Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Logistiek op een postzegel
6
3 jaar geleden
Jan.Meeuwenberg :
Duco, Als het water via pompen wordt afgevoerd dan zal die pomp installaties w ...

Logistiek op een postzegel

Duco Vaillant : Metro en Tram 2 september 2015

Volgens vaste volger en twitteraar Walther Ploos van Amstel – hoogleraar logistiek – weten maar weinig mensen over de bijzondere bouwlogistiek bij de Noord/Zuidlijn: deze speelt zich nu grotendeels af in de tunnel, zodat de stad er minder last van heeft. Tijd om langs te gaan bij hoofduitvoerder logistiek Hans Jansen die ons alles vertelt over de uitdagingen waar hij dagelijks tegenaan loopt.

Hoe gaat het transport precies in zijn werk?

“Op dit moment zijn er nog twee logistieke terreinen: één in de Sixhaven en één in de middenberm van de A10 in Zuid. Hier wordt door vrachtwagens – en in de Sixhaven eventueel door binnenvaartschepen – materiaal aangeleverd voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn. In Zuid gaat de logistiek via de tunnelopening, bij de Sixhaven hebben we een gat in het tunneldak zitten. Hier kunnen we met behulp van een vaste kraan alles op onze transportvoertuigen hijsen en daarmee naar het juiste station of tunneldeel rijden.”

Hoeveel transportvoertuigen hebben we?

“We hebben drie volledige transportvoertuigen speciaal voor de Noord/Zuidlijn gebouwd. Twee staan bij de Sixhaven en één staat in Zuid. We hebben een half voertuig als reserve gebouwd voor als er wat aan de hand is met een van onze transportvoertuigen. In de praktijk gebruiken we dit halve voertuig voornamelijk om de kabels in de tunnels af te rollen. Dit voertuig hebben we trouwens ook gebruikt voor het testen van de metro in Noord.”

Hans Jansen in de tunnel. Er werd op dat moment aan de wissels gewerkt bij zowel de Sixhaven als de Vijzelgracht. Om die reden was er tijdelijk geen transport. Gelukkig was dit maanden geleden terug goed afgestemd.
Tunnel Sixhaven met drie sporen. In het dak nog een opening om bouwmaterialen en materieel beneden of boven te krijgen.
Tunnel Sixhaven met drie sporen. In het dak nog een opening om bouwmaterialen en materieel beneden of boven te krijgen. Foto: Metro en Tram Hans Jansen in de tunnel. Er werd op dat moment aan de wissels gewerkt bij zowel de Sixhaven als de Vijzelgracht. Om die reden was er tijdelijk geen transport. Gelukkig was dit maanden geleden terug goed afgestemd. Foto: Metro en Tram

Wat maakt het werk uitdagend?

“Ons ondergrondse bouwterrein is met 10 kilometer natuurlijk erg lang, maar in de praktijk is de ruimte beperkt. Ik vergelijk ons terrein met een postzegel. We hebben overal metrospoor liggen dat we gebruiken om met onze voertuigen overheen te rijden. Tegelijkertijd moet er ook van alles gebeuren in de tunnels en de stations waar we de bouwmaterialen aanleveren. Dat vraagt veel afstemming en een goede planning. We laveren als het ware tussen de werkzaamheden door.”

Hoe doe je dat?

“We proberen altijd één tunnelbuis vrij te hebben. Als er gewerkt wordt in de westbuis tussen CS en Rokin, dan is het normaal gesproken van belang om de gehele oostbuis vrij te houden tussen CS en de Vijzelgracht. Sommige bouwploegen werken om die reden juist in de avonduren en als het nodige is werken wij ook in de avond en eventueel in de nacht. Als we in de nachtelijke uren werken is dat overigens alleen ondergronds en zorgen we dat eventuele bouwmaterialen al overdag in de tunnel zijn geplaatst om hinder voor de omgeving te verkleinen.“

DSCN0289
Lorries voor de bijzondere transporten. Foto: Metro en Tram Transportvoertuig in juni 2014 bij de Sixhaven, toen er nog geen rails lag. Er werd destijds volop op de banden gereden, tegenwoordig met de stalen wielen op de rails. Foto: VIA NoordZuidlijn
Transportvoertuig in juni 2014 bij de Sixhaven, toen er nog geen rails lag. Er werd destijds volop op de banden gereden, tegenwoordig met de stalen wielen op de rails.

