
Contact en colofon
Renske van Bers : Metro en Tram 26 juni 2015De website wijnemenjemee.nl is van de Vervoerregio Amsterdam. U kunt hier de voortgang van hun diverse projecten dagelijks op de voet volgen.
Mening en beleving
De mening en beleving van onze volgers staat in de verslaggeving centraal. Samen met hen willen we een zo realistisch en actueel mogelijk beeld geven van de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer in Amsterdam en in de regio.
Uniek
Het web heeft de unieke eigenschap om op een laagdrempelige manier met de stad en geïnteresseerden in gesprek te gaan en daar maken wij dankbaar gebruik van. Dat begint met een vraag of een discussie en eindigt in concrete samenwerking met Amsterdammers en belangstellenden. Daarbij proberen we de discussie aan te zwengelen met door ons gekozen onderwerpen die je terugziet in de nieuwsartikelen op de site.
Gebakken lucht
Het is onze taak om te voorkomen dat de interactie slechts ‘gebakken lucht’ is. Vragen moeten zo snel mogelijk door ons beantwoord worden, als het even kan binnen 24 uur. En met interessante suggesties gaan we aan de slag. De website wijnemenjemee.nl is gebouwd in samenwerking met onze volgers. We zullen de website blijven verbeteren en ontwikkelen aan de hand van opmerkingen en ideeën van onze bezoekers.
Contactgegevens
Vervoerregio Amsterdam
Postbus 626
1000 AP AMSTERDAM
020-5273700
Ontwerp en realisatie website
Ontwerp: Launderette, www.launderette.nl
Realisatie: Joera Mulders, joeramulders.com
Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Petra Groot, Metro en Tram
@Ron Dijkstra: Er zijn inderdaad alleen roltrappen naar boven. Naar beneden neemt u de trap of anders kunt u ook de lift nemen.
Groet, Petra

Ron Dijkstra
Vandaag naar Noord geweestmet de metro en was geweldig. Uitgestapt Bij de eindhalte in Noord (Buikslotermeerplein) Zijn er hier alleen roltrappen naar boven? Vond de trap wel erg hoog. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Joost
Ik heb al twee keer geparkeerd op de P+R van station Noord. Maar in de lange gang onder het station en op de P+R tref ik telkens verdwaalde mensen (géén P+R-gebruikers) aan die lopend naar buiten willen om via de P+R de wijk in te lopen. Maar op de P+R kun je alleen autorijdend de openbare ruimte in. Kan er eens naar de wegwijzers gekeken worden in de lange gang gekeken worden?

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Herma
De toegang tot de P+R wordt nog verbeterd. Vanaf de A10 is de P+R op de volgende wijze te bereiken. Ook is er een K&R onder het viaduct bij ons station vlakbij het stadsdeelkantoor van Amsterdam Noord.

Edwin
@Herma
Het hangt ervan af vanuit welke kant je komt, maar het is wel aangegeven. Vanaf de A10 bijvoorbeeld pak je de afslag s116 (Noord, Volendam, etc.) en dan meteen weer de afslag op de Nieuwe Leeuwarderweg, zoals de bordjes aangeven. Dan komt je er vanzelf. Het staat ook al op de rijstroken aangegeven.

Herma
Hallo, ik wil graag gebruik maken van de P&R op station Noord van de Noord-Zuidlijn, maar hoe kom ik daar? Hoe kom ik bij de ingang van deze P&R?
En is er ook een kiss&R mogelijkheid op dit station?

Susanne, Metro en Tram
@Jeroen
Wat Rob inderdaad aangeeft. Het juist aangeven van de realtime vertrektijden werkt nog niet goed, daarom wordt er nu aangegeven dat er iedere 6 minuten een metro rijdt. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Susanne, Metro en Tram
Vervelend dat de lift buiten werking was en u daarom geen gebruik kon maken van de lift.
De moeilijkheid bij het ontwerp van een metrolijn is dat het altijd bestaat uit compromissen. Een belangrijke voorwaarde die aan ons was meegegeven was het niet slopen van panden. Om die reden zijn we uitgekomen op diepe stations in combinatie met boortunnels. Dit heeft ons beperkt in de maximale breedte van de perrons en ook in hoge mate te plek. Hoewel het ruim lijkt, is de ruimte ondergronds beperkt. Dit geldt ook voor de bovengrond waar we onze entrees hebben gebouwd.
Op het perron bij de Vijzelgracht was te weinig ruimte om 2 liften te bouwen op een voor de reiziger veilige plek, ervoor te zorgen dat andere reizigers comfortabel van- en naar het perron kunnen en geen andere problemen oplevert. Aan de kant van het Weteringcircuit was genoeg ruimte voor 1 lift en 3 roltrappen naast elkaar. 3 roltrappen zijn het minimum, anders ontstaat er een capaciteitsprobleem op piekmomenten. Aan de Prinsengrachtzijde hadden we die luxe niet. Om die reden is er aan deze zijde geen lift en zijn de roltrappen ook smaller.
Bij de Vijzelgracht heeft dit als enige ondergrondse Noord/Zuidlijn-station geleid tot 1 liftpartij in plaats van 2, ondanks ook onze eigen wens voor 2 liftpartijen.

