Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
37
4 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Appareo, ik heb inmiddels uw vraag beantwoord. Groet, Renske

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Metro en Tram 22 mei 2018 Testen

Omdat we erg benieuwd zijn hoe de GVB-testen met de testreizigers verlopen, gaan we vandaag langs bij testmanager Greet Burkels die dit proefbedrijf vanuit GVB begeleidt.

Greet, hoe gaat het?

“Het is ontzettend leuk om te doen, maar dit zijn wel tropenweken hoor! Het is een hoop geregel om zowel het testen als de in totaal 10.000 testreizigers te begeleiden, maar het is leuk dat veel mensen zo enthousiast zijn over de ritten zelf en de Noord/Zuidlijn. Verder liggen we goed op schema met het testen. Natuurlijk lopen we wel tegen een aantal punten aan, maar daar test je ook voor. Die punten zijn we nu nog aan het analyseren en evalueren, daar komen we binnenkort op terug.”

Zou je me nog één keer kunnen vertellen welke scenario’s aan bod komen tijdens het testen?

“Jazeker. Een testperiode duurt minimaal 3, en maximaal 4 uur met diverse aantallen testreizigers. Voor deze mensen is het trouwens ook een verrassing welke van de 7 scenario’s we zullen beproeven. Deze scenario’s bestaan bijvoorbeeld uit een ontruiming in de tunnel of van een station. Ook het rijden met de metro tijdens een verstoring of een normale rit behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn het omgaan met geplande en ongeplande drukte testscenario’s en tot slot kijken we naar de loopstromen, in combinatie met in- en uitstapbewegingen, op drukke punten.”

Vaste volger Huey werkte ook mee als testreiziger: "Ik had tijdens de eerste testrit echt kriebels in mijn buik en was zelfs een beetje nerveus!”
Vaste volger Huey werkte ook mee als testreiziger: "Ik had tijdens de eerste testrit echt kriebels in mijn buik en was zelfs een beetje nerveus!” Foto Gé Dubbelman

Zijn er niet heel veel testen die jullie nu niet kunnen uitvoeren?

“De scenario’s zijn zorgvuldig gekozen. We weten met deze scenario’s dat we alles wat belangrijk is, de juiste aandacht hebben gegeven. En je moet ook niet vergeten dat we al jaren met de Noord/Zuidlijn meelopen. Nu staan de testen met reizigers centraal, maar in 2017 hebben we ook al veel testen uitgevoerd met collega’s van GVB, Metro en Tram en hulpdiensten. We zijn dus al een tijdje bezig.”

Gedragen de testreizigers zich een beetje?

“Ja, behalve als we zeggen dat ze zich moeten misdragen, haha. Laatst kregen de testreizigers bijvoorbeeld de opdracht om hooligans na te spelen. Binnen het aanvaardbare moeten ze dan wel een beetje dwarsliggen natuurlijk. En heel soms zijn er wel eens mensen die vragen of ze mogen stoppen met de testen, omdat we bijvoorbeeld vlakbij station Noord zijn, waar ze wonen. Maar daar zijn we streng in: dat mag niet. Het gaat nu nog om een testprocedure en vanaf 22 juli kun je de Noord/Zuidlijn gebruiken om van A naar B te reizen.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

12-06-2018 | 13:53

@Appareo, ik heb inmiddels uw vraag beantwoord. Groet, Renske

Foto van volger

Appareo

11-06-2018 | 12:58

@Esther Hesp, Metro en Tram Dank voor het antwoord! En voor het harde werk! Het ga je goed!

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

11-06-2018 | 08:30

@Appareo
Ik hoorde van mijn collega bij GVB dat er inderdaad op Noord een ‘AH to go’ gaat komen. Verder staat er een foodcourt in de planning en wellicht nog een boeken/tijdschriftenzaak. Ook komt er op Noord een GVB servicepunt.
Op Noorderpark komt geen servicepunt noch een winkel.
Hartelijke groet,
Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

11-06-2018 | 07:15

@Appareo
Ik weet dat er winkels komen, in ieder geval een AH in Noord maar ga het nog even verder voor u navragen.
Groetjes Esther

Foto van volger

Appareo

10-06-2018 | 21:16

@Renske van Bers, Metro en Tram 

2 dagen geleden

Ik heb nog geen winkels, zoals een supermarkt of boekenwinkel, gezien in de stations Noord en Noorderpark. Komen daar wel voorzieningen? En komt er ook een GVB Servicepunt in Noord? 

