Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
‘R-net’ op onze metroborden; wat is het?
51
3 jaar geleden
Tom :
Ik zag zojuist een m4 rijden waarvan 1 deel van de 3 delen in zilver/rood is ge ...

‘R-net’ op onze metroborden; wat is het?

Duco Vaillant : Metro en Tram 21 januari 2016 Oostlijn

Begin dit jaar hebben we bij station Amstelveenseweg de eerste nieuwe borden geplaatst. Bij onze volgers viel het R-net logo op. Waar staat R-net voor en waarom wordt R-net eigenlijk ingevoerd? We vragen het aan Bob van der Meulen, projectleider R-net bij de Stadsregio Amsterdam.

Waar staat de afkorting R-net voor? Een enkeling dacht dat dit stond voor Rotterdamnet.

“Haha. Nee, R-net staat voor Randstad-net. Dat mensen hier Regionet of zelfs Rotterdamnet van maken, is niet erg. Wellicht zouden we dit wel kunnen verbeteren door het duidelijker te vermelden op onze website: rnet.nl.”

Waarom is R-net ingevoerd?

“Het is ontstaan uit de kwaliteitsslag die we maken met het openbaar vervoer. We vinden het belangrijk om snel en met hoge frequenties te rijden. Speerpunten zijn betrouwbaarheid, dynamische reizigersinformatiesystemen, goede afstemming met de andere vervoerders in de Metropoolregio Amsterdam en een goede doorstroming van het OV door het verkeer. We vonden op een gegeven moment dat we deze kwaliteitsslag zichtbaar mochten maken voor de reiziger.”

Hoe is de huisstijl van R-net ontstaan?

“Het is begonnen met de Zuidtangent. Deze bus is geïntroduceerd met mooie haltes, vrije busbanen en hoge frequenties, kortom een hoogwaardige busverbinding. Na deze introductie is het MRA-net concept ontstaan. MRA staat voor Metropoolregio Amsterdam. Toen Zuid-Holland, Den Haag en Rotterdam zich bij MRA aansloten, zijn we op R-net uitgekomen.”

M5 metro met zowel R-net als GVB.
Bob van der Meulen.
Bob van der Meulen. M5 metro met zowel R-net als GVB. Bron: FromAtoB

Raken door R-net de lokale vervoermaatschappijen niet hun eigen identiteit kwijt?

“Ze leveren inderdaad wel een deel van hun identiteit in, maar hierdoor wordt het openbaar vervoer als één geheel wel meer zichtbaar. Daar zijn we niet de enige in. In bijvoorbeeld Londen rijden veel verschillende OV maatschappijen met de bekende rode bussen. Voor de streekvervoerders rondom Amsterdam is dit onderwerp nooit een punt van discussie geweest, dit in tegenstelling tot GVB en Metro en Tram. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en hebben we gezamenlijk een nieuwe huisstijl ontwikkeld voor de metro.”

Het wordt nu zichtbaar bij de Amsterdamse metro, komen erop de metro’s nu ook stickers met R-net?

“De kleuren van de M5 zijn al helemaal volgens de R-net huisstijl. Er komen nog stickers op de M5 met zowel R-net als GVB. Binnenkort krijgen ook de CAF/M4 metrovoertuigen van de Ringlijn deze nieuwe R-net bestickering. Deze metrostellen krijgen dezelfde kleuren, als de M5 metro’s.”

Krijgen de Amsterdamse trams ook nieuwe R-net kleuren?

“Voor de bestaande trams zijn er geen plannen. Wel wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur van de tram, het zogenaamde plusnet. Samen met de nieuwe dynamische borden op de tramhaltes wordt alles wel van R-net kwaliteit.”

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Tom

31-03-2016 | 19:17

Ik zag zojuist een m4 rijden waarvan 1 deel van de 3 delen in zilver/rood is gespoten, wanneer zou dat voor alle m4’s zo moeten zijn?

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 11:50

Dat is precies de vraag die ik hier heb uitgezet Alain.

Foto van volger

Alain

31-03-2016 | 11:11

Is er dan ooit sprake geweest van plannen om ook de koersrollen te vervangen?

