Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
De stralende kabel van de Noord/Zuidlijn
28
2 jaar geleden
Danielle Barbieri, Metro en Tram :
@Guda: Dank u wel voor uw reactie, wellicht is het iets dat weer naar bovenkwam ...

De stralende kabel van de Noord/Zuidlijn

Danielle Barbieri : Metro en Tram 28 september 2016 Station Europaplein

In de rubriek ‘Vraag van de volger’ gaan we dit keer op zoek naar een antwoord voor Egbert Six. Hij wil graag weten waar de steunen aan het plafond op station Europaplein voor dienen, die je ook ziet in de andere stations. Jolly Nachbar, projectleider Techniek, weet meer van de beugels en van de kabel die er inmiddels inhangt.

Jolly, wat zijn die beugels die je vindt langs de wanden en aan het plafond in de stations?

“De beugels zijn bedoeld om de ‘stralende’ coax-kabel op te hangen. Hier komt een communicatiesignaal doorheen, waardoor er een gelijkmatige verdeling van het signaal ontstaat.”

Wat is de functie van de coax-kabel?

“De coax-kabel die in de beugels hangt zorgt voor de communicatie van C2000, het landelijke communicatiesysteem voor hulpverleningsdiensten en MOBNEXT, het systeem waarmee GVB communiceert. Door middel van portofoons kan er dan gecommuniceerd worden. De kabel loopt overigens door alle stations en tunnels van de Noord/Zuidlijn: in totaal betekent dit dat we zo’n 30 km kabel hebben opgehangen.”

BC9A1054
Jolly Nachbar. Foto Nina Alberda Op deze foto zijn de beugels goed zichtbaar. Alle stralende coax-kabels zijn in lussen aangelegd, zodat ze aan beide uiteinden aangesloten kunnen worden op versterkers. Zo wordt er een 100% redundant systeem gemaakt om te zorgen dat de C2000 het altijd doet, ook als er een kabel beschadigd is. Foto Alphons Nieuwenhuis
Op deze foto zijn de beugels goed zichtbaar. Alle stralende coax-kabels zijn in lussen aangelegd, zodat ze aan beide uiteinden aangesloten kunnen worden op versterkers. Zo wordt er een 100% redundant systeem gemaakt om te zorgen dat de C2000 het altijd doet, ook als er een  kabel beschadigd is.

Aha, geef eens een praktijkvoorbeeld waarin deze kabel uitkomst zou bieden?

“Denk aan brand in een station of aan iemand die onwel wordt, maar ook aan arrestaties. Stel dat een undercover-agent aan het werk is in de metro, dan kan hij door middel van een headset via C2000 met collega’s communiceren. De C2000 portofoons worden trouwens niet alleen bij calamiteiten gebruikt, het is ook het standaard communicatiemiddel voor de politie wanneer zij patrouilleren in de metrostations. Daarnaast gebruikt de handhaving van de gemeente Amsterdam zelf, ook de C2000 portofoons.”

Hadden we die kabel niet kunnen wegwerken?

”Dit hoor ik wel vaker en, eerlijk is eerlijk, ik zou het ook mooier vinden wanneer de kabel uit het zicht gemonteerd was. Alleen wordt het signaal dan te zwak, doordat bijvoorbeeld de metalen plafondpanelen het signaal teveel dempen. Dan gaat er dus signaal verloren, omdat het signaal niet meer kan ‘lekken’. Communicatie is een essentieel onderdeel om goede hulpverlening mogelijk te maken, de optimale werking van de kabel is daarom belangrijker dan hoe het eruit ziet.”

Toch heb ik de kabels niet overal aan de wand gezien?

“Dat klopt. Op de wanden van station Rokin komt een kunstwerk. Daar wil je natuurlijk geen kabel overheen hebben, hier hangt de kabel aan het plafond. De reden dat we de kabel in het algemeen wel aan de wand bevestigen is, dat er in de metro zelf ook bereik moet zijn voor C2000. En een kabel die ter hoogte van de ramen van de metro hangt werkt nu eenmaal het beste.”

