Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Opstelterreinen metro; groter en moderner

Opstelterreinen metro; groter en moderner

Renske van Bers : Metro en Tram 24 maart 2014 Materieel

Dat de Zilvermeeuw aan vervanging toe is, is duidelijk: het beestje kreunt en piept en ziet er niet meer zo supersonisch uit, als bij zijn introductie eind jaren ‘70. Maar met de komst van de vervangende Metropolis – met 116 meter, 79 meter langer dan de Zilvermeeuw – zijn ook de opstelterreinen waar het onderhoud plaatsvindt, toe aan een stevige opknapbeurt.

Met zijn neus er bovenop
Hoe deze opknapbeurt in zijn werk gaat vertelt Projectleider Janthijs de Haan. Werkzaam op de Contactweg zit hij met zijn neus op het opstelterrein bij de Isolatorweg, dat nu rigoureus wordt aangepakt. Janthijs: “Deze werkzaamheden zijn inderdaad lekker dichtbij, maar we werken ook nog aan de uitbreiding van het opstelterrein bij de Amstel en bij Gaasperplas.”

Uitbreiding en vernieuwing
De opstelterreinen zijn na een periode van zo’n 35 jaar toe aan vernieuwing. Janthijs: “Natuurlijk moeten de terreinen aangepast worden omdat er nieuwe metro’s komen die een stuk langer zijn dan de huidige Zilvermeeuw, maar de terreinen zijn ook sterk verouderd. Daarbij rijden er met de komst van de Noord/Zuidlijn straks veel meer metro’s in Amsterdam en ook daarvoor moeten we ruimte creëren. Dat betekent dat we op Isolatorweg van 4 naar 12 opstelsporen gaan, op Amstel van 11 naar 15 en op Gaasperplas van 4 naar 6.”

Wasstraat en quick-service
Als we een kijkje nemen bij de Isolatorweg, wordt duidelijk hoe damwanden het terrein zullen verbreden en hoe lang het terrein eigenlijk wordt. Janthijs: “We gaan hier een wasstraat aanleggen om de metro’s goed schoon te houden, net als bij het opstelterrein aan de Amstel. Op  Amstel realiseren we  ook een ‘quick-service’ punt. Mocht er klein onderhoud aan de Metropolis nodig zijn, dan kunnen monteurs hier onder de metro om deze te repareren.”

Ingenieuze klus
Omdat de huidige opstelterreinen worden omsloten door NS-spoor, woon- en bedrijfspanden gaat het om een ingenieuze klus. Janthijs: “Je wilt dat omwonenden, fietsers, reizigers en wandelaars zo min mogelijk last hebben van de werkzaamheden. Daarbij worden de terreinen nu nog steeds gebruikt door de Zilvermeeuw en moeten we verbouwen terwijl de winkel open blijft. Het is dus behoorlijk puzzelen af en toe.”

De komende maanden zullen we vaker bij Janthijs en zijn collega’s langsgaan en kijken hoe het werk verloopt.  

Janthijs gaat ons de komende tijd op de hoogte houden over het werk aan de opstelterreinen
Janthijs gaat ons de komende tijd op de hoogte houden over het werk aan de opstelterreinen
Hard aan het werk met het langer en breder maken van het opstelterrein bij de Isolatorweg
Hard aan het werk met het langer en breder maken van het opstelterrein bij de Isolatorweg
Door middel van damwanden wordt het terrein verbreed
Door middel van damwanden wordt het terrein verbreed

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Esther Hesp, Noord/Zuidlijn

08-04-2014 | 12:43

@Juannes
Op dit moment bestaat onze opdracht uit het uitbreiden van het aantal opstelsporen binnen de contouren van het huidige emplacement. Voor een eventuele vergroting van het emplacement is een nieuw bestuurlijk besluit vereist.
Het idee dat u oppert gaat over duurzaamheid van het opstelterrein. Wellicht goed om te weten dat bij de aanbesteding duurzaamheid als een van de wegingscriteria bij de beoordeling van de inschrijvingen is gehanteerd. Het ging daarmee met name om optimalisatie van de levensduurkosten van de opstelterreinen.
Groeten Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Noord/Zuidlijn

