Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
M4-metro’s in een nieuw jasje
28
2 jaar geleden
reza :
Dank Duco… 

M4-metro’s in een nieuw jasje

Duco Vaillant : Metro en Tram 7 december 2016

Na bijna 20 jaar dienst is het tijd voor een opknapbeurt van de oudste metro’s – de M4 metro’s – die rijden op het Amsterdamse metronet. Daarom gaan en ik langs bij de hoofdwerkplaats in Diemen. We vragen aan teamleider Roy van GVB hoe zij te werk gaan bij de revisie van de M4 metro’s.

Roy leidt ons maar al te graag rond in de hoofdwerkplaats in Diemen. “Samen met twee andere teamleiders en een team van 60 mannen en één vrouw zijn we verantwoordelijk voor het groot onderhoud aan de metro’s en trams. Onder groot onderhoud verstaan we al het onderhoud dat langer dan 4 dagen duurt. We hebben hier op dit moment een aantal trams, twee sneltrams en drie M4’s staan, maar ons grootste project bestaat nu uit de revisie van het in- en exterieur van de M4-metro.”

M4-metro 83 in de spuithal. Na de grove delen en het schuurwerk wordt deze voorbereid voor het spuitwerk.
M4-metro 83 in de spuithal. Na de grove delen en het schuurwerk wordt deze voorbereid voor het spuitwerk. Foto: Gé Dubbelman

Stap 1 – Arbo-hal

Enthousiast laat Roy een grote lege hal zien waar een hele M4-metro kan staan. “Dit is de Arbo-hal. Hier brengen we de M4’s binnen en doen we de grove dingen. Denk aan het herstel van de stalen vloerplaten, schadeherstel aan de carrosserie en het interieur dat we er uit moeten halen. We kunnen hier aan de slag met grote slijptollen om bijvoorbeeld delen van het verroeste plaatwerk eruit te halen en deze door nieuwe delen te vervangen.”

Links Duco, rechts teamleider Roy die uitleg geeft over alles wat is aangepakt. Hier vertelt Roy dat ze bij de revisie ook afwateringsgaten hebben gemaakt onder de ramen. Dit zal de condensvorming sterk verminderen en voorkomen dat er achter de panelen water kan achterblijven.
Links Duco, rechts teamleider Roy die uitleg geeft over alles wat is aangepakt. Hier vertelt Roy dat ze bij de revisie ook afwateringsgaten hebben gemaakt onder de ramen. Dit zal de condensvorming sterk verminderen en voorkomen dat er achter de panelen water kan achterblijven. Foto: Gé Dubbelman

Stap 2 – Schuurhal

Als de M4-metro’s in de schuurhal belanden zijn de deuren en ramen eruit gehaald. Deze krijgen op een andere plek een opknapbeurt. Zo worden de deuren door een specialistisch spuitbedrijf weer opnieuw gespoten. Roy: “Dit kunnen zij sneller doen dan wij dat kunnen, omdat de deuren aan beide kanten daar makkelijk tegelijkertijd kunnen worden gespoten. In de schuurhal halen wij de folie van de metro’s af en schuren we de metro’s. We maken daarbij alles helemaal mooi vlak zodat de metro’s daarna goed opnieuw kunnen worden gespoten.”

Een van de monteurs plaatst de nieuwe stoelen in de M4-metro. Deze passen in de oude stalen delen, die zijn opgeknapt.
Een van de monteurs plaatst de nieuwe stoelen in de M4-metro. Deze passen in de oude stalen delen, die zijn opgeknapt. Foto: Gé Dubbelman

Stap 3 – Spuithal

Als we naar de spuithal gaan staat hier een M4-metro. Hier staat het metrostel met nummer 83. Roy: “We spuiten de gehele metro, ondanks het feit dat deze bijna helemaal wordt voorzien van folie. De verf zorgt ook voor extra bescherming tegen corrosie en mocht er onverhoeds toch wat van de folie beschadigen, dan is er weinig van te zien.”

Een M4-metro, maar nog zonder deuren.
Een M4-metro, maar nog zonder deuren. Foto: Gé Dubbelman

Stap 4 – Onderhoudshal

Na de spuithal volgt de onderhoudshal. Op deze plek worden de metro’s weer . Roy: “De deuren, ramen, stoelframes en schortplaten worden er weer in geplaatst. De stoelzittingen en rugleuningen zijn overigens geheel nieuw. Deze zijn harder en vergelijkbaar met de stoelen in de M5 metro. Ze zijn een stuk beter schoon te houden dan de oudere zittingen.”

