Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Testtrillen met SuperMario
7
een jaar geleden
Koen :
Top, dankjewel!

Testtrillen met SuperMario

Renske van Bers : Metro en Tram 1 juni 2017 Testen

De komende maanden gaan we op stap met onze eigen SuperMario. Ook wel Mario Bastiaansen, projectleider integratietesten. In deze nieuwe serie neemt hij ons mee in bijzondere testen op het gebied van trilling, comfort, drukgolf, trein-tv, slepen met metro’s en reizigers-informatie.

Mario, vandaag gaan we flink trillen?

“Nou, dat hoop ik niet zeg! We meten op trillingen met een heel lage frequentie, die als het goed is nauwelijks waarneembaar zijn. Eerder werd er al getest op trillingen toen we aan het bouwen waren, nu kijken we of er geen negatieve gevolgen zijn als de metro door de tunnels rijdt.”

Wat zijn de negatieve gevolgen precies?

“De trillingen die veroorzaakt worden door de metro mogen geen effect hebben op de fundering van gebouwen en meubilair in deze gebouwen. Of we daar niet een beetje laat mee zijn? Nou, zoals ik net al zei is er ook constant gemonitord toen we aan het boren en bouwen waren. Dat veroorzaakt wel iets meer trillingen dan een rijdende metro. Aan de andere kant test je nu wel ijzer op ijzer, maar ik ga er vanuit dat het goed gaat.”

De Noord/Zuidlijn monitoring wordt onderhouden bij de Churchilllaan in 2012.
De sensoren in de tunnel bij deze trillingstesten.
De sensoren in de tunnel bij deze trillingstesten. Foto Metro en Tram De Noord/Zuidlijn monitoring wordt onderhouden bij de Churchilllaan in 2012. Foto Gé Dubbelman

Waar test je precies?

“We doen dat op twee plekken in De Pijp, waar de tunnel dicht onder de straat ligt en waar ook veel gebouwen staan. Eén locatie is zodoende bij het Cornelis Troostplein en de andere locatie ligt ook in de Ferdinand Bolstraat, maar dan dichterbij station Europaplein. Dit zijn de locaties die in het verleden zijn aangemerkt als risicogebied, dus als het hier goed gaat, geldt dat ook voor de rest van de lijn.”

En hoe test je dat dan?

“Allereerst zetten we 4 metro’s in. De reden dat we testen met meerdere voertuigen is, omdat ze toch weer van elkaar afwijken. Op deze manier test je dus breder. Vervolgens plaatsen we sensoren op de twee specifieke locaties die ik net noemde, 2 in de tunnel op het spoor, 4 recht boven de tunnel op straatniveau en 4 – 2 aan elke kant – in de tunnelwanden. Deze sensoren zijn verbonden met computers waarop de resultaten binnenkomen. Nadat deze geanalyseerd zijn, weten we hoe het gegaan is.”

Sensoren op straat
Sensoren op straat. Foto Metro en Tram Ook op andere plekken werd er gemonitord: hier in 2013 op CS hielden trillingsmeters continu de bewegingen in de grond in de gaten bij het trekken van de damwandplanken. Foto: Petra Groot
Ook op andere plekken werd er gemonitord: hier in 2013 op CS hielden trillingsmeters continu de bewegingen in de grond in de gaten bij het trekken van de damwandplanken. Foto: Petra Groot

Anderhalve week later gaan we weer langs bij Mario. Hoe is de stemming?

“Goed! Uit de testresultaten blijkt dat de trillingen – soms ver – onder de norm blijven. Wel is te zien dat er op sommige momenten wat meer pieken waren, dan op andere momenten. Dat is waarschijnlijk te wijten aan omgevingsfactoren, omdat je op de gemeten locaties ook te maken hebt met zwaar beladen vrachtwagens die langs rijden en die invloed hebben op de resultaten.”

Wat gaan we de volgende keer testen Mario?

“Dan gaan we kijken hoe comfortabel de metro eigenlijk rijdt. Het gaat dan niet per se om het feit of je wel lekker zit, we kijken met sensoren eerder of de metro stabiel op het spoor staat. Tot de volgende keer dus!”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Koen

11-06-2017 | 01:30

Top, dankjewel!

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

09-06-2017 | 13:56

@pieter. U had nog een antwoord tegoed over de geschiktheid van ons eerdere monitoringsysteem voor de trillingstesten van nu. De eerder gebruikte landmeters hadden een ander doel dan de testen die wij gedaan hebben om de trillingen te meten. Landmeters worden (in ons geval) gebruikt om verschillen tussen objecten te meten ten aanzien van (in ons geval) verschuiving of verzakking. De trillingsmetingen hebben tot doel om de trillingen te meten die ondergronds worden opgewekt door de rijdende metro en wat daarvan nog overblijft op het zogenaamde maaiveld niveau. Kortom, deze landmeters hadden we niet kunnen inzetten voor onze trillingsmetingen. Met groet, Margreet

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

09-06-2017 | 13:49

@Koen. Ik heb het voor u nagevraagd bij Mario. Hij schrijft dat we er bewust voor gekozen hebben om met 4 verschillende metrovoertuigen te testen die uit de exploitatie van het bestaande metronet zijn gehaald. Hierdoor is er al de nodige variatie in de slijtage van de wielen. Daarnaast wordt er natuurlijk vanuit de onderhoudsorganisatie gemonitord dat de wielen binnen de juiste specificaties blijven. Gezien de positieve resultaten van de testen en de marge die we daarin hebben gezien ten aanzien van de ondergrens van toelaatbare trillingen hoeven we ons geen zorgen te maken dat een “slechte” metro dus te veel trillingen veroorzaakt. Met groet, Margreet

Foto van volger

Koen

09-06-2017 | 00:08

Is er ook getest met metro’s met zogenaamde ‘vierkante wielen’? 

Het duurt soms even voor een metro langs de wielenslijper gaat, dus ik kan me zo voorstellen dat een metro in deze gevallen meer trillingen veroorzaakt.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

06-06-2017 | 15:39

@Pieter. Dat monitoringsysteem is inmiddels opgeruimd. Of het geschikt was geweest kan ik voor u navragen. Met groet, Margreet

Foto van volger

Koen

03-06-2017 | 22:40

Is er ook getest met metro’s met zogenaamde ‘vierkante wielen’? 

Het duurt soms even voor een metro langs de wielenslijper gaat, dus ik kan me zo voorstellen dat een metro in deze gevallen meer trillingen veroorzaakt.

Foto van volger

pieter

01-06-2017 | 16:54

Ten tijde van het boren van de tunnels hingen er over al landmeters aan de gevels,dit om verzakingen te kunnen meten. 

had dat systeem hier niet voor gebruikt kunnen worden ?

7
reacties van 2 volgers
Meest actief in deze discussie
Koen 3
pieter 1

Bijdragen Metro en Tram
Margreet Bosma, Metro en Tram 3

Gerelateerde artikelen

Laatste testen Noord/Zuidlijn
12 juli 2018 : Esther Hesp

Laatste testen Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 12 juli 2018
Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen
27 juni 2018 : Michiel Jonker

Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen

Michiel Jonker : Vervoerregio Amsterdam 27 juni 2018
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
7 juni 2018 : Esther Hesp

Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 7 juni 2018
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
22 mei 2018 : Renske van Bers

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 mei 2018