Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
9
3 jaar geleden
Margreet Bosma, Metro en Tram :
@Dennis. Hier nog wat aanvullende informatie. Er zijn 3 belangrijke redenen om ...

Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel

Margreet Bosma : Metro en Tram 23 maart 2016

De laatste keer dat we bij projectleider Job Jansen langs gingen om verslag te doen van de voortgang bij het opstelterrein Amstel, was er van de twee geplande hallen nog niet veel te zien. Nu – amper 6 weken later – is het geraamte van de ene en de fundering van de andere hal al bijna af.

20160209 Opstelterrein Amstel [Gé Dubbelman] (12)
Job Jansen: "Het bouwen van het geraamte is zwaar werk, al lijkt het misschien net meccano." Foto: Gé Dubbelman Doordat alle stalen balken precies op maat worden aangeleverd, konden de mannen het geraamte van de hal in enkele dagen in elkaar zetten. Foto: Gé Dubbelman
Doordat alle stalen balken precies op maat worden aangeleverd, konden de mannen het geraamte van de hal in enkele dagen in elkaar zetten. Foto: Gé Dubbelman

Grondige revisie

Het opstelterrein bij Amstel, in de driehoek van metrostations Amstel, Van der Madeweg en Overamstel, is aan een grondige revisie toe. “Alles wordt vervangen”, aldus projectleider Job, “en er komen ook nieuwe faciliteiten bij.” Het aantal opstelplekken voor metro’s wordt uitgebreid en daarnaast krijgt het opstelterrein een geheel nieuwe quickservicehal en een doorrijwashal, faciliteiten die hier voorheen niet waren. Sinds de vorige update over het opstelterrein zijn er weer twee nieuwe sporen met 5 opstelplekken bij gekomen en bouwen we aan de twee hallen.

In de quickservicehal zijn we de komende weken nog wel zoet met het aanbrengen van het spoor, de bovenleiding, de wasinstallatie en nog veel meer. Foto: Gé Dubbelman
In de quickservicehal zijn we de komende weken nog wel zoet met het aanbrengen van het spoor, de bovenleiding, de wasinstallatie en nog veel meer. Foto: Gé Dubbelman
20160317 Opstelterreinen Amstel [Ge Dubbeleman] (15)
De goedgehumeurde uitvoerder Rob Feskens controleert de vaste punten voor de maatvoering van het kruiswisselcomplex, die door de landmeetkundige zijn uitgezet. Foto: Gé Dubbelman

Net meccano

Job vertelt dat het opzetten van het geraamte van de hallen zelf binnen een mum van tijd gebeurt: ”Het is net meccano: je schroeft het zo in elkaar. Niet dat het geen zwaar werk is, hoor. Maar omdat de staalbouwer vooraf alle stalen balken exact op maat gemaakt heeft, kunnen de mannen het geraamte van zo’n hal in een paar dagen met bouten in elkaar zetten.” Het geraamte van de quickservicehal staat overeind en op dit moment zijn we bezig met het aanbrengen van de dak- en de gevelbeplating. Ook dit gaat in rap tempo. Job: “Maar dat geldt niet voor de afbouw, wanneer we de hallen gaan inrichten. Het aanbrengen van onder meer het spoor, de bovenleiding, de werkbordessen en de wasinstallatie in de hallen is aanmerkelijk tijdrovender.”

Nieuw uitzicht

De komende weken kunt u vanuit de metro of de trein, even ten zuiden van station Spaklerweg, zien hoe de beplating van de grote hal aangebracht wordt en hoe het geraamte van de washal opgezet wordt. Ook zullen er weer meer metro’s op het opstelterrein staan, nu de twee nieuwe sporen afgelopen dinsdag in gebruik genomen zijn. Daarnaast gaan we de komende weken aan de slag met het vervangen van het oude kruiswisselspoor aan de kant van Spaklerweg. Job: “Kom dan maar weer eens terug.”

