Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
38
7 maanden geleden
Alain :
@Renske van Bers, Metro en Tram Daar twijfel ik niet aan 🙂

Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak

Renske van Bers : Metro en Tram 7 augustus 2017 Netwerk

We hoorden het gonzen in de wandelgangen; in september komt de eerste opzet van de investeringsagenda metro uit. Arnoud Mouwen van de Vervoerregio legt uit wat de investeringsagenda is en wat voor projecten hierin worden meegenomen.

Arnoud, wat moet ik me voorstellen bij een investeringsagenda?

“Hierin staan alle plannen voor een efficiënter, sneller en betrouwbaarder Amsterdams OV, samengesteld door onder meer GVB, Metro en Tram, Verkeer en Openbare Ruimte, Ruimte en Duurzaamheid en de Vervoerregio. In een eerder stadium, zo’n vier jaar geleden, hebben we dit opgesteld voor bus en tram. Hieruit is bijvoorbeeld de transformatie van Molenwerf in Amsterdam West voortgevloeid en een efficiëntere indeling van de tramhalte bij de Boerenwetering, op de Ceintuurbaan. Ook wordt voortgang geboekt met de studie naar de Westtangent. Sinds begin dit jaar zijn we een nieuwe agenda aan het maken voor specifiek de metro, waarbij de focus ligt op plannen die voor 2025 te realiseren zijn.”

Aan wat voor plannen moet ik denken?

“Het gaat om kleinere en grote ingrepen. Dat kan uiteenlopen van nieuwe liften, het vervangen van een spoor, maar ook bijvoorbeeld de aanleg van een heel nieuwe perrontoegang bij de metrohalte Jan Evertsestraat. Dit laatste is een wat groter deelproject vanwege de impact op de omgeving en kosten. Maar, let wel, we zijn nu in de voorbereidende fase. Op de agenda staan momenteel 50 projecten die het niet allemaal gaan halen. In september publiceren we de eerste selectie, maar ook hiervan zal er nog een aantal sneuvelen.”

Arnoud Mouwen
Arnoud Mouwen Foto Metro en Tram De Metropolis in actie Foto Martijn Roos
De Metropolis in actie Foto Martijn Roos

In deze agenda is dan bijvoorbeeld niet het sluiten van de Ringlijn of de komst van een Oost-Westlijn meegenomen?

“Nee, dat zou qua tijd – realisatie voor 2025 – en qua budget helemaal niet mogelijk zijn. Het gaat in deze plannen meer om kleine veranderingen die toch een groot gevolg hebben. Het vervangen van een spoor bespaart bijvoorbeeld niet alleen onderhoudsgeld, maar kan een dienstregeling ook veel efficiënter laten verlopen. Verder houden we in de plannen ruimschoots rekening met de ruimtelijke context: een betere looproute naar een station levert de reizigers voordeel op evenals een scherpere informatievoorziening. Daarmee is overigens niet gezegd dat we niet nadenken over mogelijke nieuwe metrolijnen.”

Vertel?

“De stad is enorm aan het ontwikkelen en de komende jaren komen er tienduizenden woningen bij. Het is aan ons de taak om al deze mensen straks te voorzien van een goed OV. Daarom maken we plannen voor de toekomst waarin we kijken naar verbeteringen van het bestaande metronetwerk; rondom welke stations kunnen bijvoorbeeld nieuwe woningen komen? Bij het maken van al deze plannen speelt de politiek overigens ook een grote rol. Een wethouder kan nu helemaal achter een plan staan, terwijl de volgende wethouder het misschien niet ziet zitten. Niettemin kunnen we in grote lijnen natuurlijk wel verschillende situaties uitwerken en agenderen. Dat is ook onze opdracht vanuit de Vervoerregio.”

Vind je dat niet lastig: dat je niet met een kleine club beslist en kunt uitvoeren?

“Soms wel, haha. Maar zo werkt het niet natuurlijk. Hoewel de samenwerking goed is, hebben we niet altijd dezelfde belangen. En, inderdaad, processen kunnen soms behoorlijk stroperig verlopen. Daarom zijn we, naast de investeringsagenda en de plannen omtrent de toekomst van het OV, ook nog bezig om de organisatie anders in te richten. Eigenlijk willen we de drie doelen die ik eerder voor het OV noemde – efficiënter, sneller en betrouwbaarder – ook toepassen in de organisatie. Het moet duidelijker zijn wie voor wat verantwoordelijk is, zodat er sneller knopen kunnen worden doorgehakt. We staan dus nog voor genoeg uitdagingen!”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Alain

06-03-2018 | 13:30

@Renske van Bers, Metro en Tram
Daar twijfel ik niet aan 🙂

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

06-03-2018 | 13:13

@Alain, ik doe mijn best, maar artikelen over de Noord/Zuidlijn en Oostlijn hebben vooralsnog voorrang. Groet, Renske

Foto van volger

Alain

06-03-2018 | 12:44

@Renske van Bers, Metro en Tram
September of zo?

