Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Noord/Zuidlijn spoor is klaar
48
3 jaar geleden
d'ouwe vos :
hoi Duco Ja.. ik citeer het Parool, ik heb helaas niet anders. Ik proef uit je ...

Noord/Zuidlijn spoor is klaar

Duco Vaillant : Metro en Tram 30 juli 2015

Afgelopen week hebben we de laatste meters spoor tussen Amsterdam Zuid en Europaplein op hun definitieve plek neergelegd. Zodoende kunnen onze transportvoertuigen nu helemaal over het spoor rijden van Noord naar Zuid. We hebben voor u een paar leuke feitjes en cijfers verzameld.

Voor de 9,7 kilometer lange Noord/Zuidlijn was zo’n 21 kilometer spoor nodig. Elk stukje spoor bestaat weer uit twee spoorstaven. Waarmee we dus 42 kilometer aan spoorstaven hebben gebruikt. Een normale spoorstaaf bij ons is 30 meter lang en weegt ongeveer 1483 kilo. Totaal gaat het om 1.400 spoorstaven. De rails is met behulp van thermietlassen en stomplassen aan elkaar gelast.

Aanleg spoor onder het IJ in september 2014.
Aankomst van een deel van de spoorstaven bij de Sixhaven. Deze zijn per schip vanuit Spanje naar Amsterdam getransporteerd.
Aankomst van een deel van de spoorstaven bij de Sixhaven. Deze zijn per schip vanuit Spanje naar Amsterdam getransporteerd. Fotograaf: Gé Dubbelman Aanleg spoor onder het IJ in september 2014. Fotograaf: Gé Dubbelman

900.000 onderdelen

In de tunnels is 14,2 kilometer aan spoor op het beton van Paverotti gemonteerd. Hiervoor zijn 82.000 gaten in het beton geboord om met behulp van een speciale spoorbevestiging de rails te bevestigen. Dit is gebeurd met 82.000 ankers die zijn verlijmd in het beton met naar schatting 12.300 liter twee componentenlijm. Elke normale spoorbevestiging op beton heeft minstens 24 onderdelen, waarmee we ongeveer 900.000 onderdelen nodig hebben gehad om het spoor in de tunnels te bevestigen.

10.000 dwarsliggers

Bovengronds is er totaal 6,8 kilometer aan spoor bevestigd op 10.000 dwarsliggers. Om deze te bevestigingen zijn er 40.000 kraagbouten gebruikt. Om de dwarsliggers en daarmee de rails op hun plek te houden was ongeveer 27.000 ton ballast nodig. Voor deze bovengrondse spoorbevestiging waren ongeveer 150.000 onderdelen nodig. We hebben kortom totaal meer dan een miljoen onderdelen gebruikt voor het bevestigen van alle sporen.

20150203 noordzuidlijn spooraanleg Rokin Vijzelgracht [Ge Dubbelman] (18)
Een van de uitdagingen was de aanleg van het spoor in de tunnels. Dag en nacht vinden namelijk transporten plaats voor de afbouw. Fotograaf: Gé Dubbelman Werkzaamheden aan het spoor aan het kruiswissel in de kathedraal Fotograaf: Gé Dubbelman
Werkzaamheden aan het spoor aan het kruiswissel in de kathedraal

Wissels

Naast al deze spoorstaven zijn er ook 34 wissels – waarvan 2 Engelse wissels – geplaatst. Deze zijn belangrijk om bijvoorbeeld op het opstelterrein te kunnen rangeren, te keren of bij uitval van een metro over het andere spoor te kunnen rijden. Helemaal klaar zijn de spoorbouwers overigens nog niet, zo moeten er nog een tweetal wisselcomplexen – bestaande uit 4 wissels en een kruis – worden afgemonteerd en hier en daar nog een paar aanpassingen worden gedaan.

