Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
53
9 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Nonnie, deze vraag staat al tijden uit, maar ik heb nog steeds geen antwoord g ...

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Metro en Tram 13 oktober 2017 Netwerk

Dat we de laatste bouwfase van de Noord/Zuidlijn naderen, blijkt wel uit het feit dat vrijwel overal de DRIS-borden zijn geplaatst, ofwel het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem. Op deze nieuwe borden kan de reiziger precies aflezen over hoeveel minuten de metro aankomt en of er omleidingen zijn. Projectmanager Jack Rouwendaal licht toe.

Jack, de nieuwe borden zijn niet alleen op de Noord/Zuidlijn geplaatst, maar ook op de Ring- en Oostlijn. Waarom?

“De borden op het bestaande net waren inmiddels wel aan vervanging toe en daarnaast is het toch fijn om voor het hele metronetwerk één reizigersinformatiesysteem te hebben. Vandaar dat we de borden eerst op de Ringlijn hebben geplaatst en getest. Nadat we hier de kinderziektes eruit hebben gehaald was de Oostlijn aan de beurt.”

Waarin verschillen de nieuwe borden van de oude?

“De informatie die erop staat is weer een stukje nauwkeuriger dan de vorige. Reizigers kunnen nu  precies zien over hoeveel minuten de metro arriveert. Ook zijn de borden door het kleurgebruik makkelijker leesbaar en zijn ze strakker vormgegeven.”

Ook op station Rokin hangen de DRIS-borden klaar. Zonder reizigersinformatie, dat dan weer wel.
Ook op station Rokin hangen de DRIS-borden klaar. Zonder reizigersinformatie, dat dan weer wel. Foto Gé Dubbelman

Jullie begonnen met een DRIS-pilot op de stations Zuid en Isolatorweg. Dit verliep niet altijd even soepel toch?

“Het gaat om een heel nieuw informatiesysteem dat niet alleen uit de borden bestaat, maar ook uit een omroepinstallatie dat ingepast moet worden in bestaande installaties. Het nieuwe systeem is er gekomen door een team te vormen waarin GVB, Eigendom en Beheer van de gemeente, ontwerper Siemens en wij van Metro en Tram deelnamen. Zo’n samenwerking moet zich altijd even uitkristalliseren.”

Waarom zijn niet alle borden tegelijk op een station vervangen?

“We wilden op het bestaande metronetwerk geen reizigers hinderen of GVB in de weg zitten en werken daarom vooral ’s nachts. Hierdoor heb je maar kort de tijd om een bord te vervangen, aan te sluiten en te testen. Dit laatste gebeurt ‘s ochtends, waarbij gekeken wordt of het bord in goede verbinding staat met het Communicatie Centrum Vervoer van GVB en de juiste reisinfo aangeeft. Zodoende pakken we dus meestal maar één bord per nacht aan en duurt het wel even voordat je alle borden op het metronetwerk vervangen hebt. Op de Oostlijn zijn we dus nog even bezig.”

In Noord moeten we nog even wachten op de DRIS-borden. Die kunnen nu niet geplaatst worden vanwege een gigantische steiger, die het mogelijjk maakt om tegelijkertijd te testen met de metro's en het glas van de kap te plaatsen.
In Noord moeten we nog even wachten op de DRIS-borden. Die kunnen nu niet geplaatst worden vanwege een gigantische steiger, die het mogelijjk maakt om tegelijkertijd te testen met de metro's en het glas van de kap te plaatsen. Foto Gé Dubbelman

Staan de borden op de Noord/Zuidlijn nu wel overal?

“Alleen bij station Noord niet, omdat hier een gigantische steiger is gebouwd vanwege het aanbrengen van het glas in de kap. Hier kunnen we dus niet bij. Gelukkig is het plaatsen van de borden op de Noord/Zuidlijn geen probleem: omdat er nog geen reizigers zijn, kun je hier makkelijk doorwerken. Dus zodra de steiger weg is, plaatsen we die borden.”