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 11:03

@Maarten Ik zag die R-net CAF gisteren nog voorbij komen gewoon nog met de oude koersrollen. Helaas, helaas. Heb het ook altijd gek gevonden dat er geen hoofdlettergebruik is: alles lower case. Dus ‘gein’ i.p.v. ‘Gein’, ‘centraal station’ i.p.v. ‘Centraal Station’. Was dat vroegâh hippe GVB stylo? 😉 Haha

Foto van volger

Maarten

31-03-2016 | 10:43

Hmmm… bij nader inzien kan die nieuwe koersrol ook best een gevalletje wensdenken van mijn kant zijn… Ik zie dat groene nu niet meer zo…

Foto van volger

Maarten

31-03-2016 | 10:31

@Peetz0r Dat begrijp ik. Mijn punt is echter dat die stoelen binnenkort geplaatst zullen worden.

Voor wat betreft de koersrollen, in het filmpje van Huey-Dean van 25 maart (met het nieuwe exterieur) is op 2:09 iets te zien van een koersrol met een groene achtergrond (hoewel het een beetje onduidelijk is op de beelden). Het lijkt er dus op dat ook afscheid genomen wordt van de tramlijnkleuren

Foto van volger

Peetz0r

31-03-2016 | 10:19

@Maarten Mijn punt is, de stoelen in zowel 88 (de video) als 89 (gisteren zelf gezien) zijn gewoon de oude stoelen nog. Niks veranderd sinds 1996.

Foto van volger

Maarten

31-03-2016 | 10:15

Nog even geduld, bij wagen 88 is als eerste het interieur vernieuwd zonder dat er aan de buitenkant iets was veranderd. De renovatie gaat stapje voor stapje…

Zie voor de renovatie van wagen 88 dit eerdere filmpje van Huey-Dean van 8 maart jl.: https://www.youtube.com/watch?v=0jkZhJYkmtY 

Foto van volger

Peetz0r

31-03-2016 | 09:59

@Maarten Die pagina kwam ik ook tegen in mijn zoektochtje maar dat zijn overduidelijk niet de stoelen die ik gisteren gezien heb. Wellicht binnenkort…

Foto van volger

Maarten

31-03-2016 | 09:58

@Peetz0r De Reizigersadviesraad van de Stadsregio heeft op 2 december 2015 nieuwe stoelen getest voor de M4. Zie deze brief hier: http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/bin/5697d44aa37d6_20160113%20Revisie%20interieur%20CAF%20(M4)%20metrovoertuigen.pdf

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 09:58

@Peetz0r Volgens mij is het er ook nog maar eentje. :-p

Foto van volger

d'ouwe vos

31-03-2016 | 09:43

Huey-dean, ge zijt inderdaad nen held, zoals m’n belgische vriend die alhier enige dagen verbleef ook al opmerkte…! Goed gefilmd  !

Foto van volger

Peetz0r

31-03-2016 | 09:26

@n-evoDankje. Huey-dean is een held! Het stel in die video (89) is precies dezelfde als op mijn foto’s (ik heb meerdere foto’s, en op een andere is het nummer goed te zien).

Nu je het zegt zijn de stoelen inderdaad niet veranderd, zelfde vorm en bekleding. Enkel de kleur van het frame is anders. Het hele interieur lijkt onveranderd behalve de kleuren…

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 09:15

@Peetz0r Ik zal je de moeite besparen. Haha 😉 Hier een filmpje waarop iedereen het kan zien (vanaf 0m49s): https://www.youtube.com/watch?v=c1YjiiUX7fg

Vind dat grijze frame om rode stoelen, die op hun beurt weer blauwe GVB-bekleding hebben er een beetje typisch uit zien. Alsof het niet helemaal af is.

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 09:09

@Peetz0r Dat de CAFs plastic stoelen zouden krijgen heb ik ergens op een forum teruggelezen maar dacht ook dat het keer in de GVB-column op metronieuws.nl aan bod kwam. Dat laatste weet ik niet helemaal zeker meer. 🙁

Foto van volger

Peetz0r

31-03-2016 | 08:53

@n-evo Ik heb de schrijver van dat stukje wikipedia gevraagd naar zijn cerdere bron.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_gebruiker:Mojito#Interieur_M4

Ik zal zodra ik zo’n M4 nog eens tegen kom een foto van de stoelen maken. Met een beetje geluk is dat vandaag nog 🙂

Foto van volger

n-evo

31-03-2016 | 08:51

Vind de nieuwe huisstijl een hele opsteker voor die CAF-metrostellen! Ziet er heel netjes uit. Nog even afwachten op de nieuwe plastic stoelen.

