Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Nieuw verkeersmodel voor Amsterdam
12
2 jaar geleden
N. Langbroek :
Is er misschien een wetenschappelijke bron die deze cijfers verder bekrachtigd?

Nieuw verkeersmodel voor Amsterdam

Michiel Jonker : Metro en Tram 18 december 2015 Netwerk

De gemeente Amsterdam is overgestapt op een nieuw verkeersmodel. De voorspelling voor het aantal reizigers dat dagelijks van de Noord/Zuidlijn gebruik zal maken is in het nieuwe model bijgesteld naar 121.000 per dag. We vroegen Laurens Peijs van de afdeling Vervoer & Openbare Ruimte (V&OR) en onze accountmanager Hans Smit naar het hoe en waarom.

Wat is een vervoersmodel?

Laurens: “Een vervoersmodel is een middel om een zo goed mogelijke voorspelling te doen over het verkeer en het effect van maatregelen/ingrepen in het verkeer. Maar ook over nieuwe infrastructuur, wat heeft dat voor gevolgen? Hoeveel reizigers levert dat op? Wat verschuift er dan?” De afdeling Vervoer & Openbare Ruimte -het vroegere DIVV- gebruikt vanaf nu het Verkeersmodel Amsterdam (VMA). Daarvoor gebruikte de gemeente het zogenoemde GenMod (General Model). Het nieuwe VMA is als eerste ingezet voor de verkenning Uitbreiding Metronetwerk en de gebiedsstudie ‘Sprong over het IJ’. Ook voor toekomstige studies zal het nieuwe model worden gebruikt.

Waarom gebruikt de gemeente dit soort modellen?

Laurens: “V&OR houdt zich onder meer bezig met de bereikbaarheid van de stad en wil daarom een zo goed mogelijk inzicht hebben in de ontwikkeling van het verkeer in de stad. Niet alleen voor de planning van bijvoorbeeld nieuwe verbindingen zoals de Noord/Zuidlijn of de ‘Sprong over het IJ’, maar ook voor concrete maatregelen voor het bestaande netwerk.”

Hoe precies kun je met zo’n model voorspellen?

Hans: “Zo’n model is een afspiegeling van de werkelijkheid en kent natuurlijk een aantal onzekerheden (net als de toekomst). Hoe is de economische groei? Welke bouwplannen worden gerealiseerd? Wat voor beleidsbeslissingen worden al dan niet genomen? Je hebt dus een aantal knoppen waar je aan kunt draaien, die allemaal invloed hebben op de uitkomst (zie ook het voorbeeld hieronder). En aangezien je niet alles in de toekomst kan weten, zit er dus altijd onzekerheid in, maar het geeft wel een basis.”

Wat is de belangrijkste reden om over te stappen?

Laurens: “GenMod was sterk verouderd en minder nauwkeurig. Zo maakte GenMod gebruik van (visuele) tellingen en gaf bovendien alleen maar gegevens over de avondspits. VMA is betrouwbaarder, want het werkt met ‘echte’ data door de komst van de OV-chipkaart en geeft ook voorspellingen voor de ochtendspits en de rest van de dag.” (Zie ook de afbeelding voor de verschillen tussen ochtend- en avondspits)

Wat is er veranderd voor de Noord/Zuidlijn?

Hans: “De voorspelling voor het aantal reizigers dat dagelijks van de Noord/Zuidlijn gebruik zal maken is bijgesteld naar 121.000 per dag in 2030. Dat lijkt heel erg fors als je van rond de 180.000 komt, maar eerlijk gezegd was dit ook in GenMod al een stuk lager geworden door de economische crisis en door bijvoorbeeld het sterk toegenomen fietsgebruik in Amsterdam. Tussendoor is ook al een keer 137.000 reizigers gemeld.” Laurens: “Maar ook het feit dat we in het nieuwe model dichter bij de werkelijkheid kunnen komen, doordat bijvoorbeeld gedetailleerdere data beschikbaar is, speelt een rol. In het nieuwe model rekenen we met de OV chipkaartdata over een heel jaar waar vroeger incidenteel handmatig werd geteld. Dat betekent dat er geen zwartrijders meer bij zitten, die GenMod altijd wel meetelde.”

Hadden jullie de prognose voor de Noord/Zuidlijn dan niet moeten bijstellen op de site?