De stralende kabel die bevestigd is aan het plafond van de reizigershal Vijzelgracht.
Na verwijdering van de isolatie worden de gaten in de stralende coax zichtbaar. Deze zitten aan één kant van de kabel waardoor de kabel gericht opgehangen moet worden. De gaten zorgen ervoor dat het signaal gelijkmatig verspreid wordt.
Na verwijdering van de isolatie worden de gaten in de stralende coax zichtbaar. Deze zitten aan één kant van de kabel waardoor de kabel gericht opgehangen moet worden. De gaten zorgen ervoor dat het signaal gelijkmatig verspreid wordt. Foto Jolly Nachbar De stralende kabel die bevestigd is aan het plafond van de reizigershal Vijzelgracht. Foto Alphons Nieuwenhuis

Inmiddels hangen alle kabels. Waar moest je op letten bij de bevestiging?

“Bij het ophangen van de kabel moesten we heel voorzichtig te werk gaan, want de stralende kabel is enorm kwetsbaar. Een klein deukje in de kabel heeft direct invloed op de werking, waardoor de hoge dekkingseisen voor de tunnels en stations in gevaar komen.”

Wordt het systeem al gebruikt?

“Op dit moment nog niet, maar volgende week beginnen we met het in bedrijf stellen en testen. Zowel in de tunnels als in de stations wordt de signaalsterkte gemeten om aan te tonen dat deze aan de hoge eisen voldoet. Daarna wordt C2000 nog uitvoerig getest door de politie. GVB test zelf of de dekking voor het MOBNEXT systeem goed is.”

Binnenkort gaan we nog eens langs bij Jolly om te kijken hoe het gaat met zijn stralende kabel.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

05-10-2016 | 10:30

@Guda: Dank u wel voor uw reactie, wellicht is het iets dat weer naar bovenkwam toen u een reactie plaatste. Fijn om te horen dat het een oudere vraag was die al beantwoord is. Nu nog voor u achterhalen wat het is met die bekleding van de derde rails, zodra ik wat hoor zal ik gelijk op de website reageren. Met vriendelijke groet, Danielle

Foto van volger

Dit gebouw is tijdelijk? I.v.m de onderhoudsput? Guda

05-10-2016 | 10:18

@Danielle Barbieri, Metro en Tram

Dit is een oude vraag die allang geleden beantwoord is. Ik begrijp ook niet wat dit vraag hier ineens doet.

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

05-10-2016 | 07:46

@Guda: ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt met ‘dit gebouw is tijdelijk? I.v.m. de onderhoudsput?’ Misschien kunt u dit nog wat meer uitleggen? Uw vraag over de derde rail en de bekleding die vervangen lijkt te worden ga ik voor u uitzetten. Met vriendelijke groet, Danielle

Foto van volger

Dit gebouw is tijdelijk? I.v.m de onderhoudsput? Guda

04-10-2016 | 19:35

Zien we het goed en wordt langs de Nieuwe Leeuwarderweg de bekleding van de “derde rail” vervangen? Hoezo?

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

04-10-2016 | 13:28

@n-evo:Het blijft lastig om een vergelijking te trekken, omdat het door u genoemde voorbeeld zo wezenlijk anders is dan het C2000 systeem. Jolly zou eerder de portofoons die via C2000 werken als zijnde de tablets en Iphones zien. De kabel van de C2000 is dan als het ware de antenne die je op gebouwen ziet staan voor GSM dekking, deze moeten ook vrij staan en niet in het gebouw zelf, omdat de dekking dan slechter wordt. Die antennes verdienen overigens ook niet echt een schoonheidsprijs. Groet, Danielle

Foto van volger

Joost

29-09-2016 | 15:13

@Patrick Dit klopt voor de iPhone 4, maar dit principe hebben ze inmiddels weer losgelaten omdat als je beide antennes aanraakt dit problemen veroorzaakt.

