee NIET ‘spiegeld’ of iets met flets-lichten. En is daardoor beter te lezen, wat er op de stations borden/lichtbakken staat.

victor
mooie foto’s en goed gelukt…..maar
FEEDBACK:
mijn eerste indruk;
de ‘blauwe’ borden/lichtbakken spiegeld veel teveel, zodat het moeilijk is te lezen, wat er op staat: o.a. Noord, Metro, Bus, Lift, Uitgang, Taxi
Zie op de foto’s; het ‘blauw’ spiegeld teveel, op de borden/naam lichtbakken,

Jan.Meeuwenberg
Wat een metamorfose nu en met de open dag, dat we daar konden rondkijken, toen was het nog een erg kale boel.
Het is echt een prachtig station geworden, een goede zaak dat er werk wordt gemaakt (en men het er voor over heeft) van de bijzondere aankleding.Ook een mooie vloer wordt het.
Ik kan haast niet wachten om daar alles eens rustig te gaan bekijken, maar dat duurt nu niet lang meer gelukkig. Tijdens de testritten (al gouw) zullen we al het een en ander kunnen zien.
Wat zou het een indrukwekkend mooi fotoboek worden als dat er echt van komt.

Ger Vermij
@ Gé Dubbelman: Werkelijk heel fijne foto’s. Ik ben geheel voor het voorstel van Han Schomakers. Mocht dat voorgestelde fotoboek er komen, wil ik voorstellen dat “indien het mogelijk is” er een CD of DVD met alle foto’s welke je de afgelopen jaren in de NZ-lijn gemaakt hebt bijgevoegd wordt.

Han Schomakers
@ Gé Dubbelman: Wat heb je weer een prachtige foto’s gemaakt. Ik kijk nu al uit naar een boek dat tijdens de opening van de Noord/Zuidlijn te koop zal zijn met de allermooiste foto’s die je gemaakt hebt. Tenminste, als dat er komt… Ik wil er graag voor betalen!

johan siemons
wat wordt hier nou bedoeld ? op internet vind ik dat een favicon een mega-tag is . en hoe nu verder ? ( alsof de gemiddelde volger weet wat dat is )

Aron
Jullie favicon doet het al een paar maanden niet.
Ben benieuwd wat voor retail er in komt. Ik hoop lokale ondernemers.

Petra Groot, Metro en Tram
@westdorp: Het GVB voert de testritten uit. Meer informatie kunt u hier vinden.
Groet, Petra

westdorp
Wanneer gaan we een proefrit maken?
Ik heb mij een tijd geleden opgegeven maar hoor daar niets meer over.
L.M.Westdorp.
Bijdragen Metro en Tram