6,3 miljoen komkommers

Voor de totaal 42.000 meter aan spoorstaven en de spoorbevestiging was zo’n 2.534 ton staal nodig. Dit is het gewicht van 507 olifanten, 2.534 auto’s of 4.225 koeien. Rekenen we het uit in komkommers – het is immers komkommertijd -, dan komen we uit op 6,3 miljoen komkommers.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

d'ouwe vos

14-08-2015 | 11:34

hoi Duco

Ja.. ik citeer het Parool, ik heb helaas niet anders.
Ik proef uit je woorden dat die de feiten niet echt op een rijtje hadden. Ik herken dat en ik wou dat we in Mokum minimaal 2 goede kranten hadden die elkaar beconcurreerden en zo elkaars kwaliteit opstuwden. Maar we moeten het doen met een krant die nou niet echt uitblinkt door degelijke journalistiek ( waaronder ik reken het checken van feiten, het toedienen van hoor en wederhoor etc. ) .
AT5 is nog erger.. als ik daar naar kijk voel ik me vaak als een kleuter behandeld, ook door het simpele taalgebruik van die jonge meisjes die als zgn. verslaggever optreden. Ik vind het vaak nogal genant.

Bedankt weer voor je uitgebreide reactie ! Een goede toelichting. Ik denk dat iedere betrokken volger hier de berichtgeving in de pers over Imtech met zorg heeft gelezen.
We hopen dat al het laatste werk met niet al te lange vertraging kan worden uitgevoerd…

PS.. Maar wat let jullie om vaker de openbaarheid te zoeken als het Parool of AT5 weer eens een flater begaan in hun berichtgeving over de aanleg van de lijn…
Als er iemand dicht bij het vuur zit, zijn jullie het wel… Jullie kunnen hen corrigeren aan de hand van feiten.

Foto van volger

Alain

14-08-2015 | 06:37

@Duco Vaillant, Metro en Tram
Het gesprek vindt zelfs plaats op een terras in Amsterdam-Oost onder het genot van een metertje bier en krabbenburgers 😉

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-08-2015 | 22:00

@Huub, Alain, MartinU en anderen
Het gesprek over de Noord/Zuidlijn vindt overal plaats. Online is dat op twitter, diverse fora, nieuwswebsites, facebook en op wijnemenjemee.nl. Op onze site komen tal van vragen, meningen, constateringen, feiten en geruchten samen onder de artikelen. Graag zelf. Wij spelen hierop in, beantwoorden de vragen, bevestigen of corrigeren de geruchten. Dit gebeurd op één plek, zichtbaar voor iedereen.

Foto van volger

Huub

13-08-2015 | 19:10

@Martin
Je reactie wordt helemaal niet gezien als een klacht over een gebruik, je wordt afgerekend op een onwaarheid; “typisch Nederlands”.

Mijn verhaal….
“die bij het minste of geringste” niet waar 2 faillissementen is niet niks
“ongehinderd door feitenkennis” niet waar, maar niemand kan alle feiten kennen en los daarvan waarom zou feitenkennis hinderen?
“inhoudelijke deskundigheid” bestaat er ook niet-inhoudelijke deskundigheid?
en de rest van de zin sla ik maar over, veel intellectueel gewicht kan ik er niet aan ontdekken. Maar dat het een sterk staaltje van projectie is blijkt uit de daar op volgende zin.

D’ ouwe vos en n-evo zijn wel twee van mijn favorieten dus vandaar dat ik even reageer. Ik weet namelijk zeker dat zij goed op de hoogte zijn en over dossierkennis beschikken. Bij jou heb ik zou mijn twijfels maar die hinderen mij niet.

Foto van volger

Alain

13-08-2015 | 19:07

Ach, dat houdt de discussies levendig. Stel je eens voor dat we allemaal geduldig afwachtten op nieuws, dat eerst tot in detail gingen bestuderen en daar vervolgens beleefd en met onderlinge instemming over met elkaar in gesprek gingen…

Mij zou je hier niet meer zien.

