Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Shaffy licht op in station Vijzelgracht
28
2 jaar geleden
johan siemons :
@Aron ja , de heer shaffy was op enig moment zeer bekend . ook bij de minder g ...

Shaffy licht op in station Vijzelgracht

Renske van Bers : Metro en Tram 8 december 2016 Kunst , Station Vijzelgracht

Het is een spannende dag vandaag voor kunstenaar Marjan Laaper: zo’n 400 mensen zullen ‘op preview komen’ om een glimp op te vangen van het unieke en op Ramses Shaffy geïnspireerde werk in station Vijzelgracht. Marjan: “Ik vind het best eng om iets waar ik 5 jaar zo dicht op heb gezeten, nu met anderen te delen.”

Marjan wil nogmaals benadrukken dat het om een preview gaat en dat het werk dus nog niet af is. “Het is net of je nu over alle ingrediënten van je taart beschikt, maar je de taart zelf nog niet kunt opdienen. Het kunstwerk lijkt misschien ver af, maar ik zal de komende anderhalf jaar nog best hard nodig hebben en dan met name aan de software werken.”

LED-lijnen

Het werk bestaat uit LED-levenslijnen van belangrijke personen uit het leven van Shaffy. Samen vormen deze lijnen – als ze allemaal tegelijkertijd oplichten – dan weer het portret van de chansonnier. Marjan: “Shaffy speelt zeker een grote rol in mijn werk, maar ik vind de andere levenslijnen net zo belangrijk. Als je deze afzonderlijk ziet, of een paar met elkaar verbonden, zou je er ook een hemellichaam in kunnen zien, of je kunt juist een lijn met je eigen levenslijn vergelijken. Ik vind die extra dimensie belangrijk, omdat niet iedereen Shaffy kent.”

Hier ziet u de legenda van de levenslijnen. Voor de prijs van een metrokaartje reist u straks niet alleen naar Noord of Zuid, ook ziet u in de stations kunst met internationale allure.
Hier ziet u de legenda van de levenslijnen. Voor de prijs van een metrokaartje reist u straks niet alleen naar Noord of Zuid, ook ziet u in de stations kunst met internationale allure. Foto Jorrit 't Hoen
20161111 noordzuidlijn station vijzelgracht kunst Marjan Laaper [Jorrit t Hoen] (3)
Marjan: "Ik wil dat er steeds een ander lijnenpatroon oplicht, zodat de forens die hier iedere ochtend om 7.30 uur de metro neemt, opnieuw verrast wordt." Foto Jorrit 't Hoen

Verrast

Inmiddels zijn er twee patronen af, waarin het werk oplicht. Marjan: “Daar komen de komende maanden nog eens 30 patronen bij. Ik wil dat er steeds een ander lijnenpatroon oplicht, zodat de forens die hier iedere ochtend om 7.30 uur de metro neemt, opnieuw verrast wordt. Ik zou het mooi vinden als het werk mensen inspireert om eens over hun eigen levenswandel na te denken. Welke keuzes maak je zelf, waar wil je naar toe, en welke mensen hebben jou gevormd? Daarbij is er nog de associatie met een metrolijnen-netwerk, dat zou je ook nog in het kunstwerk kunnen zien. Het is een spel tussen het figuratieve en het abstracte, waarin verbeelding een grote rol speelt.”

Een reis

Hoewel het nog niet helemaal af is, zijn we toch wel benieuwd hoe Marjan de afgelopen 5 jaar ervaren heeft. Marjan: “Nou, het was voor mij ook wel een reis hoor! Normaal werk ik alleen en nu was het eigenlijk een constante samenwerking met Metro en Tram en met de bouwers die het werk installeerden. Dat leverde soms moeilijke momenten op, maar ook veel mooie en leerzame. Daarnaast was het vrij intensief; ik ben op een gegeven moment echt even gaan reizen om afstand te nemen van de kunstopdracht.”