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

29-09-2016 | 14:21

@n-evo: heel graag gedaan!

Foto van volger

n-evo

29-09-2016 | 11:19

@Patrick Voor zover ik weet laat aluminium geen signalen door en heb je die onderbrekingen gewoon nodig anders zit je telefoon zonder bereik.

“[…] the iPhone has a metal case. A completely enclosed metal box has a name: Faraday cage.
If the iPhone case were all or nearly all sealed, no radio signals
would get in or out. The plastic used on those seams is transparent to
radio signals, permitting them in and out of the case.”

https://www.quora.com/Why-does-iPhone-have-to-have-those-ugly-antenna-lines

Foto van volger

Patrick

29-09-2016 | 09:47

@n-evo

Bij een iPhone functioneert de behuizing zelf als antenne,  de plastic strips zorgen alleen voor onderbreking van de antenne vlakken (de grootte van de antenne is afgestemd op de frequentie van het radiosignaal). Dus de behuizing werkt daar zeker niet als kooi van Faraday.

Foto van volger

n-evo

29-09-2016 | 08:23

@Danielle Het gaat natuurlijk om het achterliggende principe wat volgens mij exact hetzelfde is.  Hoe dan ook, bedankt voor het navragen! Ik ben errug benieuwd naar het antwoord.

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

29-09-2016 | 08:17

@Frans Zondervan: Dank u wel, dat lezen wij altijd graag. Ik zal eens bij Duco vragen of hij een idee heeft hoe dat zit met die beveiliging in de metro van Parijs/Londen. Ik denk als iemand het weet dat hij dat is. Op dit moment is hij alleen nog op vakantie, 10 oktober is hij weer aan het werk. Groet, Danielle

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

29-09-2016 | 08:09

@n-evo: ik ga Jolly jullie (ook die van Egbert Six) reacties toesturen, want ik word nu wel nieuwsgieriger. Al is een nieuwe metrolijn natuurlijk geen smartphone of tablet. Groet, Danielle

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

29-09-2016 | 08:07

@Egbert Six: ik vermoed dat het antwoord inderdaad een beetje die richting uitgaat. Groet Daniëlle

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

29-09-2016 | 08:06

@n-evo: touché, al blijft het misschien wel een beetje appels (haha) met peren vergelijken 😉

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

28-09-2016 | 17:16

@Frans Zondervan: Ik denk niet dat ze zich daar ook druk maken over een leiding boven of onder het plafond (in het buitenland) Het is toch mooi dat wij mee kunnen denken maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Foto van volger

Frans Zondervan

28-09-2016 | 16:32

Erg interessant artikel. Telkens wanneer ik zulke informatie opneem vraag ik me af hoe dit soort vraagstukken in de oude metrosystemen, zoals die van Londen en Parijs, worden aangepakt. Niet, waarschijnlijk. 🙂

Foto van volger

n-evo

28-09-2016 | 15:40

Dat zou inderdaad goed kunnen. In principe hoef je geen gaten te snijden natuurlijk. Als je een X-aantal platen minder hoog of breed besteld hou je vanzelf plek over wat je kan overbruggen met een kunststof paneeltje. Ik moest eigenlijk opeens denken aan hoe ze dit probleem bij aluminium notebooks, smartphones en tablets oplossen. Mosterd na de maaltijd natuurlijk haha 😉

Foto van volger

Egbert Six

28-09-2016 | 15:22

@n-evo Technisch gezien zou het natuurlijk best mogelijk zijn als de leverancier van het kabelsysteem en het plafondsysteem goed samenwerken. Daar zit hem, vrees ik, de crux. Het betekent nogal wat om een aluminium plafondsysteem (van Hunter Douglas??) op bepaalde plaatsen te bewerken zodat er kunststof gaten in ontstaan. Dat zijn in de praktijk dan erg dure panelen. Het grootste verschil zit hem erin dat een Iphone in miljoenenvoud wordt gemaakt voor vele miljoenen unieke, individuele klanten. De oplage van bewerkte plafondpanelen is zeer beperkt. De kosten per paneel vermoedelijk veel te hoog.