Wel jammer dat de oude koersrollen met tramsymbolen er nog in zitten. Weet iemand van de staf hier of ze door GVB vervangen gaan worden met nieuwe koersrollen die de metrokleuren en de M-perfix dragen? Dat zou het geheel helemaal afmaken en de tramuitstraling definitief de nek omdraaien. 😉  De Zilvermeeuwen hebben die zelfs nog gekregen (de goede kleuren tenminste).

Foto van volger

Peetz0r

31-03-2016 | 07:58

@Egbert Six Ja, o.a. de stoelen lijken gloednieuw. 

Wikipedia zegt dit:

“In 2016 en 2017 zullen deze treinstellen een revisie ondergaan. Daarbij zullen onder meer de stoelen worden vervangen door een nieuw type kunststof stoelen dat lijkt op de stoelen die in de nieuwe M5-treinstellen zijn toegepast. Tevens zullen de 33 M4-stellen hetzelfde kleurenschema van zilvergrijs, rood en zwart krijgen als de M5-treinstellen, en voorzien worden van bestickering conform de huisstijl van R-net.”

De bronvermelding daarbij is bovenstaand artikel. Ik zie hierin niks over het interieur, enkel bestickering. Dus Wikipedia moet nog een bron gehad hebben ergens…

Foto van volger

Egbert Six

31-03-2016 | 06:27

@Peetz0r Leuke foto! Beperkt de aanpassing zich tot een nieuwe buitenkant of zijn de M4’s ook van binnen opgeknapt?

Foto van volger

Peetz0r

30-03-2016 | 21:47

Ik kwam vandaag ineens een M4 tegen die half oud en half nieuw was. Bij het uitstappen maar een foto gemaakt:

http://i.imgur.com/QnvWgo8.jpg

Foto van volger

Fred

29-03-2016 | 16:28

Hoe wordt het R Net lijnennet aangepast als de NZ lijn rijdt? Zowel RAI of Buikslotermeerplein lijken mij dan interessante haltes voor een begin/eindpunt van een regio buslijn. 

Foto van volger

Aron

27-01-2016 | 00:09

R-net is een ‘keurmerk’ en geen ‘merk’. Dus je hebt geen winst. Klachten moet je bij GVB of Connexxion inleveren.

Foto van volger

Ap Everaarts

26-01-2016 | 17:39

Kan ik straks met een dagkaart van R-Net met alle voertuigen van R-Net reizen. Nu kan ik met GVB-24 uur-kaart niet met de bus van Connexxion mee. Dat is dus wel een belangrijk winstpunt, want ik ga daar wel even van uit. 

Waar zou ik een klacht over R-Net kunnen indienen. Ik kan nergens een adres of postbus vinden.

Foto van volger

Jan-Kees Verschuure

23-01-2016 | 14:08

Zo’n logo is gestold beleid: hiermee zeggen bestuurders: kijk eens, het bewijs dat we werken aan beter OV is daar; ondertussen wordt bezuinigd op het lijnennetwerk.

Foto van volger

Frank

22-01-2016 | 18:57

R-net is vermoedelijk door een duur bureau bedacht. Feitelijk staat er niets anders dan ‘openbaar vervoer’

Foto van volger

Bert van Elswijk

22-01-2016 | 18:48

Vos, oude vriend, ook ik heb gehuild bij het afscheid van Riek. Old times…….

Foto van volger

n-evo

22-01-2016 | 18:42

@johan siemons Thnx 😉 Check jij je spaties en hoofdlettergebruik? Haha Groetjes terug!

@Duco Dus de R-net huisstijl is (uit praktische overwegingen?) aangepast aan het design van de M5, niet andersom.

Wel blij dat ze dat oude drukke ontwerp hebben laten varen. Snap de keuze voor dat hele donkere antraciet sowieso niet. Oogt extreem zwaar op grote voertuigen zoals trams en metro’s. Had dan alles zilver met rood gemaakt, i.p.v. dit onderscheid tussen bussen/trams en metro’s.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

22-01-2016 | 17:12

@Tommey
Ik heb van Bob een antwoord op uw vraag: “Het R-net is niet af. Het doel is R-net af te hebben in 2020. Onderdeel daarin vormt ook het probleemloos overstappen. Dat is niet alleen iets voor R-net maar betreft het openbaar vervoer in heel Nederland. Overigens hoeft bij overstappen niet opnieuw het instaptarief betaald te worden.”

Fijn weekend!