Foto van volger

MartinU

13-08-2015 | 15:49

Toch grappig, dat mijn reactie gezien wordt als een klacht over een, al dan niet, typisch Nederlands gebruik. Daar ging het dus niet om, waaruit maar weer blijkt dat begrijpend leze toch vrij moeilijk is. Mijn verhaal ging dus onder dekking van de veralgemenisering over al die volgers op deze site (en daarbuiten), die bij het minste of geringste volledig ongehinderd door feitenkennis en/of inhoudelijke deskundigheid meteen beginnen te kwaken en te kakelen over wat er allemaal door wie tegen beter weten in fout is gedaan. De in dit verband (de Imtech- kwestie) meest actuele namen en rugnummers: Bart Vink (pijlsnel stijgend in de locale politiek door het volledig onbreken van intellectueel gewicht), n-evo, tot op zekere hoogte ook de aloude vos, en nog zo een paar.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-08-2015 | 01:41

@d’ouwe vos
U citeert het Parool. Wij houden het graag bij onze eigen feiten. Oskomera was een van de vele onderaannemers die meewerken aan het afbouwen van de Noord/Zuidlijn. Imtech is een partner in het contract samen met Visser & Smit Bouw. Het een is ook niet het gevolg van het ander en een andere situatie.

We bekijken nu de gevolgen van deze situatie bij Imtech. Hier zijn we overigens al mee begonnen toen de eerste problemen rond Imtech in 2014 bekend werden. De risico’s en mogelijke maatregelen hebben we destijds ook in kaart gebracht. Na de aandelenemissie van Imtech in het najaar 2014 leek het een stuk beter te gaan. Deze lijn zette zich in de eerste helft van 2015 door. Ook in het werk waren er geen signalen dat Imtech (wederom) in ‘zwaar weer’ zou zitten. Vorige week is, ‘het niet goed’ gaan van Imtech in een stroomversnelling gekomen.

Voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn heeft VIA NoordZuidlijn de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het werk doorgaat. Als Imtech wegvalt is aannemer Visser & Smit Bouw verantwoordelijk voor het afmaken van het werk. Wij staan de aannemer uiteraard bij, en praten ook veelvuldig met hem, en ook al langere tijd. Momenteel is er bij Imtech, vanwege het uitstel van betaling, ook een bewindvoerder aangesteld die eveneens de mogelijkheden bekijkt van doorstarten e.d. Ook dat bepaalt mede de mogelijkheden om het werk voort te zetten, in welke vorm dan ook. Het is dus ook nu een kwestie van nauwlettend volgend hoe de situatie verandert.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

12-08-2015 | 14:58

Beste Dirk Zaaan,

Wij wachten de behandeling van uw klacht af.

Foto van volger

Marlon

12-08-2015 | 13:13

@d’ouwe vos
Is die Antje alweer aan het beledigen, is hij weer met zijn negatieve houding bezig tegenover anderen.
Ik zal geen reactie op geven want anders ben ik een vlammetje aan het aanwakkeren.
Maar jammer!!!!!!!!!!!

Foto van volger

d'ouwe vos

12-08-2015 | 07:27

@ Antje . U / jij hebt gelijk : ik ontvang AOW dus ben uitkeringstrekker. Joepie !

Foto van volger

n-evo

12-08-2015 | 06:33

@Antje Amerikanen bijvoorbeeld zeggen ook met enige regelmaat cynisch over hun eigen land “only in America”. Dus zelfs het klagen over dat iets typisch je eigen land is niet eens zo typisch Nederlands.

Foto van volger

Antje

11-08-2015 | 20:17

MartinU. Het is vooral typisch Nederlands om publiek te klagen over dingen die typisch Nederlands zouden zijn maar die feitelijk in de hele Westerse Wereld zo zijn en functioneren.

