Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Voorzieningengebouw bij station Noord krijgt gestalte
22
2 jaar geleden
Tony den Hollander :
Net terug van vakantie zie ik jouw reactie, Petra. Dank daarvoor. Ik ga de site ...

Voorzieningengebouw bij station Noord krijgt gestalte

Petra Groot : Metro en Tram 22 juli 2015 Station Noord

De werkzaamheden aan het voorzieningengebouw worden door onze volgers op de voet gevolgd op onze webcam. Toch hebben we onze fotograaf Gé Dubbelman gevraagd om eens bij dit bijzondere gebouw in Noord langs te gaan. Het gebouw staat ten noorden van station Noord en wordt gebruikt als opkomst- en verblijfsruimte voor het onderhouds- en schoonmaakpersoneel.

Nu staat er alleen nog een geraamte, maar straks zijn hier kantoorruimtes, kantine en toilettten te vinden voor het personeel. Verder komen in het voorzieningengebouw een aantal technische ruimtes met apparatuur die het emplacement, waar straks ‘s nachts de metro’s staan opgesteld, voorzien van stroom, water en perslucht. Ook staan hier straks de containers voor het afval dat het schoonmaakpersoneel uit de metro’s haalt.

 

Deze foto is op de eerste etage genomen. Hier komt de opkomstruimte en het kantoor. De ruimte hierboven wordt een zolder, een klein deel wordt gebruikt als opslagruimte. Het oranje frame wordt aan de buitenkant afgewerkt met cortenstaal, hetzelfde roestbruine staal van het SET-gebouw in Amsterdam Zuid.
Rechts achter staan de loopbruggen naar de loopbordessen. Daar worden de metro's schoongemaakt.
Rechts achter staan de loopbruggen naar de loopbordessen. Daar worden de metro's schoongemaakt. Foto: Gé Dubbelman Deze foto is op de eerste etage genomen. Hier komt de opkomstruimte en het kantoor. De ruimte hierboven wordt een zolder, een klein deel wordt gebruikt als opslagruimte. Het oranje frame wordt aan de buitenkant afgewerkt met cortenstaal, hetzelfde roestbruine staal van het SET-gebouw in Amsterdam Zuid. Foto: Gé Dubbelman

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Tony den Hollander

22-08-2016 | 19:42

Net terug van vakantie zie ik jouw reactie, Petra. Dank daarvoor. Ik ga de site van de firma bekijken. Als het wat wordt laat ik het weten, gr Tony den Hollander

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

13-07-2016 | 09:07

@Tony: Het cortenstaal is gekocht bij VPT Versteeg (www.vptversteeg.nl). Het heeft geen aparte behandeling gekregen t.o.v. andere cortenstaal gevels en er is geen coating over aangebracht.
Groet, Petra

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

12-07-2016 | 11:49

@Tony: ik vraag na wie de leverancier is geweest.
Groet, Petra

Foto van volger

Tony den Hollander

11-07-2016 | 19:40

weet iemand wie het Cortenstaal heeft geleverd? Ik ben van plan een woonark te laten bouwen van Cortenstaal. Opvallend vind ik de egale vossenbruine kleur met weinig kleurvervormingen.

Heeft het lang in e buitenlucht gelegen alvorens het werd verwerkt? Is het een aparte kwaliteit? Is het behandeld met een coating?

Ben benieuwd naar antwoorden.

Dat ik het een prachtig huisje vind spreekt voor zich. Kijk ook eens naar het gebouw van de UvA bij metrostation Sciencepark.

groet,

Tony den Hollander, Broek in Waterland

Foto van volger

Antje Ha

30-07-2015 | 14:21

De pest voor ieder project en forum is de meute oude babyboomers die overal wat van vinden en zaken vooral langs de Anton Pieck meetlat willen leggen.

Foto van volger

Peter

24-07-2015 | 09:21

De argumenten worden steeds lachwekkender…

Foto van volger

Pieter

24-07-2015 | 06:23

Beste mensen,ik heb al eens gereageerd op dit vreselijke gebouw,daarom wil ik nu nog een reactie geven. Dit gebouw strookt totaal niet met de omgeving zoals project Elzenhage kan er nu niet eens een normaal gebouw bekleed worden, ik hou mijn hart vast als dit gedrocht klaar is wat betreft het verkeer langs dit gebouw. dit lijd volgens mij af de automobilisten blijven kijken naar dit afgrijselijke gebouw met alle gevolgen van dien m.v.g. Pieter

Foto van volger

Peter

23-07-2015 | 17:22

Wat een zuurtegraad weer, af en toe hier.

Ik weet niet hoe de gevel van dit gebouw gedetailleerd wordt, maar cortenstaal is slechts de buitenste bekleding, niets meer, niets minder. Aangezien het gebouw zoals elk ander nieuw gebouw aan het Bouwbesluit moet voldoen zal er achter die buitenste laag een isolatiepakket van minerale wol o.i.d. met een waterkerende laag aan de ene en een dampremmende laag aan de andere zijde zitten. Dat kan iedere eerstejaars Bouwkundestudent aan het eind van zijn eerste jaar ook wel voor je uittekenen.

Of het lawaai geeft als het blootstaat aan regen? Als regen op glas, hout, aluminium en kunststof valt geeft het ook lawaai.