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-01-2018 | 08:51

@Nonnie, deze vraag staat al tijden uit, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. We maken binnenkort weer een nieuw artikel, waarin u eindelijk antwoord krijgt hoe het gaat met DRIS, maar ook met de omroepsystemen. Groet, Renske

Foto van volger

Tijmen Stam

16-11-2017 | 22:18

@Nonnie: “Die andere man” is Philip Bloemendal, bekend van het polygoonjournaal.

https://www.youtube.com/watch?v=8bH88ZyKCmw

https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Philip_Bloemendal

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

15-11-2017 | 07:01

@Nonnie, aha, ik leg uw vraag aan Jack Rouwendaal voor. Groet, Renske

Foto van volger

Nonnie

14-11-2017 | 21:30

@Renske van Bers,

Ik begrijp je verhaal volkomen, alleen is dat niet het antwoord op mijn vraag.

Dus er is een compleet nieuwe omroepsysteem in gebruik genomen op de Ringlijnstations. Waar eerder door een klein speakertje per spoor de treinbestemming werd omgeroepen, hangen er nu grotere speakers op het perron die dit moeten omroepen. En de omroepen vanuit deze speakers zijn door Carolina Mout ingesproken. Bij de kleine speakers is het nog door Ilse (Beste reizigers, de eerstvolgende metro gaat naar Westwijk. Dear travellers, the next metro goes to Westwijk-station), Miek Warnaar (Deze metro gaat naar Amstelveen Westwijk) of door die andere man (Deze trein gaat naar Gein).

Zoals ik dus lees zou die nieuwe omroepsysteem gelijk met de nieuwe DRISsen worden geïnstalleerd. Alleen is dat op de Oostlijnstations niet zo. Dus mijn vraag is of dat nog komt of dat men het gewoon zo laat zoals het nu is?

Ik citeer:

“Jullie begonnen met een DRIS-pilot op de stations Zuid en Isolatorweg. Dit verliep niet altijd even soepel toch?

“Het gaat om een heel nieuw informatiesysteem dat niet alleen uit de borden bestaat, maar ook uit een omroepinstallatie dat ingepast moet worden in bestaande installaties. “

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

14-11-2017 | 09:11

@Nonnie, het verzorgen van de ‘stem’ ligt bij GVB. Hun reactie: “Wij zijn er ons bewust van dat er op dit moment te veel verschillende stemmen – maar geen robots – te horen zijn. We zitten in een overgangssituatie, van beleid en ook qua systemen. Alles wordt opnieuw ingericht en ingesproken, inclusief de nieuwe omroepen voor de Noord/Zuidlijn, en alles genderneutraal. Een flinke klus. We gaan naar een vaste stem voor de halteafroep (statische reisinformatie) en een vaste stem voor verstoringen en vertragingen. Omdat niet alles in scenario’s vast te leggen is, kan het natuurlijk voorkomen dat de dienstdoende reisinformant een tijdelijk bericht in moet spreken. We verwachten dat de nieuwe stemmen begin 2018 te horen zullen zijn. Bus en tram volgen later, bij de start van het nieuwe vervoersplan.” Groet, Renske

Foto van volger

Nonnie

14-11-2017 | 00:05

Ondertussen zijn bijna alle oude pids vervangen door de nieuwe dris-panelen, alleen wordt de bestemmingsomroep op de Oostlijnstations nog steeds gedaan door Ilse, door die iene-mienie speakertje. 

Ik dacht dat de vervanging van het displays gelijk liep met die van het bestemmingsomroepsysteem?

Verder nog een kanttekening:

Het zou handig zijn als er spoornummers worden gebruikt en ook omgeroepen. D.m.v. onderstaand voorbeeld vertel ik waarom. 

Ik sta op Station Zuid te wachten op M50 Gein. Die komt volgens de schermen langs spoor 1 over 2 min aan. Aan de andere kant van het perron, op spoor 3, komt M51 Centraal Station, over 6 min. 

Dan wordt er in eens ongeroepen: “de eerstvolgende metro is lijn 51 richting Centraal Station, en vertrekt over 5 min”

Maar dat klopt toch niet? De eerstvolgende metro langs dat perron is toch gewoon M50 richting Gein???

Dus een betere versie zou zijn: “de eerstvolgende metro op spoor 3 is lijn 51 richting Centraal Station, en vertrekt over 5 min”. 

Is dit iets wat nog aangepast kan worden?

Foto van volger

Aron

02-11-2017 | 10:54

Alain, Alain, je zou toch beter moeten weten.

