Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Nieuwe informatieborden op de stations

Nieuwe informatieborden op de stations

Duco Vaillant : Metro en Tram 29 december 2014 Netwerk

Onlangs werd op station Amsterdam Sloterdijk een nieuw informatiebord onthuld voor OV gebruikers in en rondom Amsterdam. In de komende maanden worden deze borden op 54 knooppunten in Noord-Holland geplaatst. We vragen aan Hans Smit, verantwoordelijk voor ‘Wayfinding’ – bewegwijzering en reisinformatie – waarom deze borden geplaatst worden en wat er zo bijzonder aan is.  

Verbeteren knooppunten
Hoe zijn de borden tot stand gekomen? Hans: “We hebben vorig jaar zo’n 90 OV knooppunten gecontroleerd op de kwaliteit van bewegwijzering en reisinformatie en de samenhang daarin in het gehele knooppunt. De check werd uitgevoerd door vertegenwoordigers van gemeenten, stadsdelen, vervoerbedrijven, station beheerders en natuurlijk reizigers. Daaruit bleek dat er her en der verbeterpunten mogelijk zijn. Wat vooral opviel was dat de reiziger binnen een trein- of metrostation of op zijn halte meestal wel redelijk zijn weg kan vinden, maar als de reiziger het station uitstapt en de juiste bus- of tramhalte wil vinden, wordt hij of zij daarbij niet echt geholpen. Andersom, vanaf de bus- of tramhalte je weg in de vervoersknoop vinden, blijkt ook knap lastig. Kortom het schort aan de knooppunt oriëntatie.”

Nieuw OV-informatiebord
Hoe hebben jullie dit nu opgelost? Hans: “In opdracht van Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en Metropoolregio Amsterdam (MRA) is er een nieuw OV-informatiebord ontwikkeld dat de passagier helpt bij de oriëntatie binnen het station en de omgeving. Op dit informatiebord vind je een driedimensionale plattegrond van het OV-knooppunt die je helpt bij het overstappen, een kaart van de ruime omgeving met straatnamen en de belangrijke bestemmingen op loopafstand én een lijst van het aankomend en vertrekkend OV vanaf het station.”

Elk bord uniek met driedimensionale kaart
En daarmee zal de reiziger een overstapplek beter snappen? Hans: “We weten dat niet iedereen even makkelijk kaarten kan lezen maar we hebben geprobeerd het de reiziger zo makkelijk en duidelijk mogelijk te maken. We hebben tijdens het ontwikkelingsproces verschillende prototypes getest onder passagiers. Om de kaarten zo begrijpelijk mogelijk te maken zijn de kaarten bijvoorbeeld niet naar het noorden gericht, maar gedraaid in de kijkrichting. Op deze manier kijkt het nieuwe bord als het ware met de reiziger mee waardoor deze zich sneller kan oriënteren in zijn omgeving. Elk informatiebord is zodoende ook uniek. De kaart van het knooppunt is in vogelvlucht, driedimensionaal uitgevoerd en in de plattegrond van de omgeving zijn karakteristieke gebouwen in 3D verwerkt.”

54 OV knooppunten
Waar kunnen we het informatiebord straks vinden? Hans: “De komende 2 maanden worden in totaal 54 OV knooppunten tussen Alkmaar en Hilversum voorzien van KnOP’s. Dat laatste is jargon voor Knooppunt Oriëntatie Punten. Uiteindelijk vind je straks 125 unieke KnOP’s op 54 knooppunten, waaronder alle 33 metrostations en een handvol tramhaltes.“

Elisabeth Post, gedeputeerde provincie Noord-Holland en Rudy Stroink CEO van Beter Benutten. Foto: Arjan Vos
Elisabeth Post, gedeputeerde provincie Noord-Holland en Rudy Stroink CEO van Beter Benutten. Foto: Arjan Vos
Uitsnede uit het informatiebord. Download <a href="http://www.hierzijnwij.nu/wp-content/uploads/2014/12/GVB_STD_Sloterdijk_LR.pdf" target="_blank">hier</a> de volledige versie. Beeld: Flow Resulting
Uitsnede uit het informatiebord. Download hier de volledige versie. Beeld: Flow Resulting

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

26-06-2018 | 09:13

@Sander, dat vraag ik na bij VRA. Groet, Renske

Foto van volger

Sander Ewald

25-06-2018 | 14:59

Ik vroeg mij af of de informatieborden ook toegankelijk zijn voor blinden en slechtzienden, maar ook voor kleurenblinden. Wij zijn daar als bedrijf namelijk gespecialiseerd in. Ben benieuwd wat jullie voor hen kunnen betekenen.

Groet,

Sander

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

19-01-2015 | 11:28

@Gerard
U had nog een vraag met betrekking tot leesbaarheid voor kleurenblinden en slechtzienden.

