Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
‘De 52’, een podcast over de Noord/Zuidlijn, vanaf nu op deze site
25
3 maanden geleden
ReindeR Rustema :
voor de liefhebbers van podcasts, die Van Onze Correspondent heeft naar aanleid ...

‘De 52’, een podcast over de Noord/Zuidlijn, vanaf nu op deze site

Michiel Jonker : Metro en Tram 14 augustus 2017

Het fenomeen podcast is in opkomst. Wij zijn altijd alert als er zich nieuwe mogelijkheden op communicatiegebied voordoen, vandaar dat we contact hebben gezocht met Botte Jellema, een van de Nederlandse podcastpioniers. Hij gaat voor ons een aantal podcasts rondom de Noord/Zuidlijn en aanverwante onderwerpen opnemen, die via wijnemenjemee.nl te beluisteren zijn. Maar wat is een podcast eigenlijk precies en wat kunnen wij ermee? Botte legt uit.

Om te beginnen natuurlijk de vraag: wat is een podcast?

“In feite is het audio op internet. Eigenlijk is een podcast vergelijkbaar met een radio-uitzending die je kunt terugluisteren op een moment dat het jou uitkomt. Maar een groot verschil met radio is dat de maker niet vastzit aan een bepaald format of bijvoorbeeld een exacte duur. Dat betekent dat je in een podcast ook meer ruimte hebt om mensen hun verhaal te laten doen. Verder blijkt een groot verschil met radio te zijn dat je veel bewuster luistert (meestal op je koptelefoon), terwijl een radio-uitzending toch vaak vrij vluchtig is. De impact van een podcast is daarom veel groter, het voelt alsof je zelf bij een gesprek zit.”

Waarom zijn podcasts de laatste tijd in opkomst in Nederland?

“Ja, dat is een goeie vraag. Podcasts zijn oorspronkelijk uitgevonden door de Nederlander Adam Curry, een jaar of tien geleden al. Sindsdien heeft dit vooral in de VS een grote vlucht genomen en zijn er diverse populaire, professionele podcasts te vinden, zoals ‘Radiolab‘ en ‘This American life‘. Ongeveer 3 jaar geleden begon de podcast in Nederland ineens hip te worden. Inmiddels is het aanbod enorm en kun je op elk gebied wel een podcast vinden: media, muziek, geschiedenis, cabaret, verzin het maar! Enkele voorbeelden: ‘De Grote Harry Bannink Podcast’ over kleinkunst, ‘De Man met de microfoon’ met verhalen uit de buurt of ‘Echt Gebeurd’, waarin mensen waar gebeurde persoonlijke verhalen vertellen. Ik merk die toenemende populariteit trouwens ook aan mijn eigen podcast, ‘De Eeuw van de Amateur‘, met gezellige kletspraat over van alles en nog wat, die sinds het begin is vertienvoudigd qua aantal luisteraars.”

Botte Jellema is journalist, presentator, podcast- en documentairemaker. Hij gaat een podcastserie maken voor de Noord/Zuidlijn. Foto: Gé Dubbelman.
Botte Jellema is journalist, presentator, podcast- en documentairemaker. Hij gaat een podcastserie maken voor de Noord/Zuidlijn. Foto: Gé Dubbelman.

Maar toch zijn er veel mensen die dit fenomeen niet kennen

“Dat is zeker waar en hier geldt ook: onbekend maakt onbemind. Een klein voorbeeld met mijn eigen moeder: zij zat vaak in de auto op vrijdagavond en luisterde dan naar het kookprogramma Mangiare, maar op een gegeven moment hielden die ritten op en klaagde zij tegen mij dat ze dat programma vaak miste. Waarop ik haar smartphone heb gepakt en alle afleveringen van Mangiare erop heb gezet, zo simpel is het namelijk. Sinds dat moment staat zij regelmatig te koken met Mangiare op de achtergrond voor uitleg van de recepten. En ze kan ze dus luisteren wanneer ze maar wil, onafhankelijk van een internetverbinding.”

En nu dan een podcast over de Noord/Zuidlijn…

“Ja, heel erg grappig en bijzonder, want ik liep zelf al paar weken met het idee om een podcast-serie te maken over de impact van de Noord/Zuidlijn, toen jij mij hierover belde.”

Wat verwacht je van de podcast-serie van de Noord/Zuidlijn?

“Best veel! De eerste aflevering met jullie projectbegeleider Richard Koenders, die via deze link kan worden beluisterd, vond ik al erg leuk om te maken. Ik hoop dat dit de opmaat is voor veel mooie verhalen voor Amsterdammers en andere belangstellenden om op een iets andere manier het een en ander te leren over dit enorme project!”

Tenslotte een praktische vraag: hoe kun je podcasts eigenlijk beluisteren?