Foto van volger

Dirk Zaaan

11-08-2015 | 19:51

Wat u en uw collega’s er van vinden en dat u het gespeeld niet begrijpt of dat lezers niet reageren doet er niet toe. Ik heb al eerder een formele klacht ingediend bij uw werkgever. U hoort er meer van als de ambtelijke molens draaien.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

11-08-2015 | 17:22

Beste Dirk Zaaan,

Zoals gezegd hebben we vandaag, naar aanleiding van uw reacties, opnieuw besproken wat we doen met een grap die verwijst naar Hitler en de Tweede Wereldoorlog. Net als bij onze eerste beoordeling zien we in de betreffende reactie geen kwetsende of haatdragende intentie. We hebben geen reacties ontvangen van bezoekers die zich gekwetst of beledigd voelen. Daarom zien we geen reden om de reactie te verwijderen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

11-08-2015 | 11:41

Vanmiddag publiceren we een artikel op deze website over Imtech met betrekking tot onze werkzaamheden.

Foto van volger

Alain

11-08-2015 | 11:40

@MartinU
Troost je, dat is niet alleen aan Nederlanders voorbehouden.

Foto van volger

MartinU

11-08-2015 | 11:36

Typisch Nederlands reactiepatroon: 1. Er gebeurt iets (in dit geval de ontwikkelingen rond Imtech). 2. Niemand weet nog wat er precies aan de hand is en/of hoe het zich gaat ontwikkelen. 3. De hele kippenkooi fladdert en kakelt dat het een lust is.

Foto van volger

n-evo

11-08-2015 | 10:19

“D66’er Vink wijst erop dat verschillende infra-projecten in de stad samenhangen met de oplevering van de Noord/Zuidlijn. Het gaat onder meer om nieuwe gebouwen op de Zuidas en het verleggen van tramroutes. “De Noord/Zuidlijn moet wel gaan rijden in oktober 2017. Als dat later wordt, hebben we met elkaar een groot probleem.”
http://nos.nl/artikel/2051426-zorgen-over-oplevering-noord-zuidlijn-door-imtech.html

Leven ze daar op het Waterlooplein nou echt in een soort van Wondersprookjesbos dat ze er geen calamiteitenplan hebben klaarliggen indien de boel weer vertraagd? 100% zekerheid dat de lijn in oktober 2017 zou gaan rijden is er sowieso nooit geweest. Te gek voor woorden dat ze niks hebben geleerd van de afgelopen 12-13 jaar.

Foto van volger

Antje

11-08-2015 | 09:12

vos, AOW is de eerste belangrijkste uitkering ten gevolge van links Drees beleid. De koningin heeft er zelfs aanspraak op. De uitkering ervan wordt mogelijk gemaakt door de huidige premiebetalers en het geld komt niet uit een spaarpot. Uw afdracht is toen gebruikt om anderen een uitkering te geven.

Foto van volger

d'ouwe vos

11-08-2015 | 08:31

Rustig…mevrouw Antje.
Ik weet het is warm… maar dat is geen reden voor persoonlijke insinuaties. De vos leeft niet van een uitkering. Hij is gepensioneerd ondernemer zoals trouwe volgers van deze site al vele jaren weten.
Ik laat de rest van uw reactie voor wat het is, maar misschien verdient het aanbeveling het rapport van de cie. Veerman na.v. het ongeluk bij de Vijzelgracht nog eens door te lezen, met betrekking tot de positie en verantwoordelijkheid van het Stadsbestuur over het gehele project NZ-lijn. Waarna de nieuwe Dienst Metro is opgericht.

Ik laat het er nu bij en ga genieten van mijn kraamvisite bij mijn kleine nichtje in Vleuten.

Foto van volger

Antje

11-08-2015 | 08:18

vosmans, VVD zit al jaren in het bestuur. Was Wiebes niet van Financiën? Daarbij is Amsterdam al vele tientallen jaren kwakkelend me de financiën. Men is al vaker onder curatele en in artikel zoveel geweest.
En heeft u uw uitkering niet dankzij links beleid uit het verleden?
Overigens, wat het gemeentebestuur in de uitvoering met leveranciers keuzes van doen heeft is volstrekt onduidelijk.

