Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Noord/Zuidlijn heeft langste roltrap van Nederland
29
3 jaar geleden
Alain :
Guus? Wie is Guus?

Noord/Zuidlijn heeft langste roltrap van Nederland

Boukje Witten : Metro en Tram 12 mei 2015 Station Vijzelgracht

Nadat Rotterdam jarenlang met de eer voor de langste roltrap van Nederland mocht strijken, gaat Amsterdam het stokje overnemen. Met een roltrap van 47 meter, krijgt station Vijzelgracht de langste van Nederland. Harry Beukeveld, projectleider van alle roltrappen in de Noord/Zuidlijnstations, neemt ons mee naar beneden.

Zes roltrappen in 24 delen

Station Vijzelgracht krijgt in totaal 15 roltrappen en twee liften. De eerste negen roltrappen zijn al geplaatst, deze lopen van de straat naar de reizigershal. Harry: “Afgelopen weken zijn we gestart met de opbouw van de roltrappen van de reizigershal naar het perron, 6 in totaal. Deze worden in 24 delen aangevoerd en gemonteerd. En inderdaad: het zijn enorme roltrappen, 47 meter lang.”

20150505 noordzuidlijn station Vijzelgracht roltrappen geplaatst [Ge Dubbelman] (5)
Ter vergelijking, de langste roltrappen in andere grote steden• Londen Underground: Angel Station 61 meter• Metro Stockholm: Västra skoge 66 meter (langste in West-Europa volgens ruime definitie)• Metro Praag bij Námestí Míru: 87 meter lengte (langste EU)• Metro Sint-Petersburg: 3 stations met 137 meter (langste van Europa en van de wereld) Foto Gé Dubbelman De roltrappen aan de noordzijde van het station worden geplaatst. Foto: Gé Dubbelman
De roltrappen aan de noordzijde van het station worden geplaatst.

De langste?

Harry vervolgt: “De roltrappen hebben een zogenoemde opvoerhoogte van 19,57 meter.” Opvoerhoogte? Harry: “Dit is de loodrechte afstand, de hoek, die de roltrappen overbruggen. Het zijn, voor wat het waard is, inderdaad de langste roltrappen van Nederland. Die van de Maastunnel in Rotterdam, voorheen de langste, meten 43 meter.”

Logistiek interessant

Ook logistiek is het een interessant project. In 26 transporten kwamen de onderdelen uit Hamburg naar de Sixhaven in Amsterdam. Van daaruit zijn de onderdelen met het tunneltransportvoertuig naar station Vijzelgracht vervoerd, zodat de hinder voor de buurt minimaal was.

Bekijk hier de Time-lapse van Gé Dubbelman waarin de roltrappen geplaatst worden.

Passen en meten

“In het station vond het passen en meten plaats”, zegt Harry, “de roltrapdelen, 4 per roltrap, worden met speciale heftrucks gelost en dan op het perron gezet, waarbij het bovenstuk en het middendeel aan elkaar gekoppeld worden. Vervolgens wordt dit gedeelte van de roltrap in zijn geheel omhoog gehesen met kettingtakels.”

Tweede middendeel

Het tweede middendeel en onderste deel worden ook aan elkaar gekoppeld op het perron en aan het deel dat in de kettingtakels hangt in de lucht gekoppeld. Harry: “Dat is een spannend moment. Als de gehele roltrap is gekoppeld dan hangt deze nog steeds aan de kettingen vast. Daarna wordt de roltrap pas definitief op de juiste plek gemanoeuvreerd. Als alle roltrappen in de toegang liggen dan begint het uitlijnen en het afmonteren.”

Inpakken

De roltrappen aan de noordzijde liggen er nu in. Harry: “De zuidkant zijn we nu aan het inhijsen en monteren. Halverwege juni zijn de langste roltrappen technisch gereed en pakken we ze in om beschadigingen te voorkomen. Pas in 2017, het jaar dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden, pakken we ze weer uit. Een rit op de langste roltrap duurt dan ongeveer 1 minuut en 20 seconden.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Alain

20-05-2015 | 08:58

Guus? Wie is Guus?

Foto van volger

Boukje Witten, Metro en Tram

20-05-2015 | 08:57

@Paulien, nuh, onze huisfotograaf Gé heet geen Guus.

Foto van volger

paulien hilhorst

20-05-2015 | 08:55

Foto’s Gé Dubbelman (???) Moet dat niet Guus Dubbelman zijn?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

18-05-2015 | 21:05

@Rob
Klopt. De impressie is aan de andere kant waar een lift zit. Aan de noordkant komt geen lift.

Foto van volger

Rob

18-05-2015 | 20:55

Op de impressie zie ik rechts de lift. Op de foto’s lijkt me door de afronding van het perron geen ruimte voor een lift.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-05-2015 | 15:07

@Marlon
Zoals Rovado komen naast de roltrappen hoge glazen schermen. Op deze impressie zijn ze goed te zien.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-05-2015 | 14:57

@Michiel
Even ter aanvulling van Boukje. Het smalle gedeelte van 7,20m is alleen bij de roltrap aan de noordzijde. Vrij snel daarna wordt het breder naar iets meer dan 9 meter. Dit heeft met het ontwerp te maken waarbij onder de roltrappen een kruiswissel zit.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-05-2015 | 14:06

@Guus
Dat had natuurlijk gekund. Pathe Arena kent zo’n roltrap. Het nadeel is dat deze wel een stuk langer wordt, het hele station ook (waarmee aanzienlijk duurder) en dat mensen langer op de roltrap zullen moeten staan. Ook vraagt zo’n roltrap met plateau meer van de techniek en daarmee neemt de kans op storingen toe. De metro in Amsterdam kent overigens al de nodige vrij grote roltrappen, zoals bijvoorbeeld op station Bijlmer ArenA (10 meter hoogte) Kraaiennest (bijna 11 meter hoogte), Ganzenhoef (bijna 12 meter hoogte).

