Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Opening Noord/Zuidlijn: Nog even nagenieten
16
2 maanden geleden
Jan.Meeuwenberg :
Ik zie nu pas een foto van de Volksopera, die ik op Noord heb zien optreden, ik ...

Opening Noord/Zuidlijn: Nog even nagenieten

Renske van Bers : Metro en Tram 23 juli 2018

Vandaag blikken we met onderstaande fotoselectie nog één keer terug op de – voor ons in ieder geval – onvergetelijke opening van de Noord/Zuidlijn. De reacties waren blij, verrassend en soms ontroerend. Evenals de festiviteiten die zich in en rondom de stations afspeelden. Kijkt u mee?

Maar liefst 60.000 mensen hadden hun zaterdag vrijgehouden voor een bezoek aan de Noord/Zuidlijn.
Maar liefst 60.000 mensen hadden hun zaterdag vrijgehouden voor een bezoek aan de Noord/Zuidlijn. Foto Ingrid Koedood
De dames van Indigo Colors toverden kinderen om in tijgers.
De dames van Indigo Colors toverden kinderen om in tijgers. Foto Ingrid Koedood
Ook schaken behoorde tot de mogelijkheden.
Ook schaken behoorde tot de mogelijkheden. Foto Ingid Koedood
Muzikaal vermaak door Stadsavonturen in station Europaplein.
Muzikaal vermaak door Stadsavonturen in station Europaplein. Foto Nina Albeda
Selfies in station Rokin.
Selfies in station Rokin. Foto Nina Albeda
Ook op straat - hier op het Rokin - was het gezellig.
Ook op straat - hier op het Rokin - was het gezellig. Foto Wiebke Wilting
De Volksopera in actie bij station Noord.
De Volksopera in actie bij station Noord. Foto Wiebke Wilting
De archeologische vondsten in station Rokin stonden volop in de belangstelling.
De archeologische vondsten in station Rokin stonden volop in de belangstelling. Foto Wiebke Wilting
Gezelligheid.
Gezelligheid. Foto Ingrid Koekood
Op de Vijzelgracht stond een podium waar onder andere een ode aan Shaffy werd gebracht.
Op de Vijzelgracht stond een podium waar onder andere een ode aan Shaffy werd gebracht. Foto Ingrid Koedood
De energie spatte af van het optreden van SOLID ft Rocking Chair op het bordes bij CS.
De energie spatte af van het optreden van SOLID ft Rocking Chair op het bordes bij CS. Foto Nina Albeda
In 15 minuten van Noord naar Zuid en andersom.
In 15 minuten van Noord naar Zuid en andersom. Foto Nina Albeda
Deladanse liet zich ter plekke inspireren.
Deladanse liet zich ter plekke inspireren. Foto Nina Albeda
Ook Bob Fosco, Def P en friends traden op, op het podium op de Vijzelgracht.
Ook Bob Fosco, Def P en friends traden op, op het podium op de Vijzelgracht. Foto Ingrid Koedood
Drukte voor de ingang van station De Pijp.
Drukte voor de ingang van station De Pijp. Foto Nina Albeda
En ook in station De Pijp was het feest.
En ook in station De Pijp was het feest. Foto Nina Albeda
De Rooftopexperience op de Zuidas zat als eerste activiteit vol.
De Rooftopexperience op de Zuidas zat als eerste activiteit vol. Foto Wiebke Wilting
Rapper Lil CB in actie.
Rapper Lil CB in actie. Foto Wiebke Wilting
Een bilk op het perron van Vijzelgracht.
Een bilk op het perron van Vijzelgracht. Foto Wiebke Wilting
Tot 23.00 uur was er nog muziek op het podium op het Rokin.
Tot 23.00 uur was er nog muziek op het podium op het Rokin. Foto Nina Albeda

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

29-07-2018 | 00:41

Ik zie nu pas een foto van de Volksopera, die ik op Noord heb zien optreden, ik vond het echt een meeslepende optreden met leuke liedjes, ik had er wel meer van willen zien.

Maar er was nog veel meer wat ik gemist heb, de dag was gewoon te kort jammer genoeg, dus laten we die feestelijke dag maar eens over doen, ook weer met het gratis reizen natuurlijk, ha,ha,

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:37

@JZ, vervelend als dit niet helemaal duidelijk is overgekomen. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:32

@Matthijs, de reistijden zijn gekoppeld aan het treinbeveiligingssyteem en op deze punten werkt de software nog niet goed genoeg. Binnenkort volgt een uitgebreid artikel. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:32

@Herman, de reistijden zijn gekoppeld aan het treinbeveiligingssyteem en op deze punten werkt de software nog niet goed genoeg. Binnenkort volgt een uitgebreid artikel. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:31

@Edwin, de reistijden zijn gekoppeld aan het treinbeveiligingssyteem en op deze punten werkt de software nog niet goed genoeg. Binnenkort volgt een uitgebreid artikel. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:29

@Huub, de kwesties die u noemt zijn gekoppeld aan het treinbeveiligingssyteem en op deze punten werkt de software nog niet goed genoeg. We werken eraan! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-07-2018 | 12:26

@Paul, er had wel controle moeten zijn – zeker bij grote drukte. Excuus daarvoor en we zijn blij dat u het iig wel een mooie metrolijn vindt geworden. Groet, Renske

Foto van volger

paul

24-07-2018 | 10:26

De bouw heb ik jaren gevolgd en tijdens de open dagen ben ik al veel wezen kijken.