Ons antwoord: “De kaarten zijn voorgelegd aan reizigersorganisaties. Daarbij is ook gekeken naar leesbaarheid. Op basis daarvan hebben we enkele aanpassingen gedaan in de kaartontwerpen. Er zijn bij ons nu geen verdere issues m.b.t. leesbaarheid bekend.”

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

12-01-2015 | 13:10

@n-evo
Ik heb een prima vakantie gehad. Bedankt!

Foto van volger

n-evo

12-01-2015 | 13:03

@Duco Vaillant

Als dat het uitgangspunt is hoeven zulke details inderdaad niet terug te komen

Hopelijk heb je een goede vakantie gehad!

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

12-01-2015 | 12:52

@Aron
Drie van dit soort borden zou inderdaad teveel zijn. Dit was alleen voor de foto. Alleen in de meest linker staat nog de kaart, de twee andere zijn met andere informatie gevuld.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

12-01-2015 | 12:48

@Egbert Six en anderen
We geven de opmerking door met betrekking tot de spoornummers. Deze worden verzameld door de Stadsregio. Bij een update zal hiernaar worden gekeken.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

12-01-2015 | 12:41

@n-evo
Het antwoord met betrekking tot de tramsporen. De kaart hoeft geen exacte weergave te zijn van de werkelijkheid. Het gaat om het gemak waarmee iets gevonden kan worden. In het geval van de tramsporen dat de tram kan worden gevonden.

We verzamelen de opmerkingen en reacties en nemen daarin ook de lijnnummers mee. Bij een update zal hiernaar worden gekeken.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

08-01-2015 | 14:47

@Aron
We komen er volgende week op terug.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

08-01-2015 | 14:46

@Frank
Haha! Deze hebben we heel bewust niet weergegeven op de kaartjes. 😉

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

08-01-2015 | 14:44

@Egbert Six en anderen
Het lijkt mij ook een foutje met betrekking tot treinperron 9 en 10. Ik zal het navragen hoe dit zit aan collega Hans Smit.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

08-01-2015 | 14:40

@Egbert Six
Bij de 3D gebouwen is in de overzichtskaart gekozen herkenbare gebouwen. Hoewel je kan discussiëren welke herkenbare gebouwen dit zouden moeten zijn, is bij Sloterdijk gekozen voor de 95 meter hoge Crystal toren en 85 meter hoge toren van de Belastingdienst. Bij veel andere kaarten is dat overigens duidelijker dan in het geval van Sloterdijk.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

08-01-2015 | 14:28

@n-evo
Ik zal het navragen waarom dit zo gedaan is met de tramsporen en de lijnnummers. Collega Hans Smit komt volgende week terug van vakantie en kan dan uw vragen beantwoorden.

Foto van volger

d'ouwe vos

01-01-2015 | 13:13

Ik zag bij de Metro- togang/uitgang op de Nieuwmarkt ook zo’n bord, met 3D-plattegrond van de omgeving.. De vos zat er al jaren op te wachten ( en al die touristen die weer eens de weg niet wisten.) maar hij staat er dan eindelijk. Hieperdepiep.
Prachtig, zo hoort het als je wilt dat je als wereldstad wordt gezien.

Foto van volger

d'ouwe vos

30-12-2014 | 09:45

Ik vind het perfect. Complimenten. Daar zat de vos al vele jaren op te wachten.
Goede overzichtelijke kaart in 3 D. Nu nog zoiets op het CS en alle andere stations.

Alle volgers van deze site een gelukkig 2015 gewenst. 🙂

En alle makers van de site : the fox loves you all !!!

Foto van volger

Frank

30-12-2014 | 07:27

En waar is perron 9 – 3/4e ?
🙂

Foto van volger

Bert van Elswijk

29-12-2014 | 20:48

Het is ook niet gauw goed hè, mannen! 🙂

Foto van volger

Aron

29-12-2014 | 19:21

^ Ik bedoel natuurlijk drie naast elkaar. 1 Lijkt me op deze locatie meer dan voldoende, maar doe dan 2 maximaal.
Verder mag de ruimteverspilling op de tekstwolkjes wat minder (doe dan bijvoorbeeld tekst en pictogrammen iets groter) en de consistentie iets meer; het is “spoor 9-10” volgens NS-gebruiken. Zet dit dan ook neer. En plaats meteen zo’n zelfde dingetje bij “spoor 7-8” en “spoor 1-6”. Dan hoef je niet nog eens te zoeken naar het spoor waar je moet zijn als je binnen staat, nadat je eerst al hier op die kaart bent komen kijken.

