Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Actie: Win kaartjes voor toneelstuk ‘Het wonder van de Noord/Zuidlijn’
26
5 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
En we hebben geloot! Ingeborg, Martijn, sandra, Marco van Bochhove en Joost gef ...

Actie: Win kaartjes voor toneelstuk ‘Het wonder van de Noord/Zuidlijn’

Renske van Bers : Metro en Tram 25 mei 2018

In de eerste twee weken van juni zal theatergroep Toetssteen het stuk ‘Het wonder van de Noord/Zuidlijn’ spelen, gebaseerd op het boek van Parooljournalist Bas Soetenhorst. Schrijversduo Erris van Ginkel en Roos Schlikker bewerkten het boek tot een scenario en Erris vertelt wat de boodschap is en waarom u zeker moet gaan kijken. Oja, onder de reacties verloten we ook nog 5×2 kaartjes.

Hoe kwamen jullie op het idee om het boek van Bas tot een toneelstuk te bewerken?

“Het gegeven van een monsterproject dat uit de klauwen loopt leent zich natuurlijk uitstekend voor een dramatische wending. Daarnaast speelt Toetssteen altijd stukken waarin de actualiteit centraal staat en nu de Noord/Zuidlijn bijna gaat rijden is het een mooi moment om terug te kijken op een bewogen stukje Amsterdamse geschiedenis.”

Hebben jullie nog zaken aangepast om het boek iets meer drama mee te geven?

“De feiten kloppen wel, maar de personagers zijn fictief. Wel hebben we gebruik gemaakt van archetypes als de wethouder, de techneut en de bouwer. Ik wil trouwens benadrukken dat het toneelstuk geen aanklacht is tegen de Noord/Zuidlijn. Centraal staan de gevolgen van zo’n project voor iemands carrière en uiteindelijk ook privéleven. Ook geeft het een interessant inkijkje in de wereld van de grote projecten en zaken waar je tegenaan loopt.”

Denk je dat bijvoorbeeld Geert Dales zich in het stuk zal herkennen?

“Dat zou natuurlijk kunnen. Op 5 juni is er een debat in de Balie over de Noord/Zuidlijn waar een aantal hoofdrolspelers uit vooral de periode rondom de besluitvorming van de Noord/Zuidlijn aanwezig zijn en dan zullen er ook nog enkele scenes uit het toneelstuk gespeeld worden. Ze kunnen er dus niet omheen, haha.”

Tot slot: Ga je zelf straks ook gebruik maken van de Noord/Zuidlijn?

“Jazeker! Ik woon sinds kort in Zaandam en op de fiets ben ik zo in Noord. Als ik daar dan de Noord/Zuidlijn neem, is de rest van Amsterdam opeens heel dichtbij. Ondanks het feit dat de bouw niet zonder slag of stoot is verlopen, vind ik het nu hartstikke mooi dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden.”

We verloten 5×2 kaartjes onder de volgers die onder dit artikel een reactie plaatsen. Dit kan tot maandag 28 mei 24.00 uur. Op dinsdag laten we weten wie de 5 winnaars zijn en nemen we contact met u op om te kijken welke datum het best schikt.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-05-2018 | 08:34

En we hebben geloot! Ingeborg, Martijn, sandra, Marco van Bochhove en Joost gefeliciteerd! Ik stuur jullie zo een mail. Groet, Renske

Foto van volger

Niels

28-05-2018 | 09:12

Super leuke actie!

Foto van volger

Niels

27-05-2018 | 21:20

Heb het boek net geleend bij de oba. Ben benieuwd hoe het toneelstuk aansluit hierop.

Foto van volger

Sandra

27-05-2018 | 15:17

Een toneelstuk over een metrolijn waar ik zelf op rij. Dat lijkt mij echt gaaf!,

Foto van volger

Yvonne

27-05-2018 | 06:56

Leuk om op deze manier een toneelstuk in te passen. Ik zou m graag zien

Foto van volger

Coby

26-05-2018 | 21:29

Ik heb van die groep fantastische voorstellingen gezien, o.a. de tweede emancipatiegolf en over het drama met het Slotervaartziekenhuis. Ben benieuwd wat ze hier nu weer van gemaakt hebben. Ik ga dus zeker kijken!

