Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Project IJSEI: fietstunnel CS gaat open
26
3 jaar geleden
n-evo :
@Renske Thnx voor het antwoord! Verklaart een hoop 🙂

Project IJSEI: fietstunnel CS gaat open

Renske van Bers : Metro en Tram 20 november 2015 Centraal Station

Na de opening van de autotunnel afgelopen juli, volgt nu een nieuwe mijlpaal voor de IJzijde van Amsterdam CS. De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel gaat morgen, zaterdag 21 november, open. Mét het grootste handgeschilderde tegeltableau van Nederland!

Charles Mann, projectmanager IJSEI, is er blij mee: “De tunnel is voor fietsers en voetgangers een directe, comfortabele verbinding tussen de binnenstad en het IJ waarmee de drukke routes rondom het station ontlast worden.” De tunnel is niet alleen praktisch maar ook mooi, vindt hij. “Er is een heel duidelijk onderscheid tussen het voetgangers- en fietsers deel. Het zijn als het ware twee haakjes die in elkaar grijpen. En het tegeltableau is prachtig.”

Haringvloot

Met meer dan 77.000 tegels is dit het grootste handgeschilderde tableau van het land, naar een ontwerp van Irma Boom. Charles: “Mensen die het tableau hebben gezien – bijvoorbeeld op de Dag van de Bouw of tijdens een rondleiding – zijn altijd heel enthousiast. Het tableau is een variatie op een voorstelling van een oorlogsschip en een haringvloot. Het oorspronkelijke zeegezicht is gemaakt door Cornelis Bouwmeester en dateert uit de eerste kwart van de 18e eeuw.”

Hierboven ziet u in het filmpje hoe de tegels werden aangebracht.

‘Preview’ fiets- en voetgangerstunnel

En deze zaterdag gaat de tunnel dan eindelijk open. Charles: “Alle volgers zijn morgen welkom. Tussen 11.30 uur en 15.00 uur is er een speciale preview met een foto-expositie over de tunnel (‘the making of… ‘). Ook de rest van de IJzijde is in beeld. Bouwers en ontwerpers zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Dus komt allen!”

De 3 meter hoge tunnel is 110 meter lang en 10 meter breed. De wanden van het fietspad zijn bekleed met stalen roosters, met geluidsabsorberend materiaal. De tunnel is gebouwd door ProRail, in opdracht van de gemeente Amsterdam. Benthem Crouwel Architecten zorgde voor het ontwerp.
De 3 meter hoge tunnel is 110 meter lang en 10 meter breed. De wanden van het fietspad zijn bekleed met stalen roosters, met geluidsabsorberend materiaal. De tunnel is gebouwd door ProRail, in opdracht van de gemeente Amsterdam. Benthem Crouwel Architecten zorgde voor het ontwerp.

In gebruik

Na 15.00 uur gaat de tunnel in gebruik voor alle fietsers en voetgangers. Om 15.30 uur gaat ook de Kiss+ride-strook open. Dit maakt het mogelijk om reizigers gemakkelijk af te zetten of op te halen aan de De Ruijterkade. De kiss+ride plekken zijn vanaf de westzijde te bereiken via de toegang naast de autotunnel die ook door de taxi’s wordt gebruikt. Het westelijke deel van de kade is nu vrijwel klaar. Komende maand zijn er hier langs de kade nog laatste werkzaamheden.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

n-evo

27-11-2015 | 11:00

@Renske Thnx voor het antwoord! Verklaart een hoop 🙂

Foto van volger

Remko

27-11-2015 | 10:13

@Renske, dank je voor het navragen. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Ik blijf bij mijn standpunt dat het geldverspilling is. 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

27-11-2015 | 09:44

@Remko, project IJSEI blijft bij het eerder gegeven antwoord. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

27-11-2015 | 09:42

@N-evo, ik heb het antwoord van IJSEI: Achter het hekwerk zit geluidsisolerend materiaal, waardoor de tunnel niet of nauwelijks galmt. Wat natuurlijk ook helpt qua geluid, is dat de tunnel niet toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

27-11-2015 | 09:35

@Eva en n-evo, Antwoord van IJSEI: Vanwege de (sociale) veiligheid is gekozen voor deze heldere verlichting, die ertoe bijdraagt dat fietsers en voetgangers zich ook in de avond prettig kunnen voelen in de passage. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 15:22

@N-evo, ik vraag het aan IJSEI. Groet, Renske

Foto van volger

n-evo

25-11-2015 | 15:02

Ha Renske! Nu ik je toch spreek… 😉 Waarom is de fietskant van de tunnel eigenlijk volledig van hekwerk, wat zit erachter?

Foto van volger

d'ouwe vos

25-11-2015 | 10:05

@Renske van Bers, Metro en Tram

Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik er nog niet doorheen geslopen ben….

Het is te druk hier in nieuwe huis.. verfspatten nog overal en vandaag komt Trolly langs voor raam in badkamer ( yes, its him ) . en meer van dat soort dingen.

Maar de vos komt zeker polshoogte nemen ! 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 09:09

@Remko, ik leg uw reactie voor aan IJSEI. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 09:08

@D’ouwe vos, maar wel mooi he?! Groet!

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 09:03

@Eva, volger N-evo zei hier inderdaad ook al wat over; ik geef het door aan IJSEI. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 09:02

@N-evo, ik geef het door aan IJSEI;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-11-2015 | 09:01

@Jaap, ik ga in december langs bij project De Entree dan leg ik uw vragen voor. Groet, Renske

Foto van volger

Jaap

24-11-2015 | 12:07

Gisteren even doorheen gelopen. Prachtig geworden. Wel wat wanordelijk als je er aan Centraal Station zijde uit komt fietsen. Je loopt daar de ene na de andere fietsenfuik in. Wordt er nog wat aan die doorstroom gedaan? Bijvoorbeeld Spuistraat autovrij? Of in elk geval direct na fietstunnel wijziging zodat er niet toeristen alle kanten op krioelen.