Foto van volger

d'ouwe vos

11-08-2015 | 08:10

Nu lees ik op de site van het Parool:

” Eerder deze maand meldde Imtech dat een deel van de problemen in Nederland verband houdt met tegenvallers bij de Noord/Zuidlijn. Een grote toeleverancier van Imtech, Oskomera uit Oss, ging in juni failliet. Hoeveel verlies dat voor Imtech betekent, wilde het bedrijf niet zeggen. Oskomera was als onderaan- nemer verantwoordelijk voor de glaswanden, de liften en de balustrades in de metrostations van de Noord/Zuidlijn ” .

Een kettingreactie dus.. het Parool spreekt van tegenvallers (meervoud ) en last but not least:
“Een woordvoerder van de Dienst Metro zei vorige week tegen Het Parool dat de gemeente geen scenario heeft klaarliggen voor het geval Imtech omvalt. ”

Het moet niet gekker worden.. wat een amateurisme bij bestuurlijk Amsterdam. Er is weer eens geen plan B. ..
De slechte berichten m.b.t. Imtech ( aanvankelijk vrnl in Duitsland ) waren al maanden geleden te lezen op menige financiele buitenlandse site.

En misschien moeten we ons met zijn allen gaan voorbereiden op het bericht dat Amsterdam binnenkort een artikel 12 Gemeente gaat worden in verband met de janboel bij Financiele Zaken, een erfenis van het PvdA bewind.

Is dit een grap of om te huilen….?

Foto van volger

d'ouwe vos

11-08-2015 | 07:47

Maar alle gekheid op een stokje.. ik wacht met velen op een spoedige reactie van de redactie op de gang van zaken rond Imtech. It looks as if it’s serious stuff.

Als ik op het NOS-journaal zie dat zelfs onze stads ( lees: dorps- ) politiek zich er tegen aan bemoeit, is er wat gaande.. Ik heb die nl. jarenlang niet kunnen betichten van enige betrokkenheid bij de aanleg van de NZ-lijn.

Na het failliet van het glasbedrijf uit het zuiden des lands ( waar blijft de berichtgeving over de verlate levering van het led-glas op alle stations ? ) kunnen we een nieuw failliet voor de installatie van alle electronica niet echt gebruiken.. nu. Amsterdam.. let op uw saeck..

Ik leef met jullie mee, leden vd redactie ( m/v)

Foto van volger

d'ouwe vos

11-08-2015 | 07:20

Ik zie dat het een hete zomer aan het worden is.. ook hier op de site. Mensen zijn lichter geraakt als anders.. En vreemde voorbijgangers bemoeien zich met een willekeurig burengeschil… Waar gaat dat heen… ? En de zomer is nog lang niet voorbij, zegt mijn water.

Maar de ouwe vos is best jaloers dat hij niet meer het alleenrecht heeft op grapjes op of net over de rand, alhier. Kom op, gij koene ridders van het vrije woord , ik daag u uit tot een duel… zaterdagnacht om 11.00 uur bij de roeibaan in het Amsterdamse bos !
Vossen zijn ‘s nachts op hun best ! 🙂

Foto van volger

Alain

11-08-2015 | 07:04

@Hannes Minkema (@hminkema)
Hoor, hoor! (rechtstreeks vertaald uit het Engels)

Foto van volger

Hannes Minkema (@hminkema)

11-08-2015 | 07:03

Censuur is een zwaar middel en moet met de grootste terughoudendheid worden toegepast. Dus alleen bij evidente, grove schendingen van duidelijke gedragsregels.

Het tamelijk onschuldige, nogal kinderachtige ‘grapje’ lijkt mij daar niet voor in aanmerking te komen. Ik kan niet eens verzinnen wie daardoor in zijn eer & goede naam aangetast zou zijn.

