Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Veiligheidsman Noord/Zuidlijn zoekt naar blinde en witte vlekken
5
3 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@René en Alexander Jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb aangepast. Gelukkig s ...

Veiligheidsman Noord/Zuidlijn zoekt naar blinde en witte vlekken

Margreet Bosma : Metro en Tram 25 september 2015

Mooie treinen, een strak spoor. Het stelt allemaal niets voor als je er niet veilig mee kunt reizen. We publiceerden eerder artikelen over de manieren waarop we ervoor zorgen dat de reizigers veilig van A naar B gebracht kunnen worden op het Amsterdamse metronetwerk. Achter die systemen gaat een hoop geregel vooraf met verschillende partijen. Wie houdt het overzicht? Een interview met Peter Van Gestel.

Peter Van Gestel is Manager Integrale Veiligheid bij Metro en Tram. Peter licht toe: “Ik houd me bezig met de bewijsvoering rond het veiligheidssysteem van het Amsterdamse net. Ik moet aantonen dat de Noord/Zuidlijn, wanneer die opgeleverd wordt en nadat die op het bestaande net aangesloten is, veilig is.”

Aannames en variabelen

Met bewijsvoering bedoelt Peter blijkbaar niet dat hij in de praktijk laat zien dat alles functioneert. Dat moet ook gebeuren, maar op een andere plaats en op een ander moment. Dat doen we tijdens het test- en proefbedrijf, waarover we ook al eerder schreven. De bewijsvoering waar Peter op doelt vindt plaats op papier. Ook niet te verwarren met het testen op papier. De bewijsvoering door Peter en zijn team vindt plaats vóór het moment van ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Het richt zich vooral op de aannames bij het ontwerp, de bouw, het beheer en de exploitatie van de lijn en de variabelen van de rekenmodellen op basis waarvan wij de veiligheidssystemen van de Noord/Zuidlijn hebben ingebouwd. De bewijsvoering is vooral theoretisch van aard. Peter: “Ik jaag eigenlijk op blinde en witte vlekken”.

Peter Van Gestel bij de oostelijke metro-ingang van station Amsterdam Centraal. Foto: Metro en Tram.
Op de testtrein. Foto: Gé Dubbelman.
Op de testtrein. Foto: Gé Dubbelman. Foto Gé Dubbelman Peter Van Gestel bij de oostelijke metro-ingang van station Amsterdam Centraal. Foto: Metro en Tram.

Wie zegt dat?!

Dat je wel een kritische geest moet zijn om dit werk goed te kunnen doen blijkt als ik Peter vraag om wat voorbeelden voor witte vlekken te geven. Peter: “De Noord/Zuidlijn kent heel veel bouwfases waarin door verschillende partijen aan hetzelfde project gewerkt wordt. De kwaliteit van het eindproduct staat of valt bij een goede overdracht tussen de partijen. Daar zoem ik dan op in.”

Voorbeeld

Kun je een voorbeeld noemen? Peter: “Tijdens de ruwbouw is de betonconstructie voor de tunnels gemaakt. Het Afbouwteam moet daar een brandwerende laag op aanbrengen. Maar zowel voor beton als voor brandwerende materialen geldt dat er keuze is uit talloze varianten. Het is de taak van mijn team om een correcte en begrijpelijke onderbouwing te geven voor de keuzes die gemaakt worden bij het bepalen van de juiste hoeveelheid brandwerende bekleding. Dat is de bewijsvoering. We pluizen dan uit welk beton waar is gebruikt. Want pas als je dat goed op een rijtje hebt, weet je ook hoeveel brandwerende bekleding nodig is om aan de gestelde veiligheidseisen te voldoen.”

Duidelijk dossier

En dan? Peter: ”Met verschillende experts wordt de notitie geschreven, op basis waarvan het Afbouwteam kan bepalen hoeveel bekleding waar nodig is. Dit proces begeleid ik. Ik treed op als voorzitter en zorg voor een heldere en zo transparant mogelijke verslaglegging. Om elke onzekerheid in dit geval weg te nemen zijn er zelfs proeven gedaan om te bepalen bij welke temperatuur de tunnel betonschade oploopt. Het dossier dat hieruit ontstaat moet uiteindelijk voor akkoord naar de Omgevingsdienst en de Brandweer. Zonder hun goedkeuring mogen we niet rijden en gaat het hele feest niet door.”

Afhechten

Er zijn ook rekenkundige aannames die in het verleden gedaan zijn, die Peter tegen het licht houdt en controleert. “Zeker bij een project als de Noord/Zuidlijn met een lange doorlooptijd, moet je af en toe terug naar de aannames van toen en je dan afvragen: geldt dat nu nog steeds? En zo nee: wat betekent dat voor nu? Wat moet er dan allemaal aangepast worden om geen gaten in het systeem te laten vallen?” Maar het gaat ook om zaken om het project heen. Peter: “Het kan heel goed zijn dat er 10 jaar geleden allerlei afspraken gemaakt zijn die door bijvoorbeeld verandering in wetgeving of vergunningstermijnen niet meer gelden. Die zaken moeten ook op tijd afgehecht worden. En daar zorg ik voor samen met mijn team.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

25-09-2015 | 16:14

@René en Alexander
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb aangepast. Gelukkig staat het ook in het woordenboek. Nu wayfinding nog. 😉

Foto van volger

Alexander

25-09-2015 | 15:51
Foto van volger

René Valk

25-09-2015 | 13:27

Was er een bij in de buurt van Peter of is het een schrijffoutje Zoom in (i.p.v. zoem) 😉 !

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-09-2015 | 11:11

@Alain, haha, hier waren we al een beetje bang voor:)

Foto van volger

Alain

25-09-2015 | 09:28

En dat zo jong al!

Oh, wacht.

5
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Alain 1
René Valk 1
Alexander 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 1
Duco Vaillant, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Pas op: spanning op de derde rail
21 maart 2016 : Renske van Bers

Pas op: spanning op de derde rail

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 21 maart 2016
| Testen
10 bijzondere Noord/Zuidlijn weetjes
17 februari 2016 : Duco Vaillant

10 bijzondere Noord/Zuidlijn weetjes

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 17 februari 2016
Laatste kilometers derde rail in zicht
17 september 2015 : Duco Vaillant

Laatste kilometers derde rail in zicht

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 17 september 2015
16 Eiffeltorens aan staal in de Noord/Zuidlijn
11 september 2015 : Duco Vaillant

16 Eiffeltorens aan staal in de Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 11 september 2015