“Dat kan op verschillende manieren: zowel via de computer als via de smartphone door rechtstreeks een linkje aan te klikken en direct te luisteren. Daarnaast heeft elke smartphone ook een podcast-app, waarin je een podcast-aflevering kunt downloaden, zodat je hem ook onafhankelijk van een internetverbinding kunt beluisteren. Op de computer kan dat ook bijvoorbeeld via iTunes of Soundcloud.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

ReindeR Rustema

12-07-2018 | 22:11

voor de liefhebbers van podcasts, die Van Onze Correspondent heeft naar aanleiding van de Noordzuidlijn eentje over metro’s over de hele wereld.

https://art19.com/shows/van-onze-correspondent

“We gaan naar Rome, waar inwoners die al tweeduizend jaar dood zijn, iedere dag nog de aanleg van de metro vertragen.

China stampte de afgelopen tien jaar enorme metronetwerken uit en in de grond. Hun bouwwoede exporteren ze nu ook naar Afrika.

Jakarta,
is een van de grootste steden ter wereld, maar heeft nauwelijks
openbaar vervoer. Onze correspondent scheurt door de Indonesische
megapool op een scooter mét chauffeur.

En hoe moet je je gedragen in het OV in Japan, het land met de beleefdste reizigers?”

Foto van volger

René

06-09-2017 | 18:14

@Tijmen Stam en anderen

RSS-feed van het soundcloudaccount, zou moeten werken in alle podcastspelers: http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:326098065/sounds.rss

Foto van volger

Tijmen Stam

17-08-2017 | 17:27

@Michiel Jonker, Metro en Tram

Top!

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

17-08-2017 | 11:33

@Marc
Ik zou nog even terugkomen op uw vraag over het plafond boven de roltrap op de foto bij dit artikel. Dit blijkt inderdaad het definitieve plafond te zijn, zoals de architect dit heeft voorzien.

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

17-08-2017 | 10:47

@Piet
Eens een (geadopteerde) Hollander, altijd een Hollander 🙂 (<- dit is eigenlijk een smiley, maar dat werkt niet op deze plek blijkbaar)Iets anders: als er bij de volgers ideeën leven voor mogelijke podcast-onderwerpen, dan houden wij ons aanbevolen. Suggesties zijn welkom!

Foto van volger

Piet

17-08-2017 | 10:15

@Michiel Jonker, Metro en Tram adam woont al weer heel lang in the usa.

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

17-08-2017 | 09:10

@Herman
Tuurlijk, maar hij woont sinds z’n achtste grotendeels in Nederland en was getrouwd met Nederlandse dames, dus in praktijk is het gewoon een Hollander 🙂

Foto van volger

Herman

17-08-2017 | 09:04

“Podcasts zijn oorspronkelijk uitgevonden door de Nederlander Adam Curry”

Curry is een Amerikaan. Geboren in Arlington, Virginia.

En podcasts zijn net zo “nieuw” als MSN Messenger.

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

16-08-2017 | 20:23

@Tijmen Stam

Ja, snap ik Tijmen, zou ook geen recht aan de podcasts doen, als ze straks alleen via de pc en soundcloud te horen zouden zijn. Dit is voor ons de pilot-aflevering en als dit goed bevalt gaan we podcast echt lanceren met alle toeters en bellen. Dus even afwachten, houd de site in de gaten!

Foto van volger

Tijmen Stam

16-08-2017 | 18:36

@Michiel Jonker, Metro en Tram

Een beetje jammer. Dé reden van de populariteit van podcasts is dat je ze makkelijk kan downloaden en dan mee kan nemen en onderweg kan luisteren.

Zonder RSS-feed moet ik met de hand elke podcast gaan downloaden, op mijn MP3-speler plaatsen, of ik moet via soundcloud op de PC gaan luisteren. Allemaal dingen die ik niet ga doen.

Werkelijk élke podcast ter wereld heeft een RSS-feed, juist om het in een podcastprogramma te kunnen opnemen.

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

16-08-2017 | 14:03

@Aaltje @d’ouwe vos
Het is beslist zo dat podcast – zoals ook in het artikel beschreven – geen nieuw fenomeen is. Wat dat betreft had ik beter ‘ontwikkelingen’ in plaats van ‘mogelijkheden’ kunnen gebruiken in mijn woordkeuze. Wat echter wel nieuw is, is de enorme groei die podcasts de laatste jaren hebben doorgemaakt, zowel op het gebied van aanbod, als qua beschikbaarheid. Dat bandje van jou Ivo kon je met een beetje geluk met je klas delen, maar tegenwoordig hebben sommige populaire podcasts een bereik van miljoenen luisteraars (dat is met name in de VS, maar ook in Nederland is de belangstelling flink aan het stijgen). En maak je geen zorgen @Aaltje, uiteraard gaan we gewoon door op de gebruikelijke wijze, dus met artikelen en foto/video. Dit middel gaat daarbij ondersteunen.

