Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Data boorproces Noord/Zuidlijn straks voor iedereen zichtbaar
3
2 jaar geleden
Jan :
Crossrail heeft ook veel documentatie beschikbaar gesteld, zie http://lear ...

Data boorproces Noord/Zuidlijn straks voor iedereen zichtbaar

Renske van Bers : Metro en Tram 1 september 2016

Nog een paar juridische puntjes op de i, maar dan zullen (bijna) alle monitoringsgegevens van het boorproces van de Noord/Zuidlijn voor iedereen beschikbaar zijn in de grootste technische database van Nederland. Manager documentbeheer en ICT Luuc Elzinga vertelt over het hoe en waarom.

Tekst: Annemiek Verbeek

Nergens ter wereld is de aanleg van een tunnel gedurende zo’n lange periode en zo intensief gemonitord als bij de Noord/Zuidlijn. Luuc: “Het boortracé van de Noord/Zuidlijn kenmerkte zich door een vernuftig monitoringsysteem, dat praktisch ieder uur en elke meter die de boren aflegden in de gaten hield. Waarom? Om meteen te kunnen reageren als de boel zou verzakken en uit de gegevens te halen waar de oorzaak lag.”

170 gigabyte aan datagegevens

Gelukkig hebben zich – tijdens het boren althans – geen verzakkingen voorgedaan, maar levert dit wel interessante gegevens op voor onderzoekers over de hele wereld. Luuc: “Tot nu toe was deze kennis niet openbaar, maar daar komt binnenkort verandering in: er ligt 170 gigabyte aan datagegevens over ondergronds bouwen klaar om gedeeld te worden met studenten, onderzoekers en andere liefhebbers.”

De Noord/Zuidlijn monitoring wordt onderhouden bij de Churchilllaan in 2012.
De Noord/Zuidlijn monitoring wordt onderhouden bij de Churchilllaan in 2012. Foto Gé Dubbelman
20110314 noordzuidlijn monitoring onderhoud door Soldata Ferdinand Bolstraat [NZL
Nog meer onderhoud aan de monitoring bij de Ferdinand Bolstraat. Foto Gé Dubbelman

Kennis delen

Luuc vervolgt: “Kennis delen over onze projecten is een van de belangrijkste opdrachten die wij hebben gekregen van de stad, het delen van data ligt in die lijn. Onderzoekers kunnen onze data nu bijvoorbeeld gebruiken om nieuwe theorieën te toetsen en zo innovatieve technische oplossingen bedenken waar we allemaal baat bij hebben. Daarnaast is het winst voor ons dat de vier technische universiteiten van Nederland hebben samengewerkt en de database hebben ontwikkeld; het scheelt ons tijd en geld dat we dat niet zelf hoeven te doen.”

Gevoelige info

Toch verliep het proces niet meteen zonder slag of stoot: onze afdeling Eigendom en Beheer (ook ‘beheerder’ van de data) stond niet meteen te springen om alle gegevens openbaar te maken, en met goede redenen. Luuc: “Er zitten bijvoorbeeld ook gegevens bij over individuele panden. Die eigenaren willen niet dat persoonlijke gegevens zo maar voor iedereen in te zien zijn, het zou ze mogelijk kunnen schaden bij de verkoop van hun huis bijvoorbeeld. Daarnaast was er nog een reden, misschien wel meer prangend dan de privacy van huizeneigenaren: het delen van alle details van de bouw van de metrotunnel is met het oog op veiligheid niet altijd slim. Daarom is in overleg besloten om gevoelige informatie niet direct in de database op te nemen. Wel kan deze informatie op aanvraag, hier bij ons op locatie, geraadpleegd worden voor onderzoek.”

Niet nieuw

Het delen van informatie over het bouwproces van de Noord/Zuidlijn is trouwens niet nieuw; de afgelopen jaren is er regelmatig onderzoek gedaan waar gebruik is gemaakt van onze data, bijvoorbeeld bij het promotieonderzoek van Mandy Korff  naar de effecten van ondergrondse bouwactiviteiten op oude huizen met een houten paalfundering. Luuc: “Nu gaan we nog een stukje verder, door data niet alleen op verzoek te verstrekken, maar op te laten nemen in een open toegankelijke database.”

Meer van dit soort artikelen zijn te vinden op Noorzuidlijnkennis.net.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Jan

25-10-2016 | 21:08

Crossrail heeft ook veel documentatie beschikbaar gesteld, zie http://learninglegacy.crossrail.co.uk/

Foto van volger

Ancilla

02-09-2016 | 14:13

Mooi verhaal Luuc, voor mij zeker bijzonder geweest een kleine bijdrage te hebben gedaan. 

Foto van volger

Jan

01-09-2016 | 17:58

Top! Kan menig organisatie, overheid en wetenschapper nog van leren. Wordt helemaal interessant als CrossRail het zelfde gaat doen.

3
reacties van 2 volgers
Meest actief in deze discussie
Jan 2
Ancilla 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Gluren bij de buren: Rotterdamsebaan, een maatje meer…
5 maart 2018 : Duco Vaillant

Gluren bij de buren: Rotterdamsebaan, een maatje meer…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 5 maart 2018
Een tunnelboormachine verplaatsen. Hoe doe je dat?
28 juli 2015 : Duco Vaillant

Een tunnelboormachine verplaatsen. Hoe doe je dat?

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 28 juli 2015
Hoe gaat het met… ‘hoofdboorder’ Paul Janssen?
30 april 2015 : Renske van Bers

Hoe gaat het met… ‘hoofdboorder’ Paul Janssen?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 30 april 2015
Hoe gaat het met… tunnelboorder Hans Gaumann?
13 april 2015 : Margreet Bosma

Hoe gaat het met… tunnelboorder Hans Gaumann?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 13 april 2015