Het blijft uniek dat Shaffy, of überhaupt een bekend persoon, een hoofdrol speelt in een Noord/Zuidlijn-kunstwerk. Dit is te danken aan twee Amsterdammers – Nigaio Wijnen en Rob Jansma, op de foto – die in 2011, in de kroeg, op het idee kwamen om station Vijzelgracht naar Ramses Shaffy te vernoemen. Hoewel dit plan het niet haalde kreeg hun petitie alsnog een leuk staartje in de vorm van het Ramses Shaffy Art Project. Marjan Laaper won de wedstrijd met haar ontwerp.
Het blijft uniek dat Shaffy, of überhaupt een bekend persoon, een hoofdrol speelt in een Noord/Zuidlijn-kunstwerk. Dit is te danken aan twee Amsterdammers – Nigaio Wijnen en Rob Jansma, op de foto – die in 2011, in de kroeg, op het idee kwamen om station Vijzelgracht naar Ramses Shaffy te vernoemen. Hoewel dit plan het niet haalde kreeg hun petitie alsnog een leuk staartje in de vorm van het Ramses Shaffy Art Project. Marjan Laaper won de wedstrijd met haar ontwerp.

Andere opdrachten

Zo langzamerhand is er nu ook weer ruimte voor autonoom werk en andere opdrachten. Zo doet ze nu bijvoorbeeld mee aan een pitch voor een kunstwerk in de entree van het gemeentehuis in Zoetermeer. Marjan: “Het mooie aan werk in de openbare ruimte is, dat je zoveel verschillende soorten mensen bereikt. Ook kunnen mensen die het vaker zien een band met het kunstwerk opbouwen, al is het alleen maar door er een selfie mee te maken.”

Of het werk daartoe inspireert, kunnen we vandaag in ieder geval meteen al checken. Succes Marjan!

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

johan siemons

12-12-2016 | 23:00

@Aron
ja , de heer shaffy was op enig moment zeer bekend . ook bij de minder geïntereseerde nederlander . zelfs zó dat de heer van duyn ( ook wel bekend als andré ) aan één van de liedjes van de heer shaffy een eigen draai – met zeer veel succes – gaf . “wij zullen doorgaan , tot achter het behang…wij zullen doorgaan……”.

Foto van volger

Dick

12-12-2016 | 22:13

Ik zie er nu al naar uit om dit kunstwerk kennis te maken. zowieso is het mooi (en indrukwekkend ) dat het naar Ramses wordt “genoemd”. Prachtig!

Foto van volger

Aron

12-12-2016 | 17:46

Oh nou, als Tijd voor Max het zegt..

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

12-12-2016 | 16:56

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Net bij het programma Tijd voor Max werd er gezegd dat heel Amsterdam van Ramses hield, dus nu moet het helemaal duidelijk zijn dat Ramses wat voor Amsterdam betekend heeft en het kunstwerk verdiend. Mensen moeten maar eens naar zijn muziek gaan luisteren (mensen die zich afvragen wie Ramses was) en dan word er wel meer duidelijk. hij was een grootheid.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

12-12-2016 | 16:13

HET SCHIET NU WEL ERG HARD OP!

Waar is Chortlist toch gebleven? het motiveren is blijkbaar niet meer nodig, de vaart zit er nu goed in.

Foto van volger

Egbert Six

12-12-2016 | 14:07

@n-evo Is er een bepaalde reden dat je het font Profile aanraadt?

Foto van volger

d'ouwe vos

12-12-2016 | 12:43

@ Aron,  zo kan ie wel weer… Ongedierte !   🙁  

Foto van volger

trolly

12-12-2016 | 12:24

“Niet te zout, goed doorbakken. Amsterdamse bediening was vriendelijk. Saus was goed gekruid maar niet pittig. 8/10”.
Dank je wel voor deze informatie @Aron, om de één of andere reden hebben anderen dit over het hoofd gezien ?