Foto van volger

johan siemons

22-01-2016 | 15:20

@n-evo

sorry, maar…alleen persoonsnamen krijgen een meervoud N . dus beide . met mijn hartelijke groeten hoor !

Foto van volger

Explorer

22-01-2016 | 13:46

R-Net in deze vorm vind ik een complete mislukking. Zoals eerder al aangehaald hebben ook laagfrequente lijnen het, die totaal niet in verhouding staan tot wat de Zuidtangent was.

Ook lijkt het net of R-Net een vervoerder is, het échte logo van een vervoerder staat alleen maar ergens heel klein achter een stukje tekst over zekerheid verstopt. Daar sta je dan met je GVB-dagkaartje terwijl je bus eraan komt, je weet helemaal niet of je wel of niet mag instappen! Ik vind dat R-Net alleen had moeten worden ingevoerd op de échte hoogfrequente snelle buslijnen, met een lijnnummer met R-prefix, een hip interieur en hippe haltes, maar NIET aan de buitenkant van de bus zodat nog steeds duidelijk is met welke vervoerder je te maken hebt.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

22-01-2016 | 13:06

@n-evo
Dat was inderdaad het eerste ontwerp. Het rood van de deuren is R-net rood. De zilvergrijze basis kleur van de M5 metro’s is als R-net kleur opgenomen de huisstijl en daarmee in overeenstemming met de (nieuwe) huisstijl.

Foto van volger

n-evo

22-01-2016 | 12:04

*beiden

Foto van volger

n-evo

22-01-2016 | 12:03

Alain haalt punten aan waarmee ik ook zit. Snap er ook weinig van wat een laagfrequente streekbus en hoogfrequente metrolijn met elkaar gemeen hebben dat ze bieden onder de R-net vlag rijden.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

22-01-2016 | 10:42

@Jelle
In februari publiceren we op deze website een update over de CAF/M4 met daarin ook het nodige beeld. U houdt kortom nog een schets van de CAF/M4 van ons tegoed. 🙂

Foto van volger

d'ouwe vos

21-01-2016 | 21:55

ik vind meneer Bob van der Meulen met dat brilletje ook zo op een Koot en Bie typetje lijken.  en nu hou ik erover op, de sop is de kool niet waard of omgekeerd.

Heel wat anders ( and now for something completely different ) : Vandaag heb ik weer geluisterd naar  ” Amsterdam huilt ” van Rika Jansen die vandaag is overleden op 91 jarige leeftijd. Als jongen van 18 ging ik naar Amsterdam als jong studentje en woonde eerst op de Prinsengracht, toevallig naast het Achterhuis en daarna op de Weesperstraat en wilde wel eens weten wat er in de oorlog om de hoek allemaal gebeurd was..( mijn ouders hadden daar nooit over gepraat ) . Ergens in een studentenkroeg op een jukebox hoorde ik toen:  ” Amsterdam huilt “.  Ik was op slag verloren.  Een wereld ging voor mij open. 

https://www.youtube.com/watch?v=CsVFOpnZSWo

Foto van volger

Tommey

21-01-2016 | 21:49

R-Net is geen netwerk. Niet. Ook niet “net niet”, maar helemaal niet.

Pas als ik probleemloos over kan stappen zonder opnieuw instaptarieven te betalen van het ene naar het andere onderdeel van R-net, dan begint het ergens op te lijken.

Of vergis ik me nu? Ik word graag gecorrigeerd.

Foto van volger

Thomas

21-01-2016 | 20:30

R-net ZOU heel nuttig kunnen zijn. In een vrije marktwereld, waarin plaatsen met steeds meer verschillende vervoerders te maken hebben, en waarin Amsterdam-tickets van GVB bijvoorbeeld niet gelden voor Connexxionbussen, zou het heel nuttig zijn om voor reizigers weer één helder merk te creëren waarachter de echte bedrijven schuil gaan. Één website, één app, één toeristenticket, één informatiebalie, etc.

Zo werkt het ook in Parijs, waar de RER eigenlijk wordt gerund door de SNCF en de RATP maar reizigers hier niet mee gestoord worden.

Maar dat is dus niet het geval. Want als ik informatie wil over de Amsterdamse metro moet ik nog steeds naar GVB.nl en dat GVB-dagkaartje is nog steeds niet geldig in de Connexxionbus. Er is gekozen om R-net in te zetten als “kwaliteitskeurmerk.” Stom.

