Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Metro’s over de wereld. Deel 6: Pyongyang, trots der natie

Metro’s over de wereld. Deel 6: Pyongyang, trots der natie

Duco Vaillant : Metro en Tram 9 september 2012 Metro's over de wereld

In het kader van 35 jaar metro Amsterdam hebben wij u al naar Parijs, Helsinki, Tyne & Wear en Shanghai meegenomen. Metronetwerken waar over het algemeen veel over te vinden is op het wereldwijde web. In het geval van Pyongyang is dat anders en wat op internet staat, is moeilijk te controleren. Vandaag is het precies 64 geleden dat de Democratische Volksrepubliek Korea (Noord-Korea) werd uitgeroepen.

Enthousiaste volger
Pyongyang is de 3 miljoen zielen tellende hoofdstad van Noord-Korea, het meest geïsoleerde land ter wereld. Het enige wat we over het land weten, komt van enkele journalisten en het handjevol toeristen dat het land bezoekt. Een van onze enthousiaste volgers en beginnend blogger, onder het pseudoniem Thijs Vrijstaat, bezocht het land en wilde wel wat vertellen over het metronetwerk.

Het metronetwerk van Pyongyang bestaat uit 2 lijnen. Welke stations heeft u bezocht?
“Veel toeristen hebben bij het bezoek aan de metro in Pyongyang alleen de stations Puhung ‘Welvaart’ en Yonggwang ‘Glorie’ gezien: de mooiste stations. Tegenwoordig is het mogelijk om meer te zien van de metro.” Bij zijn enthousiaste uitleg kwam al snel een bijzonder boekje tevoorschijn over de Metro van Pyongyang. “In totaal heb ik 6 stations gezien. Naast de 2 al eerder genoemde stations heb ik ook Ponghwa ‘Fakkel’, Sungri ‘Overwinning’, Tongil ‘Hereniging’ en Gaeson ‘Triomf’ bezocht. Op het verkeersplein bij het laatste station staat overigens een triomfboog net zoals in Parijs, alleen dan wel 3 meter hoger!”

Er gaan veel geruchten over de metro van Pyongyang, bijvoorbeeld dat de metro alleen voor toeristen rijdt. Dit om elektriciteit te besparen. Zou dat gerucht kunnen kloppen?
“Daar geloof ik niet in. Na een tijdje heb je redelijk door wat wel of wat niet in scène wordt gezet. Gezien het gedrag van de mensen in de diverse stations en het feit dat in het straatbeeld te zien is dat mensen alle dagen van de in- en uitgangen van de verschillende stations gebruik maken, lijkt me dit zeer onwaarschijnlijk. Het zou wel héél erg knap geregisseerd zijn.”

De metro van Pyongyang schijnt erg diep te liggen, waarom?
“Wel 100 meter diep werd mij verteld! Dit geloof ik ook wel met de enorm lange roltrappen. Ze vertelden mij dat de metro zo diep ligt om comfortabel met de metro te rijden.” Thijs en ik (Duco) keken elkaar een beetje verbaasd aan. Ik vertelde het verhaal van de vooral vele metrotunnels/stations (vooral veel in voormalige Sovjetstaten, maar ook in bijvoorbeeld Amsterdam) over de wereld die ook konden worden gebruikt als schuilkelders bij een atoomoorlog. “Dat vind ik een stuk logischer klinken.” zei Thijs.

Er gaan verhalen rond dat er ook allerlei bunkers via de metrotunnels van Pyongyang met elkaar zouden worden verbonden. Heb je daar iets van gezien?
“Ik heb niets gezien van eventuele bunkers of eventuele aanwijzingen daarvoor. Wel zijn de Noord-Koreanen als de dood voor de Amerikanen. Het zou kunnen. In het geval dat ze bestaan, is het heel wel mogelijk dat ze dat goed geheim weten te houden. Ik heb er niets over gehoord of van gezien, dus dat blijft speculeren.”

Een ander gerucht is dat er meer dan 2 metrolijnen zouden zijn, namelijk voor de communistische leiders. Hoe denk jij daarover?
“Ik denk niet dat er echt aparte lijnen door de stad lopen. Het zou wel kunnen dat er een aparte lijn is voor de huidige leider Kim Jong-un (‘Grote opvolger’ of ‘Maarschalk’) om hem snel de stad uit te krijgen via bijvoorbeeld een ondergrondse verbinding (naar bijvoorbeeld het vliegveld). Mocht er zo’n verbinding zijn dan is er natuurlijk reden om die geheim te houden en dat kunnen ze. Maar ook dit blijft speculeren en ik heb er geen aanwijzingen voor.”

We hebben voor u de andere foto´s van de Metro van Pyongyang online gezet samen met een Engelstalig Noord-Koreaans boekje. Wilt u meer weten over de Metro van Pyongyang, laat dan uw vraag hieronder achter.  Ik zal de vragen namens Thijs Vrijstaat beantwoorden.