Los van de bereidwilligheid van de heer Mouwen, zouden jullie hierin niet wat proactiever kunnen zijn? Die punten zijn definitief en dus al bekend. Dan zou het des te relevanter zijn om daar op wijnemenjemee wat verder op in te gaan.

Tenzij jullie agenda tot 22/7 al helemaal vol zit, natuurlijk 😉

Foto van volger

trolly

06-03-2018 | 12:09

@Renske van Bers, Metro en Tram: ??

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

06-03-2018 | 12:02

@Trolly, ik ga mijn best doen om hem eerder te interviewen. Groet, Renske

Foto van volger

trolly

06-03-2018 | 11:59

Heel begrijpelijk dat de heer Mouwen graag pas een intervieuw geeft als alles in kannen en kruiken is. Wel een beetje jammer dat er daardoor pas bijna een jaar na deze aankondiging bekend wordt gemaakt over welke projecten het eigenlijk gaat, terwijl dat dus al maanden bekend is. Kan dat niet beter?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

06-03-2018 | 11:47

@Alain, de agenda is inderdaad definitief. Arnoud wilde alleen liever een interview doen aan het begin van de zomer als ook duidelijk is waar en wanneer het werk begint. Grpet, Renske

Foto van volger

Alain

05-03-2018 | 08:36

Hoi Renske, ben je nog wat wijzer geworden? Of is de heer Mouwen – met de investeringsagenda onder zijn arm – met de noorderzon vertrokken?

Foto van volger

n-evo

05-03-2018 | 07:48

Sorry, ik was eerder. :-p

Foto van volger

trolly

02-03-2018 | 14:36

@n-evo: Als je het niet erg vindt, betaal ik liever die € 38,-, en laat ik eventuele meerkosten graag voor jouw rekening…

Foto van volger

n-evo

02-03-2018 | 13:30

@trolly True that. Ik pak die € 38,-. Neem jij de eventuele € 20,- budgetoverschrijding op je?

Vernoemen we ook een lijn naar jou. Dat gun ik je zeker. ?

Foto van volger

trolly

02-03-2018 | 11:51

@n-evo: Hoewel ik je enthousiasme waardeer, wil ik je toch waarschuwen dat door de eigenaardigheden van de Amsterdamse bodem een dergelijk project hier toch zeker wel twee tientjes meer zal moeten kosten.

Foto van volger

n-evo

02-03-2018 | 08:15

@Winfried

€ 38,- voor 200 km nieuw spoor wat voornamelijk ondergronds ligt inclusief 68 stations lijkt mij een erg goede deal. Ik zeg alvast toe dat ik persoonlijk m’n eigen portemonnee trek als we voor die prijs hetzelfde in de Metropoolregio Amsterdam kunnen realiseren.

Pas de problème!

Foto van volger

Winfried

01-03-2018 | 13:50

https://www.lesechos.fr/medias/2018/02/22/2155822_lexecutif-remet-le-metro-du-grand-paris-sur-les-rails-web-0301335857272.jpg

https://www.lesechos.fr/industrie-services/tourisme-transport/0301334772475-lexecutif-remet-le-metro-du-grand-paris-sur-les-rails-2155822.php

Maar er moet nog heel wat water door de Seine stromen voor de plannen gerealiseerd zijn. In opdracht van de president zelf wordt er opnieuw gekeken  naar 200 km nieuw spoor, voornamelijk in tunnels, 68 stations, de kostprijs van €38, ruim éenderde meer dan oorspronkelijk begroot. 

Tot 2040 à 2045 zal er dus niet veel tunnelbouwcapaciteit voor een oost-westlijn in Amsterdam zijn, òf we moeten de Parijzenaars nét effe te vlug af zijn.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-01-2018 | 11:37

@Alain, ik vraag het na bij Vervoerregio. Groet, Renske

Foto van volger

Alain

30-01-2018 | 11:35

@Renske van Bers, Metro en Tram
Dat weet ik niet? Als er geen nieuwe ontwikkelingen zijn, valt er natuurlijk niets te schrijven.