Een opgeknapte M4 metro in volle glorie. Na het vervangen van de stoeltjes is deze weer klaar voor gebruik.
Een opgeknapte M4 metro in volle glorie. Na het vervangen van de stoeltjes is deze weer klaar voor gebruik. Foto: Gé Dubbelman

Eindresultaat

In de grote hal zien we goed het eindresultaat. Een van de metrostellen heeft al een tijdje rondgereden met de oude stoeltjes en deze worden nu omgewisseld. Zowel aan de binnen- als de buitenkant lijken de vernieuwde metro’s op de M5, maar dan wel een kleinere variant. Roy: “De M5 is gemaakt in de kleurstelling van R-Net: grijs, zwart en rood. De M4-metro’s hebben R-Net bestickering en ze hebben geen langsbanken – stoelen met de rug naar de ramen – zoals bij de M5-metro’s. Op dit moment is ongeveer 1/3 van de metrostellen gereed. Uiteindelijk krijgen alle 33 M4-metro’s en 4 S3- sneltrams een revisie en een nieuwe R-Net huisstijl.”

Klik hier voor de foto’s op onze Flickr-pagina.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

reza

19-12-2016 | 20:35

Dank Duco… 

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-12-2016 | 12:55

@PatrickCAL
Voor de M5 zijn de stickers inmiddels in bestelling en volgend jaar krijgen de M5 de nieuwe R-Net stickers.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-12-2016 | 12:53

@Reza
Sorry voor het late antwoord. Bij de restyling van de M4-metro’s zijn geen langsbanken gemonteerd omdat het voertuig daar niet voor is gebouwd. Met name de wandconstructie is daar niet geschikt voor. Daarnaast leveren langsbanken ook minder op dan bij een M5-metro. De M4’s tellen veel minder deuren en zijn niet geheel doorloopbaar in tegenstelling tot de M5.

Foto van volger

PatrickCAL

13-12-2016 | 13:10

@reza

Kan nog wel even duren. Duco is zich aan het scheren! 😉

Foto van volger

reza

12-12-2016 | 20:17

Dat antwoord moet wel van ver komen zeg…

Foto van volger

danielmclion

12-12-2016 | 19:58

@n-evo ja, dat klopt! “Metro” was toen een “Not done!” woord in Amsterdam. Desalniettemin: de “sneltrams” waren gewoon “metro” treinen, alleen “goedkoper”. Tenminste: in aanschaf vergeleken met de “zilvermeeuwen” en TOONDEN ook ruim. 

Toch denk ik dat de M1 zilvermeeuwen (buiten de kunst) méér en tig keer waardevoller waren dan die nu opgekrikte en gepoetste CAF stellen! Hadden “we” (wie zijn WIJ???) die fluttreinen maar verkocht en de zilvermeeuwen van dat geld gerenoveerd!  Nota bene een van de eerste in princiepe ook “bestuurderloze” treinen! Okay, de treinen in Paris (meteor) London (jubilee) VAL (vehicule (a pneux) legere) In Lille, en tig luchthaven shuttles maar ook in Bangkok enz. zijn wel een generatie verder, maar niet minder dan onze inmiddels gesloopte “zilvermeeuwen”. 

Afijn, toen is inmiddels verbrande turf…. 🙂 😉 

Foto van volger

n-evo

12-12-2016 | 07:16

@danielmclion De Ringlijn mocht om tal van persoonlijke en politieke redenen geen “metro” genoemd worden en een sneltram uitstraling hebben, inclusief sneltrammaterieel. Dat is een keuze die de stad zelf heeft gemaakt. Als ze destijds gewoon een Europese aanbesteding voor zwaar metromaterieel eruit gegooid hadden hadden ze die uiteindelijk ook gekregen. Dat is echter niet gebeurd.

Foto van volger

PatrickCAL

11-12-2016 | 00:04

Wanneer staat de R-Net bestickering van de M5-metro’s op de planning?