Flip
04-08-2018
Invalide, en dan?
Waarom heeft een groot metrostation als Vijzelgracht maar één lift?
(toeristen, Heineken Experience, museumplein, overstap op veel andere verbindingen, etc.)
Dan is de lift ook nog gebouwd op de plek met de minste ruimte, weggemoffeld tussen de terrassen, winkels, oversteek met zebra’s en de fietsenrekken, kortom aan de verkeerde kan van de Vijzelgracht.
Dit lijkt mij een ontwerpfout.
Gisteren bleek de lift onverwachts buiten werking.
Bovendien was er geen servicemonteur beschikbaar, volgens de dienstdoende serviceverlener.
Als zorgverlener stond ik daar met een invalide buurtbewoner in een rolstoel.
Wat een armoedig scenario voor dit verder prachtig project.

Rob
@Jeroen: Nee daar is niet bewust voor gekozen. De realtime vertrektijjden laten zien op de schermen schijnt op dit moment nog niet mogelijk te zijn. Maar er wordt aan gewerkt.

Jeroen
De Noord-Zuidlijn is erg mooi, het enige wat ik mis is een klok (timer) die aangeeft hoe lang het duurt voordat de metro daadwerkelijk vertrekt. Op dit moment is er alleen een mededeling dat de metro per 6 minuten rijdt, is hier bewust voor gekozen?

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Tineke
Deze gaat eind dit jaar open. Hier kunt u meer lezen over onze fietsenstallingen.

Tineke
Wanneer wordt de bewaakte fietsenstalling bij Station Noord in gebruik genomen? Jammer dat de stalling nog niet klaar is, ik wil graag gaan fietsen maar als ik mijn fiets niet in een bewaakte stalling kwijt kan dan moet ik daar helaas mee wachten. Het is ook al zo’n teleurstelling dat bus 314 niet stopt op Noord.
Met vriendelijke groet,
Tineke

j.siemons
@Winfried
wat een aardig ogend “speelgoed” is dit . doet mij denken aan de website van BAS . daar worden de vliegtuigbewegingen van schiphol nèt zo vertoond 🙂

Winfried
@Waterlander – dank je wel! – ja, MOOI ! – dAt bedoelde ik. Ziet er goed uit! Het interessante van die achterliggende data is tevens, dat je de statistische informatie over de punctualiteit (zelfs per halte nauwkeurig!) voor een langere periode fantastisch in kaart kunt brengen. De performance op begin- en eindpunt is niet zo relevant, evenmin op haltes zonder overstapmogelijkheden (Koningsplein bijv), maar het op tijd zijn op juist die punten waar verschillende lijnen bij elkaar komen (zoals Concertgebouw) is cruciaal voor een effectief OV-netwerk. Op tijd aankomen maakt het verschil, dat merkt de klant onmiddellijk.

Renske van Bers, Metro en Tram
@J, siemons, in de kathedraal is er ook nog een bordes. Hier komt u met roltrappen waarbij het bordes aansluit op perronhoogte van de Oostlijn. Hier de link naar een filmpje. Groet, Renske

j.siemons
@Duco Vaillant, Metro en Tram
even een andere vraag ; hoe manifesteert de verbinding zich tussen het perron van de NZ-lijn van de kathedraal en het oostlijn-perron ?

Tom van Rossum
Enige tijd geleden werden via at5 de stemmen van Nancy Kaandorp en Walter Bonn aangekondigd als nieuwe stemmen van de reizigersinformatie. Nancy is inmiddels te horen op de stations, vanaf wanneer is Walter te horen in de metro’s/trams? Hoorde vandaag nog steeds de robot-achtige stem die enige tijd geleden is ingevoerd, persoonlijk vind ik deze zeer onaangenaam klinken. Alvast bedankt en gefeliciteerd met onze prachtige nieuwe lijn!

