Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Renovatie station Weesperplein: complex met een harde einddatum
3
3 maanden geleden
Philip :
Woon om de hoek en maak dus regelmatig gebruik van station Weesperplein. Nooit ...

Renovatie station Weesperplein: complex met een harde einddatum

Marlo de Kat : Metro en Tram 18 juli 2018 Oostlijn

Met 4 liften, 2 nieuwe trappen, 4 winkelruimtes en 1 te sluiten toegang was station Weesperplein al een uitzondering en vreemde eend in de bijt vergeleken met de andere 15 stations die we renoveren. Na 15 maanden kijken Robert Maat, projectmanager Hegeman en Bas de Jong, projectmanager Metro en Tram terug op een geslaagde operatie met een harde einddatum.

Bas de Jong: “In mei 2017 ging de eerste toegang bij de Stadstimmertuin dicht, vrijdag 20 juli gaat de laatste bij de Sarphatistraat open. Precies op tijd, want de eis was dat station Weesperplein vóór de start van de Noord/Zuidlijn klaar moest zijn. Dan gaat immers het hele OV van Amsterdam veranderen.” Nu stoppen er 28 trams per uur op Weesperplein, in iedere richting 14. Vanaf 22 juli zijn dat er twee keer zoveel. De verwachting is dat er 50 procent meer reizigers gebruik van gaan maken dan nu en dat een deel hier overstapt op de metro.

Zoek de verschillen...
Zoek de verschillen...
20180705 oostlijn divers [Ge Dubbelman] (21)
Foto Gé Dubbelman

Kleine fases

Robert Maat: “In dit station hebben we in veel kleine fases gewerkt, zodat reizigers met zo min mogelijk hinder de metro konden nemen. Steeds waren enkele toegangen dicht, was er eentje klaar dan sloten we een volgende. Dat betekende wel dat er bouwschotten in de hal stonden, maar er bleef voldoende ruimte over voor honderden reizigers in de drukke ochtendspits.”

Leugenplaatjes

De heren krijgen twee beelden te zien; de artist impression die vijf jaar geleden is gemaakt en de foto die vorige week is geschoten. Het verschil is te zien, maar groot is het niet. Robert: “Leugenplaatjes worden artist impressions wel eens genoemd. Dat klopt bij Weesperplein zeker niet.”

Mooi

Robert vertelt over een ontmoeting met een oudere bouwvakker: ”Loop eens mee naar de hal en kijk hoe mooi het geworden is. De man was zo trots op het resultaat dat hij het aan iedereen wilde laten zien. Dat doet je goed en ik moet zeggen de mannen hebben heel hard gewerkt: om voor 20 juli klaar te zijn, waren ze bijna iedere nacht hier.”

Wat en hoe

De rolverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is duidelijk; Bas gaat over het ‘wat’ en Robert over het ‘hoe’. Bas: “Op station Weesperplein stond op de rol: een tweede lift van straat naar hal, de renovatie van 3 bestaande liften, 2 nieuwe trappen van het perron naar de hal, 4 nieuwe winkels met houten puien, vervanging van de stationsborden en camera’s, voorbereiding van een fietsenstalling, het opnieuw monteren van het kunstwerk Luchtspiegelingen in de hal, het verplaatsen van alle poortjes en meer glas bij de toegangshuisjes. Daarnaast moesten we natuurlijk ook nog de ‘standaard’ dingen doen, zoals het tegelen van de wanden en stralen van het beton. ”

Geen avondsluitingen

“Voor ons als aannemer was het een uitdaging om dat te maken met zo min mogelijk hinder voor reizigers”, vertelt Robert. “Zo waren voor de renovatie aanvankelijk één lang weekend van 4 dagen en 72 lange nachten gepland om o.a. de betonnen pilaren te stralen tussen de rails. Dan zou het station 4 dagen én 72 avonden vanaf 20.30 uur gesloten zijn. Een ramp voor bezoekers van Carré bijvoorbeeld, of studenten met avondcollege. Door handig te plannen en te werken in kleine fases, hebben we die nachten niet gebruikt. Daar heeft de reiziger niets van gemerkt en dat is goed zo.”