Foto van volger

n-evo

28-09-2016 | 15:08

Bedankt voor de inhoudelijke reactie. ;-p

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

28-09-2016 | 14:48

@n-evo: Helaas is de Gemeente Amsterdam geen Apple ;-), Groet Daniëlle

Foto van volger

n-evo

28-09-2016 | 14:19

@ Danielle Barbieri De aluminium behuizing van een iPhone fungeert ook als een Kooi van Faraday, maar dat lossen ze bij Apple succesvol op door plastic onderbrekingen erin te zetten: gaten in de kooi als het ware.

Om het naar hier te vertalen: Als je de lekkende coaxkabels direct achter een strip kunststof plaatst die het stalen plafond onderbreekt, maar wel zo goed mogelijk dezelfde kleur heeft als het aluminium zodat het niet opvalt, maak je gebruik van hetzelfde concept als bijvoorbeeld een iPhone doet.

Vandaar de vraag waarom een dergelijke oplossing wel bij smartphones wel kan maar niet hier zou werken. Het principe lijkt mij hetzelfde. 🙂

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

28-09-2016 | 13:36

@Jan.Meeuwenberg: Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk, wat de één als storend ervaart zal een ander inderdaad in het geheel niet zien. Wij vonden het toch wel tijd om wat meer te vertellen over deze kabel, ook omdat er al vaker opmerkingen over waren gemaakt op de website. Met vriendelijke groet, Daniëlle

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

28-09-2016 | 13:08

Tijdens de rondleiding afgelopen Vrijdag in de Kathedraal zag ik de kabel, het is keurig grijs geschilderd (als ik de goeie kabel heb gezien die strak onder het plafond dus), toen dacht ik nog wie zou zich storen aan zo’n kabeltje? je gaat toch niet als je de Metro gebruikt alles aandachtig inspecteren? De bedrijfszekerheid van die belangrijke kabel is toch belangrijker dan hoe het eruit ziet, als het maar strak aangelegd is want een niet recht aangelegde kabel is wel storend (nu doe ik moeilijk misschien) dat kan ik weten als oud Elektromonteur ik moest daar ook opletten om een beetje kwaliteit af te leveren, ik zie dat en een gemiddelde Metrogebruiker ziet dat niet die heeft toch alleen maar haast.

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

28-09-2016 | 12:21

@n-evo: Jolly’s antwoord op je vraag: “Het probleem hier is dat de stralende coax achter de plafondpanelen geplaatst zou worden. Rubber helpt in die situatie niet. Op deze wikipedia pagina:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday wordt dit principe uitgelegd. Met groet, Daniëlle

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

28-09-2016 | 12:13

@Chris: In dit artikel: http://wijnemenjemee.nl/#!/nieuws/lekkende-kabels-in-de-noordzuidlijn vind je alle informatie met betrekking tot WIFI/3G/4G Met vriendelijke groet, Daniëlle

Foto van volger

Chris

28-09-2016 | 11:17

Even los van C2000, komt er WiFi  bereik op de station en in de metro??

Foto van volger

Danielle Barbieri, Metro en Tram

28-09-2016 | 10:31

@n-evo: goede vraag, we gaan het navragen bij Jolly!

Foto van volger

n-evo

28-09-2016 | 10:04

“Alleen wordt het signaal dan te zwak, doordat bijvoorbeeld de metalen plafondpanelen het signaal teveel dempen.”

Dit probleem wordt bij aluminium telefoons verholpen door een band plastic of rubber in de behuizing te plaatsen waar de antennes achter zitten. Ik vraag me toch af waarom zo’n oplossing niet hier toegepast had kunnen worden.

28