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Winfried
Dit is nog een van de restpunten van de Noord/Zuidlijn en daar wordt aan gewerkt. De informatie is straks afkomstig uit de posities die het treinbeveiligingssysteem doorgeven. Zodra dit het geval is, dan kunnen andere systemen zoals de vertrektijdborden, reisplanners en andere apps ook realtime de data verwerken.

A.
@Winfried
GVB heeft het hele (actuele) reisinformatiesysteem voor lijn 52 uitgeschakeld omdat de informatie dermate slecht was. Vandaar de lelijkheid met teksten.

Waterlander
@Winfried
Probeer deze eens (ingezoomd op Amsterdam centrum):
http://tracker.geops.ch/?z=14&s=1&x=544941.4387&y=6867839.8605&l=transport

Winfried
Deze site toont van een aantal OV-bedrijven real-time de locatie van de voertuigen. Helaas zie je wel GVB-units op het scherm, maar dat is geen getrouwe weergave van de actualiteit.
https://ovzoeker.nl/locatie/52.36746:4.89192:17
Ook zie ik lijn 52 nog niet op het scherm verschijnen.
Is die data beschikbaar, en zo nee, wanneer kunnen we die verwachten waardoor web-ontwikkelaars er mee aan de slag kunnen?
Die site is erg handig als je onderweg bent: je krijgt goed inzicht je verwachte aankomsten en vertrekken en de eventuele aansluitingen op een halte.
In geval van verstoringen kun je alternatieve reisroutes samenstellen, waar 9292 je in de steek laat.
Het reizen gaat wel razendsnel hoor – in iets meer dan 20 minuutjes vanaf Schiphol op het Rokin, ipv 50-55 minuten. En veel comfortabeler. Lijn 52 is ècht een aanwinst voor mij.

j.siemons
@Susanne, Metro en Tram
aha , dus deze website blijft nog even functioneren 🙂

Susanne, Metro en Tram
@Esther
Uhhh fietsplekken bedoel ik natuurlijk…

Susanne, Metro en Tram
@Esther
Er zijn nu 500 tijdelijke fietsenstallingen bij station Noord. De planning is dat de fietsenstalling in november klaar is. Er volgt hierover binnenkort een artikel op wijnemenjemee.nl

Susanne, Metro en Tram
@Ellen
Dit is een actie van GVB, neem even contact op met GVB klantenservice https://www.gvb.nl/klantenservice

Renske van Bers, Metro en Tram
@cecilia, zou u kunnen aangeven wat de problemen waren waar u op stuitte, bij welke stations? Dan kunnen we dat doorgeven zodat er aan gewerkt kan worden. Groet, Renske

trolly
@Cecilia: Leg dat nou nog eens rustig uit, en vergeet vooral niet precies aan te geven waar welke voorziening mist. Er zal veel mis zijn met toegankelijkheid voor mindervaliden in Amsterdam, maar op de NZL is wat dat betreft toch weinig aan te merken.

Cecilia
Waarom is ondanks de VN-verdrag niet rekening gehouden met rolstoelgebruikers? Is heel vervelend toch? En dan trots op zijn – zonder rolstoelgebruikers – waar blijft de Inclusie?

Renske van Bers, Metro en Tram
@Esther, sorry… begin november. Groet, Renske

Esther
@Susanne, Metro en Tram
wanneer gaat de (bewaakte) fietsenstalling bij station Noord in gebruik? Ik moet morgen naar m’n werk en kom in de nacht terug, fiets kan ik nu nergens veilig neerzetten…

Renske van Bers, Metro en Tram
@Ellen, ik zie dat u geregistreerd staat. Mijn collega’s die bij de stations staan kunnen dit ook zien, dus u bent zo van harte welkom! Groet, Renske

Ellen
Heb de beloofde gratis dagkaart voor morgen nog niet ontvangen
Staat in mijn mail dat dit ECHT zou gebeuren????
Ik wacht af