“GVB.. Dat … inmiddels een vrij sterk beeldmerk heeft neergezet.” Nee. Foei. GVB is inconsequent als de pest met hun huisstijl. Een maand geleden nog plaatsen ze een zelfgemaakt bordje met een huisstijl van 10 jaar geleden over de gloednieuwe borden. Op stickers in de voertuigen gebruiken ze soms Arial, soms Arial Rounded. Soms gebruiken ze hoekige grafische elementen, soms ronde. Soms gebruiken ze hun eigen donkerblauw, soms hun lichtblauw. Zonder logische reden, kris-kras door elkaar.

En er is helemaal geen merk omtrent M5 neergezet. Die treinen zijn overigens van de stad. De nieuwe bebording en plattegronden zijn ook van de stad en Vervoersregio. 

Bovendien voldoen schermen wel aan de standaarden (en deze DRIS-borden in het blauw exact hetzelfde als de overige bebording moet je niet willen, omwille van duidelijkheid), maar het probleem is dat de uitlijning gewoon uitermate kut is. Het valt zo overduidelijk op dat het onprettig leest. Iedereen snapt dat de lijnbestemming links uitgelijnd horen te worden (zoals de richtlijnen voorschrijven), maar met wat meer functioneel wit tussen het lijnnummerblok en lijnbestemming leest het een stuk beter weg. Dit is gewoon zo lelijk opgemaakt, daar hadden zelfs de richtlijnen geen rekening mee durven houden.

Een beetje stom is dat deze borden doen alsof de lijnnummers “tekst in een schematische weergave op het scherm” zijn, vergelijkbaar met de busnummers, terwijl het eigenlijk lijnnummerlogo’s zijn (zoals je op bebording vindt) die op zichzelf staan. Daar hebben de richtlijnen geen rekening mee gehouden. Maar ook daarin staat beschreven dat de halteletters gecentreerd in de blokjes staan. Dat is hetzelfde principe. Elk weldenkend mens had dat verschil moeten kunnen inzien, maar blijkbaar niet de mensen achter de knopjes.

Foto van volger

Alain

02-11-2017 | 09:09

Voor wie dat niet gelooft: hier is het rapport. Uit 2009. Opgesteld door – nota bene – Mijksenaar. Hetzelfde ontwerpbureau dat een aantal jaren later (of mogelijk al in dezelfde tijd?) ook de bebording voor de Amsterdamse metro ontwierp. Ergens wel ironisch dat twee verschillende stijlen dus op hetzelfde ontwerpbureau zijn terug te voeren.

Op zich kan ik me vinden in een zoveel mogelijk uniforme toepassing van reizigersinformatie, waarbij de grens tussen bedrijven wordt geslecht. Aan de andere kant vind ik dat er ook wel wat te zeggen is voor het uitdragen van een sterke corporate identity. De metro wordt geëxploiteerd door GVB. Dat met de M5’s, de nieuwe statische bebording en de plattegronden op de haltes inmiddels een vrij sterk beeldmerk heeft neergezet. Dynamische bebording in dezelfde stijl gieten zou dan mijn voorkeur hebben.

Het lijkt er nu op dat er naar de letter van de wet is gehandeld, waarbij de aanbevelingen uit het DRIS-rapport 1 op 1 zijn overgenomen. Maar je kunt ook handelen naar de geest van de wet, waarbij je de essentiële informatie-onderdelen (lijnnummer, bestemming, verwachte aankomst) weergeeft in een stijl die meer aansluit op die van de statische bebording.

Enfin, het is natuurlijk niet aan mij, dus zie dit maar als mijn twee centen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

02-11-2017 | 08:11

@N-evo en andere volgers, hierbij wat antwoorden van Jack:

Waarom is het lettertype niet Profile wat binnen R-NET de standaard is?
Het gebruikte lettertype is conform het landelijk advies rapport DRIS wat wij moeten gebruiken. Het zou kunnen dat bij een ander DRIS project het adviesrapport niet is gevolgd.

Waarom is het lijnnummer zo vreemd uitgelijnd? Het staat niet gecentreerd in het kleurenblok en te dicht op de bestemming?
Ook de uitlijning is conform de eisen van 3 karakters waarvan er momenteel op het bestaande net maar 2 gebruikt worden (hier zonder M, bij de Noord/Zuidlijn staat er wel een M voor).