De opening wilde ik dus niet missen en ik heb mezelf en mijn kinderen netjes aangemeld voor de open dag.

Als ik had geweten dat er geen enkele controle op aanmeldingen zou zijn en er vier keer meer bezoekers waren dan zich mensen hadden aangemeld, had ik mijn kinderen wel thuis gelaten. Dit was niet echt zoals ik het me had voorgesteld….

Maar ook iets positiefs: het is wel een erg mooie metrolijn geworden.

Foto van volger

huub

24-07-2018 | 09:51

@Edwin
Helemaal niet moeilijk, de metro’s kunnen automatisch keren op station Noord. Er wordt helaas geen gebruik gemaakt van die faciliteit. Wel voor betalen maar niet gebruiken? Wat zou de reden zijn? Net als het schokvrij wegrijden, het kan automatisch maar het GVB kiest ervoor om het niet te gebruiken. Het ego van de bestuurders staat op de 1e plaats, niet de reiziger.

Ik ben wel blij dat ‘t eindelijk rijdt.

Foto van volger

Edwin

24-07-2018 | 07:52

@Herman

Nog handiger zou zijn als het westelijke perron zou zijn voor aankomen en het oostelijke perron voor vertrekken. Nooit gezeur of onduidelijkheid (maar operationeel uiteraard wel lastiger). In elk geval zou inderdaad duidelijk moeten zijn welke de volgende vertrekkende metro is.

Ook eens met dat het fijn zou zijn als de noorduitgang niet alleen door de P+R-gebruikers gebruikt zou kunnen worden, maar er ook een loop-/fietspad zou zijn de wijk in. Maar goed, niet onoverkomelijk.

Foto van volger

Herman

24-07-2018 | 00:07

@Matthijs Dit is inderdaad echt super-irritant. 

Mijn enige workaround tot nu toe is om maar gewoon aan GVB-personeel te vragen welke metro als eerste vertrekt. Zelfs als de metro waarin je zit wordt omgeroepen als “deze metro vertrekt eerst” (of iets dergelijks) komt de stem niet uit de metro zelf. Het feit dat de deuren open gaan en open blijven (lekker handig trouwens met dit weer ivm airco) zou dan duidelijk moeten maken of je wel of niet goed zit. En de timer werkte inderdaad gewoon prima met de testritten. 

@Renske van Bers, Metro en Tram: Waar zit dit ‘m dus in??

Ook mag trouwens wel een route vrijgemaakt worden langs het bouwterrein richting Elzenhagen-Noord. De parkeerders lijken de enigen te zijn die van de noorduitgang gebruik mogen maken. Dit zou namelijk iedere keer 1-2 minuten looptijd er vanaf halen voor iedereen die in Elzenhagen of Jeugland woont…

Ondanks de kleine “ongemakken” (inclusief het lege station met slechts een “AH-to-not-go”) ben ik uiteraard een tevreden mens!

Foto van volger

Matthijs

23-07-2018 | 23:40

Waarom staat er op de displays op het perron de Noord-Zuidlijn rijdt elke 6 minuten ipv de tijd van aankomst vertrek van de volgende metro? 

Dit was met de testritten een aantal weken geleden wel het geval. Dit is opzich niet zo erg, maar behalve bij station Noord. Gister stapte ik op station Noord maar in de metro waar ik de meeste mensen zag zitten, maar er gingen ook mensen in de andere metro die pas 6 min later vertrok. 

Foto van volger

JZ

23-07-2018 | 19:00

Toffe dag gehad zaterdag. Toch moet mij iets van  het hart…..alles leek. gratis, en was het denk ik ook, de ritjes, de optredens, prima. Toch vond ik dat bij de pagina over Rokin niet duidelijk werd gecommuniceerd of de biertjes dan wel hapjes gratis waren, ik twijfelde erg, maar vond wel dat het zo gepresenteerd werd van kom een snackje halen en denk niet aan de kosten want die zijn er niet. Ben zaterdag wezen vragen bij de Bierfabriek, en werd weg gehoond, voelde me daar knap lullig over. Zet die eet en bier gelegenheden er niet bij zeg dan, das reclame, als je het wil dit doen als service is onzin, iedereen weet datje bij Rokin echt alle kanten opkan zolang je maar betaalt.

Foto van volger

j.siemons

23-07-2018 | 14:11

je kunt wel zien dat het voor de buschauffeurs ook wennen is bij het manouvreren bij “noord” ; af en toe wordt er een stoepje gepikt . dat zie je anders eigenlijk nooit 🙂

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-07-2018 | 13:56

@Philip, dat laatste is wel de bedoeling 🙂 We houden u op de hoogte! Groet, Renske

Foto van volger

Philip

23-07-2018 | 13:40

Wat gebeurt er eigenlijk met deze site? Gaat die op een gegeven moment uit de lucht?

Krijgen we daar een mooie site over de voortgang van de verbouwing van CS, het ondergronds leggen van de A10 rond Zuid of de verbouwing van Station Zuid zelf voor terug?

16