Foto van volger

Sneltram

21-01-2016 | 20:12

R-Net heeft zichzelf al te grabbel gegooid door direct allerlei verbindingen er in op te nemen die helemaal niet zo hoogwaardig zijn, bijvoorbeeld de voormalige Bizzliners in Waterland, die eigenlijk gewoon maar 2x per uur rijden en dan alleen in de spits.

Als je van R-Net iets wil maken waar de reiziger wat aan heeft, dan moet je de term R-Net alleen toekennen aan die lijnen die echt hoogwaardig zijn. Dat wil zeggen:

Ten minste 8x per uur in spits, 6x per uur in het dal en 4x per uur in de avond. Eerst rit voor 0600 uur, laatste na 2400 uur. Gemiddelde snelheid 25 km/uur. Lijn kan ‘s avond ingekort zijn, maar alleen als op het vervallen gedeelte een andere lijn dezelfde route rijdt met ten minst 4x per uur.

Als je zonder 1 uitzondering deze normering aanhoudt, dan weet een reiziger zeker dat als hij R-Net ziet, hij er van uit kan gaan dat hij niet lang hoeft te wachten, snel op zijn bestemming is en alle dagen van de week kan reizen. Dan heb je iets aan het kwaliteitskeurmerk R-Net.

Helaas is R-Net al verpruts. Het ene R-Net is het andere niet. Jammer.

Foto van volger

trolly

21-01-2016 | 19:29

Tsja, vragen, vragen…

De belangrijkste in de kop van het artikel: “…wat is het? Daarna n-evo: “..en waarom?” En  Alain: “Maar wat heb ik daaraan als reiziger?”

Lang lang geleden was al het OV geel. Behalve de stadsbussen hier en daar. Dat was niet goed, dus toen werd alles geprivatiseerd — althans min of meer — en ging de kleurdoos open. Daardoor was het OV niet meer herkenbaar, en er moest kwaliteit worden geslagen, dus vandaar: R-net.

Zoals anderen hier ook fijntjes te berde brengen, maakt dat voor de reiziger geen laars uit. Die wil gewoon een trein of metro, als dat niet kan een tram, of desnoods een bus, die rijdt naar waar hij/zij moet zijn, op het moment dat zij/hij bij de halte is. Dat is kwaliteit, de kleur en de onzin eromheen boeit niet.

Dat beantwoord meteen de vraag  d’ouwe vos: “Kan zo’n man niet gewoon nederlands praten?”

Nee dus.

Foto van volger

Andrew

21-01-2016 | 18:42

Allemaal onzin praat. Ik als reiziger vind het juist duidelijker dat elk maatschappij zijn eigen kleur heeft. Zo gingen de gele EBS bussen (inmiddels rood) richting Purmerend, de zuidagent is rood, GVB is wit en Connexxion is groen/blauwig. Als je bij een halte staat waar meerdere maatschappijen stoppen, kun je van afstand al zien of het de juiste bus is. Ook voor de toeristen handig lijkt me. De GVB-dagkaart kan alleen in de witte voertuigen van GVB gebruikt worden.

En wat moeit het de reiziger eigenlijk of de stadsbus in Rotterdam Zuid dezelfde kleur heeft als de stadsbus in Haarlem? De reiziger wil gewoon van A naar B en door allemaal dezelfde kleuren te hanteren wordt de reis er niet sneller op. 

Londen is één stad! De Randstad is een gewest met meerdere identiteiten en regionale culturen. 

Maar goed ik zeg niet dat het niet werkt, omdat het in Vlaanderen met De Lijn ook werkt. Ik vind het alleen jammer dat de vervoersmaatschappijen hun identiteiten verliezen. Over 10 jaar zal er dan een aanbesteding komen voor het gehele R-net. 

Foto van volger

Frank

21-01-2016 | 17:26

Als iets na uitleg nog steeds niet duidelijk is… Is het dus niet duidelijk. Dit wordt zo’n lege kreet die uiteindelijk wel weer verdwijnt.

Foto van volger

d'ouwe vos

21-01-2016 | 16:54

@Alain

Het is gewoon een promo-praatje van de een of andere nitwit die ingehuurd is om de zoveelste reorganisatie waar niemand om gevraagd heeft,  aan de man te brengen .  Ik zag nog zo’n vaagtaal voorbeeld.  ( Probeer het eens een paar keer achter elkaar uit te spreken zonder braakneigingen ).  Das ist ja zum kotzen.