Waarom wordt 3x CAF op gelijke voet gezet met 1x M5 qua hoeveelheid treintjes? De M5 is langer en biedt meer capaciteit. Eerder is op deze website gezegd dat een M5 met 4 treintjes aangeduid zou worden.
We tonen transparant wat het huidige systeem stuurt en deze info is inderdaad niet helemaal logisch. Zo staan er maar 3 bakjes voor een M5 en 4 bakjes voor een Zilvermeeuw. Als het systeem wordt aangepast krijgt de M5 op het bestaande net ook 4 bakjes, bij de Noord/Zuidlijn zal dit meteen toegepast worden.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

01-11-2017 | 09:45

@Tijmen, Aron en andere volgers, ik heb jullie vragen wederom naar Jack gestuurd. Hij zou er op terugkomen! Groet, Renske

Foto van volger

Mueslireep

21-10-2017 | 10:37

@Renske van Bers, Metro en Tram

Bedankt voor de terugkoppeling 🙂

Foto van volger

TIjmen Stam

20-10-2017 | 11:59

@Renske: Bedankt!

En die informatie over de metrokubus op Duivendrecht was niet om je onder druk te zetten, ik vind het juist wel grappig, zo’n “klassiek” beeld. 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-10-2017 | 07:44

@Tijmen, Aron en andere volgers, Ik heb nog geen antwoord ontvangen nav jullie vragen over het gebruikte lettertype en de oude displays. Jack is nu een weekje weg, maar ik zet jullie vragen meteen na de (noordelijke) herfstvakantie in mijn agenda. Ik vergeet jullie niet hoor! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-10-2017 | 08:54

@Tijmen, klopt. Ook dit moet nog worden aangepast, maar ik heb helaas geen exacte datum paraat. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-10-2017 | 08:53

@Mueslireep, je hebt helemaal gelijk. Een aantal moet nog vervangen worden. Een exacte datum heb ik helaas niet voor je. Groet, Renske

Foto van volger

n-evo

17-10-2017 | 07:42

@Tijmen Stam GVB drukt graag haar eigen stempel op dingen. Daar refereert Aron naar.

Bron: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=874116&page=70

Foto van volger

Nico Stibbe

16-10-2017 | 15:05

Dank Tijmen. Maar wat ik nog vergat, als er binnen een half uur een volgende bus komt staat er bv 5, 20 bestemming nr maatschappij. Komt misschien wonderlijk over, maar hier leest men van rechts naar links.

Foto van volger

Tijmen Stam

16-10-2017 | 10:51

@Renske: Ook bij Duivendrecht staat nog een oude metrokubus – aan de Duivendrechtse kant (trap aan het einde van het perron).

Dank je alvast voor het navragen over de borden!

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

16-10-2017 | 10:21

@Egbert en andere volgers, Ik vraag bij Jack na hoe het met het lettertype zit. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

16-10-2017 | 10:20

@Tijmen, ik zal navragen wat er met de borden gebeurt. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

16-10-2017 | 10:17

@Mueslireep, ik dacht dat dat al gebeurd was, maar vraag het na. Groet, Renske

Foto van volger

Alain

16-10-2017 | 06:29

@Remko
Dank; ik reik alleen maar wat ideeën aan. Of men er wat mee doet en zo ja wat, mogen de betreffende partijen vervolgens helemaal zelf bepalen 😉

Foto van volger

Remko

16-10-2017 | 06:20

Ik vind dat
Alain, n-evo en Tijmen met uitstekende ideeën komen. Laten zij vanaf heden
besluiten hoe het verder moet gaan 🙂

Foto van volger

Mueslireep

15-10-2017 | 19:23

Mooie schermen. Ik vroeg me af wanneer de kubussen bij Centraal Station worden vervangen door de R-Net kubussen?

Foto van volger

Tijmen Stam

14-10-2017 | 16:57

@Alain: Dit idee: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/10/13/nieuw-scherm-treinstation-schiphol-helpt-reizigers-snel-instappen/

Al denk ik dat LED-buttons in de spoorrand die wit aangeven waar de trein komt, met rood bij de deuren en groen daarnaast het beste is. Een beetje dit idee http://1.bp.blogspot.com/-4D53cwNmAvs/UEgM1oCt5JI/AAAAAAAABcw/s8M2wN6swHk/s1600/2012-09-04+22.02.59.jpg Met pijltjes in de perronrand zou super zijn. Maar ja, dan moeten metro’s wel exact goed halteren. En Nederlanders eens leren niet voor de deuren te dringen.