Foto van volger

n-evo

23-11-2015 | 08:25

Ben er gisterenavond even doorheen gelopen.

Positief: de tegels zijn prachtig en de tunnel ruim. Erg prettig dat je nu op deze manier naar ‘t IJ kan.

Negatief: vond de verlichting nogal tegenvallen. De andere kant van de tunnel die volledig uit hekwerk bestaat geeft een extreem kille fibe. Het contrast tussen links (hekken) en rechts (tegels) kan niet groter al had je het geprobeerd.

Foto van volger

eva

22-11-2015 | 14:48

Vandaag gezien….mooi. Zou eigenlijk veel *beter/mooier uitgelicht moeten worden! Dat TL-licht doet het geen recht! *Tip?

Foto van volger

d'ouwe vos

22-11-2015 | 09:47

ik durf er eigenlijk nu niet meer legaal door heen te lopen of the fietsen.. 

na al het illegale geloop van de afgelopen jaren is de grap er een beetje af….

de vos heeft een vriend uit Belgie over de vloer… de tv staat de hele dag aan over Brussel.. godallemachtig wat een gedoe.. morgen waarschijnlijk weer meer hier.

Foto van volger

Remko

21-11-2015 | 05:53

@Ger, ik ben zeer ervaren, zowel aan de ontwerp als management-kant van grote projecten met vele kilometers kabel. 

Naast de NZ lijn tunnel, bevinden zich in CS diverse tunnels met kabelgoten. 

De buizen voor kabels in de fietstunnel zijn daarom overbodig en een grote geldverspilling.

Daarnaast zijn de luiken te groot en zitten onnodig dicht op elkaar.

Foto van volger

Ger Vermij

20-11-2015 | 23:17

@Remko, ik heb in mijn leven zeer vele honderden meters kabel verwerkt. Dat men bij de bouw van deze tunnel gelijk een extra makkelijke kabelweg heeft ingepland is volgens mij een zeer goede gedachte geweest. De later in een stationsgebouw aanbrengen van kabelwegen is veel duurder en kost veel meer tijd dan deze oplossing. Bedenk dat deze eventueel nog aan te brengen kabels waarschijnlijk voor verlichting en prorail zullen zijn. Dus geen kabels welke door de NZ-lijn tunnels zullen lopen.

Foto van volger

trolly

20-11-2015 | 17:55

@Remko (overigens met enige aarzeling, want het betreft je eigenlijk niet persoonlijk): Dit is een discussie waarin bestuurders en bouwers het moeilijk goed kunnen doen. Hier wordt een infrastructurele voorziening gemaakt, die in de toekomst wel eens èrg handig zou kunnen blijken. Mij lijkt het dus een zinvolle besteding, terwijl jij zegt dat er betere alternatieven zijn.
Elders worden dergelijke voorzieningen niet getroffen (bijvoorbeeld parkeren onder busplatform Noord), en ook dat levert een storm van protest op. Ten onrechte, lijkt me.
Zelf doe ik graag mee zodra de Amstelveenlijn langs komt, maar ik realiseer me ook, dat we een hoop ongebruikte infrastructuur hebben.
Moraal: ook ik vind dat er te weinig capabele helderzienden onder de planners en bestuurders zijn, maar we zullen het ermee moeten doen.

Foto van volger

Remko

20-11-2015 | 15:43

@Renske, dank voor de snelle reactie. Ik blijf het echter een zeer vreemd verhaal vinden. Er zijn genoeg mogelijkheden kabels door het station te leiden van noord naar zuid. Dit is overbodig en daarmee een grote en zinloze verspilling.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-11-2015 | 15:30

@Remko, hierbij het antwoord op uw vraag: De luiken zijn de afsluiting van trekputten om doorgaande kabels en leidingen van noord naar zuid en vice versa te kunnen trekken. Zonder trekputten is dit lastig. Deze voorziening is de uitwerking van een eis dat er in de toekomst doorgaande kabels en leidingen moeten worden getrokken. Het had dus niet zonder deze luiken gekund. Groet, Renske

Foto van volger

Ger Vermij

20-11-2015 | 13:53

Helaas kan ik niet bij deze opening aanwezig zijn.

Gelukkig heb ik zo’n twee jaar geleden de tegels al enkele malen mogen bewonderen.

binnenkort als wandelaar weer eens doorwandelen, eens kijken of die eene tegel nog op z’n kop zit.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-11-2015 | 12:54

@Remko, ik heb uw reactie bij IJSEI neergelegd. Groet, Renske

Foto van volger

Remko

20-11-2015 | 12:42

Foutje in mijn reactie: “nodig” moet “mogelijk” zijn.

Foto van volger

Remko

20-11-2015 | 12:34

Ik had de kans al even te kijken in de tunnel en zag een forse hoeveelheid grote luiken in het voetpad openstaan. De luiken zijn circa 1m2 groot, zo te zien van hoge kwaliteit, dus erg duur, en eronder zit haast geen ruimte, alleen wat kabels en wat er uit ziet als een voorschakelapparaat. En een laag water, wat vast niet de bedoeling is. 

Waarom is dit zo gedaan? Had het niet zonder deze luiken gekund? Er zijn vast veel goedkopere oplossingen nodig, zonder luiken in het voetpad.

26