Is de conclusie dan gerechtvaardigd dat er, in weerwil van jullie artikel en de latere reactie van Arnoud Mouwen via jou op mijn vragen, niets meer met het onderwerp ‘Investeringsagenda metro’ in de besluitvorming is gebeurd?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-01-2018 | 11:25

@Alain, er zijn volgens mij alleen niet echt nieuwe ontwikkelingen toch? Groet, Renske

Foto van volger

Alain

30-01-2018 | 11:20

Dag redactie,

nu de nieuwsstorm omtrent vertragingen, afbouw en open dag is gaan liggen en de bal tot 22 juli (en daarna) vooral bij GVB ligt: zouden jullie aan dit onderwerp nog eens een artikeltje kunnen wijden? De plannen werden met een spannende drumroll aangekondigd, maar bijna een half jaar later is het stil geworden…beetje een anticlimax.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

22-11-2017 | 12:23

Ha Alain, hierbij het antwoord van Arnoud: “Het ontwerp van de Investeringsagenda Metro is gereed en op 16 november besproken op het DB van de Vervoerregio. Er zijn 33 projectinitiatieven als kansrijk voor verdere uitwerking aangemerkt. Als deze allemaal gerealiseerd zouden worden zou daar een bedrag van circa 180 miljoen mee gemoeid kunnen zijn. Aan de RegioRaad van december wordt deze potentiële financiële opgave voorgelegd. Er gaat nu een proces op gang komen om keuzes te maken in die verdere uitwerking: met welke projectinitiatieven gaan we het eerste aan de gang.” Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

15-11-2017 | 10:27

@Alain, ik leg de vraag ook nog even bij Arnoud neer. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

15-11-2017 | 07:44

@Alain, het item verschuift steeds. Misschien weet Duco meer, ik vraag het straks. Groet, Renske

Foto van volger

Alain

14-11-2017 | 10:23

@Renske van Bers, Metro en Tram

Wat is de status hiervan nu (medio november)? Is een behandeling van deze plannen al geagendeerd in de raad? En zo ja, wanneer zouden we hier informatie over mogen verwachten?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

28-09-2017 | 11:09

@Alain, het is weer niet voorbij gekomen in de Raad, ik hou je op de hoogte! Groet, Renske

Foto van volger

Alain

28-09-2017 | 05:33

Ik ben benieuwd of we vandaag of morgen een update hierover kunnen verwachten? September loopt alweer bijna ten einde.

Foto van volger

Herman

17-08-2017 | 08:40

Waarom heet dit artikel trouwens “Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak”? Het gaat over alles behalve waar het over zou moeten gaan: nieuwe metrolijnen. In plaats daarvan gaat het over “saaie” kleine dingen als een lift repareren e.d. 

Kunnen we binnenkort nou eindelijk de ringlijn, Sixhaven en een begin van een oost-westlijn in een planning zien?

Foto van volger

Herman

15-08-2017 | 21:16

@trolly Heb je mijn reactie goed gelezen? Er staat nergens dat ik vind dat bus 15 een metrolijn zou moeten worden. 

Er is niet zoveel mis met lijn 15. Behalve dan dat ie de hele dag maar om het kwartier rijdt in de zomer. En dan blijkbaar niet eens vol zit. Vooral wel in de spits als Zuidas-mensen van/naar hun werk gaan. Tramlijn onnodig dus, denk ik. Die 10 (of 5, whatever) naar Sloterdijk doortrekken lijkt me dan nuttiger, gezien de extra verbinding die dan gecreëerd wordt. Zeker handig totdat die Ringlijn eindelijk rond gemaakt wordt met een halte bij het Westerpark.

Als ik in de 15 zit, voelt dat een stuk sneller dan wanneer ik in de 2 zit. Een tram fiets je regelmatig voorbij, een stadsbus niet. Als je routeinfo raadpleegt, zal overigens ook blijken dat een stadsbus meer kilometers per uur maakt dan een tram. Afgezien van de stukken vrije baan van de 1,17 en 26 dan… 

Of een tram echt goedkoper is betwijfel ik, gezien spoor- en wisselonderhoud en extra personeelskosten per tram (conducteur). Als het om geld gaat, is de automatisch rijdende metro natuurlijk de oplossing voor de langere termijn, op drukke trajecten.

Foto van volger

trolly

15-08-2017 | 10:38

@Herman: De vertramming van een drukke buslijn als lijn 15 heeft als voordelen dat een tram een veel grotere capaciteit heeft, goedkoper te exploiteren is, en uiteraard even snel is als een bus. Omdat er op het grootste deel van de route van lijn 15 al tramrails liggen, is de benodigde investering bovendien niet heel hoog. En hoewel ik een warm voorstander van uitbreiding van het metronetwerk ben, lijkt me een metro op de plek van lijn 15 een beetje veel van het goede.