Foto van volger

Alain

14-10-2017 | 15:18

@Tijmen Stam
Ik zou het liever niet op de borden zien, want die vind ik daar niet geschikt voor. Een veel betere manier zouden oplichtende LED-strips langs het perron zijn. Waar LEDjes branden, stopt de trein. Nog mooier zou het zijn als de LEDjes alleen gaan branden bij de deuropeningen (daarbij ook rekening houdend met defecte deuren, wat helaas ook bij de M5’s nog voorkomt).

Foto van volger

Tijmen Stam

14-10-2017 | 15:07

@Nico:

Wat niet veel mensen weten (ik kwam er pas 5 jaar na ik hier kwam wonen achter) dat de symbolen ook aangeven waar de metro stopt op het perron.

“Mijn” halte is Ganzenhoef. Als ik naar CS wil en daar een krappe overstap heb op de trein, wil ik graag zo ver vooraan mogelijk zitten. Dus wil ik weten waar ik moet staan. Maar ik weet niet of ik een M5 (116m) of een dubbeltje CAF (61m) heb.

Gelukkig kan ik dat zien: een M5 geeft _???, een dubbeltje CAF __?? (waarbij de treintjes naar links rijden).

Stopt de metro altijd bij het einde van het perron, is het andersom, dan wordt het ???_.

Eigenlijk zou je nog het verschil tussen een drietje of een M5 moeten kunnen zien, want dat scheelt ook een kleine 30m. Zeker als er M7 van 60m besteld gaat worden is dat wel handig om te kunnen zien. Maar tegen die tijd verwacht ik dat er al wel een update is voor de bestemmingsdisplays.

Foto van volger

Nico Stibbe

14-10-2017 | 14:20

Hoe het er bij ons in Israel uitziet: Bij nagenoeg iedere bushalte staat zo’n DRIS bord met tot 5 regels. Als er 28 lijnen zijn moet je af en toe een paar seconden wachten om te zien wanneer de bus komt.

Wel wordt aangegeven van welke maatschappij de lijn is. Er zijn haltes waar door concurrentiebeding maar een maatschappij stopt. Over de lengte van de bus, het zal me worst wezen of het een korte / gewone of geledebus is, als hij maar komt. maar dat wordt ook niet aangegeven, alleen het laatste.

Bovendien is er in de haltes niet te ver van het begin een vertrektijden tabel op papier opgehangen

Foto van volger

Tijmen Stam

14-10-2017 | 12:17

@Aron, wat bedoel je?

Foto van volger

Aron

14-10-2017 | 11:08

Kunnen jullie het GVB aub verbieden om hun onnodige bordjes met huisstijl uit 1997 op deze nieuwe borden te plakken? Als het spoor zonodig vermeld dient te worden zijn daar nettere geïntegreerde oplossingen voor. Dank u wel.

Foto van volger

Tijmen Stam

14-10-2017 | 10:34

@alain: Ik ben het helemaal met je eens, en jouw snelle voorbeeldje is wel een aanwinst.

Ik gok overigens zelf dat de “canta’s” nog een overblijfsel zijn uit de huidige bestemmingsbakken, die tekstgebaseerd zijn. Ik hoop dat op het moment dat die allemaal weg zijn (met hopelijk 1 stuks in mijn woonkamer) dat er andere symbolen getoond kunnen worden.

Het huidige systeem kan ook niet goed overweg met een situatie als in Diemen Zuid, waar een 6wagentrein midden op een 8 wagens lang perron stopt. Het is daar _??? terwijl het eigenlijk _???_ (maar dan halflange streepjes) zou moeten zijn. En op de ringlijn wordt het perron als “4 tekens lang” getoond, maar daar is perron uiteraard maar 3 M2/3 lang, ofwel een M5 doet de hele lengte, dus horen er weer géén streepjes voor of na.

Foto van volger

Tijmen Stam

14-10-2017 | 10:28

@Renske, Ik zou graag een van de oude bestemmingsdisplays willen hebben! Zou je mij de contactgegevens van Jack Rouwendaal kunnen geven?

