Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Nieuw treinbeveiligingssysteem moet zich zondag bewijzen
1
3 jaar geleden
Pietje :
Hieronder komt zo dadelijk een zure ik kan niet slapen reactie van de pentagon ...

Nieuw treinbeveiligingssysteem moet zich zondag bewijzen

Esther Hesp : Metro en Tram 10 september 2015 Testen

Aanstaande zondag, 13 september, vindt de laatste testdag van het nieuwe treinbeveiligingssysteem voor het Amsterdamse metronetwerk plaats. We hebben Emiel al gevraagd hoe de testen vorige keer zijn verlopen, maar zijn nu vooral benieuwd wat er komende zondag op het programma staat.

Emiel: “Vooral veel! Op de vorige testzondag bleek het niet altijd even makkelijk om precies op de juiste plek langs het perron te stoppen, dit staat dus hoog op de agenda. Daarnaast gaan we ook metro’s opstellen en keren op het opstelterrein Isolatorweg. Belangrijkste daarbij is of het ‘omzetten’ van de knop in de metro goed werkt, waarbij je van het oude treinbeveiligingssysteem (ZUB) naar het nieuwe (CBTC) systeem – en andersom – overschakelt.”

Van oud naar nieuw en van nieuw naar oud

En waarom moet je bij dit opstelterrein dan overschakelen van nieuw naar oud en van oud naar nieuw? Emiel: “Het opstelterrein achter Isolatorweg is nog niet van het nieuwe CBTC-systeem voorzien. Dit betekent dat de knop, die in de metro zit, hier dus steeds ‘om’ gaat van nieuw naar oud en als de metro van het opstelterrein af komt weer van oud naar nieuw. Dit is voor de bestuurders natuurlijk ook iets nieuws waar ze aan moeten wennen.”

Nieuwe inzichten

Emiel vervolgt: “Het schakelen tussen de treinbeveiligingssystemen hebben we uiteraard al eens getest, maar nu kunnen we – op zo’n zondag – heel veel metro’s op het nieuwe systeem laten rijden, gedurende meer uren. Dat geeft altijd weer nieuwe inzichten. Daarbij is het vooral belangrijk dat de verkeersleiding de informatie ook goed doorkrijgt op hun computerschermen.. De locatie van de metro moet als het ware worden opgeslagen in het systeem, zodat je automatisch kunt zien waar de metro zich bevindt.”

Emiel Vergouw
Emiel Vergouw Foto: Metro en Tram Op 13 september rijden de metro's niet tussen Isolatorweg en Postjesweg, GVB zet vervangend vervoer in. Foto: Gé Dubbelman
Op 13 september rijden de metro's niet tussen Isolatorweg en Postjesweg, GVB zet vervangend vervoer in.

Samen met GVB

In de toekomst zal vooral GVB met het treinbeveiligingssysteem werken, reden voor veel overleg en een uitnodiging voor 13 september. Emiel: “Hoewel GVB binnenkort zelf diverse scenario’s gaat testen, nemen wij deze keer al collega’s van GVB mee, zodat ze alvast een gevoel krijgen bij het nieuwe systeem en zien hoe het werkt. Ook gaan we extra ritten toevoegen aan de standaard dienstregeling en kijken we of het systeem dit aankan en goed weergeeft. We simuleren daarnaast een ‘slecht weer situatie’, met een gladde baan en oefenen met een metro die midden op de baan een storing heeft die opgelost moet worden.”

Finetuning

De vorige keer gaf je aan dat er een oplossing is voor het ietwat schokkerig optrekken van de metro. Gaan jullie nog testen of dat nu echt goed gaat? Emiel: “Het is een hele lijst, maar inderdaad, ook dit euvel willen we nu uit de wereld helpen. Zondag moet het schokkerige rijden van zowel de M4  als de M5 opgelost zijn. Ik verwacht hier geen grote problemen hoor, het gaat echt om de finetuning.”

Testen in de nacht

We hebben het nu vooral over de testen gehad die overdag plaatsvinden, maar  er gebeurt toch ook nog van alles in de nacht van 12 op 13 september? Emiel: “Dat klopt. In de nacht rijden we niet alleen op de ringlijn, maar testen we op  het hele metronetwerk. Dan gaan we met alle type metro’s en op alle lijnen – inclusief de Amstelveenlijn – rijden. Dan voeren we dus op alle trajecten
een dienstregeling in en kijken we of de ‘commando’s’ goed worden opgevolgd én goed in beeld komen op de schermen van de verkeersleiding.” Al met al: veel testen. Emiel: “Zeker. Het is een spannende periode.”

Het testen in de nacht loopt voorlopig nog wel even door, in ieder geval tot en met 4 oktober. Daarna bepalen we of het nieuwe CBTC-systeem daadwerkelijk in dienst kan op de ringlijn.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Pietje

10-09-2015 | 15:14

Hieronder komt zo dadelijk een zure ik kan niet slapen reactie van de pentagon bewoners.

1
reacties van 1 volgers
Meest actief in deze discussie
Pietje 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Laatste testen Noord/Zuidlijn
12 juli 2018 : Esther Hesp

Laatste testen Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 12 juli 2018
Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen
27 juni 2018 : Michiel Jonker

Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen

Michiel Jonker : Vervoerregio Amsterdam 27 juni 2018
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
7 juni 2018 : Esther Hesp

Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 7 juni 2018
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
22 mei 2018 : Renske van Bers

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 mei 2018