Foto van volger

Aron

29-12-2014 | 19:14

Ahja. We gaan een beetje de richting van New York achterna met dat soort kaartjes: http://www.billingsjackson.com/images/gallery/series.jpg
Niet slecht op zich. Drie van die borden lijkt me alleen een beetje overkill en draagt alleen maar bij aan verommeling van het stationsbeeld.

Foto van volger

Roelof van Cleef

29-12-2014 | 17:40

Als de NS dit ook in de reisplanner toegankelijk maakt zouden zij voor de eerste keer een bruikbare plattegrond van hert –erkend complexe– Sloterdijkgebied ter beschikking van de reiziger stellen.

Foto van volger

gerard

29-12-2014 | 17:12

Het ziet er goed uit, maar die misser van perron ipv spoor is wel gek. Ook vraag ik me af of de leesbaarheid voor kleurenblinden en slecht zienden wel goed is. Bepaalde contrasten zijn voor hen vaak heel moeilijk. Weer een vraag die Petra moet uitzetten. Intussen ga ik het in de komende dagen ter plaatse eens goed bekijken.

Foto van volger

Leo

29-12-2014 | 14:51

Bovendien, voor toeristen die geen Nederlands spreken maakt het zaken juist minder duidelijk. Overal in en om het station, in je routebeschrijving of in je routeplanner app op je telefoon worden die plaatsen “spoor” genoemd behalve op deze ene overzichtskaart. Juist als je de taal niet spreekt is consistentie vaak de enige houvast.

Foto van volger

Leo

29-12-2014 | 14:43

Inderdaad, die fout met ‘treinperron’ is toch wel erg slordig. Er bestaat helemaal geen “treinperron 9” of “treinperron 10”, spoor 9 en 10 liggen beide aan één en hetzelfde perron. Hopelijk kan dat nog gefikst worden in de definitieve versie.

Foto van volger

johan siemons

29-12-2014 | 14:19

het “voortschrijdend inzicht” zal zijn werk wel doen !

Foto van volger

Petra Groot, Noord/Zuidlijn

29-12-2014 | 14:16

@Egbert Six: Ook met deze vragen zal Duco volgende week aan de slag gaan.
Groet, Petra

Foto van volger

Egbert Six

29-12-2014 | 14:07

Zoveel mensen, zoveel zinnen. Ik vind het gekozen lettertype goed leesbaar en deze informatieborden een goede poging om de argeloze reiziger wegwijs te maken.
Toch een paar opmerkingen: Ik snap de keuze voor 3D gebouwen op de overzichtskaart niet. Het lijkt me een willekeurige selectie.
@n-evo Uitgerekend het R-net logo (zie bus legenda) is wat mij betreft op deze kaart een miskleun
Waarom staan spoor 9 en 10 van het station vermeld als treinperron 9 en 10. Sinds jaar en dag is de aanduiding toch echt spoor 9 en niet perron 9! Het is uiteindelijk ook maar 1 perron met 2 sporen.

Foto van volger

Petra Groot, Noord/Zuidlijn

29-12-2014 | 14:01

@ n-evo: Duco geniet van een welverdiende vakantie. Ik vraag hem of hij volgende week op jouw reacties kan reageren.
Groet, Petra

Foto van volger

n-evo

29-12-2014 | 13:58

En de lijnnummers worden tegenwoordig als M50, M51, M53, M54 weergegeven. Op de kaart staan de lijnnummers zonder de M-toevoeging wat niet consistent met de GVB lijnkaarten en de nieuwe metrovoertuigen is.

Foto van volger

n-evo

29-12-2014 | 13:56

Mooie kaart trouwens, ik zie alleen wel een fout: de tram heeft meerdere perrons en in totaal drie sporen bij de halte.

Foto van volger

Petra Groot, Noord/Zuidlijn

29-12-2014 | 13:54

@ n-evo: Dan heb ik niks gelezen!
Groet, Petra

Foto van volger

n-evo

29-12-2014 | 13:50

Het gaat hier duidelijk niet om iets specifiek Randstad-gerelateerd aangezien het ook op stations daarbuiten komt te hangen. Te snel conclusies getrokken! Sorry, ik heb niks gezegd haha

Foto van volger

n-evo

29-12-2014 | 13:44

Weet je waar ik nou geen bal van snap? Wordt er voor ik weet niet hoeveel geld een R-net huisstijl ontwikkeld met een apart lettertype, wordt dat niet consistent doorgevoerd. Op de kaart wordt duidelijk geen Profile toegepast.

32
reacties van 13 volgers
Meest actief in deze discussie
Duco Vaillant, Dienst Metro 10
n-evo 5
Petra Groot, Noord/Zuidlijn 3
Leo 2
Aron 2

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al&#8230;
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017
Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
13 oktober 2017 : Renske van Bers

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 13 oktober 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Het laatste nieuws over station Sixhaven
30 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 30 augustus 2017