
station Rokin Archeologische vondsten terug onder de grond
Manon Raats : Metro en Tram 31 oktober 2016Daniel Dewar (1976) & Grégory Gicquel (1975)
Bouwen aan metrostation Rokin betekende graven in het verleden en een inspiratiebron voor kunstenaarsduo Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
Van verleden naar heden en terug
Daniel: “We voerden intrigerende discussies met de archeologen die hier zo’n 700.000 voorwerpen vonden. Ons werk vormt een aanvulling op de vitrines met archelogische voorwerpen die tussen de roltrappen komen, maar is volledig autonoom. Maar de twee werken hebben wel een relatie met elkaar. Ze laten allebei een complex beeld zien van onze samenleving, van onze cultuur. De vitrines tonen allerlei voorwerpen die stille getuigen zijn van het verleden. In ons werk op de perronwanden beelden wij ook uiteenlopende objecten af, maar die tonen juist het heden.”


Mozaïeken
In de periode waarin Daniel en Grégory nadachten over hun ontwerp, werkten ze aan een groot wandtapijt voor het Centre Pompidou in Parijs.
Grégory: “Daar ontdekten we dat het interessant was om dingen en dieren extreem uit te vergroten. Voor de perronwanden van de metro besloten we dat te doen door mozaïeken te maken van een ongewoon formaat. Door die monumentale omvang heeft het werk geen begin of eind, je ziet maar één fragment tegelijk. Als reiziger verlaat je het station iedere keer met een ander beeld in je hoofd.”


Vrijgevig
Zowel de tentoonstelling van de archeologische vondsten als de mozaïeken van Daniel en Grégory plaatsen simpele objecten in een andere context.
Grégory: “Alledaagse dingen kunnen uniek en mooi zijn. Dat laten we zien. In het metrostation hebben wij voor onszelf een eenvoudige opdracht: we moeten de reiziger voorzien van een mooie en veelzijdige omgeving. Als kunstenaar moet je vrijgevig zijn. In dit geval zijn we dat samen met veel anderen.”


Bio
Sinds ze elkaar in 1997 tegenkwamen, werken Daniel Dewar (1976) & Grégory Gicquel (1975) ononderbroken samen. Ze maken beelden en reliëfs waarin de ontwikkeling van amateurisme naar vakmanschap en expertise een terugkerend element is. Tegendraads is ook het uitgangspunt van Daniel en Grégory om tijdens de uitvoering van hun ontwerpen niets uit te besteden en álles eigenhandig tot stand te brengen. Gecombineerd met hun voorliefde voor uitvergroting levert dit internationaal geliefd werk op dat tegelijkertijd grof en groots is. Grappig en grotesk. Geschift en geniaal.


Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.
Bijdragen Metro en Tram
Gerelateerde artikelen
Lees meer over de kunstwerken in andere stations







