Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Rapport Rekenkamer Amsterdam over renovatie Oostlijn
12
3 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Gé Ik heb het aangepast. Excuus.

Rapport Rekenkamer Amsterdam over renovatie Oostlijn

Michiel Jonker : Metro en Tram 27 januari 2016 Oostlijn

Vandaag verscheen een rapport van de Rekenkamer Amsterdam over de renovatie van de Oostlijn. De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het project dat erop gericht was de tunnelveiligheid te verbeteren, het zogenoemde project ‘Vluchtwegmaatregelen’. Het onderzoek gaat over de periode 2004 tot en met 2014. In 2012 kwam dit project onder onze verantwoordelijkheid. Daarna hebben wij op wijnemenjemee.nl regelmatig verslag gedaan van de werkzaamheden.

Rapport

Het complete rapport van de Rekenkamer en de reactie van het college van Burgemeester en Wethouders staan op de website van de Rekenkamer Amsterdam (samengevoegd in één document).

Over drie weken wordt het rapport besproken in de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid. Daarna publiceren wij een uitgebreider artikel hierover op onze site.

 

.

Renovatie van de oostlijn zomer 2013.
Het werk aan de renovatie van de oostlijn.
Het werk aan de renovatie van de oostlijn. Foto: Gé Dubbelman Renovatie van de oostlijn zomer 2013. Foto: Gé Dubbelman

 

 

 

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

30-01-2016 | 19:07

@Gé
Ik heb het aangepast. Excuus.

Foto van volger

Gé Dubbelman

30-01-2016 | 10:59

correctie naamsvermelding foto boven artikel:

https://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/15655251904/in/album-72157632582559039/

Met vriendelijke groet,

Foto van volger

Egbert Six

29-01-2016 | 15:19

@n-evo Ik ben jaloers. Kun je tegelijkertijd in alle stations van de NZ-lijn kijken. 😉

Foto van volger

n-evo

29-01-2016 | 15:09

En nu zijn het er 3 (en misschien wel 4 na deze post)! Whoohoo!

Foto van volger

n-evo

29-01-2016 | 14:40

Leuk zo’n digitale multiple personality disorder. Ach, beter hier dan in het echt! Haha 😉

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

29-01-2016 | 10:19

@Alain
Ik zie ook meerdere n-evo’s. Maar 1 ding tegelijk hoor, we zijn nu aan het zoeken naar het probleem mobiele versie Windows 8.1 😉

Foto van volger

Alain

29-01-2016 | 09:36

Het valt me overigens op dat n-evo een meervoudige persoonlijkheidsstoornis aan het ontwikkelen is (zie ‘Meest actief in deze discussie’). Of ligt dat aan mij?

Foto van volger

Alain

29-01-2016 | 09:34

China is nou inderdaad niet per se een land waaruit je de praktijken als lichtend voorbeeld moet gaan nemen. Of je moest hier ook een eenpartijenstelsel willen inrichten dat alles voor je bepaalt. Of je de door onze vorige generaties zwaarbevochten rechten – bijvoorbeeld het ongestraft je ongezouten mening spuien op een website als deze – zou willen inruilen voor een metrolijn die een paar jaar eerder klaar is? Ik durf wel te stellen dat een website als wijnemenjemee onder Chinees gezag überhaupt ondenkbaar is. Maar misschien vergis ik me en reageren onze Chinese tegenvoeters enthousiast mee op de dagelijkse artikelen die de redactie van de Pekinese wijnemenjee (我们将带您) ophoest. Mijn kennis van het Chinees is wat roestig, dus ik kan dat niet verifiëren.

Foto van volger

Peter

29-01-2016 | 08:58

Tsja, China.

Men neme een kaart, een liniaal en een stift. Vervolgens wordt het snel uitgewerkt en wordt er een leger aan bouwvakkers ingevlogen, waarbij men het niet zo nauw neemt met zaken als Arbo, werktijden, veiligheid, CAO’s en andere ongemakken.  Als bouwbedrijf is het niet heel wijs om over meer- of minderwerk te gaan klagen bij de enige en almachtige opdrachtgever. En zijn er toch tegenvallers dan trekt men gewoon nog eens de portemonnee, zonder al te veel tijd te verliezen aan debatten en inspraakrondes.

Bovenstaand is natuurlijk enigszins gechargeerd maar toch. Het heeft soms zijn voordelen, zo’n systeem (op die manier hadden we hier al lang een Oost/Westlijn gehad. En een metro naar Amstelveen. En naar Zaanstad. En een tweede zeesluis bij IJmuiden. En een Zuiderzeelijn. En een HSL-Oost). Desondanks denk ik niet dat we ècht met hun zouden willen ruilen…

Foto van volger

n-evo

29-01-2016 | 07:25

@Frans Het verschil zal ‘m wel zitten in het feit dat we in Amsterdam niet bereid zijn lang het hele traject, de historische binnenstad Centraal Station inclusief, tegen de vlakte te gooien. 😉

Foto van volger

frans zondervan

28-01-2016 | 23:40

Aangemoedigd door deze site – en de voorganger – ben ik inmiddels een trouw volger van allerlei spoornieuws geworden. Railwaygazette. com is een geweldige bron van informatie. Zo las ik een paar dagen geleden dat de stad Nanning in Zuid-China – een stad mij wel bekend – een metrolijn van 10,4 km heeft aangelegd. (700 meter langer dan onze NZ-lijn. ) De testritten vinden nu plaats zodat op 28 juni a.s. de lijn in gebruik kan worden genomen. De bouw ervan is echter in december 2011 begonnen! Tien jaar later dan de NZ-lijn en anderhalf jaar eerder klaar dan de NZ-lijn. Iets doen we fout in Amsterdam. Kom niet aan met veiligheid want ik heb nog nooit iets over een metro-ongeluk in China gelezen.

Foto van volger

n-evo

28-01-2016 | 08:39

Een decennia bezig (2008 – 2018) met wat in essentie de renovatie van een knullig metrotunneltje van amper 4 km is. Het oplappen van de resterende bovengrondse stations wordt straks zo minimaal uitgevoerd dat ik dat er niet eens bij ga betrekken. De kosten van het project zijn inmiddels verdubbeld van 70 miljoen naar 140 miljoen euro.

Tientallen miljoenen euro’s belastinggeld die over de balk gesmeten worden en verdampen alsof het allemaal niks is. Vind het jammer dat bestuurders hier telkens mee wegkomen en dat er niet veel meer publieke verontwaardiging heerst.

12