Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Noord/Zuidlijn-kunstwerk ‘Poorten van Noord’ in de wachtkamer
21
2 jaar geleden
Alain :
@Manon Ben benieuwd!

Noord/Zuidlijn-kunstwerk ‘Poorten van Noord’ in de wachtkamer

Manon Raats : Metro en Tram 16 februari 2016 Kunst , Station Noorderpark

Afgelopen zomer beloofden we een camera bij station Noorderpark, met zicht op de bouw van het kunstwerk ‘De poorten van Noord’. De camera is er, maar na het bouwen van de eerste poortdelen viel het stil. Hoe zit dat? We vroegen Projectleider Kunst Onno van den Muysenberg om toelichting.

Laten we beginnen met station Noorderpark. Het leek zo voorspoedig te gaan en toen stopten de werkzaamheden aan de ‘Poorten van Noord’ van kunstenaarsduo Margit Lukács en Persijn Broersen. Onno, wat is er aan de hand?

“De kunstenaars hebben het kunstwerk ontworpen en daarna in grote lijnen uitgetekend hoe het gebouwd moest worden. Tijdens de bouw wilden ze nog kunnen bepalen hoe ze de gemetselde stenen zouden plaatsen. In de praktijk bleek alleen dat we er niet zeker van kunnen zijn dat de lasnaden van het al gebouwde ijzergeraamte (waar het metselwerk tegenaan wordt gebouwd) stevig genoeg is om de constructie zo’n dertig jaar bij elkaar te houden. Straks rijden er de hele dag metro’s langs het werk en we willen niet riskeren dat de poorten gebreken gaan vertonen en in het ergste geval omvallen. Veiligheid gaat voor alles.”

De bouwers in augustus aan het werk aan het kunstwerk.
De bouwers in augustus aan het werk aan het kunstwerk. Foto Jorrit 't Hoen
_MG_8871
Margit en Persijn. Foto Jorrit 't Hoen

Had dit probleem niet in een eerder stadium gesignaleerd kunnen worden?

“Margit en Persijn bouwen hun kunstwerk met hun eigen aannemer Joris en metselaar Cor. Zij hebben wel ervaring met het maken van kunst in de openbare ruimte, maar niet met het maken van een kunstwerk op een metrostation. Op zo’n plek gelden er weer andere en vrij specifieke eisen op het gebied van veiligheid. Uiteraard hebben ze van tevoren verschillende berekeningen voor de constructie gemaakt. Maar zij bepalen ook ter plekke, soms à la minute, hoe ze bepaalde stenen in het werk willen verwerken. Tijdens de uitvoering in de praktijk ontstaat dan toch twijfel of de constructie stevig genoeg is. Dat gaat over de veiligheid en als je daaraan twijfelt, moet je de knoop doorhakken en stoppen met de uitvoering. Daar verandert een camera, vanzelfsprekend, niets aan.”

En nu? Hoe gaan Margit en Persijn nu verder?

“We zijn nu samen met hen op zoek naar een oplossing voor het ijzergeraamte, zodat er straks een kunstwerk staat dat tot de verbeelding spreekt en veilig is. We berekenen nu opnieuw diverse varianten. Waarschijnlijk kunnen we met enige aanpassingen aan de constructie weer zorgen voor een solide basis voor het kunstwerk en kunnen we verder met het bouwwerk dat er al staat.”

Aannemer Joris bouwde de poorten in het klein in klei. Foto: Jorrit 't Hoen
Aannemer Joris bouwde de poorten in het klein in klei.

Wanneer kunnen we het duo weer volgen via de webcam?

“Dat kan  nog wel even duren. Hoewel kunst de stations karakter moet geven, is ons voornaamste doel het opleveren van een werkende Noord/Zuidlijn. Dat betekent ook dat bijvoorbeeld het testen van de derde rail – die de Noord/Zuidlijn van stroom voorziet – vorig jaar voorrang had op het bouwen van hun kunstwerk. Zodoende konden Margit en Persijn in die periode niet veel doen, omdat tijdens deze testen strengere eisen gelden en ze daardoor niet op het perron mochten werken. Ook in de komende maanden zullen ze hun werk moeten afstemmen op de bouw en het testen van de Noord/Zuidlijn.”

Is er ook nog goed nieuws over de voortgang van de kunst te melden?

“Gelukkig wel. Jennifer Tee is druk bezig met het realiseren van het tableau van tulpen dat in de metrohal van Centraal station komt.  En ook het werk van Amalia Pica voor station De Pijp en van Marjan Laaper voor station Vijzelgracht vordert gestaag. Bij hen gaat het prima, zij liggen op schema.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Alain

23-09-2016 | 12:57

@Manon
Ben benieuwd!

Foto van volger

Manon

23-09-2016 | 12:12

@Alain Volgende week een update over het kunstwerk Noorderpark, wij – de redactie – vroegen ons ook af hoe het ermee stond. Volgende week vragen we het aan onze collega Arjan Bennik, technische expert, die mee kijkt met de oplossingen. 

Foto van volger

Alain

09-09-2016 | 07:56

Het is oorverdovend stil rond dit project. Is er nog wat nieuws te melden?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-02-2016 | 08:27

@Waterlander, daar zal ik deze week meer over vertellen;) Groet, Renske

Foto van volger

Waterlander

23-02-2016 | 16:07

Bij station Noorderpark geldt een tijdelijke verschuiving van de rijstroken.