Foto van volger

Arco

26-05-2018 | 21:00

Sommige verhalen zijn onwaarschijnlijker dan fictie – en hoe maak je daar dan nog geloofwaardig toneel van. Ben benieuwd, ga dat zien! 

Foto van volger

Ingeborg

26-05-2018 | 20:53

Wat een leuk initiatief! Fingers crossed!

Foto van volger

yanlu

26-05-2018 | 19:45

wat gaaf!

Foto van volger

Pim

26-05-2018 | 17:31

Gaaf!

Ik ben dol op toneel, ben benieuwd wat ze van het boek hebben weten te maken!

Foto van volger

Marco van der Meulen

26-05-2018 | 13:40

Lijkt me luik om te zien.

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

26-05-2018 | 07:52

@Tijmen Stam

De uitslag is dinsdag 29 mei bekend. 

Foto van volger

Floris

26-05-2018 | 07:44

Een toneelstuk over een metrolijn, ik ben benieuwd 🙂

Foto van volger

Egbert Six

26-05-2018 | 05:24

Tragedie of komedie? Ook dit stuk kent zijn archetypen. Of is het toch een ‘Coming of (old) age’ spel waarin vele spelers grijs zijn geworden of zelfs hun haren hebben verloren? Toch zie ik nu blijde gezichten als mensen ontdekken wat voor schat er onder de stad ligt. Ik kom graag naar het toneelstuk.

Foto van volger

Joost

25-05-2018 | 19:57

‘een reactie’

Foto van volger

Dick

25-05-2018 | 19:23

Een passend toneeluitvoering, als verzoening met het verleden….daarnaast, hopelijk relativering: een kleine grote stad wordt weer iets groter. En…..voor je het weet, moet je weer een besluit nemen over een nieuw lijntje metro….op naar de toekomst! Ik zie ernaar uit….

Foto van volger

Martijn Kosters

25-05-2018 | 19:19

Ben bezig met de renovatie van de Oostlijn, ben heel benieuwd om de Noord- zuidlijn te bewonderen.

Foto van volger

adelheid

25-05-2018 | 17:33

3 keer testreiziger geweest en… 3 keer overleefd!

Dat had ik enige jaren geleden nooit gedacht dat ik dat zou durven alleen al!!

Laat maar zien dat toneelstuk!

Ondergrondse groeten voor zo”n staaltje werk.

Foto van volger

Marianne

25-05-2018 | 17:15

Ik heb 7 jaar geleden door de tunnel gelopen (voorgerecht) en een paar maanden terug door de prachtige stations bij CS en Rokin (hoofdgerecht). Ik zeg: tijd voor het toetje! 

Foto van volger

Marco van Bochove

25-05-2018 | 16:20

Ja leuk! Dat stuk wil ik als trouwe volger van dit fantastische mega project graag zien!

Foto van volger

Mirjam

25-05-2018 | 14:50

Fijn dat ie af is. Complimenten voor de vormgeving.

Het blijft natuurlijk wel gewoon een klein metrolijntje zolang je het afzet tegen wat er zoal in de wereld gebeurt. We moeten nou ook weer niet overdrijven in onze vermeende belangrijkheid?

Foto van volger

Rick Bleumink

25-05-2018 | 13:51

Leuk, ik ben benieuwd en kijk ernaar uit! 

Foto van volger

Tijmen Stam

25-05-2018 | 13:40

Wanneer is de uitslag van de verloting? Anders koop ik misschien wel een kaartje!

Foto van volger

Tijmen Stam

25-05-2018 | 13:39

Jaa, ook ik wil wel een kaartje!

Foto van volger

huub

25-05-2018 | 09:25

Het hele leven/De NoordZuidlijn ís tenslotte ook een grote poppenkast.

Foto van volger

Machteld

25-05-2018 | 08:16

Ik kijk er naar uit! Belooft een mooie voorstelling te worden…

26