Ga a.u.b. niet de weg op van de politieke übercorrectheid, waarbij elke uiting waarin een of meer ‘gevoelige’ woorden voorkomen, direct onder de censuur vallen – waarbij die ‘gevoeligheid’ nogal eens door modieuze voorkeuren worden bepaald.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

10-08-2015 | 11:18

Beste Alain,

Wij zijn het met je eens dat de discussie over de toelaatbaarheid van een grap niet lang moet duren. Echter, nu de discussie toch aan de gang is, kunnen we hem maar beter even gebruiken om helderheid in onze gedragsregels te scheppen. Zodat we in de toekomst er geen discussie meer over hoeven te hebben. Overigens gaat jouw laatste voorstel behoorlijk in tegen de waarden die we proberen hoog te houden 😉

Foto van volger

Alain

10-08-2015 | 10:49

@Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

(hier moet ik – bij voorbaat sorry – toch even ongenuanceerd op reageren maar) alsjeblieft zeg. Behalve dhr. Zaaan heeft niemand van de volgers aanstoot genomen aan de post van ene Adolf. Met dhr. Zaaans reacties daarop en de reacties van de redactie en ondergetekende (hij die zonder zonde is…) daar weer op heeft deze post al veel meer aandacht gekregen dan eigenlijk verdiend.

Liefst zie ik dat het hele zaakje te ruste wordt gelegd. Als er al reacties verwijderd moeten worden, dan de reacties als reactie op Adolf (het mooie aan de digitale wereld is dat je gewoon kunt doen alsof er niets gebeurd is)…

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

10-08-2015 | 10:32

Beste Dirk Zaaan en Alain,

Verwijzen naar de Wet van Godwin is een interessante. Ik denk dat we het allemaal eens zijn over het het belang van een transparante, vrije en kritische discussie over onze projecten. De belangrijke rol van de volgers en het gevaar van moderatie en censuur hierin.

Wij houden ons niet van de domme zoals de heer Zaaan suggereert. De reactie in kwestie doet ook bij ons op de redactie de discussie oplaaien. We hebben nog niet te maken gehad met (absurde) verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog en Hitler en daarmee de vraag of dit toelaatbaar is op deze site. Wij bespreken de kwestie morgen opnieuw in ons redactieoverleg en bepalen dan of de reactie het precedent is voor het verwijderen van reacties die verwijzen naar Hitler en de Tweede Wereldoorlog.

Foto van volger

Dirk Zaaan

10-08-2015 | 08:20

Ach Alain, u doet handig maar u begrijpt zelf ook wel dat het Adolf mopje zelf het godwinnetje is.

Foto van volger

Alain

10-08-2015 | 07:03

Ik wacht in spanning tot de heer Zaaan (is dat zijn echte naam of een verschrijving?) met zijn eerste Godwinnetje komt. Of is die al gemaakt?

Foto van volger

Dirk Zaaan

10-08-2015 | 06:09

houd moet zijn houdt

Foto van volger

Dirk Zaaan

10-08-2015 | 06:09

U heeft een naïef wereldbeeld. De gedragsregels worden door de beheerder en de eigenaar (de gemeente en de gemeenschap) gesteld en niet door een volgerscollectief.
U bent vast de enige gemeentesite waar men zich van de domme houd over Hitler en Oorlogsmoppen.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

09-08-2015 | 14:54

Beste Dirk Zaaan,

Wij begrepen op de redactie de grap niet. Hoogstwaarschijnlijk gaat het over Adolf Hitler en de Tweede Wereldoorlog. We speculeren maar liever niet over wat ermee bedoeld wordt. Zoals gezegd treden we op tegen zinloze scheldpartijen en feitelijk kwetsende, discriminerende en haatdragende reacties.

We vinden de discussie over de gedragsregels op deze site nuttig. Uiteindelijk worden die bepaald door ons en de bezoekers van de website. Als meerdere volgers onze toepassing van de gedragsregels te ruimhartig vinden, dan kunnen we die opnieuw in beschouwing nemen.

Foto van volger

Dirk Zaaan

08-08-2015 | 15:58

De redactie is ruimhartig. Natuurlijk, Adolf Hitler en 2e Wereldoorlog grapjes moeten kunnen.