Hans: “Dat hadden we uiteraard kunnen doen maar omdat de verwachtingen zo schommelden en dan weer lagere en vervolgens weer hogere cijfers lieten zien, hebben we de laatste officiële prognose voorlopig aangehouden.” Laurens: “En de komst van dit nieuwe, verbeterde model, is een uitstekende aanleiding om dat nu recht te trekken.”

Was de Noord/Zuidlijn er wel gekomen als er zo’n prognose was geweest indertijd?

Hans: “Indertijd zijn er ook scenario’s berekend voor als bijvoorbeeld de economie tegen zou zitten en die zijn meegewogen bij het besluit om de Noord/Zuidlijn aan te leggen. Overigens waren deze voorspellingen niet de basis voor dat besluit, er zijn toen diverse studies en second opinions geweest om het goed te onderbouwen. Kortom, deze beslissing is niet over één nacht ijs genomen.”

Ochtend- versus avondspits

Met VMA kun je ook de verschillen tussen de ochtend- en avondspits voorspellen. In onderstaand voorbeeld kun je zien hoe het aantal instappers per station daarbij kan verschillen.

Reizigersprognose

1
52505054515343Station Zuid20Europaplein18De Pijp22Vijzelgracht30Rokin35Centraal Station33Noorderpark41Station NoordStation ZuidEuropapleinDe PijpVijzelgrachtRokinCentraal StationNoorderparkStation NoordIsolatorwegSloterdijkDe VlughtlaanJan van GalenstraatPostjeswegLelylaanHeemstedestraatHenk SneevlietwegAmstelveensewegRAIOveramstelVan der MadewegDuivendrechtStrandvlietBijlmer ArenABullewijkHolendrechtReigersbosGeinWestwijkSacharovlaanSpinnerijPoortwachterBrinkMeentGondelMarneSportlaanOudekerkerlaanAmstelveen CentrumOranjebaanOnderuitZonnesteinKronenburgUilenstedeVan BoshuizenstraatA.J. ErnststraatDe Boelelaan / VUSpaklerwegAmstelWibautstraatWeesperpleinWaterloopleinNieuwmarktGaasperplasKraaiennestGanzehofVerrijn StuartwegDiemen ZuidVenserpolder
Van Speldt & Hooijbergh voor Metro en Tram
1

Hoe werkt een verkeersmodel

Bij een verkeersmodel heb je als het ware een aantal knoppen waar je aan kunt draaien, die allemaal invloed hebben op de uitkomst. En aangezien je niet alles in de toekomst kan weten, zit er dus altijd onzekerheid in, maar het geeft wel een basis. In dit sterk vereenvoudigde voorbeeld zie je hoe verschillende aannames invloed hebben op de voorspelling. Hoe is de economische groei? Wat zijn de gevolgen van beleidsbeslissingen? Maar ook de dag van de week maakt uit of dat er grote beurs gaande is in de RAI. In het illustratieve voorbeeld van het model hieronder kun je zelf verschillende factoren aan of uit zetten. In werkelijkheid zijn er nog veel meer zaken van toepassing en staan de computers van het VMA-model anderhalve dag te draaien voordat er een scenario uitkomt.

Op tablet en desktop is deze visulisatie interactief.
100%75%50%25%0%-25%-50%-75%-100%100%75%50%25%0%-25%-50%-75%-100%

Economische groei

-10
10
0

Mobiliteit

Evenementen

Woningbouw

Dienstregeling

Weersomstandigheden

Dag van de week

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

N. Langbroek

07-04-2017 | 12:44

Is er misschien een wetenschappelijke bron die deze cijfers verder bekrachtigd?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-01-2016 | 16:09

@Explorer
Het is maar hoe je ziet en wat je drukker noemt.

Op het bestaande metronet is het aantal gebruikers in de 2-uurs avondspits iets hoger dan dat in de 2-uurs ochtendspits. Maar op stationsniveau kunnen er grotere verschillen optreden als gevolg van lokale verschillen in gebruik; bijvoorbeeld studenten/scholieren reizen minder in de avondspits dan in de ochtendspits, winkelend publiek kom je niet tegen in de ochtendspits etc.