Cor
Met de fiets in de metro!
Beste reizigers, wanneer U een fiets mee wilt nemen in de metro dient U hiervoor te betalen, oftewel hiervoor een extra product (supplement) op Uw OV-chipkaart dient te laden!!
Reizen met de fiets is buiten de spits en het weekend toegestaan, wanneer U voor Uw fiets betaald heeft kunt u de fiets de gehele dag in de metro meevoeren behalve tussen 7:00u / 9:00u. en 16:00 / 18:30u. (wanneer u binnen de spitstijd bij de poortjes wilt inchecken zal dit dus niet lukken) Ziet U dus fietsen in de spits tijd dan zijn dit reizigers die hiervoor niet betaald hebben.
Overigens een ingeklapte vouwfiets mag natuurlijk gratis mee.
Let U ook op waar U uw fiets in de metro plaatst er zijn hiervoor aangewezen plekken in de CAF metrostel 2 plekken in de M5 zijn meerdere plekken waarbij dit op de deur van metrostel zichtbaar is, de meeste deuren hebben een verbod voor fietser sticker dus hier geen fietsen plaatsen en dus ook niet de doorgang voor medereizigers versperren!
N.B. GVB intensiveert de controle en handhaving op het gebruik van fietsen in de Metro

Susanne, Metro en Tram
@Leonie
Ja voor het rijden met de metro schrijf je je inderdaad apart in. Als je voor de rondleiding een rit wilt maken met de Noord/Zuidlijn schrijf je dan in voor tijdsblok 1. Wil je na de rondleiding een rit maken kies dan voor tijdsblok 2. Dan is je toegang tot het station geregeld. Tot zaterdag!

Leonie
Goeiemiddag,
Ik verheug me nu al op de rondleiding met de stadaecoloog op zaterdag om 15:30 u. Ik heb een reservering + bevestiging per mail, maar ik vraag me af of dit ook gelijk de toegang tot de NZ-lijn is. Of moet ik me apart inschrijven? Zo ja, voor wel tijdsblok dan?

Rob
@Diana: probeer deze link: https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen

Aron
@Diana Hierzo: https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen
Kan nergens vinden of ze al uitverkocht zijn dus is het proberen waard.

Diana
Hai, ik zoek al een tijdje naar het gratis kaartje voor 22 juli, waar is die nog verkrijgbaar?
Dank u

Jeroen Reuver
@Susanne, Metro en Tram
Dank voor de antwoorden.
Er zijn blijkbaar geen duidelijke regels omtrent het meenemen van een kleine step. Ik zal dit maar oormerken als het meenemen van een kleine kinderwagen. En zorgen dat het niet storend in de weg staat. Ik ben overigens benieuwd naar de argumentatie van het controlerend GVB-personeel.

Susanne, Metro en Tram
@Jeroen Reuver
Een (kleine) elektrische step mag in principe mee in de metro. Maar als het bijvoorbeeld erg druk is en de step toch hinder veroorzaakt, dan kan GVB personeel u alsnog verzoeken om het voertuig met de step te verlaten. Zie ook de regels van GVB op hun website.

Susanne, Metro en Tram
@Jeroen Reuver
Er zijn geen boxen aanwezig op de Noord/Zuidlijn stations en voor zover ik weet staat dat ook niet in de planning. Je vraag over de step moet ik even navragen, kom ik op terug.

Jeroen Reuver
Ik heb een tweetal vragen:
1. Kan/Mag ik een (kleine) elektrische step meenemen in de metro?
2. Zijn er afsluitbare boxen aanwezig of gepland op de haltes Buikslotermeerplein en Zuid?
B.v.d. voor de reactie,
Jeroen

Renske van Bers, Metro en Tram
@Rialto, als het goed is bent u gebeld. Groet, Renske

Rialto
Beste mensen,
wij hebben met allemaal ondernemers van de Ceintuurbaan een leuke activiteit georganiseerd op 21 juli, rondom de opening. Kunnen we dit ergens aanmelden?
We horen het graag! groet, Veerle

Belia Snijder
Ik vind een autoloze binnenstad niet zo’n gek idee. Ik vraag mij af hoeveel mensen, als zij een bonus krijgen, de auto buiten de stad willen laten staan en met de fiets de stad in gaan om te wonen en te werken. De verkoop van bakfietsen zal dan wel stijgen en langs de weg wordt meer gezien en ondernomen. Het snel ergens zijn kan met helicopters of natuurlijk met de metro! Wat zijn de Noord-Amsterdammers blij met een metrostation en een bioscoop op komst. Ik heb er in ieder geval al 1 persoon over gehoord.

Jan Vos
Ik zie op de bus/tram kaart dat vanaf 22 juli bus 38 Elzenhagen-Noord niet meer als eindhalte heeft. Jammer! Kan de bus dat stukje niet meenemen? Dus bij het metrostation Noord de IJdoornlaan in oostelijke richting op, dan de Elzenhagensingel in en onder het viaduct naar de J.H. van Heekweg en zo door naar het pontje.
En kan bus 34 naar de Meeuwenlaan niet doorrijden tot het pontje naar het Azartplein? Dan sluit dat daar ook perfect aan en zullen meer mensen het oostveer gebruiken.