Eerder (http://wijnemenjemee.nl/nieuws/kleine-mijlpaal-in-land-van-omroepsystemen) heb je me de naam van H.Marien doorgegeven, maar die heeft nooit gereageerd 🙁

Foto van volger

Egbert Six

13-10-2017 | 20:47

Nederland heeft op typografisch gebied een naam hoog te houden. Jammer genoeg heeft het GVB soms moeite om van de vormgeving één geheel te maken. Goede voorbeelden zijn bij voorbeeld Schiphol en London transport. Het beroemde symbool en de kaart zijn in hun opzet nu al 80 jaar oud. Gelukkig wordt bij de Oostlijn nu een dappere poging gedaan om het visuele ontwerp weer als één geheel te laten overkomen. Hopelijk lukt dat ook met de nieuwe borden.

Foto van volger

johan siemons

13-10-2017 | 20:34

@Jan.Meeuwenberg

het spijt mij werkelijk dat u zo negatief ( in mijn ogen dan reageert ) . ik heb toch duidelijk betoogd dat het overbrengen van “reisboodschappen” net zo goed op een fraaie manier kan . dat is waar ik op doelde met de naam die wij nationaal en internationaal hebben opgebouwd . ik ga hier niet verder op in .

Foto van volger

Alain

13-10-2017 | 18:35

@Jan.Meeuwenberg
Het was maar een grapje Jan., hoef je niet meteen zo giftig te doen…

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

13-10-2017 | 18:31

@Alain: Jammer dat je het nog niet begrijpt (of wil begrijpen) dat het echt niet belangrijk is wat wij ervan vinden maar of het gemakkelijk is voor de toekomstige reizigers om snelle en actuele informatie te krijgen voor zijn of haar reisdoel.
Hoe ziet het er bijvoorbeeld in Rotterdam uit, is daar een update nodig omdat de reizigers geen raad weten met de informatie van die borden of duizelig worden van het lettertype bijvoorbeeld?
Ach nog maar 281 dagen dan zien we wel of het een ramp is met die borden. Gisteren hadden we een rondleiding bij Station Rokin en heb er niet aan gedacht om die borden aandachtig te bestuderen, jammer er waren interessantere dingen te zien denk ik.

Foto van volger

Alain

13-10-2017 | 18:05

@Jan.Meeuwenberg
Ik ben zo blij dat je oud voorheen ex-elektromonteur in ruste bent, en geen grafisch ontwerper.

(al verdenk ik je er nu wel van dat je het GVB hierin adviseert)

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

13-10-2017 | 17:44

Ik vraag me af of de gemiddelde reiziger zich druk maakt over het lettertype kleur of wat dan ook van de DRIS-borden. Het lijkt me van belang dat het goed te lezen is op een redelijke afstand en meer niet. Ik vraag me ook af hoe het in andere steden eruit ziet op de stations, moet het wiel weer uitgevonden worden? Blijkbaar is er geen eenheid voor dit soort dingen. Maar ja waarom zou je het gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Als ik reis dan wil ik graag een goede informatie (actueel) op die borden kunnen zien en de rest is niet van belang lijkt me. De gehaaste reiziger zal het worst wezen hoe het eruit ziet, of een enkele muggenzifter wel.

Foto van volger

Alain

13-10-2017 | 15:47

@johan siemons
Dank, en inderdaad: Nederland staat zich graag voor op een sterke typografische traditie. Hopelijk dat deze layout experimenteel is, en we er op den duur wat chiquers voor in de plaats krijgen.

Foto van volger

johan siemons

13-10-2017 | 15:20

@johan siemons

persetige moet natuurlijk prestige zijn . ik zat zó driftig te tikken dat het goed nalezen ( altijd doen ) er bij inschoot .

Foto van volger

johan siemons

13-10-2017 | 15:18

@Alain
ik ben het op flink wat punten eens met alain en n-evo . wij zijn in nederland al jaaaaaren verwend met prachtige typografie en verpakkingsontwerpen . wij houden wereldwijd een naam hoog ! het “snelle” voorbeeld van alain ziet er al veel beter uit . laat de persetige van de opdrachtgever ( wie dat ook is ) geen beletsel zijn voor het beter nadenken over de vormgeving in balans met het effectieve element ! enne …ik vind die typering van “canta” ook een mooie . die komt nog van de vorige situatie op de oostlijn . ben erg benieuwd of “men” zich wat van de kritiek zal aantrekken . over aantrekken gesproken ; “wie de schoen past trekke hem aan” !

Foto van volger

Waterlander

13-10-2017 | 14:47

Lijn 52 voor de Noord/Zuidlijn? Jammer.