Foto van volger

Herman

15-08-2017 | 10:22

@n-evo Wat is precies het nut van bus 15 “vertrammen”? Die bus brengt je nu veel sneller op je bestemming dan wanneer het een tram zou zijn. Lijkt me dat investeren in metro meer nut heeft dan om een prima buslijn om te gaan bouwen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-08-2017 | 13:20

@Eduard de Jong
De lussen en verkeerslichten zijn inderdaad inmiddels afgesteld bij de brug Roelof Hartstraat/Ceintuurbaan – Hobbemakade. Dit scheelt ongeveer 1 – 1,5 minuut per omloop. Daarnaast is de betrouwbaarheid hiermee ook sterk verbetert op dit stuk.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-08-2017 | 11:20

@Eduard de Jong
Allereerst waren op dit kruispunt problemen qua veiligheid en stond jarenlang op de lijst van blackspots. Zo was hier veels te weinig ruimte voor fietsers. Daarnaast stond de tram ook regelmatig vast. Om ruimte te maken en het kruispunt overzichtelijk te maken is de tramhalte weggehaald. De eerstvolgende tramhalte is 280 meter verderop. Het weghalen van de tramhalte levert een kleine reistijdwinst op, maar de grootste winst zit hem in het afstellen van de verkeerslichten met lussen direct na de haltes van het Roelof Hartplein en Van Woustraat, waardoor de tram (vrijwel) altijd groen heeft als deze aan komt rijden. Ik zal even navragen of het systeem nu daadwerkelijk in werking is.

Foto van volger

Eduard de Jong

08-08-2017 | 15:49

Grappig en onthutsend tegelijk:  ‘een efficiëntere indeling van de tramhalte bij de Boerenwetering, op de Ceintuurbaan.’ Inderdaad zeer efficiënt: de tramhalte is simpelweg opgeheven. Zo zal het gaan met het huidige bus- en vooral tramnet. Verhoging van de efficiëntie impliceert niets meer of minder dan opheffing. Voorbeelden: Witte de Withstraat, De Lairessestraat, Bos- en Lommerweg. Reeds gerealiseerd: Rijnstraat (Rivierenbuurt): zéér efficiënt.

Foto van volger

Eduard de Jong

08-08-2017 | 14:41

Arnoud Mouwen is niet ‘van de Vervoerregio’, maar is de zoveelste door de Vervoerregio ingehuurde externe zzp-er/consultant/adviseur, die alleen díe adviezen uitbrengt, die de Vervoerregio, het GVB, Metro en Tram en dergelijke instanties graag willen horen en zien. Mouwen runt zijn eigen bedrijfje: ‘Arnoud Mouwen Advies’ en geeft als te doen gebruikelijk in de sector duur betaalde adviezen. Waarom is een externe adviseur ingehuurd? Omdat de vervoerregio zelf niet over kennis, kunde en vaardigheden beschikt. Gevolg van het ontbreken van competentie op het kernveld.  

Foto van volger

ReindeR Rustema

08-08-2017 | 13:44

Oh, tegen die tijd kan dat veranderen. Maar liefst wil ik de petitie voor 22 juli 2018 overhandigen. Vandaar ook mijn vraag of deze uitbreiding al op de agenda staat. Zo niet, dan kan ik het er misschien op krijgen zo.

Foto van volger

n-evo

08-08-2017 | 13:34

@ReindeR Rustema Een petitie starten voor specifiek doortrekking van lijn 10 heeft dus weinig zin want die bestaat binnen een jaar niet meer. 😉

Foto van volger

ReindeR Rustema

07-08-2017 | 20:53

@n-evo Ik zag het kaartje op http://wijnemenjemee.nl/nieuws/gvb-presenteert-kaart-met-nieuwe-lijnnummering-en-routes en daar stopt lijn 10 (dan 5) nog steeds op dezelfde plek. Er moet nog een stuk spoor aangelegd worden langs de Haarlemmervaart om Sloterdijk te bereiken.

Foto van volger

n-evo

07-08-2017 | 18:49

In de investeringsagenda voor tram en bus stond geloof ik ook iets over het aanleggen van rails o.a. tussen Station Zuid en Parnassusweg, wat effectief de vertramming van lijn 15 mogelijk moet maken. Hoe zit het daar eigenlijk mee?

@ReindeR Rustema Ik zou nog eens goed naar het kaartje van het nieuwe tramnetwerk volgend jaar kijken als ik jou was.

Foto van volger

Gerard

07-08-2017 | 15:26

In een investeringsplan hoort ook een budget om uitbreiding van het Metronetwerk voor te bereiden. Dat zou nu goed moeten starten zodat ergens tussen 2020 en 2025 ook echt knopen gehakt kunnen worden om daarna met de uitvoering te starten. En dan is een investeringsagenda van zeker 200 miljoen per jaar vanaf zeg 2025 zeker noodzakelijk.

Maar nu eerst de effiëntieslag maken.

Foto van volger

ReindeR Rustema

07-08-2017 | 11:54

Graag tram 10 doortrekken van de Van Hallstraat tot aan station Sloterdijk!

Zie ook de petitie http://tram10totsloterdijk.petities.nl

Staat het op het verlanglijstje/de agenda?

38