08-04-2014 | 12:38

@Wieger
De opdracht die is meegegeven aan de aannemer betreft slechts het uitbreiden van het huidige opstelterrein. In de aanbesteding is geen eis meegegeven dat het opstelterrein (actief) moet zijn voorbereid op een eventuele uitbreiding van het metronetwerk. Dit betekent echter niet dat een toekomstige verlenging daardoor onmogelijk is geworden omdat de metro altijd via het opstelterrein kan rijden.
Groet Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Noord/Zuidlijn

08-04-2014 | 12:31

@Tim en @Hans
Graffity is helaas een landelijk probleem en als iemand per se op die plek graffity wil spuiten, dan is dat in de praktijk vrijwel niet te voorkomen. Wij (als Dienst Metro) denken echter dat de hoge keerwanden langs het terrein duidelijk maken dat dit terrein niet openbaar toegankelijk is en dat betreding op eigen risico is.

Eventueel minder moeilijk toegankelijke plekken langs de taluds (dijklichamen) zullen in de eindsituatie beoordeeld worden op insluiprisico’s. Hierin werken we nauw samen met GVB om graffity ook zoveel mogelijk te voorkomen. Zie het eerder verschenen interview met Frank de Vries over dit onderwerp.
Groeten Esther

Foto van volger

PCAL

25-03-2014 | 11:43

@juannes
We gaan daar geen voetbalclub aan opofferen. Wat dacht je ervan om het spoor door te trekken naar het terrein van het ernaast gelegen JOC en dan die knapen die al onze metro’s hebben volgespoten deze weer met de hand te laten schoonboenen, de hele nacht!

Foto van volger

juannes

24-03-2014 | 19:59

kan je niet emplacement isolatorweg deels doortrekken en groter maken bijv deel van voetbalveld gebruiken en een werkplaats met wasplaats aanleggen daar , een duurzame werkplaats met parkeerplaatsen op dak voor de werknemers van gvb is ook een mogelijkheid vangt regenwater op en hergebruik dit voor wassen en of warmte zie ook de remise beverwaard van de ret rotterdam

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

24-03-2014 | 15:35

@Tim, Wieger en Hans
We hebben de vragen doorgezet aan Janthijs. We komen er deze week op terug.

Foto van volger

Hans

24-03-2014 | 15:21

Het zou inderdaad mooi zijn als er bij de bouw van deze opstelplekken een dusdanige afscheiding komt dat daarmee het aanbrengen van graffiti wordt voorkomen. Ik erger me groen en geel wanneer ik weer eens een metro met die afschuwelijke ‘kunst’ voorbij zie komen.

Foto van volger

Wieger

24-03-2014 | 15:10

Wordt er bij de ombouw van het opstelterrein aan de Isolatorweg ook rekening gehouden met de mogelijkheid dat de metrolijn hier nog eens verlengd kan worden naar Noord of CS?
Anders gezegd, ligt het opstelterrein zo’n verlenging dan niet in de weg?

Foto van volger

Tim

24-03-2014 | 14:10

Wat doel jullie om vandalisme voorkomen? Als ik de opstelplaats Isolatorweg nu bekijk is het krankzinnig makkelijk om bij de metro’s te komen en met graffiti onder te spuiten.

9
reacties van 7 volgers
Meest actief in deze discussie
Esther Hesp, Noord/Zuidlijn 3
Tim 1
Wieger 1
Hans 1
Duco Vaillant, Dienst Metro 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
26 maart 2018 : Renske van Bers

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 26 maart 2018
M4-metro’s in een nieuw jasje
7 december 2016 : Duco Vaillant

M4-metro’s in een nieuw jasje

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 december 2016
Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
22 juli 2016 : Margreet Bosma

Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 22 juli 2016
Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
3 mei 2016 : Margreet Bosma

Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 3 mei 2016