Aanvoer per spoor

Robert vervolgt: “Ook hebben we al het afvoer van sloopmateriaal en de aanvoer van bouwmateriaal per spoor gedaan. ’s Nachts als de metro niet rijdt, kwamen de diepe wagens de tunnel in met bijvoorbeeld tegels en op de terugweg namen ze het sloopafval mee. Dit om de stad zo min mogelijk te belasten met vrachtwagens.”

Met een kleurtje

Bas geeft antwoord op het raadsel van de bouwhekken rond de liften; “Ja, de liften van straat naar hal zijn gewoon in gebruik. De bouwhekken staan er om de lifthuisjes te beschermen. Deze zijn na het stralen heel lelijk onder de verf tevoorschijn gekomen. Dat was een enorm dilemma. Het ontwerp was ‘beton brut’, maar tegen welke prijs. Daarom hebben in overleg met aannemer Hegeman en de architecten van Group A besloten om er een anti-graffiticoating op te zetten met een lichte grijze kleur. Zo camoufleren we de onregelmatigheden in het beton. Nu we de oplossing weten, gaan we hier voor en na de bouwvak mee aan de slag. Daarna ruimen we de hekken natuurlijk op.”

De gerenoveerde lift.
De gerenoveerde lift. Foto Gé Dubbelman

Luchtspiegelingen terug

En de lege lichtbakken in de hal? “Dat is het kunstwerk Luchtspiegelingen van Matthijs van Dam dat tot 2011 boven beide perrons hing. De lichtbakken hangen sinds twee weken in de hal en in één bak hangt een kunstwerk als proef. Nu blijkt dat de magneten achter de stalen kunstplaten metalen deeltjes uit de lucht aantrekken. Dan zijn er vierkantjes zichtbaar in het kunstwerk en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom zijn collega’s nu bezig een andere manier van bevestigen te bedenken. Er wordt aan gewerkt, zoals dat heet.”

Compliment

Robert wil nog compliment kwijt aan GVB en de collega’s van Metro en Tram: “Van alle kanten kregen we medewerking om de renovatie in fases uit te voeren. Soms zelfs om werk naar voren te halen, of om werk tegelijkertijd te doen. Dat stond niet in de planning, maar bleek in de praktijk toch mogelijk. En mede dankzij die instelling hebben we de einddatum van 20 juli mooi gehaald. En daar ben ik heel trots op!”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Philip

18-07-2018 | 20:51

Woon om de hoek en maak dus regelmatig gebruik van station Weesperplein. Nooit overlast gehad en vind dat het héél mooi wordt.

Bedankt voor al het harde werk!

Foto van volger

Boy_0299

18-07-2018 | 14:30

Dag,

Worden de kappen bij de metrohaltes nog aangepast ?Nnu de andere ingangen allemaal vernieuwd zijn ogen de ronde overkappingen vrij ouderwets.

Mooier zou zijn als ze aangepast worden naar styl van andere metro-ingangen.

Foto van volger

Aron

18-07-2018 | 14:11

Wij willen Flickr, wij willen Flickr!

3
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Aron 1
Boy_0299 1
Philip 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Update bovengrondse stations stationsrenovatie Oostlijn
16 augustus 2018 : Susanne Visser

Update bovengrondse stations stationsrenovatie Oostlijn

Susanne Visser : Vervoerregio Amsterdam 16 augustus 2018
Renovatie Oostlijn: Nog steeds signaalstoringen bij proefplafonds
6 augustus 2018 : Susanne Visser

Renovatie Oostlijn: Nog steeds signaalstoringen bij proefplafonds

Susanne Visser : Vervoerregio Amsterdam 6 augustus 2018
Brutalen hebben De Halve Wereld boven station Waterlooplein
5 juli 2018 : Marlo de Kat

Brutalen hebben De Halve Wereld boven station Waterlooplein

Marlo de Kat : Vervoerregio Amsterdam 5 juli 2018
Als de metro stopt, gaan wij nog even door met de renovatie Oostlijn
3 juli 2018 : Susanne Visser

Als de metro stopt, gaan wij nog even door met de renovatie Oostlijn

Susanne Visser : Vervoerregio Amsterdam 3 juli 2018