Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
3
2 jaar geleden
n-evo :
Je rijdt er een M5 in en er komt een enkel CAF’je uit. Oeps. Haha 😉

Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?

Margreet Bosma : Metro en Tram 3 mei 2016

De vorderingen bij opstelterrein Amstel gaan razendsnel. Ik heb met fotograaf Gé Dubbelman op het terrein afgesproken om te kijken hoe de spoorstaven over de werkkuil in de servicehal worden gelegd. Eenmaal daar blijkt dat we te laat zijn: de staven zijn de dag ervoor al neergelegd en zijn zelfs al vastgemaakt. Jammer van de foto’s. Gelukkig kunnen we wel de beide hallen van binnen laten zien en heeft hoofduitvoerder Ad Brem van de BAM niets aan enthousiasme ingeboet. Zo is het bezoek toch de moeite waard.

Het spoor in de quickservicehal ligt op kolommen over de werkkuil.
Het spoor in de quickservicehal ligt op kolommen over de werkkuil. Foto: Gé Dubbelman.

Spoor in de hal

We starten ons rondje over het terrein in de quickservicehal. Het spoor dat over de hele lengte van de werkkuil doorloopt wordt ondersteund door kolommen. Het spoor is al met bouten aan deze kolommen bevestigd, maar moet nog wel gelast en ‘gesteld’ worden zodat het, met een marge van maximaal 3 mm. nauwkeurig, op één lijn ligt. Het stellen moet zo nauwkeurig, omdat er anders asymmetrische slijtage ontstaat die uiteindelijk tot een onveilige situatie kan leiden. Ad: “Dit geldt overigens voor al het spoor, niet alleen hier binnen.”

Niet moeilijk doen

Het valt me op dat de net gemonteerde spoorstaven al helemaal verroest zijn. Maar dat schijnt heel normaal te zijn. Ad: “De staven hebben buiten gelegen tot we ze konden monteren. Het maakt niets uit; het is maar oppervlakkig en ontroesten is niet nodig. Als je er twee, drie keer een trein overheen laat rijden is het weg.” De staven worden onderling verbonden met thermietlassen. Om te voorkomen dat het gloeiendhete mengsel van vloeibare staal en thermiet waarmee je de las maakt in de werkkuil druipt ‘als je een ‘doorloper’ hebt’, worden er bakken met zand onder de lasplekken gezet.

20160420 noordzuidlijn opstelterrein amstel OMA [Ge Dubbelman] (5)
Ad Brem, hoofduitvoerder van BAM. Foto: Gé Dubbelman. Ad Brem: "Op het opstelterrein maken we gebruik van spoordetectie waarmee je, via geleiding van het spoor, een trein 'zichtbaar' kunt maken voor de spoorbeveiliging." Foto: Gé Dubbelman.
Ad Brem: "Op het opstelterrein maken we gebruik van spoordetectie waarmee je, via geleiding van het spoor, een trein 'zichtbaar' kunt maken voor de spoorbeveiliging."

Schudden voor gebruik

Even verderop buiten de hal stuiten we op de nieuwe kruiswissel. De wissel is de afgelopen weken gebruikt bij de werktransporten op het terrein. Ad: “ Vier weken geleden is het afgemaakt en hebben we de ballast er langs en tussen gestort. We hebben het geheel die zes weken laten zetten en nu gaan we er nog een keer overheen met de stopmachine. Die pakt de rails op en schudt en trilt het complex én de ballast als het ware op z’n plek.”

Wachten op groen

De laatste pitstop maken we in de washal. Deze is verrassend kort, het is dan ook een ‘doorrijhal’, gereguleerd met een stoplicht. “De voertuigen gaan door de hal met koppelsnelheid. Dat is 3 kilometer per uur”, vertelt Ad. Net als een wasmachine heeft ook deze washal een bedieningspaneel met verschillende wasprogramma’s. “Het ene metrotype heeft net even andere afmetingen en daar moet je de borstelafstand op aanpassen. Ook hebben de verschillende modellen andere coatings en moet je ze met aangepaste wasmiddelen wassen.” “Net als thuis”, grap ik. “Maar daar hoef je niet op groen licht te wachten!”, grapt Ad(B)rem terug.

De inbouwapparatuur voor de washal staat al klaar.
De inbouwapparatuur voor de washal staat al klaar. Foto: Gé Dubbelman.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

n-evo

04-05-2016 | 06:06

Je rijdt er een M5 in en er komt een enkel CAF’je uit. Oeps. Haha 😉

Foto van volger

trolly

03-05-2016 | 20:43

Klinkt nog best ingewikkeld, die verschillende wasprogramma’s. En niet zonder risico, lijkt me: als je de pech hebt dat één of andere slimmerd zo’n M5 door het kookprogramma haalt, kunnen we hier de hele discussie over de plek van die perrondeuren nog eens overdoen.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

03-05-2016 | 17:31

Het is toch een gigantische klus het aanleggen van de Noord/Zuidlijn, nu deze klus weer wat toch ruim van te voren is bedacht, knap hoor! Wat moet er nu nog zoal gemaakt worden (dan bedoel ik niet de dingen zoals het glas van station Noord en het afmaken van het kunstwerk van station Noorderpark onder ander dat loopt nog natuurlijk) Ik bedoel meer technische installaties en zo Het zal toch niet voorkomen dat men op het laatst erachter komt dat er nog iets is vergeten is.Knap dat er ruim van tevoren alles is bedacht  Oke’ kinderziektes kunnen er zich nog voordoen maar dat is echt niet altijd te voorkomen vooral als er nieuwe technieken gebruikt worden ‘” HET GAAT LEKKER.” en dan hebben we het niet over de kunstwerken. 4Juni  kunnen we ons weer vergapen aan dit prachtige project ik kan niet wachten.

3
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Jan.Meeuwenberg 1
trolly 1
n-evo 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
26 maart 2018 : Renske van Bers

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 26 maart 2018
M4-metro’s in een nieuw jasje
7 december 2016 : Duco Vaillant

M4-metro’s in een nieuw jasje

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 december 2016
Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
22 juli 2016 : Margreet Bosma

Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 22 juli 2016
Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
23 maart 2016 : Margreet Bosma

Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 23 maart 2016