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

01-06-2018 | 09:25

Ik heb gisteren weer een testrit mogen meemaken, wat een belevenis weer, AL DE MENSEN DIE ZICH HIERVOOR HEBBEN INGEZET WORDEN HARTELIJK BEDANKT.

Ik weet niet of ik het goed gehoord heb, dat er 30.000 broodjes zijn gesmeerd voor al  die testdagen, en mooie verassingen in de tas. Gigantisch veel verassingtassen zijn er uit gedeeld.

Wat een mooie stations met prachtige kunstwerken, echt een aanwinst die N/Z-lijn.

Wat ik me afvraag is of de Noodschachten al getest zijn op hun goede werking, moet er dan niet getest worden met een groot aantal mensen, om er achter te komen dat er geen opstoppingen zich gaan voordoen bij een calamiteit? Aan de straatkant moeten er kleppen automatisch open gaan bijvoorbeeld, er zal eens in de zoveel tijd dit alles getest moeten worden, er zal maar een onderdeel vastgeroest zitten, zodat een klep niet open wil.

Foto van volger

j.siemons

26-05-2018 | 14:39

peter ,

wat dacht u van ijzel op een helling ? het zal niet vaak voorkomen , maar toch !  geen auto kan dan meer de garage verlaten 🙂 !

Foto van volger

Peter

26-05-2018 | 09:15

Grappig hoe het Welstandsverhaal continu in twijfel wordt getrokken. Geloof wat je wilt geloven, maar het negatieve advies over de overkappingen bestaat echt en het dateert uit augustus 2004. Ik heb het zelfs wel eens onder ogen gehad. Ik heb alleen geen idee of het ergens openbaar te raadplegen is. Waarom de Rokingarage dan weer wel een huisje met overkappingen krijgt? Ik weet het niet. 

Volgens mij is het ontwerp daarvan en de bijbehorende vergunning van een stuk recentere datum. Wellicht vond men het daar minder storend? De schaal van de entrees van de garage is een stuk kleiner dan de schaal van de metro-ingangen. De toegangen tot station Rokin zijn echt heel groot, ook vergeleken met buitenlandse voorbeelden.

Daarnaast verandert de samenstelling van de Welstandscommissie en daarmee hun meningen en standpunten ook door de jaren. Hoe dan ook: het steeds terugkerende verhaal dat het ontbreken van overkappingen boven de metro-ingangen uit oogpunt van kostenbesparing is gedaan klinkt heel populair maar het is niet waar. 

Consequent is het allemaal niet, maar ja, het is soms net politiek! 

Foto van volger

Koen

26-05-2018 | 01:27

@Renske van Bers, Metro en Tram “Ik weet dat het van veel mensen een wens is/was om overkappingen te plaatsen, maar op – zwaarwegend – advies van de welstandscommisie is hier uiteindelijk niet voor gekozen.”

Dat is allang ontkracht, toen bleek dat de parkeergarage bij Rokin wel overkappingen/huisjes krijgt.

Ook een deel overkappen zou veel schelen en zou niet boven de ingangen uitsteken. De welstandscommissie zou daar niks over te zeggen hebben gehad.

Nee, dat welstandscommissie-verhaal was een mooi excuus om kosten te besparen. Nu ja, we zien het bij Centraal: de mensen glibberen de rolbanen af.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-05-2018 | 13:18

@Johan, ook dat zal ik doorgeven 🙂

Foto van volger

Antje

24-05-2018 | 11:08

@Ronald Blonk

De rails zal afgeslepen worden of het perron wordt afgeschuurd. Maar niet heus.

Komt u wel eens in andere metro’s? En heeft u gezien hoe groot de afstand en hoogteverschil kunnen zijn? 