Foto van volger

danielmclion

10-12-2016 | 00:36

Okay, “opknappen” kan Nooit kwaad. Maar dit is IMO (met de BN stellen) de grootste miskoop. Alweer 20 jaar geleden? Ik hoor nòg de voorlichter (oplichter) op AT5 enthousiast – bijna orgastisch – uitroepen : “Tonen ze niet geweldig ruim?!”  Inderdaad, en als je alle stoelen en deuren weghaalt TONEN ze nog véél ruimer! Ik weet wel dat de verplichting om open  Europeese aanbestedingen te houden – net als de liberalisering van o.a. nutsbedrijven – bewezen hebben dat het “goedkoop = duurkoop” blijkt te zijn. 🙁

Maar overigens “totaal iets anders” hoe staat het met de andere 3 van “Oud & Jong” met de quizz? 🙂  

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:50

@Rouke
Leuk je weer (online) te zien! We weten nog niet wat we met wijnemenjemee.nl doen zodra we klaar zijn.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:48

@Koen en Reza
We hebben de vraag van Reza gezien, we komen erop terug!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-12-2016 | 21:47

@trolly
Haha, dank je! 🙂

Foto van volger

Rouke

08-12-2016 | 21:14

He Duco, Een baard..

Ik kom al een tijdje niet meer vanwege praktische redenen. Maar het is goed om te lezen dat vele vaste volgers toch blijven plakken. Wat gebeurt met ‘wijnemenjemee.nl’ op het moment dat de n/zlijn eindelijk rijd?

groetjes van een berucht reageerder. (kans dat ik reacties hierop lees zijn overigens klein.)

Foto van volger

Koen

08-12-2016 | 20:17

Niemand het bericht van Reza gezien? 

“De westlijn is vaak erg druk, waarom zijn er niet meer staan plekken gecreeerd door langsbanken te maken of enkele rijen aan beide kanten?”

Foto van volger

n-evo

08-12-2016 | 07:06

@Duco Bedankt voor het antwoord. Jammer dat ze de restyle niet gewoon helemaal doorzetten.

Foto van volger

trolly

07-12-2016 | 21:35

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Goeie restyling inderdaad. Ook van de M4.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 21:31

@Bert van Elswijk
Dank!

Foto van volger

bert van elswijk

07-12-2016 | 17:58

Leuk die baard, Duco!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 17:41

@n-evo
Op dit moment zijn er geen concrete plannen om de metrokleuren toe te passen in de koersrollen van de M4-metro’s. In de toekomst kan dit veranderen, dat is aan GVB als exploitant.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 15:58

Voor de liefhebbers hebben we ook alle 30 foto’s op Flickr neergezet.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 15:56

@Maarten
Dank je!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 15:56

@n-evo
Klopt, en het was niet mijn bedoeling om die mythe in stand te houden. De kleuren zijn daar inderdaad op de orginele metrohuisstijl gebasseerd (net ietsjes andere kleuren). De huidige M5-metrokleuren zijn tot R-net huisstijl gebombadeerd.

Foto van volger

n-evo

07-12-2016 | 14:01

De mythe dat de M5’s gemaakt zijn in de R-net kleurstelling blijft maar de ronde gaan! De werkelijkheid is andersom: de M5’s zijn in de originele Amsterdamse metrohuisstijl besteld en die kleurstelling is uiteindelijk vanuit praktische overwegingen opgenomen binnen de R-net huisstijl.

Foto van volger

Maarten

07-12-2016 | 13:46

@Duco Vaillant, Metro en Tram: staat je goed die baard!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2016 | 13:29

@Alain
Scheerapparaat, wat is dat? 😉

Foto van volger

reza

07-12-2016 | 12:50

De westlijn is vaak erg druk, waarom zijn er niet meer staan plekken gecreeerd door langsbanken te maken of enkele rijen aan beide kanten? 

Foto van volger

n-evo

07-12-2016 | 12:00

De CAF-wagens zien er goed uit in deze huisstijl. Mochten de nieuwe 15G-trams ook in R-net kleuren uitgevoerd worden dan liever dit zilver dan het zwarte antraciet wat de bussen hebben. Dat laatste is echt geen porum op grotere voertuigen zoals de trams in Den Haag.

Is GVB nog van plan om nieuwe koersrollen te installeren met metrokleuren i.p.v. tramsymbolen? Heb deze vraag paar keer eerder gesteld op deze website maar jammer genoeg nooit antwoord op gekregen (of het is mij ontgaan).

Foto van volger

Alain

07-12-2016 | 11:38

Duco! Wat is er met je scheerapparaat gebeurd! :O

28
reacties van 10 volgers
Meest actief in deze discussie
n-evo 4
reza 3
danielmclion 2
PatrickCAL 2
Alain 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 11

Gerelateerde artikelen

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
26 maart 2018 : Renske van Bers

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 26 maart 2018
Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
22 juli 2016 : Margreet Bosma

Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 22 juli 2016
Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
3 mei 2016 : Margreet Bosma

Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 3 mei 2016
Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
23 maart 2016 : Margreet Bosma

Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 23 maart 2016