Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Tentakels en tape overwoekeren station Van der Madeweg
7
een jaar geleden
Margreet Bosma, Metro en Tram :
@d’ouwe vos. Ja vos, het is kunst en niets anders! Met groet, Margreet

Tentakels en tape overwoekeren station Van der Madeweg

Margreet Bosma : Metro en Tram 28 april 2017 Kunst , Oostlijn

Bij de herinrichting als gevolg van de renovatie van Oostlijnstation Van der Madeweg is een enorme ruimte ontstaan. De ruimte, in het verlengde van de roltrap en lift naar het perron, is maar liefst 6 meter hoog en heeft twee glazen wanden. In de ruimte was niets gepland. Architect Maarten Lever (Group A) stelde voor er een galerie van te maken. Al gauw kwam er een mooi voorstel. Er woekert nu een enorme plastic plant van kunstenaar Robert Roelink.

Kunstwerk in wording van Robert Roelink. Foto: Gé Dubbelman
Robert Roelink en John Prop van de Stichting Polderlicht. Foto: Gé Dubbelman
Robert Roelink en John Prop van de Stichting Polderlicht. Foto: Gé Dubbelman Kunstwerk in wording van Robert Roelink. Foto: Gé Dubbelman

Robert Roelink gaat niet bepaald zachtzinnig om met zijn kunstwerk. Tijdens het aanbrengen van de gigantische, opblaasbare, bloeiende plant loopt hij er overheen en knipt hij scheuten af om ze elders weer aan een van de stengels te bevestigen. Er gaan vele rollen doorzichtige tape doorheen. Niet bepaald een logische gang van zaken voor iemand die beweert de natuur een warm hart toe te dragen, zoals ik op zijn website las. Toch?

Aanklacht

Robert: “In het schijnbaar achteloze gebruik van mijn kunstwerk en van de tape, schuilt juist een aanklacht tegen de wegwerpcultuur die de natuur verdringt.” De woekerende plastic plant is een metafoor voor de woekerende zucht naar ‘meer’: meer spullen, meer artificiële producten en vooral meer geld. “Ik stel daarbij de vraag tot hoever we met z’n allen kunnen gaan hiermee. Hebben we het nog wel in de hand? En wie is ‘we’?  Wie voelt zich nog verantwoordelijk? Die vraag komt ook tot uiting in het gebaar dat de zakenman maakt in de collage die bij het werk hoort. Het gebaar dat wil zeggen: ‘Ik ben onschuldig!’”

Robert Roelink: “Ik heb heilig ontzag voor de groeikracht van de natuur. Maar ook onze man-made productie heeft een enorme woekerkracht. De plastic plant staat daar symbool voor.” Foto: Gé Dubbelman
Robert Roelink: “Ik heb heilig ontzag voor de groeikracht van de natuur. Maar ook onze man-made productie heeft een enorme woekerkracht. De plastic plant staat daar symbool voor.” Foto: Gé Dubbelman
20170413 oostlijn kunst van der madeweg [Ge dubbelman] (5)
Een van de vragen die de kunstenaar stelt is of we de woekerkracht van de massaproductie en -consumptie en van het grote geld nog wel onder controle hebben. Foto: Gé Dubbelman

Alles is vergankelijk

Met het kunstwerk stelt de kunstenaar niet alleen een vraag aan de passant, hij bevraagt ook zichzelf. Robert: “Door mijn oeuvre loopt een rode draad: het idee dat alles vergankelijk is. Het werk ‘Made in Holland’ dat ik hier in het station laat zien, is gemaakt van hergebruikt en afbreekbaar plastic. Dit werk heb ik al eerder tentoongesteld. Onderdelen van de plant en het collage verpulveren zo langzamerhand onder mijn handen. Dan is het voor mij de vraag: tot hoever laat ik het wegteren? Wanneer gooi ik het weg? Als de helft verpulverd is? Meer dan dat? Of juist minder? Wat is de maatstaf? Ik ben er nog niet uit.”