“Ze leveren inderdaad wel een deel van hun identiteit in, maar hierdoor wordt het openbaar vervoer als één geheel wel meer zichtbaar “. 

Foto van volger

Alain

21-01-2016 | 15:48

Ik snap ook na dit potje bullshitbingo inderdaad nog steeds niet waar dat hele R-net nou voor moet staan. Een samenhangend netwerk? Nee, want het lijkt hapsnap toegepast te worden op lijnen die niet één logisch geheel vormen. Een uniforme huisstijl voor alle ov in een regio? Nee, want omdat het maar op enkele lijnen wordt toegepast, blijven er een hoop huisstijlen van regionale vervoerders bestaan. Een kwaliteits- of keurmerk? Daar heeft het nog wel het meest van weg. Maar wat heb ik daaraan als reiziger? Krijg ik garanties dat de metro’s, trams en bussen onder de vlag van R-net betrouwbaarder zijn? Kan ik er met één keer in- en uitchecken gebruik van maken? Tegen een uniform tarief? Is er één loket waar ik vragen kan stellen, reisinformatie kan opvragen en klachten kan indienen?

Foto van volger

d'ouwe vos

21-01-2016 | 12:28

Kan zo’n man nog gewoon Nederlands spreken ?  Wat een nietszeggende managers-blabla.

kwaliteitsslag, speerpunten, dynamische reizigersinformatiesystemen,

dynamische borden, “we vonden op een gegeven moment dat we deze kwaliteitsslag zichtbaar mochten maken voor de reiziger.” 

Foto van volger

n-evo

21-01-2016 | 12:23

@Peter Vind die impressie van M5 met échte R-net kleurstelling ook verschrikkelijk. Wat een ballentent van verschillende kleuren. Veelte druk.

Moet zeggen dat ik dat van die impressie hier ook al beetje die kant op vind neigen: op ieder zilver vlak zit wel een sticker met branding. Het lijkt wel een reclamezuil, en waarom?

Foto van volger

trolly

21-01-2016 | 12:10

@n-evo: Die gedachtengang kan ik volgen.

Maar… wat als de R-net plakkers op de M5’s zitten, die daarmee dan tot 2055 heen en weer pendelen tussen Uithoorn en Zaandam, zonder ooit overgeschilderd te worden volgens het kleurschema in je link? Rijden ze dan nu wèl of níet in de kleuren van de R-net huisstijl?

Foto van volger

Peter

21-01-2016 | 12:09

Ik vind het huidige, op de oude Zilvermeeuw gebaseerde kleurenschema van de M5 een stuk aantrekkelijker dan de ‘echte’ R-net uitvoering die op de jpg van n-evo hieronder te zien is. Daar zitten een paar onlogische dingen in. Zo is de dakrand en de rand om de kop in dat schema nog steeds zilvergrijs. Past niet echt met het donkergrijs van de zijwanden.

Ik heb ooit een plaatje gezien waarin het zwarte vlak rondom de voorruit van de M5 ook R-net rood was gekleurd. Niet echt fraai, in mijn ogen. Dan heb ik liever het huidige schema. Ook op de CAF/M4, en volgens mij zouden de Combino’s er ook aardig van opknappen.

Foto van volger

n-evo

21-01-2016 | 12:07

Wel nice trouwens dat de CAF’s dezelfde uitstraling krijgen als de M5’s. Wat meer uniformiteit kan geen kwaad. 🙂

Foto van volger

Aron

21-01-2016 | 12:01

Één keer GVB per treindeel lijkt me wel genoeg. Om en om een grijs vlak leeglaten aub.

Foto van volger

Jelle

21-01-2016 | 11:54

Is er ergens een schets van de CAF/M4 in R-Net huisstijl? Ben erg benieuwd! 

Foto van volger

n-evo

21-01-2016 | 11:44

“De kleuren van de M5 zijn al helemaal volgens de R-net huisstijl.”

Dat klopt niet. De kleuren van de M5 zijn gebaseerd op de originele kleurstelling van de Amsterdamse metro. R-net hanteert een rode front en bovenkant van het voertuig met donkergrijze (antraciete) flanken. De M5 heeft een overwegend zwarte kop met zilveren flanken en rode deuren. Een M5 in R-net kleurstelling zou er ongeveer zo uit komen zien (tweede voertuig van boven):

http://www.maessenweb.nl/wp-content/uploads/r-net-voertuigen.jpg

Wat de website hier laat zien is de Amsterdamse metro kleurstelling met R-net logo’s.

51