Station <a href="http://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/7955611332/in/set-72157631465836660" title="Metrostation Puhung Welvaart">Puhung 'Welvaart'</a> met 2 van oorsprong West-Berlijnse Type D metro's gebouwd tussen 1957-1965. Tot 1999 waren ze in Berlijn in gebruik, daarna zijn ze verscheept naar Pyongyang en sindsdien doen ze dienst in Pyongyang.
Station Puhung 'Welvaart' met 2 van oorsprong West-Berlijnse Type D metro's gebouwd tussen 1957-1965. Tot 1999 waren ze in Berlijn in gebruik, daarna zijn ze verscheept naar Pyongyang en sindsdien doen ze dienst in Pyongyang.
Elk station heeft zijn eigen stationsgebouw.
Elk station heeft zijn eigen stationsgebouw.
Een van de vele lange roltrappen die de Metro van Pyongyang kent. In dit geval bij station Gaeson ‘Triomf’ bij de 60 meter hoge triomfboog.
Een van de vele lange roltrappen die de Metro van Pyongyang kent. In dit geval bij station Gaeson ‘Triomf’ bij de 60 meter hoge triomfboog.
<a href="../../images/2012/09/pyongyang_web.pdf" target="_blank" title="Boekje Metro Pyongyang">Engelstalig Noord-Koreaans boekje</a> over de Metro Pyongyang uit 2004. We hebben het gehele boekje op PDF gezet.
Engelstalig Noord-Koreaans boekje over de Metro Pyongyang uit 2004. We hebben het gehele boekje op PDF gezet.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Informatiecentrum Noord/Zuidlijn

14-09-2012 | 11:08

@Rouke
Aanstaande maandag 17 september dan worden de perrons op station Weesperplein weer vrijgegeven.

Ik heb delen van de uitzending 3 op Reis gezien. Erg interessant.

Foto van volger

Duco Vaillant, Informatiecentrum Noord/Zuidlijn

11-09-2012 | 10:57

@Marco
Leuke vraag! Ik heb het gevraagd aan Thijs Vrijstaat hoe de metro van Pyongyang ruikt: “Lekker, schoon, geen vieze luchtjes ofzo! De ramen staan gewoon open en op die diepte, zo’n 100 meter onder straatniveau is ook geen airco nodig. Overigens ruikt het overal in Pyongyang schoon, ook omdat je vrij weinig verkeer en dus weinig vervuiling hebt.”

Foto van volger

Marco

10-09-2012 | 20:19

Ik vraag me af hoe het ruikt in zo’n metro. Ik kan me de geur van de metro in New York nog levendig voor de geest halen. Het ziet er allemaal zo clean uit en dat kan je niet van een plaatje halen. Kan je dat aan Thijs Vrijstaat vragen?

Foto van volger

Rouke

10-09-2012 | 03:46

Duco,

Ook de aflevering van 3opreis met Floortje bekeken?

Eigenlijk wel leuk zo’n staat, lekker geheimzinnig..

@dienstmetro/Duco:
Al bekend wanneer het vrijgeven van perrons op Weesperplein plaatsheeft?
De hekken staan er al.. (achter de houten schotten wel te verstaan.)

Foto van volger

Duco Vaillant, Informatiecentrum Noord/Zuidlijn

09-09-2012 | 21:02

@Adje van Daalen
Antwoord van Thijs Vrijstaat: “Tijdens de daluren werd er gereden met een frequentie ongeveer elke 10 minuten. Een kaartje kost 5 Noord Koreaanse Won. Als ik naar de mensen en de drukte kijk en mijn indruk heb ik zeker het idee dat het voor de gewone man betaalbaar is, de man die in pyongyang woont. Diezelfde gewone man reist overigens bovengronds per tram en trolleybus.”

Foto van volger

Adje van Daalen

09-09-2012 | 11:30

Al die leuzen en eer voor partij en de grote leiders… ze hebben daar zeker altijd verkiezingen 😉
Enig idee van frequentie van het systeem en de ritprijs. Is dat haalbaar voor de gewone man?

Foto van volger

[hierzijnwij.nu] Metro’s over de wereld. Deel 6: Pyongyang, trots der natie « korea nws

09-09-2012 | 10:32

[…] In het kader van 35 jaar metro Amsterdam hebben wij u al naar Parijs, Helsinki, Tyne & Wear en Shanghai meegenomen. Metronetwerken waar… bron: hierzijnwij.nu 9 september 2012 […]

7
reacties van 5 volgers
Meest actief in deze discussie
Duco Vaillant, Informatiecentrum Noord/Zuidlijn 3
[hierzijnwij.nu] Metro’s over de wereld. Deel 6: Pyongyang, trots der natie « korea nws 1
Adje van Daalen 1
Rouke 1
Marco 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Amsterdam feliciteert Rotterdam met 50 jaar metro!
9 februari 2018 : Duco Vaillant

Amsterdam feliciteert Rotterdam met 50 jaar metro!

Duco Vaillant : Metro en Tram 9 februari 2018
Het metrogevoel van Milaan en hun Noord/Zuidlijn
5 januari 2018 : Duco Vaillant

Het metrogevoel van Milaan en hun Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant : Metro en Tram 5 januari 2018
Het metrogevoel van Kiev: diep, dieper, diepst
15 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het metrogevoel van Kiev: diep, dieper, diepst

Duco Vaillant : Metro en Tram 15 augustus 2017
Metro Vancouver: &#8216;s werelds grootste automatische netwerk
9 maart 2017 : Duco Vaillant

Metro Vancouver: ‘s werelds grootste automatische netwerk

Duco Vaillant : Metro en Tram 9 maart 2017