Op basis van de segmentatie in het vervoerprognosemodel VMA bestaat de verwachting dat de Noord/Zuidlijn in de 2-uurs avondspits ten opzichte van de ochtendspits nog iets drukker is dan de avondspits op het bestaande net. Dit betreft een prognose.

Toch zal de ochtendspits op de Noord/Zuidlijn drukker zijn op de Noord/Zuidlijn. Tussen 7.00 en 7.30 reizen er namelijk veel minder mensen dan in de resterende 1,5 uur van de ochtendspits.
Dat betekent dat de reizigers in het drukste uur en het drukste half uur van de ochtendspits veel meer geconcentreerd zijn, waardoor het in de ochtendspits dan ook aanzienlijk drukker zal zijn dan in vergelijkbare tijdsblokken in de avondspits.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-01-2016 | 13:49

@Leo
Ik heb de vraag pas vandaag doorgezet aan mijn collega ivm de vakantie. Hier het antwoord van Laurens: “De genoemde punten worden in het model meegenomen. In welke mate (bijvoorbeeld de groei van aantal woningen in Noord) is afhankelijk van welk toekomstscenario wordt gehanteerd. En als een project als de Noord/Zuidlijn wordt geopend, heeft dat zeker invloed op de bestemmingskeuze van mensen, ook in het verkeersmodel. Er ontstaan dan dus inderdaad andere verplaatsingen in het model (‘aanbod creëert vraag’), zoals in de vraag wordt gesuggereerd. Evenals in werkelijkheid zal gebeuren.”

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-01-2016 | 12:53

@Frank
Het college van B&W wil een tweetal bruggen voor langzaam verkeer over het IJ realiseren. Meer daarover is hier te lezen.

Foto van volger

Frank

20-12-2015 | 07:57

Dorst ???

Foto van volger

trolly

19-12-2015 | 12:37

@Egbert Six: Ik dorst het niet te schrijven ?

Foto van volger

n-evo

19-12-2015 | 10:52

@Explorer Dagjes mensen die rond sluitingstijd ook weer naar huis gaan, maar wel later de stad zijn ingekomen dan normale forenzen.

Foto van volger

Egbert Six

19-12-2015 | 09:57

@trolly IJsprong lijkt ook heel veel op eisprong… 😉

Foto van volger

trolly

19-12-2015 | 08:12

@Frank: Heel populair tegenwoordig. In Nijmegen hebben ze het over de Waalsprong, maar in Amsterdam gebruiken ze liever vier woorden ?

Foto van volger

Frank

19-12-2015 | 07:57

Ben benieuwd naar de werkelijkheid straks. Toont meteen de waarde van zo’n model.

Maarre…. ‘Sprong over het IJ’? Heb ik iets gemist?

Foto van volger

Explorer

18-12-2015 | 18:59

Grappig om eens met die opties te spelen. Het wordt dus vet druk op een regenachtige dinsdag tijdens de Huishoudbeurs, en als je elke 4 minuten rijdt 😀

Op het kaartje zie ik dat de avondspits drukker is dan de ochtendspits. Hoe zou dat komen?

Foto van volger

Leo

18-12-2015 | 16:24

Het lijkt me toch best lastig om een enigszins accurate voorspelling te doen. Je kunt bijvoorbeeld best kijken hoeveel mensen er nu met de bus van Centrum naar Noord gaan (waarschijnlijk Noord bewoners op weg naar huis). Maar, straks met de N/Zlijn, komt er misschien een groep mensen bij die voorheen nooit naar Noord zou gaan. Voor redelijk wat centrumbewoners wordt het nieuwe winkelcentrum in Noord straks het snelst te bereiken grote winkelcentrum. Of dagjesmensen uit Hoorn/Purmerend die in Noord parkeren en de metro naar Rokin nemen. Of wat te denken van een bevolkingsgroei in Noord omdat het aantrekkelijker wordt om te wonen?

Allen zijn voorbeelden van het aanbod dat de vraag creëert. Hoe neem je dat mee in een toekomstmodel?

12
reacties van 7 volgers
Meest actief in deze discussie
trolly 2
Frank 2
Leo 1
Explorer 1
Egbert Six 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 3

Gerelateerde artikelen

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017
Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
13 oktober 2017 : Renske van Bers

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 13 oktober 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Het laatste nieuws over station Sixhaven
30 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 30 augustus 2017