Welke bijzondere transporten noemen jullie ‘specials’?

“Onder de normale transporten valt het transport van bouwmaterialen zoals tegels, plafondpalen, rookwarmteafvoerkanalen, kabels, kasten en leidingen. Onder ‘specials’ valt het transport van de rails die we steeds ‘s nachts hebben uitgereden en het transport van het merendeel van de 92 roltrappen. Dit type transport wordt maanden van tevoren voorbereid om de andere werkzaamheden niet te hinderen.”


Wat maakt dit een bijzonder project voor jou persoonlijk?

“Ik heb aan veel projecten gewerkt. De Noord/Zuidlijn is een project dat iedereen kent en is wel even wat anders dan een stuk nieuw snelweg of een blok huizen. Dit is een uniek project met voor mij problemen –uitdagingen klinkt te makkelijk- die opgelost moeten worden. Het geeft voor mij veel voldoening als we een moeilijk probleem op een creatieve wijze kunnen oplossen.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

04-09-2015 | 20:59

Duco,
Als het water via pompen wordt afgevoerd dan zal die pomp installaties wel dubbel uitgevoerd zijn en moet de stroomvoorziening wel gegarandeerd zijn denk ik.
Mocht het water niveau toch uit de hand lopen als de pompen niet zouden werken wat gaat er dan gebeuren als nood programma?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-09-2015 | 11:11

@Jan Meeuwenberg
Er zitten aan het begin en eind van de tunnel putten waarin het regenwater wordt opgevangen. Het water wordt via een pomp naar het riool afgevoerd. Dat is nu voor de bouwperiode en later als de lijn in bedrijf is. Ook zitten langs het hele traject bij de stations en de diverse roosters met afvoerputten met een pomp naar de riolering.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

03-09-2015 | 20:47

Wel een imposant idee dat als je op verschillende plaatsen in Amsterdam loop er enkele tientallen meters onder je vele mensen bezig zijn aan de bouw van de Noord/Zuidlijn, het is natuurlijk mooi dat het transport van het werk nu allemaal via de tunnels zelf gebeurt anders zou het bovengronds wel erg druk worden met al die transporten van al het bouwmateriaal.
De tunnels bewijzen op deze manier al hun nut.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

03-09-2015 | 16:42

Hoe wordt al het regenwater wat bij het open gat bij de Sixhaven binnen komt afgevoerd dat zal wel met pompen weg gepompt worden voordat het de tunnel kan inlopen. of wordt het water op een andere manier afgevoerd?
Een belangrijke factor is dat al dat water van de laatste tijd onbelemmerd afgevoerd wordt
Het is pas gebleken in de stad dat als het te veel wordt de Putdeksels kunnen gaan dansen.

Foto van volger

Robin de Vries

03-09-2015 | 12:32

Geweldig stukje! Eindelijk wat meer inzicht in dit project!

Foto van volger

Egbert Six

02-09-2015 | 14:12

Petje af voor dit praktische onderdeel van het (af)bouwen van de NZ lijn. Ik denk nog altijd met veel plezier teug op de colleges van Professor Meeuse in Delft. Hij wist met aansprekende voorbeelden glashelder te maken dat goed georganiseerde logistiek het verschil verlies en winst voor grote bedrijven kan betekenen.

6
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Jan.Meeuwenberg 3
Egbert Six 1
Robin de Vries 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Laatste loodsjes op terrein Sixhaven
23 augustus 2016 : Margreet Bosma

Laatste loodsjes op terrein Sixhaven

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 23 augustus 2016
De logische logistiek achter de tunneltrucks
22 januari 2015 : Renske van Bers

De logische logistiek achter de tunneltrucks

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 januari 2015
Noord/Zuidlijn vindt wiel tunneltruck uit
7 januari 2015 : Duco Vaillant

Noord/Zuidlijn vindt wiel tunneltruck uit

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 januari 2015
Noord/Zuidlijn introduceert tunneltruck
5 januari 2015 : Renske van Bers

Noord/Zuidlijn introduceert tunneltruck

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 5 januari 2015