Susanne, Metro en Tram
@Ad
Zoals Rob aangeeft staat in het artikel over het nieuwe lijnennet een kaart met de routes en lijnnummers.

Susanne, Metro en Tram
@Appareo
Ik ga het voor je navragen.

Rob
@ad: op de website van Wijnemenjemee staat een lijnennetkaart waar je alle buslijnen per 22 juli kan vinden…..

ad
welke bussen gaan in amsterdam noord rijden na 22 juli en wat zijn de nummers?
plus de routes

Renske van Bers, Metro en Tram
@marein, dat is nog niet bekend, ik hoop binnenkort meer te vertellen. Groet, Renske

Appareo
Ik heb een vraag, de betonnen draagbalken/steunpilaren van station Noord, waar zowel de weg- als het station op liggen, vertonen bij de regenafvoer een vieze groene aanslag in het beton. Dit is duidelijk te zien als je aankomt bij station Noord en onder de weg staat voor het metrostation. Wordt dit nog opgelost of is dit gewoon de situatie? Het is namelijk erg jammer, het past niet bij het mooie station.

Marein
Mag je straks met de fiets in de Noord/Zuidlijn?

Marlo, Metro en Tram
@Ton Koeleman We zijn nog aan ‘t werk bij de toegang Valckenierstraat. Deze gaat half juli open. De nieuwe lift van de hal naar het perron richting Amstelstation is gereed. De andere lift naar het perron richting CS is bijna af en gaat woensdag 13 juni open. Dan is de metro op dit station weer bereikbaar voor scootmobiels.

Ton Koelman
Ik lees dat de toegang Valcxkenierstraat weer open is. Houdt dit in dat de tijdelijke aangepaste lift naar het perron vervangen is door een nieuwe lift toegankelijk voor scootmobiels?

Susanne, Metro en Tram
@Renee Buhling
Ik zag dat uw opmerking over station Noorderpark ook onder een ander artikel stond, daar had mijn collega Duco al een antwoord gegeven. Voor de volledigheid ook hier een reactie. Alle Amsterdamse metrostations, zowel die op het bestaande metronet als die op de Noord/Zuidlijn zijn standaard voorzien van een roltrap die naar boven draait, vaste trap(pen) en minimaal 1 lift. Uitzondering hierop zijn de Noord/Zuidlijnstations Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Deze hebben een dermate groot hoogteverschil te overbruggen dat daar de vaste trap vervangen is door alleen roltrappen.
Verder heeft elk Amsterdams metrostation minstens één toegang met één lift, vaak zijn er twee liften. Het kan natuurlijk voorkomen dat een lift defect of in onderhoud is. Na een melding zal de monteur zo snel mogelijk langs gaan om dit te verhelpen. Hoe vaak dit voorkomt, zal de praktijk uit gaan wijzen.

Susanne, Metro en Tram
@Bert Petersen
We hebben in het begin inderdaad een aantal meldingen van de kapotte lift gehad op Gaasperplas. Deze zijn als het goed is wel verholpen (waarvan 1 reparatie helaas lang duurde). Een lift kan wel eens uitvallen. Zodra de melding binnenkomt wordt direct een monteur ingeschakeld om de lift zo snel mogelijk weer te maken. Is er recent nog een storing geweest?

Susanne, Metro en Tram
@Bert Petersen
Bij calamiteiten zijn fietsen een obstakels voor vluchtende reizigers. Mede om die reden heeft GVB verzocht om voorzieningen zoals fietsgoten niet terug te brengen.

Renske van Bers, Metro en Tram
@Ronald, ik heb uw recatie doorgestuurd naar GVB iig! Groet, Renske

Renske van Bers, Metro en Tram
@Johan, nu wel 🙂

johan siemons
de nieuwe pagina “meer trams tussen oost en west” vertoont niet het begeerde artikel oftewel : het raakt niet geopend en daardoor te lezen . oh , wat ben ik nieuwsgierig 🙂 !

Edwin
@Ronald Blonk
Je bedoelt of ze de perrons verhoogd hebben of de treinen of rails verlaagd?

Ronald Blonk
Na de testrit hebben we aangegeven dat er te veel hoogteverschil was tussen perron en rijtuigvloer.
Daardoor was de metro nog niet goed toegankelijk voor mensen met een mobiele beperking.
Is dat al opgelost?

Bert Petersen
@Susanne, Metro en Tram
Dit zelfde probleem speelt regelmatig op metrostation Gaasperplas. De lift is gerenoveerd en ondanks dat, hel vaak kapot (en soms dagen, weken met de feestdagen bv) Mensen met rollators, rolstoelen, kinderwagens, kunnen niet naar beneden komen. Aan het station grenst Nb een bejaarde/verzorgingshuis.

Bert Petersen
Waarom komen de fietsgoten (naast de trappen) niet terug na de renovatie van de metrostations? Dit is erg onhandig!

GVB Klantenservice
@Martin:
Terechte vraag! Wij zijn erg blij met de feedback van onze reizigers. Wij publiceren de opmerkingen of vragen van testreizigers niet op onze website. Natuurlijk nemen wij deze wel mee in onze evaluaties. Dit geldt overigens niet alleen voor de testritten, maar ook voor als de Noord/Zuid lijn gaat rijden.
Laat ons vooral je suggesties/opmerkingen weten! Je kunt met ons contact opnemen via: Facebook: https://www.facebook.com/GVBverbindt/, Twitter: @GVB_klanten, telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten) of ons webformulier https://www.gvb.nl/klantenservice.

Susanne, Metro en Tram
@Martin
Ik zal het voor u navragen bij mijn collega’s van GVB.

Dirk
@Martin
Had u een cijfer van de juf willen ontvangen?

Martin
Als testreiziger meegedaan en heb later wat opmerkingen/suggesties opgenoemd. Zijn alle vragen/opmerkingen van testreizigers ergens te vinden ?
Met Vr.gr
Martin de Groot

Duco Vaillant, Metro en Tram
@paul rikmans
Er verschijnen diverse boeken over de Noord/Zuidlijn, maar die worden niet door ons uitgegeven. Wij kunnen ze dus ook niet gratis ter beschikking stellen. Zo heeft Bas Kok vandaag een nieuw boekje uitgebracht over de Noord/Zuidlijn: Metromorfose. Geen zware kost, maar een makkelijk weg te lezen boekje van 80 pagina’s. Ik vond het een leuk en interessant boekje om te lezen. Voor 8,99 euro ook niet bepaald een hoge prijs. Bas Soetenhorst brengt een geactualiseerde versie van zijn boek: Het wonder van de Noord/Zuidlijn uit. Deze versie hebben we nog niet gelezen, maar het oorspronkelijke boek vonden we erg interessant om te lezen.

paul rikmans
zie net dat er een boekje verschijnt over de metrolijn: heb niet de indruk dat het interessant is,
en waarom vraag je er geld voor?
verspreid het gratis als pdf

Jan.Meeuwenberg
@Susanne, Metro en Tram: Ik ben het met Johan eens, die Engelse benamingen komen vaak overdreven over, alsof we even niet weten hoe het in het Nederlands genoemd moet worden.
Laten we onze taal niet achterstellen.

Susanne, Metro en Tram
@Johan Siemons
Een plek om te eten 🙂

Renske van Bers, Metro en Tram
@Peter, ik snap dat dit niet voor iedereen een ideale situatie is, maar er zijn – zoasl u zelf ook zegt – nog wel bussen die doorrijden. Maar ik begrijp dat het wennen wordt. Groet, Renske

peter van deursen
fijn dat de Noord Zuidlijn eindelijk open gaat, jammer voor een groot aantal reizigers uit de regio dat de bussen niet allemaal meer meer naar het CS doorrijden, kon dat echt niet anders?

johan siemons
@Susanne, Metro en Tram
sorry hoor ,
maar bestaat er ook een nederlands woord voor foodcourt . ik denk het te begrijpen . maar moet dat nou ? wij hebben al zo veel engelse woorden in onze mooie taal . helemaal in de ict-sector . ( sorry voor dit franse woord 🙂 )

Susanne, Metro en Tram
@Ilse
Nog even navraag gedaan bij GVB. Inderdaad komen er vooralsnog geen winkels in de Noord/Zuidlijn stations. Er zijn wellicht wel mogelijkheden maar die gaat GVB nader onderzoeken als de Noord/Zuidlijn lijn rijdt. Op station Noord komt in ieder geval een AH to go. Misschien ook een boek- en tijdschriften winkel en een foodcourt, maar dit is nog niet zeker.

Susanne, Metro en Tram
@Tine
Nee er is geen Engelse versie van deze website. Wat voor informatie wilt u precies delen met uw bezoekers?

