Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Slopen, hijsen en afvoeren bij Amsterdam Centraal
8
3 jaar geleden
Antje Ha :
Het beste nieuws is, na ingebruikname nieuws, opruimen na gedane werk nieuws. G ...

Slopen, hijsen en afvoeren bij Amsterdam Centraal

Margreet Bosma : Metro en Tram 23 september 2015 Centraal Station

Nog een paar spectaculaire hijsacties en dan is het weer rustig aan de voorzijde van station Amsterdam Centraal. Deze week zijn we gestart met het verwijderen van de liggers en grote betonnen brugdelen van Brug 326. De busbrug en het overhangende deel van het busplatform volgen daarna. Frank Kamsteeg praat ons bij.

Gisterochtend is in alle vroegte een grote kraan aangevoerd en in gereedheid gebracht. De afgezaagde betonnen brugdelen en de liggers van Brug 326 liggen al klaar. De liggers en betonbrokken worden met een kraan van 200 ton van de brug op een schuit geladen en afgevoerd. De liggers en brokken zijn de afgelopen week los gezaagd en worden de komende dagen per schuit afgevoerd.

Hijswerkzaamheden bij de Prins Hendrikkade. Foto: Gé Dubbelman.
Hijswerkzaamheden bij de Prins Hendrikkade. Foto: Gé Dubbelman.

Recycling

Frank vertelt dat het sloopafval over het water afgevoerd naar afvalrecycling Beelen aan de Ankerweg in Amsterdam. Daar verwerken ze de betonbrokken tot menggranulaat voor nieuw beton. “Optimale recycling dus”, aldus Frank.

Het werk deze week

Frank vervolgt: “Zoals gezegd zijn we begonnen bij de betonnen brug, Brug 326. Vanaf die brug zijn veel werkzaamheden voor het maken van de caissons uitgevoerd. Een van die caissons heeft ook dienst gedaan als startschacht voor de eerste twee tunnelboormachines. Eind van de week halen we de tijdelijke stalen busbrug weg. Die leunt op de Oostlijn, maar kunnen we er gewoon weer vanaf tillen. Voor de zekerheid brengen we een trillingsmeter aan, op verzoek van het GVB. Maar ik maak me geen zorgen, hoor.”

Een kraan takelt de brokstukken van Brug 326 op een schuit. Foto: Gé Dubbelman.
Een kraan takelt de brokstukken van Brug 326 op een schuit. Foto: Gé Dubbelman.

Planning

Eind volgende week starten we met de sloopwerkzaamheden aan het busplatform. Het gaat hierbij om het driehoekige oppervlak, dat boven het water aan de bestaande bushalte vastgemaakt was. Zo werd tijdelijk extra ruimte voor de bussen gecreëerd. Tenslotte worden de kade en de trappen bij de busbrug weer hersteld. Tegen die tijd melden we ons nog wel een keer op wijnemenjemee.nl.

Meer foto’s van deze werkzaamheden en van Gé’s hand vindt u hier op Flickr.

Het sloopafval wordt over het water afgevoerd naar een afvalrecyclingsbedrijf in Amsterdam. Foto: Gé Dubbelman.
Het sloopafval wordt over het water afgevoerd naar een afvalrecyclingsbedrijf in Amsterdam. Foto: Gé Dubbelman.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Antje Ha

27-09-2015 | 07:32

Het beste nieuws is, na ingebruikname nieuws, opruimen na gedane werk nieuws. Gelukkig kun je in Amsterdam nog schuitje varen, hoe zou je anders zulke grote delen kunnen afvoeren? Wellicht alleen met lawaaiïg sloopwerk ter plaatse.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

25-09-2015 | 16:17

Meneer Aron, wat een scherp oog voor details wat de taaltechniek betreft.
ik denk dat de gemiddelde volger zich niet druk maakt over of het nou los gezaagd of losgezaagd moet zijn, er worden wel vaak bedenkelijker taalfouten gemaakt, laten we niet zuuren (of moet het toch zeuren zijn) de taalbeheersing wordt er over het algemeen niet beter op, maar als we maar blijven begrijpen wat er bedoelt (bedoeld) wordt het woord progressie is bij mij toevallig bekend als oud kruiswoord puzzelaar.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

24-09-2015 | 14:09

@Hans Jansen. De palen worden door duikers ongeveer 1 meter onder de bodem afgebrand. Wat er dan nog in de bodem zit, laten we zitten. Met groet, Margreet

Foto van volger

Hans Jansen

24-09-2015 | 08:22

Resteren de palen. Hoe gaan die verwijderd worden? In z’n geheel of worden ze op de bodem kopje kleiner gemaakt?

Foto van volger

d'ouwe vos

24-09-2015 | 07:55

Het is al vaker gezegd hier, maar nog maar eens: wat kan je mooie fotoos maken, Ge !
Wordt het zo langzamerhand niet tijd voor een tentoonstelling van de mooiste die je sinds het begin van NZ-lijn hebt genomen ?

De vos woont niet meer in de buurt daar maar gaat morgen eens een kijkje nemen.
Weg met die oude troep ! laat het open Havenfront en CS weer in oude glorie verschijnen.
Het heeft al te lang geduurd.

Foto van volger

AS

24-09-2015 | 07:31

Wat wordt Amsterdam weer een stukje mooier!

Foto van volger

Aron

23-09-2015 | 20:22

Los gezaagd of toch losgezaagd ; )

Maar fijn om weer eens progressie te kunnen zien.

Foto van volger

JK

23-09-2015 | 10:42

Nice!!! Eindelijk.

8
reacties van 7 volgers
Meest actief in deze discussie
JK 1
Aron 1
AS 1
d'ouwe vos 1
Hans Jansen 1

Bijdragen Metro en Tram
Margreet Bosma, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Filmpje: Op stap met de architect bij Amsterdam Centraal
1 juli 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Op stap met de architect bij Amsterdam Centraal

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 1 juli 2018
Filmpje: Over Amsterdam Centraal en opleiding van onze metrobestuurders
8 juni 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Over Amsterdam Centraal en opleiding van onze metrobestuurders

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 8 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 29 mei 2018
Waarom de rolbanen op CS niet rollen
24 mei 2018 : Renske van Bers

Waarom de rolbanen op CS niet rollen

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 24 mei 2018