Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Testreizen met vaste volgers Huey en Alain
16
5 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@D’ouwe vos, daar gaan we wel vanuit! Groet, Renske

Testreizen met vaste volgers Huey en Alain

Renske van Bers : Metro en Tram 17 mei 2018 Testen

Hoewel het testreizen op de Noord/Zuidlijn al uitstekend in beeld wordt gebracht door organisator GVB, zijn we toch wel heel benieuwd hoe onze vaste volgers de testen hebben ervaren. Al jaren behoren Huey – hierboven op de foto – en Alain tot de vaste groep die dagelijks even langskomt op Wijnenemjemee.nl en soms nog meer over de Noord/Zuidlijn weten dan ikzelf. Wat vonden zij van hun eerste rit?

Huey: “Ja, super toch! Ik denk ook wel dat wij het anders ervaren dan een testreiziger die de bouw van de Noord/Zuidlijn niet op de voet heeft gevolgd. Ik had tijdens de eerste testrit echt kriebels in mijn buik en was zelfs een beetje nerveus!” Huey bezoekt sinds 2012 regelmatig onze site en mist geen artikel, tweet of Facebook-bericht. Huey: “Ik heb een enorme zwak voor OV en vond ook de bouw van de Noord/Zuidlijn heel mooi om te volgen. En dat de lijn nu echt gaat rijden, dat vind ik geweldig.”

Huey vond station Europaplein enorm opgeknapt door de bevestiging van het werk van Gerald van der Kaap.
Huey vond station Europaplein enorm opgeknapt door de bevestiging van het werk van Gerald van der Kaap. Foto Jorrit 't Hoen

Scherp

Ook Alain heeft zijn testrit er inmiddels op zitten. Net als Huey is ook Alain geïnteresseerd in OV en dan vooral in metronetwerken. Alain hield ons door de jaren heen scherp door kritisch te zijn en ons ervan langs te geven als informatie onjuist of onvolledig was. Hoe was het voor Alain om eindelijk in de metro te zitten? “Hartstikke leuk natuurlijk! Maar, na een paar uur heen en weer gereden te hebben, viel me vooral de functionaliteit op. De Noord/Zuidlijn werd voor mij weer gewoon een vervoermiddel, zonder al het sentiment van de bouw. Wel een mooi vormgegeven vervoermiddel, maar niettemin vooral een snelle manier om van A naar B te komen.”

Voorkeur

Had Alain wel een voorkeur voor een bepaald station? “Ik vond het leuk om Noorderpark en Noord te zien. Hier was ik nog niet eerder geweest en vooral de grootte en ruimte van station Noord verraste me positief. Qua kunst was ik wel te spreken over het werk van David Claerbout op Centraal Station. Hoewel het werk nog niet helemaal af is, stond het aan en haalt het op een frisse manier de buitenwereld naar binnen. Over het algemeen zagen alle stations er overigens gelikt en strak uit, maar – potverdorie – dat mag ook wel voor die prijs.”

Alain was te spreken over het videokunstwerk van David Claerbout op Centraal Station.
Alain was te spreken over het videokunstwerk van David Claerbout op Centraal Station. Foto Donotsaycheese

Totaalervaring

En wat vond Huey het mooiste? “Tja, toch de totaalervaring. Ik ben al vaker in de stations geweest, maar dat ik ze tijdens de rit allemaal aan me voorbij zag trekken was geweldig. Bovendien mochten we overal uitstappen en rondlopen om de wayfinding te testen. Zodoende kon ik dus ook de kunst die eerder nog niet af was, van dichtbij zien. Vooral het werk van Gerald van der Kaap in station Europaplein vond ik indrukwekkend. En qua stations wordt het De Pijp, omdat het zo diep ligt.” En, nog een klein ander hoogtepunt: “Ik kwam jullie vaste fotograaf Gé Dubbelman tegen, die nu ook voor GVB fotografeert!”

Nog een keer

Huey is zo enthousiast over de testritten dat, toen er weer een gaatje vrijkwam, hij zich nog een keer heeft ingeschreven. “Ik vind het speciaal om van dit testtraject deel uit te maken. Daarbij wil ik ook wel even een compliment geven aan GVB: het was allemaal erg goed georganiseerd! Of ik zelf niet op de metro wil gaan rijden? Toevallig volg ik nu wel een opleiding in die richting, namelijk tot treinmachinist. Het leuke daarvan vind ik dat je heel Nederland doorkruist. Zo’n Noord/Zuidlijn gaat me veel te snel, haha. Dan zou ik me als bestuurder gaan vervelen hoor!”

Meer weten? Huey publiceert op zijn Youtube-kanaal filmpjes over het OV en Alain is de initiatiefnemer van de site Railsinamsterdam.nl.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

22-05-2018 | 10:52

@D’ouwe vos, daar gaan we wel vanuit! Groet, Renske

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-05-2018 | 22:57

@johan siemons: Nu weet ik het ook niet meer, je schreef dat mensen zich daaraan stoorde, moet dat niet zijn stoorden?. Ik ga maar een cursus Nederlands volgen. Maar we stoppen nu maar met deze onzin, en gaan maar weer over de prachtige N/Z-lijn hebben. nog maar 62 dagen, dan vallen we in een leegte, waar moeten we het dan nog over hebben? snik. Maar ik mag nog een testrit meemaken, waar ik naar uit kijk.