Verder ontstaat er vanzelf een oxidelaag op het staal. Die huid beschermt het onderliggende metaal tegen corrosie. Extra bescherming in de vorm van verflagen en/of coatings, die je om de zoveel jaar moet vernieuwen, zijn dan niet nodig. Uitermate handig voor een gebouw dat in weer en wind midden in een behoorlijk open gebied komt te staan, en dat ook nog eens te maken heeft met de vervuiling door het onvermijdelijke ijzerslijpsel dat door slijtage van de rails, de metrowielen, de derde rails en de stroomafnemers afkomt.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

23-07-2015 | 14:02

@Ger Vermij
Sommige architecten bouwen voor zichzelf een huis van cortenstaal.

Peter merkt terecht op dat dit type gebouwen vroeger nauwelijks tot niet tot echte gebouwen werden ontworpen. Of iets mooi is daar valt altijd over te discussiëren. In 2007 had Trouw een verkiezing wat het mooiste gebouw van Nederland zou zijn. Daar kwam het Gasuniegebouw in Groningen uit. Ik vind het een mooi gebouw, maar mijn vriendin vindt het erg lelijk. Smaken verschillen en gelukkig maar. 🙂

Foto van volger

Ger Vermij

23-07-2015 | 10:19

@Petra Groot
De ooit op jullie website getoonde schets beloofd echt niet veel moois.
“http://mopet.nl/media/nieuws/02-12-2014-eerste-paal-voorzieningengebouw-noord-zuidlijn.”
Zoals ik al opmerkte, Je hebt een scheve architect nodig om
zo een scheef gekreukel te ontwerpen.
Cortenstaal is gewoon de manie (mode) van dit moment bij enkele architecten. Geen goede isolatie, het ziet er uit als een hoop oud ijzer,
als het regent zal het wel een behoorlijk lawaai geven.
Maar de architect hoopt natuurlijk op een erkenningsprijsje van zijn collega”s
Gewoon jammer.

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

23-07-2015 | 08:58

@Ronald, Gertjan, d’ouwe vos, ger vermij en anderen: Mooi … iedereen heeft daar zijn eigen gedachten over … Misschien even wachten tot-ie klaar is?
Groet, Petra

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

23-07-2015 | 08:54

@johan siemons: Op de zolder hoeft niemand te werken en in het hele gebouw komt klimaatbeheersing/ventilatie.
Groet, Petra

Foto van volger

d'ouwe vos

23-07-2015 | 08:30

Gruwel, gruwel, gruwel .
Wie bedenkt dit soort vreselijke gebouwtjes…?
Een of andere 3e-rangs architect in een achternamiddag ?
” wandelelementen ” .. mag zo’n niet bestaand woord uberhaupt gebruikt worden ?

Uitermate geschikt om binnen de kortste keer onder de graffiti te zitten.
De vos vindt graffiti meestal een grote ergernis, maar in dit geval zal het de boel nog opleuken….

Foto van volger

Ger Vermij

23-07-2015 | 07:52

Bij mij kwam spontaan de naam “roestkreukel”in gedachte.

Foto van volger

Ronald

23-07-2015 | 07:25

In Scandinavie, maar in Groot Brittannie ook, zouden ze er alles aan doen om ook zulke gebouwtjes mooi te laten zijn. Waarom kan dat hier niet?

Foto van volger

Gertjan

23-07-2015 | 06:29

@Jan.Meeuwenberg
[quote]Ik denk dat het veel aandacht zal gaan trekken, wat voor een bijnaam zal het gebouw gaan?[/quote]

Wat dacht je van de roestbak 🙂

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

23-07-2015 | 02:26

Een zeer apart gebouw, een keer wat anders dan wat we gewend zijn toch?
Ik denk dat het veel aandacht zal gaan trekken, wat voor een bijnaam zal het gebouw gaan krijgen weet iemand al iets of moet het eerst helemaal klaar zijn?
Als het Cortenstaal is geplaatst zal het helemaal apart zijn denk ik.

Foto van volger

johan siemons

22-07-2015 | 20:14

ik begrijp dat er staal wordt gebezigd voor de ‘afschutting’ van de zolder . ik hoop dat daar niemand hoeft te werken . het wordt daarboven toch heel warm bij weer zoals vandaag ?

Foto van volger

Peter

22-07-2015 | 13:22

Goed dat deze verwant wordt aan het SET-gebouw aan de andere kant van de lijn. Dat geeft ondanks de afstand toch samenhang. Dat beide gebouwen met de keuze voor cortenstaal fors zullen afwijken van de uitstraling van de stations van de N/Z lijn vind ik ook mooi. Een scherp contrast tussen plekken die voor passagiers bestemd zijn en plekken die dat niet zijn. Vroeger werden er voor dergelijke functies nauwelijks tot niet echt gebouwen ontworpen. Men plaatste een houten keet voor de bestuurders en de schoonmakers, of een betonnen doos om de installaties in onder te brengen en dat was het. Dat er nu echt gebouwtjes ontworpen worden is een flinke vooruitgang.

Foto van volger

pieter

22-07-2015 | 13:07

Had dit gebouw nu niet in de styl van station buiksloterplein gekund?
wat en gedrocht.

Foto van volger

Ger Vermij

22-07-2015 | 12:15

Lees voor croked aub crooked

Foto van volger

Ger Vermij

22-07-2015 | 12:13

Cortenstaal,
It takes a Crocked man to design a Croked house.
Vrij naar de tekst van een al wat ouder “middle of the road” song.

22