's Avonds ziet het er weer heel anders uit. Foto: Gé Dubbelman
's Avonds ziet het er weer heel anders uit. Foto: Gé Dubbelman

Polderlicht

De tentoonstelling van het kunstwerk van Robert Roelink is mogelijk gemaakt door Stichting Polderlicht. De stichting verzorgt al sinds 1999 de tijdelijke tentoonstelling van kunstobjecten in lege ruimten van de Oostlijn. John Prop van Polderlicht: “Niet alle kunst is geschikt voor deze ruimten. Het zijn voornamelijk plekken waar gehaaste passanten langslopen. Kunst met veel details of met meerdere lagen is minder geschikt. Maar ik zoek ook naar dat weerhaakje, iets dat toch eventjes de pas doet vertragen. Dat de kijker even denkt: ‘Huh? Wat?’ En wat die persoon er dan verder van denkt, of niet, dat is dan voor onderweg.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

15-08-2017 | 13:44

@d’ouwe vos. Ja vos, het is kunst en niets anders! Met groet, Margreet

Foto van volger

d'ouwe vos

15-08-2017 | 10:43

Non de ju.. ik heb dit verhaal helemaal gemist !  Zie het pas vandaag 15 augustus .

Grappig. Leuke kleuren.  Maar kunst… ???  🙂 

Foto van volger

Philip

01-05-2017 | 09:00

@John Prop | stichting polderlicht en @Marlo, Metro en Tram

Dank voor jullie reacties. Laten we direct vaststellen dat het hier gaat om een kwestie van smaak. Dat jonge kunstenaars hier een kans krijgen om een groot publiek te bereiken spreekt me uiteraard zeer aan; wie kan daar tegen zijn? In dat licht kun je je afvragen of mijn smaak er überhaupt toe doet. Onafhankelijk van of ik het mooi vind waardeer ik het initiatief dus zeker. Maar dan ontkom ik er nu even niet aan het toch uit te leggen.

Ik zou zeker niet voor oppervlakkigheid willen pleiten en kunstenaars zijn voor mij ook zeker geen ‘mooimakers’. Wat dat betreft is de insteek van de kunstenaar me uit het hart gegrepen (de  wegwerpeconomie kan niet voldoende aan de kaak gesteld worden). Terwijl hij daardoor echter een “haat/liefde-verhouding” met plastic heeft haak ik bij dat materiaal (zoals nu gebruikt) even af. Voor mij verrommelt het te snel en het laat bij mij niet de indruk (en de aanklacht) achter die er uit zou moeten blijken.

Meer in brede zin vind ik de ruimtes en het licht in de Oostlijn-stations vrij troosteloos ogen in combinatie met tijdelijke kunst, gemaakt van tijdelijke materialen die lastig goed af te werken zijn. Zeker in combinatie met de ruwe eenvoud van beton brut en de inzet om van de stations lichte, strakke ruimtes te maken (daglicht, glas, tegels, elegante houten afwerking en zo min mogelijk curieuze ‘hoekjes’) vind ik de kunst geen gelukkige keuze.

Kunst die verstoort en verontrust is aan mij welbesteed, en een rafelrandje (dat wil zeggen, minder strakke afwerking) ook. Maar mij spreekt de plaats die het hier krijgt niet aan. Maar nogmaals: dat lijkt me vrij persoonlijk en ik zou me nooit willen verzetten tegen het algemene doel dat wordt nagestreefd. Ik ga de brochure bestuderen; het is voor alle betrokkenen natuurlijk mooi als ik mijn mening kan herzien!

Foto van volger

John Prop | stichting polderlicht

01-05-2017 | 08:18

Beste Philip,

wat ons betreft hoeft niet alle kunst die we in de metrostations programmeren per se vrolijk te zijn (er is
immers al genoeg oppervlakkig vermaak in de wereld) maar dat je er droevig van
wordt is nu óók weer niet de bedoeling. Gelukkig krijgen we ook veel positieve
reacties – er zijn zelfs mensen die elke keer als de tentoonstellingen wisselen
een rondje maken om alles te bekijken.