Foto van volger

Egbert Six

12-12-2016 | 12:19

@Aron De stations zijn gelukkig zo groot dat een vos meer of minder er ook nog wel bij kan 😉

Foto van volger

Aron

12-12-2016 | 12:09

Nou ook ik was present. De verdeelhal was zo goed als klaar. De verlichting naast de roltrappen van onderen gaf een goed effect, wel maak ik me zorgen over de afwerking. Ik zag een stuk of 4 platen aan de wand met kleurverschil, de kolommen hadden me net iets te veel naden van het goede en ik vraag me af hoe je de overgang van perronplafon naar glaswand goed aan elkaar wil breien. Vond de roosters op het schuine vlak onder de liftgang een beetje jammer. Begrijpelijk, gezien het overlastgeversgevaar, maar ik zou hier nog wel een oplossing voor willen zien, al zijn het wat sierplanten. Ook is er last van ongedierte, ik zag af en toe een vos rondsnuffelen. De grootte van het station is in het echt pas goed te ervaren, het is echt mega. Jammer van de niet-pilaarloze uitvoering, ik blijf het zeggen.

Niet te zout, goed doorbakken. Amsterdamse bediening was vriendelijk. Saus was goed gekruid maar niet pittig. 8/10

Foto van volger

johan siemons

10-12-2016 | 14:08

@doemaargewoon

waarom mag deze stukjesschrijver niet uit de vergetelheid worden “opgehaald” ? voor de schrijfcultuur was hij een begrip en heeft navolgers gehad waarvan alleen mevr. witteman er aardig in slaagt om onderhoudende stukjes te schrijven . het is best lastig hoor . probeer het maar ! heeft u ook wat tegen de afbeelding van de heer shaffy ?

Foto van volger

doemaargewoon

10-12-2016 | 12:00

Hoezo wordt er over Simon Carmiggelt gesproken?

Als je vanaf Vijzelgracht met je gezicht naar het zuiden rechtsaf de Weteringschans richting Leidseplein loopt zie je links een parkje … en zie …

http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_C/Simon%20Carmiggelt.htm

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:36

@Jan-Kees Verschuure
Doorrijden over de ringlijn kan voorlopig in ieder geval niet. Om het metronet niet verder in elkaar te vervlechten zijn er ook geen plannen voor.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:31

@Jan Meeuwenberg, Peter, d’ouwe vos en andere volgers
Leuk dat jullie er bij waren!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:30

@Peter en ondersteuners johan siemons, Rein Valk en trolly
Ik stuur de suggestie van Simon Carmiggelt aan de kant van de Prinsengracht door naar onze projectleider kunst. Zoals Rein Valk terecht opmerkt is het ook een kwestie van geld. Overigens programmeert Marjan Laaper de komende tijd nog flink door voor haar kunstwerk over Ramses Shaffy.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:11

@Jeroen
Zeker! Onze bouwvakkers, installateurs, testers, bezoekers, etc. Iedereen geniet er al van. 🙂

Foto van volger

trolly

09-12-2016 | 17:29

@Peter e.a.: Leuk om de naam van Carmiggelt hier langs te zien komen. Ik dacht dat die totaal vergeten was. Een beetje bewieroken kan dus in principe geen kwaad, edoch… een paar meter van het werk van Marjan Laaper bevindt zich het Weteringplantsoen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Weteringplantsoen), met daarin een buste van de meester, gelegen aan het Kronkelpad — naar de naam van zijn colum in het Parool.

Waarbij we een ander pijnpuntje tegenkomen. Want het Parool en de Noord/Zuidlijn, dat wil maar niet echt boteren. En al helemaal niet rond station Vijzelgracht…

Ik heb er dus eerlijk gezegd een beetje een hard hoofd in, maar het idee is leuk.

Foto van volger

Jan Souille

09-12-2016 | 15:13

Erg kleurrijk.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

09-12-2016 | 13:14

Ook ik vond het een prachtige avond ik moest er wel een stuk voor reizen uit Vianen met een pijnlijke voet maar ik ben blij dat ik dat prachtig gevonden  (bedachte) kunstwerk van Ramses heb kunnen zien, het is een pracht gezicht om tijdens het afdalen van die lange roltrap het te kunnen zien, vooral omdat het dynamisch is dus elke keer een nieuwe verrassing  bedankt allen die dit weer hebben georganiseerd. jullie blijven ons verwennen.