@Tijmen Stam
Hiervoor geldt hetzelfde als in mijn antwoord aan @Bernd: zodra we een beetje body hebben qua podcasts, breiden we de mogelijkheden uit. Voorlopig zijn ze in elk geval rechtstreeks op de site te horen via de link onder het artikel.

@Marc
Dat gaat om het plafond van de tussenruimte bij de roltrappen in de kathedraal richting de reizigershal. Ik zoek even uit wat de status is.

Foto van volger

Aaltje

16-08-2017 | 09:11

Podcast is idd niet bepaald iets nieuws, bestaat al jaren maar denk eerder dat het het nooit echt gemaakt heeft omdat mensen toch graag een beeld er bij zien, 

Het fijne van artikelen en video is ook dat je er veel makkelijker doorheen kunt scrolt naar een ander beeld of onderwerp dan bij een geluidsfragment.

Ik vind het verder prima hoor dat jullie dit aanbieden maar hoop dan wel dat het als extraatje gebruikt word en niet voor de algehele berichtgeving.

Foto van volger

d'ouwe vos

16-08-2017 | 05:38

@Michiel Jonker, Metro en Tram

En de vos maar denken dat een podcast iets van de vorige eeuw was. Nieuw ?  Zo oud als de weg naar Rome, Michiel.  Nou ja.. sinds Edison dan.   Gewoon een opgenomen stukje geluid.  Recordertje, microfoon erbij , stukjes aan elkaar plakken en hupsakee . Dat deed de vos al toen hij nog op de middelbare school zat.  

Weer een leuk baantje voor een hippe Amsterdamse vogel die het wiel aan het uitvinden is. 

Foto van volger

Tijmen Stam

15-08-2017 | 21:57

Stomme vraag, maar is er ook een RSS-feed, zodat ik de podcast automatisch kan downloaden?

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

15-08-2017 | 19:22

@Geurt van Beek @Aaltje

Tsja, smaken verschillen zullen we maar zeggen. We proberen graag alles uit. En podcast is echt in opkomst in Nederland en geeft weer een heel andere invalshoek. Mensen praten toch gemakkelijker in een microfoon als er geen camera op ze gericht staat. Wellicht komen er ook voor jullie nog verrassende afleveringen!

@Marcel

We zijn druk bezig om te kijken welk moment het meest geschikt is voor de open dag tussen het intensieve testbedrijf door. We hopen binnenkort hierover iets te kunnen melden.

Foto van volger

Marc

15-08-2017 | 17:04

Over de grote foto boven dit artikel: wanneer wordt het plafond gemonteerd? Ik dacht dat de bouwwerkzaamheden in de stations nagenoeg klaar waren. Het hier getoonde plafond (waar reizigers tegenaan kijken vanaf de roltrap!) is zo lelijk dat het pijn aan de ogen doet. 

Foto van volger

marcel

15-08-2017 | 14:01

Beste,

Wanneer is een opendag.

Marcel

Foto van volger

Martijn Maarse

15-08-2017 | 12:40

Heerlijk, na jaren al jullie posts lezen kan ik ook luisteren. Perfecte kost voor als je zelf in de metro zit.

Ik ben benieuwd hoe goed we de personages leren kennen en hoeveel leuke inside informatie ze het komende jaar gaan loslaten in de podcasts.

Foto van volger

Bernd

15-08-2017 | 12:07

@Michiel Jonker, Metro en Tram

Dat wordt dus nog even wachten voor ik ze kan luisteren.

Ik vind het overigens een beetje jammer dat sommige mensen het nodig vinden om zwaar kritisch te zijn, omdat ze het principe van een podcast niet snappen. Twaalf minuten is overigens wel aan de korte kant voor podcast, de meeste podcasts die ik luister zijn rond een uur.

Foto van volger

Geurt van Beek

15-08-2017 | 11:05

Wat ontzettend kneuterig dit. Serieus gefeliciteerd met deze innovatie!

Foto van volger

Aaltje

15-08-2017 | 10:38

Modern noemen jullie dit???

Waarom filmen jullie het niet gewoon, hebben we er meteen beeld bij, dit is hartstikke irritant, dan heb ik toch liever een geschreven artikel!

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

14-08-2017 | 20:20

@Bernd 

Klopt, voorlopig is hij alleen via Soundcloud te beluisteren (klik op de link op de site). Zodra we er een aantal hebben, gaan we het hosten uitbreiden. 

@Eric

Jammer, is alleen maar even in het begin hoor als introotje op de achtergrond. Na ca 2 minuten is het muziekje afgelopen.

Foto van volger

Eric

14-08-2017 | 18:38

Ik ben gestopt met luisteren. Wat is die achtergrond muziek ongelovelijk irritant!!!

Foto van volger

Bernd

14-08-2017 | 18:10

Ik kan de podcast nog niet vinden in iTunes.

Foto van volger

Aron

14-08-2017 | 15:25

Tjonge wat hip.

25