Ik heb op Paris St Michel wel eens een mevrouw aan mijn arm gehad die ondanks de waarschuwing in de gleuf stapte. Ze was een stuk zwaarder dan een koffer.

Foto van volger

johan siemons

24-05-2018 | 09:56

jaaaaaaaah renske ,

maar geef je die inspreektechniek van de omroepster nog door ? ik mis dat in je reactie 🙂 

Foto van volger

Rob

24-05-2018 | 09:03

@Ronald Blonk: ik heb een test meegemaakt, waarbij ook iemand in een rolstoel meedeed, die dame was tevreden over het instappen. Verschil tussen metro en perron hou je altijd. Het GVB gaan niet nu nog alle perrons lager maken, of de hoogte van de metro’s veranderen. Dat kan ook niet. 

Foto van volger

Ronald Blonk

24-05-2018 | 08:27

Wat wordt er gedaan aan het hoogteverschil tussen metrovloer en perron?

Dat is veel meer dan de voorgeschreven maximale 2 cm.

Zeker bij drukte gaat dat ernstige problemen geven voor mensen in een (elektrische) rolstoel of scootmobiel.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

24-05-2018 | 08:25

@Antje: Ja opvallend, ach er valt eenmaal minder te zaniken nu alles zo goed verloopt.

Je zal zien dat ze (de negatievelingen) weer op zouden kunnen leven als het toch nog wat tegen zit na 22Juli.

Wat is er wel niet gespeculeerd over toen het tegen zat met het glas van Noord, ook over het kunstwerk bij station Noorderpark en ga zo maar door. Ikzelf heb de bouw van de N/Z-lijn gevolg om de vele technische (spectaculaire`) gebeurtenissen, we zullen dit alles echt gaan missen.

De N/Z-lijn is nu eenmaal een bijzonder interessante klus geweest, zoals onder he IJ door en onder het Centrale Station. Ook zijn we verwend met rondleidingen, het Informatie centrum, en de  goed georganiseerde bijeenkomsten voor de volgers. we zullen het gaan missen. snik.

Foto van volger

Antje

24-05-2018 | 07:39

@Antje

NB grappig dat veel van de vaste zanikers afhaken bij het naderen van de openstelling.

Foto van volger

Antje

24-05-2018 | 07:38

@Cor Sibbel

Die ‘volgers’ (de meeste bedoelen daarmee de reactieschrijvers)  lijken er heel veel maar het zijn er nog geen twintig. Die vallen in het niet bij de menigtes die voor het testen worden gebruikt. In uw idee hadden een gouden vestjes moeten krijgen alsof ze meer waard zouden zijn?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-05-2018 | 06:39

@Johan, fijn dat je zo tevreden bent! Groet, Renske

Foto van volger

johan siemons

23-05-2018 | 15:07

vandaag met volwassen dochter weer getest . wat is alles toch fraai ! wat een allure . ik stelde al eerder dat ik dat elders op de wereld nog moet tegenkomen . kan ik makkelijk zeggen op mijn 81ste . de vrouwelijke omroeper heeft te dicht op de microfoon ingesproken . de zaak vervormd nèt iets teveel . de man is oké 🙂 . als je uit de grond op straatniveau beland kijk je toch anders naar de vele fraaie gevels ! 

Foto van volger

johan siemons

23-05-2018 | 14:58

@John Geelof
nou john , dat was het vandaag niet .ook de omroeper/ster deed analoog mee .

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 10:14

@John, ik geef het iig nog een keer door. Groet, Renske

Foto van volger

John Geelof

23-05-2018 | 10:06

Vorige week heb ik een testrit gemaakt.

Wat toen opviel : In de metro is een lichtkrant (balkje)

Daar op staat : de volgende halte is ….

Maar er was iets merkwaardigs (Permanent)

Stap je b.v. bij het CS in dan staat er – de volgende halte is Centraal Station –

Dat blijft staan tot de metro station Rokin binnenrijdt. Reizigers die op station Rokin instappen zien de volgende rit steeds weer – de volgende halte is Rokin. enz.

Ik heb dat gemeld bij een man met wit hesje.