Foto van volger

Rob Ruitenbeek

31-07-2015 | 18:23

Leuk om al deze weetjes en feiten te lezen. Het gaat nu wel redelijk snel allemaal.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

31-07-2015 | 16:16

Beste Dirk Zaaan,

Als de reacties het gesprek ondermijnen omdat ze kwetsend, racistisch of discriminerend zijn, halen we ze direct weg. Ook zinloze scheldpartijen zullen we verwijderen. We willen ons liever niet al te veel gaan bemoeien met de vraag of een grap wel of niet misplaatst is. De afgelopen vijf jaar hebben we nooit eer reactie hoeven verwijderen en is er altijd een natuurlijk evenwicht geweest in wat toelaatbaar is. Dat willen we graag zo houden. Echter, als volgers aanstoot nemen aan een bepaalde reactie dan kunnen we moderatie in overweging nemen. In dit geval lijkt het ons dat de reactie niet kwetsend bedoeld is en zien we geen reden om hem te verwijderen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

31-07-2015 | 10:56

@Marlon
Ja. Praktisch al het staal dat niet meer kan worden gebruikt in de huidige vorm, wordt gerecycled. Als ‘grondstof’ is oud ijzer namelijk goedkoper als ijzerersts. Bij de Hoogovens in IJmuiden bestaat gemiddeld 15-18% uit schroot.

Nog beter uiteraard dat het niet via de Hoogovens gaat, maar direct wordt hergebruikt. Bij de Noord/Zuidlijn hebben we ook tijdelijke constructies gemaakt om bijvoorbeeld de diepwanden op hun plek te houden met enorme stempels. Veelal was dit eerder gebruikt. Een voorbeeld is dat we delen van baileybruggen hebben gebruikt bij het Rokin als tijdelijke stempels. Staal dat we niet meer nodig hebben is weer op andere plekken terecht gekomen. Een deel is als oud ijzer verkocht om weer te worden omgesmolten. Denk bijvoorbeeld aan het graafwiel (te groot om heelhuids weer uit de bouwput te krijgen) van de tunnelboormachines, deze hebben de boorders in stukjes versneden en als oud ijzer weer verkocht.

Foto van volger

Dirk Zaaan

31-07-2015 | 08:16

Kan de redactie die rare Adolf reactie even weghalen? Amsterdam is trouwens nooit aangevallen.

Foto van volger

Marlon

31-07-2015 | 07:23

Hallo Duco,
Misschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar is er ook gerecycled staal gebruikt in de hele Noord/Zuid project ?

Foto van volger

d'ouwe vos

31-07-2015 | 06:51

Indrukwekkende getallen Duco ! voor in de archieven !

Bij mijn vele snuffeltochten – vaak diep in de nacht, een vos leeft dan volop – heb ik ook wel eens gedacht.. had ik mijn rekenmachientje nu maar meegenomen dan had ik ook zo het een en ander opgeteld.. zoals het aantal muizen dat zich in donkere gaten van de tunnels bevindt.. de mensen laten ook overal broodkruimels liggen….

Foto van volger

Adolf

31-07-2015 | 01:10

Kan de Noord zuid lijn ook naar Duitsland gaan? Want dan kunnen de Duitsers ons weer aanvallen via de trein 🙂

Foto van volger

n-evo

30-07-2015 | 21:02

Mooie mijlpaal! Gefeliciteerd!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

30-07-2015 | 20:10

@lucas versteegh
We zijn nog met de derde rail bezig. Bij een deel bij Zuid gaat zo de stroom er weer op. In Noord gaan we binnenkort voor het eerst stroom erop zetten. Maar daarover tegen die tijd meer op wijnemenjemee.nl

Foto van volger

lucas versteegh

30-07-2015 | 18:00

Is de 3e rail nu verbonden met het stroom net van de rest van het metronetwerk?

Of terwijl kan er al een metro rijden?

Foto van volger

Cor Sibbel

30-07-2015 | 14:38

Wat een getallen, prachtig.
Cor.

Foto van volger

Jorn van der Kolk

30-07-2015 | 13:08

Binnenkort weer een filmpje te zien maar dan van Noord naar Zuid helemaal?

Foto van volger

Ger Vermij

30-07-2015 | 11:20

Goed nieuws!

48