Foto van volger

d'ouwe vos

09-12-2016 | 12:14

Het was een mooie avond, gisteren.  bedankt mensen !  

Foto van volger

Jan-Kees Verschuure

09-12-2016 | 10:53

Wordt de mooiste metrolijn van Nederland, hoewel een beetje kort. Is er ooit over nagedacht door te rijden over de ringlijn naar Lelylaan?

Foto van volger

Rein Valk

09-12-2016 | 09:45

Het is erg bijzonder geworden!

De muziek moeten we er maar bijdenken.

Er is in het verleden op deze pagina veel gezegd over Ramses, maar ik denk dat de meeste mensen zich wel in dit kunstwerk kunnen vinden. Het ziet er erg spannend uit met die lichten en lijnen.

En vwb Carmiggelt…

In de jaren ’70 zat ik op school in de Nieuwe Looiersstraat om de hoek van de Vijzelgracht. Regelmatig zagen we Simon Carmiggelt bij cafe Nero of een andere kroeg zitten of rondlopen in de buurt, zijn eigen buurtje.

Ik sta dan ook geheel achter het plan om ook Carmiggelt hier te eren.

Maar het is natuurlijk en kwestie van geld..

Foto van volger

johan siemons

09-12-2016 | 08:54

@Peter

ja ! carmiggelt “bewierroken” : een goede gedachtegang ! . wij – echtpaar – waren “in zijn jaren” absoluut regelmatige lezers van zijn column in het parool of elders . al zijn boekjes staan in onze boekenkast . zo wordt een begenadigd “stukjesschijver” aan de vergetelheid ontrukt , ( zo benoem je dat nou eenmaal ) .

Foto van volger

Peter

08-12-2016 | 22:49

Ik was eerst sceptisch toen ik een paar jaar geleden het idee las, maar ik ben vanavond even langs geweest en ik vind het toch een geslaagd en bijzonder kunstwerk.

Toen ik met Duco bovenaan de roltrappen stond moest ik denken aan het feit dat er aan de noordzijde van het station een identieke grote schuine wand boven de roltrappen is, die zich ook prima voor zoiets als dit leent. Maar die is alleen met keramische panelen  bekleed. Toch jammer en een gemiste kans.  De Weteringbuurt had immers nog meer markante bewoners.

Simon Carmiggelt, bijvoorbeeld.

Ik weet niet bijzonder veel van die man, maar als ik zijn Wikipedia-artikel bekijk heeft hij een bewogen leven gehad. Journalist, dichter, schrijver, verzetsstrijder. Zijn leven zou toch ook op de een of andere manier door Laaper of een andere kunstenaar tot een mooi portret te verwerken moeten zijn?  Dat hoeft natuurlijk niet letterlijk ook uit gekleurde metrolijnen te bestaan, al zou het wellicht wel samenhang scheppen.

Wellicht een idee voor de toekomst?

Foto van volger

Jan Visser

08-12-2016 | 17:49

Mooi kunstwerk!!! Hebben we toch nog meer kleur. 😉

Kunnen de stations voor in gebruik name niet opengesteld worden om de kunstwerken te mogen bekijken. Moet toch kunnen in de twee lange jaren van testen.

Foto van volger

Jeroen

08-12-2016 | 17:07

Prachtig. Daar kunnen de bouwvakkers de komende twee jaar echt van genieten, lijkt me. 

Foto van volger

Gerard

08-12-2016 | 16:06

Dit is gaaf. Plaatjes en schetsen zijn leuk, maar dit is echt iets om naar te kijken en je te verwonderen. Zo wordt die lange afdaling in de diepte een belevenis.

Proficiat.

Foto van volger

n-evo

08-12-2016 | 15:16

Heel mooi gedaan. Vind dynamische kunst wel wat hebben i.p.v. puur een statisch beeld. De techniek is er dus waarom er geen gebruik van maken.

Kan het lettertype nog aangepast worden naar Profile? 😉

28