Tine
Is er ook een Engelse versie van deze website ? Wil dit graag plaatsen op de website van de Noordermarkt voor onze bezoekers uit het buitenland.

Susanne, Metro en Tram
@Ilse
Dank voor het compliment. Met uitzondering van station Noord komen er vooralsnog geen winkels in de stations. Bij Centraal Station en Zuid zijn natuurlijk wel al de bestaande winkels aanwezig. Ons is niet bekend welke winkels er komen, GVB gaat hierover. Ik zal het nog eens navragen.

Ilse
Geweldig hoe mooi het allemaal wordt!
Is er al bekend welke winkels er komen in het station?

Petra Groot, Metro en Tram
@Floris: De huidige stand van zaken is dat we de P&R-terreinen bij station Noord op 22 juli in gebruik nemen.
Groet, Petra

Floris
Is het al bekend of de p+r op station Noord ook op 22 juli in gebruik zal worden genomen?

Susanne, Metro en Tram
@Shel
Bedoelt u de 84.000 liter om het gewicht van een volle metro te testen? Onderaan het artikel van GVB staat staat “En onze bijzondere reizigers? Die zijn inmiddels leeggelopen, uitgeladen en overgestapt naar twee vrachtwagens.”

Alain
@shel
Opgedronken.

shel
Wat is er gebeurt met het water waarmee getest werd?

Michiel Jonker, Metro en Tram
@Renee Buhling
Bij de Noord/Zuidlijn is afgesproken dat er snel gereageerd wordt bij eventuele storingen, die overigens automatisch worden gemeld door het systeem. Dus als de lift het niet doet, zal deze als het goed is snel gerepareerd worden.
Wat betreft de verwachte verstoringen: het is helemaal niet zeker dat die zich ook in die mate gaan voordoen. Op dit moment wordt er al uitgebreid getest met de voorziene dienstregeling en laat de Noord/Zuidlijn nul verstoringen door de infrastructuur zien. GVB denkt dat als er straks na 22 juli ergens iets gebeurt met reizigers, er een relatief lange verstoring kan ontstaan, omdat de mogelijkheden om het voorbijrijden van een stilstaande metro nog niet goed in het systeem zitten. Het is natuurlijk wel zinvol dat GVB zich hierop voorbereidt, maar het is dus zeker niet gezegd dat er heel veel langdurige vertragingen gaan optreden. De komende maanden gaat GVB nog uitgebreid met reizigers testen uitvoeren, die ook moeten bijdragen aan minder verstoringen straks.

Susanne, Metro en Tram
@Renee Buhling
Ik ga nog even voor u na wat de precieze afwegeningen zijn geweest voor maar 1 roltrap bij station Noorderpark. Dan kom ik ook terug op uw opmerkingen over de lift.

Renee Buhling
Ik ben op de open dag bij metro station Noorderpark geweest.
Ik loop met n kruk en moest om verder te komen een hoge enge trap aflopen omdat de lift nog niet gereed was en er geen roltrap naar beneden is…..
Als de lift straks werkt denkt de gemeente Amsterdam nu echt dat dit genoeg is en er geen roltrap nodig is??
Hoe vaak gaat het voorkomen dat de lift defect is?
Ik vrees met enig regelmaat….
Zwaarder gehandicapten dan ik en kinderwagens kunnen dan niet naar beneden…
Gezien de aantallen reizigers die verwacht worden op dat station vind ik het geen goede beslissing om geen roltrap naar beneden te realiseren..
Bovendien vraag ik mij af waarom besloten is toch op 22 Juli de metro te gaan laten rijden…..we worden nu al gewaarschuwd voor verstoringen …ik denk dan gelijk..,maak de borst maar nat…..onverstandig maar ja het is n enorm prestige project dus rijden zal hij!
Het is gewoon te laat om niet te gaan rijden, de volledige dienstregeling van het GVB ligt al klaar, gebaseerd op het rijden van de metro, enorme veranderingen/ aanpassingen waren daardoor nodig voor zowel materieel als personeel, dat valt nu niet meer terug te draaien…

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Dat kan, maar meestal is het wel relevant als we worden genoemd. We houden het even in de gaten.

Alain
@Duco Vaillant, Metro en Tram
Zeker irritant. Er valt vast een regex te schrijven die alle @’s aan het begin van het bericht weglaat.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Alain
Bij de twitterfeed komt alles langs waar Noord/Zuidlijn op een of andere manier in staat of wordt gementiond. We worden de afgelopen dagen in een discussie steeds genoemd. Kortom niet van het padje, maar wellicht wel een beetje irritant.