Het opstelterrein met de grote quickservicehal en de (kleinere) washal in aanbouw. Foto: Gé Dubbelman
Het opstelterrein met de grote quickservicehal en de (kleinere) washal in aanbouw. Foto: Gé Dubbelman

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

05-04-2016 | 09:27

@Dennis. Hier nog wat aanvullende informatie. Er zijn 3 belangrijke redenen om de hallen te scheiden van elkaar:
1. Klimaat (vocht en temperatuur). Om te wassen moeten de deuren openstaan, het is een doorrijproces. De washal heeft geen verwarming. Er kan tot ca. 5 graden Celsius gewassen worden en er is slechts een vorstbeveiliging. De Quick-servicehal is als werkplaats normaal verwarmd en is in principe ook een droge omgeving.
2.Werkproces. ’s Avonds en ‘s nachts wordt vooral gewassen en overdag wordt in de Quick-service vooral gewerkt en graffiti verwijderd. Apart van elkaar kunnen afsluiten is daarom wel zo prettig.
3. Lawaai. De wasmachine maakt wat herrie en het is niet fijn om er vlak naast te werken.
Dan nog als antwoord op de veronderstelde stank:
Het gebruikte wasmiddel is in hoge concentratie inderdaad wel agressief, maar wordt sterk verdund in het waswater en is net zo gevaarlijk of ongevaarlijk als bij een autowasstraat. Een paar spatjes is niet erg, maar jezelf er mee wassen is af te raden! Echt stinken doet het niet, maar zoals elk wasmiddel ruik je het natuurlijk wel. Het spul waarmee graffiti wordt verwijderd is wel agressief en ruikt sterk. De schoonmakers hebben daarom beschermende kleding en handschoenen aan en de ruimte wordt geventileerd.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

04-04-2016 | 15:03

@Dennis. De hallen worden inderdaad van elkaar gescheiden, maar of dat is vanwege de zeepluchtjes, weet ik niet. Met groet, Margreet.

Foto van volger

Dennis

26-03-2016 | 08:59

Worden de beide hallen van elkaar gescheiden? Omdat de kleinere hal een wasplaats is?

In verband met de stank van het schoonmaak middel.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

24-03-2016 | 08:27

@Ron Galjaard. Ik zal het compliment aan Gé doorgeven. Met groet, Margreet.

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

24-03-2016 | 08:27

@rw. Jazeker, de hallen worden ook geïsoleerd. De panelen voor de gevelbeplating aan de wanden zijn zelf geïsoleerd. Bij het dak gaat dat net even anders. Daar brengen we eerst het isolatiemateriaal aan en daarna wordt het dak voorzien van dakbedekking. Met groet, Margreet

Foto van volger

Ron Galjaart

23-03-2016 | 15:24

Mooie plaatjes Gé.

Foto van volger

n-evo

23-03-2016 | 12:02

Weer een prachtig terrein voor amateur graffiti artists uit de omgeving. 🙂

@Rudie Alle metro’s hebben een kleine pantograaf / stroomafnemer voor plekken waar een derde rail te onveilig is. In remises bijvoorbeeld.

Foto van volger

Rudie

23-03-2016 | 11:57

de bovenleiding?

Foto van volger

Rw

23-03-2016 | 11:10

De hal word niet geisoleerd?

9
reacties van 5 volgers
Meest actief in deze discussie
Rw 1
Rudie 1
n-evo 1
Ron Galjaart 1
Dennis 1

Bijdragen Metro en Tram
Margreet Bosma, Metro en Tram 4

Gerelateerde artikelen

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
26 maart 2018 : Renske van Bers

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 26 maart 2018
M4-metro’s in een nieuw jasje
7 december 2016 : Duco Vaillant

M4-metro’s in een nieuw jasje

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 december 2016
Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
22 juli 2016 : Margreet Bosma

Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 22 juli 2016
Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
3 mei 2016 : Margreet Bosma

Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 3 mei 2016