Wat gaat daar gebeuren? 

Foto van volger

Manon Raats, Metro en Tram

19-02-2016 | 10:39

@Cor, ik heb je suggestie voorgelegd aan Margit, als ook aan onze technische expert Arjan. Ook deze oplossing is voorbij gekomen, al voordat het kunstwerk gebouwd werd. Als je voor deze methode zou hebben gekozen, had ook de fundering waar het werk op komt te staan, groter en zwaarder moeten worden uitgevoerd. Dit zou veel meer geld hebben gekost.

Foto van volger

Manon Raats, Metro en Tram

19-02-2016 | 10:30

@Gerard, ik zoek het uit en laat het weten. Groet Manon

Foto van volger

Manon Raats, Metro en Tram

19-02-2016 | 10:29

Gelukkig d’ ouwe vos is ook weer van de partij, en zijn kritische feedback is altijd welkom 🙂 Zie ons antwoord aan Henk. Groet Manon

Foto van volger

Manon Raats, Metro en Tram

19-02-2016 | 10:26

@Henk, niemand is blij met deze situatie. Maar we zijn samen op zoek naar een oplossing en we gaan eruit komen. Ik verwacht dat we binnenkort meer weten hoe we het gaan doen. Groet Manon

Foto van volger

johan siemons

19-02-2016 | 10:24

@d’ouwe vos

dag , ik had niet gedacht dat u zou reageren op mijn “prikkel”. maar toch , nou im groszen gans ben ik het hartstochtelijk met u eens dat er bij het gemeentepersoneel van amsterdam heel erg de kantjes wordt/werd afgelopen . als ik al weer denk aan het gvb-personeel van een aantal jaren terug! dat is gelukkig heel wat verbeterd door één of meerdere directeuren ná elkaar(?). het stadhuis met de financiën! mijn punt is/was dat u zo erg zeker van uw zelf over komt . maar dat ligt wellicht méér aan de beperktheid van dit medium.er zijn trouwens wel meer volgers die alles zo goed weten of met budget overschrijdende oplossingen komen. ik word daar af en toe een beetje moe van!

tot het volgende “rondje”!

Foto van volger

Henk

19-02-2016 | 07:47

Ik geloof eigenlijk helemaal niets van dit hele verhaal. Dit ruikt naar bonje. Over geld of over kwaliteit en waarschijnlijk over allebei.

Foto van volger

d'ouwe vos

19-02-2016 | 07:04

@johan siemons

Soms ben ik bloedserieus, dan weer maak ik graag grappen. 

soms ben ik nogal ( nou zeg maar erg ) kritisch, dan weer deel ik vol overgave komplimentjes uit.   Zo is het leven.

Foto van volger

johan siemons

18-02-2016 | 15:48

@d’ouwe vos
geachte heer “vos” . bent u in de omstandigheden om een nieuw fluitje te kopen ? of valt uw getik onder het hoofdje “ironie”?

Foto van volger

d'ouwe vos

18-02-2016 | 15:27

Ben ik een paar dagen offline en daar heb je de poppen weer aan het dansen.

Had dit allemaal niet veel eerder voorzien of uitgedokterd kunnen worden. En is er nou helemaal niemand die verder kijkt dan de dag van vandaag in Mokum ? 

Foto van volger

robert

18-02-2016 | 13:43

Een kunstwerk wat dus precies bij de Noord-Zuidlijn past. Wel beginnen met bouwen, maar afmaken ho maar. 

Foto van volger

Waterlander

18-02-2016 | 12:08

Nog een ‘volslagen leek-oplossing’:

Gat in de grond en daarin een buis of iets dergelijks die aan de binnenkant van de torens wordt bevestigd.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

16-02-2016 | 22:31

@Alex Veltrop

Dat is wel erg kort door de bocht, het zit tegen dus maken we het maar niet af, ik vind het ook niet mooi maar ongetwijfeld veel andere mensen wel die verstand van kunst hebben dus gewoon doorgaan.

Foto van volger

Alex Veltrop

16-02-2016 | 21:29

@Cor Sibbel Ik ben maar een leek, vindt het niet mooi, die lodders op stenen muurtjes… als we het nu gewoon eens NIET zouden laten afmaken??

Foto van volger

Gerard

16-02-2016 | 14:43

Opvullen zou iets kunnen zijn. Maar dan wel met een licht materiaal. Schuimbeton of een kunsthars mortel als PUR zou misschien kunnen. Dat is niet al te zwaar en toch ook sterk en conserverend voor het staal. Bovendien misschien ook iets flexibel om de trillingen van de langsrijdende Metro’s te dempen.

Dit is maar een opwelling van een techneut.

Foto van volger

Jan

16-02-2016 | 14:10

@Cor Sibbel

Cor, denk je dat daarvoor voldoende draagkracht is?

Foto van volger

Cor Sibbel

16-02-2016 | 13:21

Kan de holle ruimte waar het ijzeren geraamte in staat volgestort met beton worden zodat er een stabiele toren ontstaat.

Cor Sibbel.

21