Een tijdje terug zat ik in lijn 7. Bij de De Vlugtlaan gaf Marc Klardie aan dat ik kon overstappen op de lijnen 14, 21, 50 en het streekvervoer. Niets over een metrolijn.

De metro als ruggengraat. En dan met deze lijnnummers. Merkwaardig.

Foto van volger

Waterlander

13-10-2017 | 14:27

Ook op de nieuwe borden komt een canta terug als symbool voor een metrotrein.

Dat moet toch beter kunnen.

Foto van volger

Han Schomakers

13-10-2017 | 14:22

@Alain & @ Ger Lange:

Voor het publiek werd de metro op 16 oktober 1977 in gebruik genomen (zie ook schomakers.net).

Foto van volger

Ger Lange

13-10-2017 | 13:17

@ Alain: Officiële ingebruikneming van het eerste deel van de Oostlijn door prinses Beatrix in gezeltschap van prins Claus was op 14 oktober 1977. (zie Stedelijk Jaarverslag 1977)

Foto van volger

Alain

13-10-2017 | 13:11

Even een vraag tussendoor: wat wordt aangehouden als de officiële openingsdatum van de Oostlijn? Op Wikipedia lees ik 14 oktober, maar op jullie Oostlijntwitter 16 oktober 1977.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

13-10-2017 | 11:24

@Maarten, ja het wordt nummer 52 en nee er komt geen lijnenplattegrond op het plafond. Fijne dag! Groet, Renske

Foto van volger

Maarten

13-10-2017 | 11:08

Wat wordt het nummer van de NoordZuidlijn? Is dat 52?

En komt de lijnenplattegrond ook op het plafond, zoals in New York.

De ruimte op de zijkant i de metro is nl. erg beperkt, vind ik.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

13-10-2017 | 11:00

@Zat, Ik geef het iig meteen door aan Jack! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

13-10-2017 | 10:55

@N-evo, ik leg uw vragen voor aan Jack. Groet, Renske

Foto van volger

Alain

13-10-2017 | 10:55

Ook ik ben kritisch over de vormgeving van deze nieuwe borden. Op mijn blog schreef ik al eens op waarom en kwam ik ook met een verbetersuggestie, die qua styling aansluit op de statische Mijksenaarborden.

Foto van volger

Zat

13-10-2017 | 10:52

Op de Weesperplein metro perron (richting Wibautstraat) is een technische doos met oranje kabels net voor de nieuwe boord (ook voor de ouwe).  Ik heb eerder een foto op dit blog geplaatsd.  Het is onmogelijk om de eerste regel te lezen van het verte.  Passagiers moet direct onder de bord om het eerste regel te lezen.  Met de installatie van de nieuwe bord niemand zag hoe absurd de situatie is…gewoon door.  Daar is ook geen GVB plattengrond/informatie bord op bijde metro (Weesperplein station) perrons voor meer dan 2 jaar.  Veel klachten, emails, berichten, facebook, bellen en beide problemen zijn nog niet opgelosd.  Je krijg alleen een grote bek.  Stuk gisteren in Het Parool over hoe de GVB luistered niet.

Foto van volger

n-evo

13-10-2017 | 10:44

Groot verschil met wat er hing en de displays zijn erg duidelijk. Wel paar puntjes:

– Waarom is het lettertype niet Profile wat binnen R-NET de standaard is?

– Waarom is het lijnnummer zo vreemd uitgelijnd? Staat niet gecentreerd in het kleurenblok en te dicht op de bestemming.

– Waarom wordt 3x CAF op gelijke voet gezet met 1x M5 qua hoeveelheid treintjes? De M5 is langer en biedt meer capaciteit. Eerder is op deze website gezegd dat een M5 met 4 treintjes aangeduid zou worden.

Ieder systeem en type bord heeft weer een andere vormgeving en lijnkleuren worden niet eenduidig doorgevoerd waardoor het geheel rommelig blijft. Wat dat betreft blijven we sterk achterlopen op Transport for London.

53
reacties van 17 volgers
Meest actief in deze discussie
Alain 8
Tijmen Stam 7
johan siemons 3
Waterlander 2
Jan.Meeuwenberg 2

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 14

Gerelateerde artikelen

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Het laatste nieuws over station Sixhaven
30 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 30 augustus 2017
Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
7 augustus 2017 : Renske van Bers

Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 7 augustus 2017