Foto van volger

n-evo

15-05-2015 | 11:02

Voor die mensen is de lift er Guus.

Foto van volger

Guus

13-05-2015 | 17:07

Ik weet Niet of je hier nu zo blij om moet zijn ,als je naar beneden kijkt zullen veel mensen zeer zeker angst hebben van vallen,je had dit heel makkelijk kunnen voorkomen door er een vlak plateau in te maken waarvan ook de treden van de roltrap in een beweging in meegaan

Foto van volger

Boukje Witten, Metro en Tram

13-05-2015 | 13:22

@Michiel, de breedte van het perron aan de noordzijde is op zijn smalst 7,20 m, de maximale breedte is ongeveer 9 m. De breedte van de drie roltrappen aan de noordzijde naast elkaar bedraagt ongeveer 4,50 m. Aan de zuidzijde is dat 5,10 m.

Foto van volger

ricardo

12-05-2015 | 21:50

ik kan maar een ding zegen over de noordzuidlijn
wat ik er alleen van gezien heb op tv is het egt aan wist voor amsterdam
idee die er aan heeft gewerk of nog doen pet je af ga zo door. heeft wel wat kost maar dan heb je wel eist mooi jes waar . het centraal word egt zo vet cool boven en beden .

Foto van volger

René Valk

12-05-2015 | 18:39

Over enkele jaren hebben we toch allemaal een DRONE op onze rug 😉 !

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

12-05-2015 | 17:45

Het was zelfs op het Journaal van 19:00 uur van de langste roltrappen van Nederland, een goede zaak denk ik dit keer geen negatief nieuws zoals over verzakkingen of lekkages, tegenslagen maar positief nieuws dat het de goeie kant opgaat ik bedoel niet de roltrappen natuurlijk (De goede kant op) dat word nog wel getest voor de ingebruikname in 2017 natuurlijk, het zou pijnlijk zijn als bij de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn het in het nieuws komt dat een Roltrap de verkeerde kant op rolt.
Door dit positieve nieuws in de media beginnen de mensen te beseffen dat het nu niet erg lang meer zal duren.

Foto van volger

Michiel

12-05-2015 | 17:42

Hoe breed is het perron eigenlijk? Als ik die drie roltrappen naast elkaar zie lijkt het niet al te breed te zijn.

Foto van volger

Rene van Hoek

12-05-2015 | 16:33

Bedankt voor de uitleg en het timelapse filmpje. Ik ben ook benieuwd naar het manoeuvreren en plaatsen van de roltrappen in station de Pijp. wanneer worden daar de roltrappen geplaatst?

Foto van volger

Wolbert Vroom, architect

12-05-2015 | 12:26

Spannend, en ben benieuwd naar het resultaat.

Foto van volger

Rovado

12-05-2015 | 10:34

Naast de roltrappen zitten glazen schermen die dit voorkomen en tevens de mensen op de roltrappen beschermen tegen de zogenaamde stuwlucht.

Foto van volger

Eric

12-05-2015 | 10:24

‘een’

Foto van volger

Eric

12-05-2015 | 10:23

@Alain
de ironie ontgaat me en beetje!

Foto van volger

Marlon

12-05-2015 | 10:21

Ik heb een vraag namelijk.
Nu dat de roltrappen geplaats zijn wat gebeurt er met de ruimte boven de stempels naast de roltrappen?
In het kader van veiligheid, want stel je voor dat iemand valt van bovenaf of bij een ruzie op de roltrap dat iemand een flinke duw krijgt?
Dan maak je een flinke smak die nare gevolgen heeft.

Foto van volger

Huub

12-05-2015 | 10:07

Op 13 juni, de open dag van de bouw, een dagje proefdraaien mét publiek en daarna pas inpakken.

Foto van volger

Alain

12-05-2015 | 10:01

Sjaaisse!

@n-evo: liften? Turboliften dan, naar ik aanneem? Ach, volgende keer neem ik de teletransporteur wel.

Foto van volger

n-evo

12-05-2015 | 09:58

@Alain Anti-zwaartekrachttechnologie wordt gebruikt voor de liften. Duh.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

12-05-2015 | 09:51

@Alain
Klopt! De roltrappen worden door ThyssenKrupp uit Duitsland gebouwd. Overigens komen de roltrappen van de Maastunnel ook uit Duitsland.

Foto van volger

Richard

12-05-2015 | 09:33

Doet mij een beetje denken aan die eindeloze roltrappen bij de ondergrondse in London.

Ik sta er nooit echt fijn. Ben altijd bang naar beneden te kletteren 🙁

Foto van volger

Alain

12-05-2015 | 09:30

En zie ik dat nu goed? Zijn deze roltrappen “Made in Germany”? Hmm…om de ironie daarvan zullen ze in Rotterdam vast wel kunnen lachen.

Foto van volger

Alain

12-05-2015 | 09:27

Dat wordt dan inderdaad lopen. Heb ik in Praag veel gedaan, waar dit soort roltrappen een normaal verschijnsel zijn. Geen pretje, inderdaad.

Als die lijn toch pas in 2017 opengaat, waarom heeft men dan niet meteen gekozen voor antizwaartekrachtsoplossingen? Die zijn er al sinds dit jaar.

Foto van volger

Antje

12-05-2015 | 09:22

Gefeliciteerd.
Hij zal maar stilvallen terwijl je net begonnen ben. Dat is helemaal niet denkbeeldig met de knoppenklierders die je overal hebt. Dan is het een hele klim met die grote treden.

29