Alain
Jullie twitterfeed is al een aantal dagen van het padje.

Susanne, Metro en Tram
@Arno
Station Vijzelgracht heeft inderdaad met 47 meter de langste roltrap. Bij station De Pijp is de roltrap iets korter, 44 meter, maar wel weer steiler 🙂

Arno
Afgelopen vrijdag een rondleiding gehad door station De Pijp. Vanaf de Albert Cuip met de eerste roltrap naar de incheckpoortjes. Vanaf hier naar het diepst gelegen perron. Hoe lang is deze roltrap? Ik hoorde dat bij station Vijzelgracht de langste roltrap ligt van 47 meter. Groeten Arno.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Roger
De voornaamste reden voor de installatie van perrondeuren is voor het volledig automatisch rijden zonder bestuurder. Een bestuurderloze metro kan namelijk niet uit zichzelf anticiperen op naderend gevaar. Eventueel kan dit nog met allerlei sensoren, maar in de praktijk horen we daar meer negatieve dan positieve geluiden over.
Op warme plekken speelt airconditioning nog een belangrijke rol, hiervoor moet je afgesloten ruimtes creëren. Perrondeuren kunnen voor een volledige afscheiding tussen perron en tunnel zorgen.
Dat perrondeuren nog veiliger zijn, is een argument, maar zelden een hoofdargument. In Amsterdam hebben we gekozen voor automatisch rijden met bestuurder volgens het GoA2+ principe. Hierbij zit een bestuurder voorin de metro waarbij hij de deuren sluit, het vertrekcommando geeft en de deuren vrijgeeft aan de juiste zijde. Het rijden zelf gebeurt automatisch. Daarnaast speelt de bestuurder een belangrijke rol in het geval van een calamiteit.
Als er perrondeuren worden geïnstalleerd, wordt dit vaak bij nieuwe lijnen gedaan. Je hebt namelijk te maken met eenmalige investeringskosten en je moet kijken naar het bestaande materieel. In Amsterdam rijden nu 3 verschillende typen metro’s rond met elk andere afstanden tussen de deuren. Dit maakt de overschakeling naar perrondeuren erg lastig.
Bij de Noord/Zuidlijn is pas tijdens de uitvoering een beslissing genomen om wel of juist niet bestuurderloos te rijden met perrondeuren. Er is gekozen om het niet te doen vanwege de extra eenmalige kosten en de extra risico’s die het met zich meebrengt. Ervaring van andere projecten leert dat een nieuw systeem in een ander land kan zorgen voor vertraging en onvoorziene meerkosten.

Roger
Zo te zien op de filmpjes die ik gezien heb, is er niet gekozen voor perronafscheidingen tussen rails en perron. Bij een volledige dichte (doorzichtige wand) heb je geen last van tocht en van al het opwaaiende stof als een metro nadert of vertrekt. Maar dat is nog niet het belangrrijkste: met zo’n afscheiding het is veel veiliger. Zelfs met een gedeeltelijke afscheiding (tot 1,50m ofzo) voorkom je dat mensen voor een metro geduwd worden of al dan niet bewust zelf op de rails terecht komen. Ik dacht dat zo’n afscheidingswanden inmiddels bij moderne metro’s in de wereld wel redelijk standaard zijn. Waarom in Amsterdam niet?

Susanne, Metro en Tram
@Eduard de Jong
Het antwoord heeft te lang geduurd, excuus daarvoor. In tegenstelling tot eerdere plannen komen er geen tijdelijke tramhaltes ter hoogte van de Albert Cuypmarkt. Er zouden tot de Noord/Zuidlijn gaat rijden (22 juli 2018) tijdelijke haltes komen bij de Albert Cuypmarkt. Maar deze haltes leiden tot onveilige situaties. Deze conclusie hebben wij samen met politie en GVB getrokken. De haltes zijn heel smal, waardoor het risico bestaat dat wachtende reizigers worden geraakt door passerende (brom-)fietsers. Voor extra hekken is op dit drukke punt geen plek. Vanwege de veiligheid is daarom besloten dat er geen tijdelijke tramhaltes komen.

Duco Vaillant, Metro en Tram
@Winfried
Zeker! Er zijn teveel haken en ogen om dit automatisch te doen. Eventueel kan als de situatie als veilig wordt geschouwd worden besloten ze van richting te veranderen.
Bijdragen Metro en Tram