Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Rode Loper rolt door
14
2 jaar geleden
Margreet Bosma, Metro en Tram :
@Reinder Rustema. Ik ga er van uit dat u de stalling in het station bedoelt? De ...

Rode Loper rolt door

Margreet Bosma : Metro en Tram 7 januari 2016 Station Rokin

Boven de Noord/Zuidlijn loopt tussen het Amsterdam Centraal Station en de Ferdinand Bolstraat, hoek van Ostadestraat, de Rode Loper. Met de herinrichting van dit project krijgt Amsterdam weer de entree die ze verdient. Van tijd tot tijd houden we u ook op onze site op de hoogte van de werkzaamheden aan de Rode Loper. Manager omgeving Marian Breeman praat ons bij.

Na de afronding van de werkzaamheden aan het Damrak konden we hier in september melden dat Rode Loper gestart was met de herinrichting van de westzijde (de kant van de winkels) van het Rokin en het vervangen van de tramsporen op het Muntplein. Sinds begin december is de Rode Loper aan de westzijde klaar tot aan het Spui.

Hoe beginnen we het nieuwe jaar?

Marian: “Vanaf deze week tot en met mei vernieuwt het GVB de tramsporen tussen de Olieslagerssteeg en het Spui aan de winkelzijde. Verder zal er ook aan de bovenleidingen gewerkt worden.” Marjan vertelt dat het werk van het GVB is opgeknipt in twee fases: eerst tot aan de afslag naar het Spui en dan het laatste stuk, richting de Munt. De Rode Loper gaat vanaf 22 februari weer verder met de bestrating.

Impressie nieuwe inrichting zuidzijde Rokin. Bron: De Rode Loper
Marian Breeman op het Rokin. Foto: Rode Loper.
Marian Breeman op het Rokin. Foto: Rode Loper. Impressie nieuwe inrichting zuidzijde Rokin. Bron: De Rode Loper

Wat betekent dit voor het verkeer?

“Eerst maar even over de eerste fase. Voetgangers kunnen langs het werk blijven lopen, maar de fietsers over de ventweg tussen Spui en de Munt worden wel omgeleid via het Spui. Fietsers richting Centraal Station worden omgeleid via de oostzijde. Door de fietsers om te leiden is er voldoende ruimte voor het autoverkeer. Dat hoeft daardoor niet omgeleid te worden. Over de tweede fase vertel ik een andere keer.”

Nog meer gevolgen?

“Voor de reizigers met het Openbaar Vervoer verandert er niet veel: de trams kunnen gelukkig gewoon doorrijden. Wel komt de halte Spui richting CS tijdelijk te vervallen, maar daarvoor in de plaats is een tijdelijke halte ingericht langs de rijbaan vóór V&D.” Voor de ondernemers langs het werk is het uiteraard ook even wennen. Wijnemenjemee gaat binnenkort bij een aantal van hen langs om te vragen hoe zij omgaan met de tijdelijke situatie. We kunnen ons natuurlijk voorstellen dat het bijvoorbeeld lastig bevoorraden is met die werkzaamheden voor de deur.

Wanneer start de Rode Loper aan de Oostzijde van het Rokin?

“Momenteel loopt de aanbesteding, dus dat duurt nog wel even. We verwachten dat we in mei aan de oostzijde kunnen starten, maar dat weten we nog niet zeker.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

18-05-2016 | 08:40

@Reinder Rustema. Ik ga er van uit dat u de stalling in het station bedoelt? De verwachting is dat die niet eerder open gaat dan het station. Ook de stalling moet nog afgebouwd worden. Met groet, Margreet.

Foto van volger

Manon

15-05-2016 | 06:44

@ReindeR Rustema We vragen het voor u na. Fijne Pinksterdagen. 

Foto van volger

ReindeR Rustema

14-05-2016 | 21:51

Gaat de fietsenstalling ook eerder open dan het metrostation?

Foto van volger

n-evo

12-01-2016 | 10:48

“Momenteel loopt de aanbesteding, dus dat duurt nog wel even. We
verwachten dat we in mei aan de oostzijde kunnen starten, maar dat weten
we nog niet zeker.”

Waarom wordt dat apart aanbesteed i.p.v. beide kanten in 1 keer?

Foto van volger

Fabian

11-01-2016 | 14:31

De fietspaden langs de rode loper zijn véééééls te smal zoals anderen hier al eerder hebben gemeld.

Ik had op zijn minst de huidige brede stoeprand van het trottoir bij het fietspad getrokken. Er staan daar toch al genoeg opstakels waardoor voetgangers die rand niet gebruiken. Die 30 cm extra scheelt al een hoop.

Foto van volger

Antje Ha

11-01-2016 | 09:30

Oei, het staat gelijk in een rapport, hoewel de suggestie natuurlijk is dat de fietsers wel moeten. Ze kunnen niet anders dan asociaal rijden en doen.

http://www.at5.nl/artikelen/151546/fietspaden-te-druk-fietsers-zitten-elkaar-in-de-weg

“Maar ook het gedrag van de Amsterdamse fietser zelf laat nog wel eens te wensen over. Al zijn er volgens Nepveu verzachtende omstandigheden. ‘De infrastructuur dwingt fietsers er ook soms ook toe om een klein overtredinkje te maken.’ “

Foto van volger

Antje Ha

10-01-2016 | 09:56

En gaan de taxi’s daar nog steeds over de trambaan??? Dat is toch een anomalie die al lang opgeheven had moeten worden. Hoeveel aanrijdingen met doden en gewonden zijn er al niet geweest door die taxi’s, hard rijdend in voetgangers rijk gebied.

Aardig is ook dat je in het wereldvreemde plaat je niet één voetganger ziet over steken terwijl dat toch strijk en zet is. Wel zie je fietsers op het voetpad. Net als overal ben je als voetganger een prooi voor voortjakkerende fietsers die geen enkele verkeersregel in acht nemen. Samengenomen met de taxi-tram-baan ben je daar je leven niet zeker. Beter kun je maar waar mogelijk het Rokin mijden en op Centraal al kiezen voor een Rokinmijdende wandelroute.

Foto van volger

Explorer

07-01-2016 | 17:04

@Alain Ik mis een knop ‘bewerk bericht’ hier..

Foto van volger

Alain

07-01-2016 | 16:12

Ik bedoelde natuurlijk Margreet…

Foto van volger

Alain

07-01-2016 | 16:11

@Cor Sibbel
Precies, dat bedoelde ik. @Marlo: dank.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

07-01-2016 | 15:57

@Cor Sibbel. Ik zal bij Marian Breeman navragen wat de plannen zijn voor de definitieve tramhaltes op het Rokin en met name bij het Muntplein. Met groet, Margreet

Foto van volger

Cor Sibbel

07-01-2016 | 15:49

De vraag van Alain was waar komen de definitieve tramhalten,

ik lees er verschillende berichten over.

Cor.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

07-01-2016 | 15:22

@Alain. De halte Spui richting het CS komt tijdelijk te vervallen. Daarvoor in de plaats hebben we een tijdelijke halte ingericht langs de rijbaan vóór V&D. De huidige tijdelijke tramhalte bij V&D voor de trams richting Rembrandtplein en Vijzelgracht blijft langer in gebruik. Met groet, Margreet.

Foto van volger

Alain

07-01-2016 | 15:09

He. Komt de halte Muntplein dan toch terug? Met een stop in beide richtingen?

14