 

Zoals Marlo ook aangeeft is Etalagegalerie Inkijk van meet af aan
een project op ‘ad hoc’ basis geweest (oftewel: het kon elk moment afgelopen
zijn) en beperkt in de (met name
financiële) mogelijkheden. Niettemin – of
misschien juist daardóór – zijn wij van stichting Polderlicht er reuze trots dat
ons tijdelijke project al zolang voortduurt: vanaf 1999! Naast Weesperplein en
nu ook Van der Madeweg tonen we ook werk in station Wibautstraat – en tot een paar
maanden geleden in station Waterlooplein.

 

De brochure waar Marlo aan refereert is ook online te zien: http://www.youblisher.com/p/1609867-etalagegalerie-inkijk-1999-2017/

Foto van volger

Aron

28-04-2017 | 18:36
Foto van volger

Marlo, Metro en Tram

28-04-2017 | 12:08

@Philip Ja, ook deze kunst is tijdelijk net als in de leegstaande winkels op de ondergrondse stations. Het kunstwerk op Van der Madeweg is ook een tijdelijk project; in een jaar tijd maakt Robert Roelink drie objecten onder de titel #MadeinHolland.
Vanaf 1999 hebben ruim 100 kunstenaars ons geholpen om de winkels die leeg staan aan te kleden. Een paar keer per jaar wisselen de kunstuitingen. Beter een aangeklede ruimte dan een leegstaande ruimte, is het uitgangspunt. Bovendien krijgen kunstenaars zo de mogelijkheid hun uitingen aan een groot publiek te tonen. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Omdat deze kunst altijd tijdelijk is -zelfs na 18 jaar- is het materiaal ook minder duurzaam. Bovendien wordt het in een kortere tijd gemaakt dan permanente kunst waar een lange selectieperiode aan vooraf gaat. Onvergelijkbaar qua kosten en tijd met de kunst in de NoordZuidlijn of die in de Oostlijn.
De Stichting Polderlicht heeft pas een brochure uitgegeven waarin een selectie van de kunst uit de jaren 1999-2017 is opgenomen. Best indrukwekkend om het zo op een rijtje te zien. Als je de brochure wil ontvangen, stuur ik ‘m graag toe. Mail dan je gegevens naar m.de.kat@amsterdam.nl . Ben benieuwd of je daarna anders kijkt naar de tijdelijke kunst in de Oostlijnstations..

Foto van volger

Philip

28-04-2017 | 10:44

Of het kunstwerk mooi wordt of niet heb ik niet zo’n heel duidelijk idee over, maar echt enthousiast ben ik niet. Dat heeft met name te maken met wat ik altijd in station Weesperplein zie gebeuren: ook daar zijn lege ruimtes (of is het er maar één; ik heb het niet helemaal scherp meer..?) met veel glas ‘opgevuld’ met tijdelijke kunst. Ik vind het er (onafhankelijk van wat er precies tentoon wordt gesteld) eigenlijk altijd een beetje troosteloos uitzien. Dat heeft ook vaak te maken met het materiaal dat gebruikt wordt, waaraan je vaak ziet dat het budget erg beperkt is (hierbij gok ik er even op dat lekenoog een goede inschatting maakt…). Wat dat betreft is het verhaal van deze kunstenaar mooi, en hopelijk het resultaat ook, maar zie ik wel een parallel voor wat betreft het materiaalgebruik.

Op basis daarvan de volgende vragen. Is deze kunst ook tijdelijk? Wordt deze op dezelfde manier gefinancierd en beheerd als in station Weesperplein (en wellicht andere stations)? En wellicht voor mijn medevolgers: ben ik nou de enige die een beetje droevig wordt van de kunst bij Weesperplein – onafhankelijk van het talent van de kunstenaars aldaar?

7
reacties van 4 volgers
Meest actief in deze discussie
Philip 2
Aron 1
John Prop | stichting polderlicht 1
d'ouwe vos 1

Bijdragen Metro en Tram
Marlo, Metro en Tram 1
Margreet Bosma, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn
28 juni 2018 : Margreet Bosma

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 28 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 29 mei 2018
Kunstwerk station Europaplein onthuld
18 mei 2018 : Margreet Bosma

Kunstwerk station Europaplein onthuld

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 mei 2018
Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt
24 april 2018 : Margreet Bosma

Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 24 april 2018