Foto van volger

johan siemons

20-05-2018 | 21:12

@Jan.Meeuwenberg

de soep wordt niet zo heet opgeslurpt als ‘ie wordt opgediend . akkoord . maar het valt mij op dat u het woord gauw konsekwent met een o tikt . een gouw is een ondrdeel van landschapsindeling . ten noorden van amsterdam bestaat de poppedammergouw . leuk hè ? dat was alles . verder alles prima kassie kombalie 🙂 !

Foto van volger

johan siemons

20-05-2018 | 21:06

@Eric

nee beste eric , er waren al eerder mensen die zich daaraan stoorde . ik zie mail als een telex . dat is ook zonder hoofdletters . mail is niet te vergelijken met een echte brief . een brief gaat met hoofdletters . kwestie van allure . die mist een mail .

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-05-2018 | 20:00

@Eric: Ik zal mijn best doen, maar ik verwacht nu wel bij andermans (taal) fouten ook een reactie.
We zijn niet bezig met een cursus Nederlands, als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt (of is het word het blijft lastig) ha, ha. De redactie maakt ook wel eens een taalfoutje, maar ik kan me er niet aan storen, meestal is wel duidelijk wat er bedoeld wordt, daar gaat het om.

Foto van volger

Eric

20-05-2018 | 19:17

@johan siemons
En nog een hint van mij. Hoofdletters gebruiken graag.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-05-2018 | 18:41

@johan siemons: Er worden wel grotere dramatische taalfouten door anderen gemaakt, waarom reageer je daar ook niet op?
Voor iemand zoals ik, die niet goed opgelet heeft bij de inburgeringscursus vind ik het wel meevallen die taalblunders toch? Laten we met interessante onderwerpen komen op deze site, en niet op elkaars fouten letten. Ach als ik een cijfer 7 krijg voor mijn taalkunst dan ben ik tevreden hoor!. (he’ ik heb er aan gedacht om af te sluiten met een punt, dat vergeet ik ook nog wel eens)

Foto van volger

johan siemons

20-05-2018 | 17:53

@Jan.Meeuwenberg

nog éénmaal een hint van mij :  voordat het NZ-feest teneinde is/gaat :  het woord gouw veranderen in gauw ( met een A dus ) waar het gaat om het begrip ; snel/vlot/direct . ik lees dan met dubbel plezier de laatste volgers-uitingen van mijnheer jan 🙂 !

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-05-2018 | 16:46

@d’ouwe vos: Ik wens je beterschap, natuurlijk moet je er snel weer bij kunnen zijn als vaste volger.
Eindelijk gaat het vanaf overmorgen en twee maanden gebeuren, We staan beide mooi op de foto toen daar bij de roltrappen en het kunstwerk wat Ramses voor moet stellen, mooie momenten om mee te mogen maken, en vele andere mooie momenten in de tijd van de bouw. Hoe denk je nu over de N/Z-lijn? je was niet altijd lovend toch?
Ik heb al een testrit mogen meemaken, en ben nu helemaal onder de indruk, maar ik heb al die bouwoverlast niet mee hoeven te maken, dus ik bekijk het met andere ogen. Maar ik ben van nature nou eenmaal positief ingesteld, daar kan ik niks aandoen. Amsterdam kan gouw feest vieren, maar in Utrecht moeten ze nog zo’n jaar extra wachten met de Uithoflijn, en daar gaat het ook veel meer kosten, dus het zit niet overal mee, dat hoort er blijkbaar bij met die grote projecten, ook bij de bouw van de sluis in IJmuiden gaat het niet als gepland (grote kosten overschrijding) onder andere.
En bij de bouw van de derde kolk van de Beatrixsluis in Nieuwegein ging het ook niet helemaal als gepland. Maar het komt allemaal goed uiteindelijk, en het geld moet blijven rollen, en de bouwvakkers moeten ook aan de gang blijven natuurlijk. Dat er nog maar veel interessante projecten mogen komen in de toekomst.

Foto van volger

d'ouwe vos

20-05-2018 | 09:41

@ Renske .  Jammer dat ik er niet bij kon / kan zijn.  De vos wordt een dagje ouder en heeft lichamelijke mankementen – vooral in de rug – die hem beletten langere wandelingen te maken. Maar er wordt aan gewerkt en hij hoopt dat hij er in juni en juli wel bij kan zijn.  🙂 

Foto van volger

Alain

17-05-2018 | 11:57

@Ikbenookmaariemand
Eerder andersom.

Foto van volger

Ikbenookmaariemand

17-05-2018 | 11:56

Alain is alargule???

Foto van volger

JZ

17-05-2018 | 11:47

Hier ook een woordje van een testreiziger, van 2 weken terug, en over week nog 1 keer. Mij viel ook op hoe GROOT station Noord is, tjonge prima. wat ook opviel is dat ik de entree van Noorderpark klein vind, zeg niet te klein, maar wie weet over 15 jaar daar uitbreiding? En dan station Zuid, dat is 1 perron voor deze lijn, dat steek dan wat raar af, met de rest waar zo een vlijt en werk inzit.

Tenslotte viel me 1 ding tijdens de rit gelijk echt op, als je van Centraal naar Noordepark rijdt, onder het IJ, dat er trilling vd metro is, alsof die stabiel genoeg is, maar het had beter gekund. Dit zal bekend zijn, wat is dat?

Foto van volger

Alain

17-05-2018 | 11:30

Mijn website heet overigens gewoon ‘Rails in Amsterdam’ 😉

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram