Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Met bijna 80 km per uur op de Noord/Zuidlijn
40
2 jaar geleden
Esther Hesp, Metro en Tram :
@Léon Op station Noorderpark is het werk aan de kap na onze testritten weer op ...

Met bijna 80 km per uur op de Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Metro en Tram 20 april 2016 Testen

Vandaag hebben we met de pers en met de wethouder een ritje gemaakt op de Noord/Zuidlijn. Met bijna 80 km per uur – de maximale snelheid waarmee een M5 in Noord rijdt – zoefden we over het spoor tussen de stations Noorderpark en Noord: net echt.

Nadat we de afgelopen weken eerst met mindere snelheden reden om te kijken of de software de juiste gegevens doorgaf, is het nu tijd voor het ‘hardere werk’. Emiel Vergouw, projectleider testen: “We hebben de snelheden steeds wat opgevoerd als bleek dat alle systemen goed werkten. De komende dagen gaan we nog even door met het testen op hoge snelheid. Met Koningsdag zijn we klaar.”

De pers in de weer. Foto Gé Dubbelman
De pers in de weer. Foto Gé Dubbelman
testen hoge snelheid-1
M5 in vol ornaat. Foto Gé Dubbelman

Daarna

En dan? Emiel: “De donderdag na Koningsdag wordt de M5 weer gedemonteerd en in het weekend daarop in twee delen teruggebracht naar Diemen, waar hij weer in elkaar wordt gezet en op het huidige net gaat rijden. Daarna gaat Alstom, die het treinbeveiligingssysteem heeft aangelegd, alle testgegevens verwerken. Eind dit jaar zullen we op de hele lijn gaan testrijden.”

Filmpje

In het filmpje hieronder kunt u ‘meerijden’ met Emiel tijdens een testrit en legt hij nog eens uit, wat er precies getest wordt.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

26-05-2016 | 12:40

@Léon
Op station Noorderpark is het werk aan de kap na onze testritten weer opgestart.
Groeten Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

25-05-2016 | 09:20

@WV
Hierbij ook voor u het antwoord op het rijden in de nacht:
@n-evo
We hebben je vraag aan GVB gesteld maar helaas… In verband met het onderhoud aan de voertuigen (dat vooral in de nacht plaatsvindt) kan er in Amsterdam niet ‘s nachts gereden worden.
Groet Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

25-05-2016 | 09:17

@n-evo
We hebben je vraag aan GVB gesteld maar helaas… In verband met het onderhoud aan de voertuigen (dat vooral in de nacht plaatsvindt) kan er in Amsterdam niet ‘s nachts gereden worden.
Groet Esther

Foto van volger

n-evo

11-05-2016 | 18:01

Zou het mogelijk zijn om het in het algemeen wat meer over de trams te hebben op deze website? Ben persoonlijk erg benieuwd wat voor investeringen er gedaan gaan worden in het tramnetwerk de komende 5-10 jaar. Zit al een tijdje met deze brandende vragen:

– Hoe staat het met de verbeteringen rondom tram 26 waar de SRA onze mening over vroeg op hun website? Gaat de tram bijvoorbeeld met tweerichtingsmaterieel rijden zodat het rondje CS niet meer nodig is?

– Wat voor uitbreidingen staan er in het algemeen in de planning?

– Wat voor concrete investeringen worden er gedaan in de infrastructuur?

– Wordt het bestaande wagenpark uitgebreid of worden puur de oude trams en sneltrams vervangen?

Er valt in de media genoeg te lezen over de problemen rondom ons tramnetwerk (materieel tekort, schrappen van lijnen, vervallen haltes, etc.), maar er valt zelden hier iets over terug te lezen. Ik snap dat de IJtram véél minder sexy is dan een hypothetische Oost/Westlijn, maar de tram is voorlopig nog de belangrijkste vorm van OV in Amsterdam. 😉

Ik hoop dat de mensen van Metro én Tram binnenkort de tijd (en zin) hebben om hierover te schrijven. Begrijp overigens volkomen dat jullie een keuze moeten maken tussen onderwerpen, maar de tram lijkt inmiddels helemaal ondergesneeuwd. (Best een beetje zielig! haha)

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

11-05-2016 | 13:52

@WV
Hier zijn de uitkomsten van de metroverkenningen te zien, met onder andere een metro naar Schiphol. Naar aanleiding van de uitkomsten wil de gemeenteraad vooral graag weten of de diverse varianten verder kunnen worden versoberd, geoptimaliseerd en wat de mogelijkheden zijn voor een gefaseerde aanleg van bijvoorbeeld de Oost/Westlijn. Ook wordt gevraagd naar nog niet onderzochte varianten van een uitbreiding van het (regio)netwerk. Verder wordt specifiek gevraagd naar een verlenging van de Oostlijn, die dan zou lopen via de Westermarkt, de Jacob van Lennepkade, Lelylaan en Schiphol.

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

05-05-2016 | 10:03

@trolly
Ik neem deze vraag ook mee volgende week. Groet Esther

Foto van volger

trolly

04-05-2016 | 17:55

@Esther Hesp, Metro en Tram: Als je toch het GVB spreekt, is het misschien mogelijk het ook even te hebben over lijn 24?

Als ik het goed begrepen heb, gaat M&T over de rails, en laat GVB de trams rijden. Omdat er nog geen rails in de Ferdinand Bolstraat liggen (op straatniveau tussen de Albert Cuyp en de Ceintuurbaan, dus) en de kruising bij het concertgebouw tot op de draad versleten is, is vandaag (!) bekendgemaakt  dat lijn 24 gemakshalve wordt opgeheven per 11 mei.

Dat lijkt me zo’n prachtig voorbeeld van beroerde planning, lak aan reiziger en slechte communicatie, dat daar vast wel een vermakelijk stukje over te schrijven is op wijnemenereenloopjemee.nl

Alvast bedankt!

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

04-05-2016 | 11:13

@n-evo
Dank voor het linkje naar dit bericht uit 2013. Ik neem het mee richting GVB.
Groet Esther

Foto van volger

n-evo

04-05-2016 | 10:39

Eind 2013 was de ambitie er in ieder geval om met de opening van de N/Z-lijn ook ‘s nachts te gaan rijden.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2013/11/gvb-wil-dat-in-2017-metro-ook-s-nachts-rijdt

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

04-05-2016 | 07:05

@Koen en @WV
Het klopt dat er nu ook een rechtstreekse (trein)verbinding is. Maar mogelijk wordt er ook over een metroverbinding gedacht.
Verder vraag ik na of er in A’dam ook een 24-uurs dienst komt. Volgende week kom ik erop terug.
Groet Esther

Foto van volger

Koen

03-05-2016 | 22:19

@WV

Mensen kunnen nu al direct van de stad naar de luchthaven en v.v.

Daar is geen investeringen van miljarden voor nodig.

Foto van volger

WV

03-05-2016 | 18:55

Beste mensen van NZ lijn

Is er in de toekomst ook een mogelijkheid dat de lijn doorgetrokken wordt van station Zuid bij de Zuidas tot Schiphol?!!

Zo kan de huidige vervoersstroomw enigszins ontzien worden en kunnen reizigers direct van stad naar luchthaven v.v. 

Verder komt er in 2017 in Rotterdam een 24 uurs metro in het weekend. Zal deze dienstregeling ook bij de NZ lijn worden ingevoerd?!!

Zie uw reactie graag tegemoet

Alvast bedankt!

Foto van volger

Alain

22-04-2016 | 13:44

@Ferdinand
Zou je de dozen thuis kunnen afleveren? De stickers mogen blijven zitten. Bel me anders even, je hebt mijn nummer als het goed is.

Bedankt en fijn weekend!

Groet,
Alain

Foto van volger

Ferdinand

22-04-2016 | 09:59

@Alain
Met de dag van de bouw in het verschiet , in het niet mogelijk voor ons het e.e.a te bekijken, dat zal mooi zijn

Foto van volger

n-evo

21-04-2016 | 10:36

@Alain Eh, oké? 🙂

Foto van volger

Alain

21-04-2016 | 09:08

@n-evo
Ik ook niet; ik geef alleen maar aan hoe je de namen zou kunnen ‘vervlaamsen’. Zowel in Brussel als Antwerpen zie je voor de stationsbenamingen namelijk zo links en rechts verkortingen. Dat zal ongetwijfeld wel weer van het Parijse voorbeeld zijn afgeleid.

Foto van volger

n-evo

21-04-2016 | 08:20

@Alain Ik zie niet in waarom we dat zouden willen.

Foto van volger

Léon

21-04-2016 | 08:02

@Esther Hesp, Metro en Tram

Ester, dank voor je feedback !!

Foto van volger

Alain

21-04-2016 | 07:41

Als we op de Vlaamse tour gaan, zouden we de namen waar mogelijk eigenlijk ook moeten inkorten. Op het stuk Centraal Station – Van der Madeweg zou dan het volgende mogelijk worden:

* Centraal
* Nieuwmarkt
* Waterloo
* Weesperplein (niet ‘Weesp’ ivm mogelijke verwarring met de plaats)
* Wibaut
* Amstel
* Spakler
* Van der Made

De stations in de Bijlmer zijn lastig verder in te korten – alleen ‘Verrijn Stuart’ is nog mogelijk – maar aan de Ringlijn ten westen van Amstelveenseweg is nog het nodige mogelijk:

* Henk Sneevliet
* Heemstede(straat – je zou het kunnen weglaten omdat het NS-station Heemstede-Aerdenhout heet)
* (Cornelis) Lely
* Postjes(wetering)
* Jan van Galen
* (Willem) De Vlugt
* Sloterdijk
* Isolator

Foto van volger

johan siemons

21-04-2016 | 07:26

@n-evo

wellicht kan er ook op z’n vlaams wat aan de naamsvermelding “gekuist” worden . groet van johan

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

21-04-2016 | 06:59

@Alain
Wie niet waagt wie niet wint maar ik zou inderdaad mijn adem niet – te lang – inhouden 😉

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

21-04-2016 | 06:52

@Koen
Ik heb tijdens de rit niet goed op de omroepberichten gelet maar wij zijn op Station Noorderpark, komend vanuit Noord, wel aan de linkerzijde uitgestapt…
Zoek ik nog even uit.
Groet Esther

Foto van volger

Alain

21-04-2016 | 06:52

@Esther Hesp, Metro en Tram

That would be the day…het doorbreken van een in de loop van meer dan 100 jaar organisch gegroeide ‘traditie’ van inconsistente naamgeving, en dat allemaal dankzij de reacties van wat volgers op wijnemenjemee.nl.

Ik ga mijn adem alvast inhouden. Stoot me even aan als ik blauw aanloop.

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

21-04-2016 | 06:49

@Boy0299, @n-evo, @Thomas en @Jelle,
Ik ga jullie opmerkingen doorgeven aan mijn collega’s bij GVB. Mogelijk kunnen we daar met elkaar meer uniformiteit in krijgen.
Groet Esther

Foto van volger

Antje Ha

21-04-2016 | 06:38

Prachtig! Nu de turbo op de evaluatie en verdere tests dan valt er nog een hoop te winnen op de doorlooptijd en kan de lijn makkelijk een aantal maanden eerder open. De stad snakt naar een geopende NZ-lijn. Alles rustig aan doen om met zijn allen lekker een half jaartje extra bezig te zijn kan geen motivatie zijn om  de ambitie niet hoog te houden.

Foto van volger

n-evo

21-04-2016 | 06:22

@Thomas Zuidstation, ze gaan op de Vlaamse tour bij GVB. ?

Foto van volger

trolly

20-04-2016 | 19:33

@Koen: Misschien een dingetje dat naar aanleiding van de proefritten bijgesteld zal worden?

Foto van volger

Boy0299

20-04-2016 | 18:57

Hetzelfde onduidelijkheid is in de omroep syteem.

Op station rai heet de ringlijn geen metro maar trein en op CS weer metro.

Op CS hoor je “deze metro gaat naar Westwijk” en op station Rai idem lijn “deze trein gaat naar…”

Uniform in aanduidingen zou prettig zijn bij GVB.

Foto van volger

Koen

20-04-2016 | 17:11

In het filmpje rijdt de metro aan de verkeerde kant. Hij komt op het linkerspoor station Noorderpark binnenrijden, en de automatische omroep zegt dan “uitstappen linkerzijde”, terwijl in dat geval aan de rechterzijde dient te worden uitgestapt.

Het zal in de praktijk niet vaak voorkomen, maar het is wel gek dat de audio-uitstapindicatie niet automatisch is afgestemd op de deuren die werkelijk ontgrendeld zullen worden voor de komende halten (de lichten om de deuren ‘weten’ dit bijvoorbeeld wel).

Foto van volger

Thomas

20-04-2016 | 16:36

@n-evo @Jelle Ook mij viel het op! Vervolgens is op 0:38 weer te zien dat er ‘Zuid Station’ staat in plaats van ‘Station Zuid’. Beetje rommelig.

Foto van volger

Jelle

20-04-2016 | 13:33

Inderdaad, n-evo. Viel mij ook al op. Waarom is daarvoor gekozen? Bij de bus trouwens ook niet altijd duidelijk. ‘Kraaiennest’, ‘Kraaienneststation’ en ‘Station Kraaiennest’ worden door elkaar gebruikt.

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

20-04-2016 | 13:29

@stvictor
De ‘controle-kamer’ voor de Noord/Zuidlijn is eigenlijk op twee plekken te vinden:
Er staan servers in het Logistiek Centrum Metro (LCM: dit gebouw staat tussen station Amsterdam Amstel en metrostation Van der Madeweg) en op het Centraal Station.
Daarnaast zijn er werkstations in het Communicatie Centrum Verkeer en Vervoer (CCV) op de Arlandaweg. Hier zit de verkeersleiding van GVB.
Die werkplekken worden nu gemoderniseerd voor de overgang naar het nieuwe treinbeveiligingssysteem CBTC (Communication Based Train Control).

Foto van volger

stvictor

20-04-2016 | 12:55

Ik kan het niet echt vinden, Waar is de ‘controle-kamer’ van/voor de Noord/Zuidlijn?

Staat deze ook in Diemen bij de andere metro’s?  of na de laatste station Buislotermeerplein? (dat is toch ook bij kantine-personeel, in Amsterdam Noord)

Dank u,

Foto van volger

n-evo

20-04-2016 | 12:41

Grappig dat de automatische omroep “Station Noorderpark” zegt. Zou GVB bij alle metrostations moeten doorvoeren. Nu is het gewoon “Amstelveenseweg” i.p.v. “Station Amstelveenseweg. Benadrukt toch iets meer het belang over een reguliere tramhalte.

Bij Connexxion is het wel al “Station Amstelveenseweg”. 🙂

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

20-04-2016 | 12:10

@Léon
Ik heb begrepen dat we nog in gesprek zijn met meerdere onderaannemers.
Op zijn vroegst na de zomer verwachten we hier dus meer over te kunnen zeggen.

Groet Esther

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

20-04-2016 | 11:51

@Gijs
Bedankt!

Foto van volger

Esther Hesp, Metro en Tram

20-04-2016 | 11:49

@Léon
Dat vraag ik even voor je na.
Groet Esther

Foto van volger

Noorderling

20-04-2016 | 11:41
Foto van volger

Léon

20-04-2016 | 11:33

Is er al inzicht wanneer het stalen dakgeraamte van station in noord wordt voltooid?

Foto van volger

Gijs

20-04-2016 | 11:22

Ziet er goed uit

40