Ben wel benieuwd of het probleem inmiddels is verholpen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 08:49

@Monica, het klopt inderdaad dat er niet overal roltrappen naar boven en naar beneden gaan. Hier kunt u gelukkig wel kiezen voor een lift, ofwel de trap nemen. Fijn dat alles goed verliep tijdens het testen! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 08:43

@E. Neering, al sinds januari staan de roltrappen en de poortjes aan en zijn ze blootgesteld aan de elementen. Er zijn nog geen verstoringen door de regen opgetreden. Ik weet dat het van veel mensen een wens is/was om overkappingen te plaatsen, maar op – zwaarwegend – advies van de welstandscommisie is hier uiteindelijk niet voor gekozen. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 08:38

@Remko, we pakken de komende 2 maanden graag nog even aan om de laatste puntjes op de i te zetten. Wat er precies nog op de planning staat laat mijn collega Esther binnenkort in een artikel weten. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 08:36

@Cor, we gaan nog wel wat voor de vaste volgers organiseren, maar aangezien deze testperiode echt het ‘feestje’ van GVB is, hadden we hier niet veel over te zeggen. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-05-2018 | 08:34

@J. P Jansen, ik dat dat het misgegaan is bij het ‘echte’ aanmelden. U kon eerst aangeven dat u geinteresseerd was om mee te testen, maar daarna was nog een handeling nodig voor het deelnemen aan een testrit. Het zal niet te maken hebben gehad met het feit dat u invalide bent, het is in deze testperiode juist de bedoeling dat ook mensen met een beperking feedback geven. Ik geef uw reactie in ieder geval door aan GVB! Groet, Renske

Foto van volger

Monica Keyzer

22-05-2018 | 20:47

L.s. 

Ik was maandag een testreiziger, met een verstoring en hup de pendelbus in. Alles ging goed, leuke ervaring en mooie station. Nog nooit zo relaxt gereist,  Geen vraag. Maar een opmerking. Ik had gehoopt dat er in ieder station roltrappen waren voor op en neer naar het perron. 

Foto van volger

E.Neering

22-05-2018 | 20:05

Wordt er ook een wolkbreuk gesimuleerd om de ingangen te testen als er een bak water naar beneden komt zoal afgelopen twee dagen in Zuid Limburg. Ik voorzie grote problemen met de electrische roltrappen en de electronische toegangsportjes. Advies: ingangen alsnog overdekken met glazen daken. 

Foto van volger

n-evo

22-05-2018 | 18:20

Toevoeging: overige scenarios waarbij je wel mensen nodig hebt hebben ze dus de testreizigers.

Foto van volger

n-evo

22-05-2018 | 18:19

@Remko Omdat waarschijnlijk nog tot het allerlaatste moment gewerkt wordt om de lijn volledig af te krijgen. En je hebt geen passagiers nodig die alleen maar in de weg lopen om een dienstregeling uit te voeren. Dat doen ze namelijk nu al.

Foto van volger

Remko

22-05-2018 | 17:57

Waarom niet de NZlijn al een paar weken eerder laten rijden? Dan komen eventuele problemen aan het licht voordat de rest van het OV omgaat. Lijkt mij een veiliger scenario.  

Foto van volger

Cor Sibbel

22-05-2018 | 17:28

Ik sluit mij bij de laatste opmerking aan. Ik had gedacht dat de “vaste” volgers op een andere manier benaderd/behandeld zouden worden. Maar gelukkig gaat alles goed en ga ik maar rijden na de opening, nog jaren te gaan, hoop ik.

Foto van volger

J.P.Jansen.

22-05-2018 | 17:20

Fijn dat jullie testen goed gaat.

Heel erg jammer dat ik van mijn aanvraag niets heb gehoord.

Dat had toch wat beter gekund.

Dus testen goed, contact met mensen slecht.

 Zal ik maar zeggen.

Maar goed, ik ben dan ook in invalide natuurlijk.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

22-05-2018 | 14:17

@Reinder, het was iig niets ernstigs en ging vooral om het ‘aanscherpen van bepaalde zaken’. Binnenkort dus meer over de aard van deze zaken:) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram